De Portugese ontwerper Ernesto Freitas kennen we oa van de Voisin Concept, Hansen GT en de Ferrari Dino look-a-like. Twee weken geleden toonde hij zijn eerste rijdende prototype van de LM23 op de International Autosport Show in Birmingham.
De LM 23 moet de ultieme lichtgewicht auto worden. Het space frame chassis is gemaakt van stalen buizen en de body bestaat uit dubbele aluminium platen. Als aandrijving is gebruik gemaakt van een 1-liter Honda CBR1000 motor, goed voor ongeveer 150 pk. Het totale gewicht komt rond de 400 kilo! Dat is echt bizar en ben zeer benieuwd naar de performance cijfers…
Ziet er lelijk uit, maar het zal wel superchill rijden
ziet er best leuk uit! probeer die maar te fixen voor een test rit ^^
En met wat moet dit ”ding” concurreren?!
Leuk voor het circuit. :twisted:
Een kart met een bodykit en 2 zitplaatsen en een erg laag gewicht zal ook geen al te hoge topsnelheid hebben.
Dat wil je ook niet. Boven de 200 stijg je op. :lol:
400 kg? al meer dan 100kg zal naar de motor gaan, dus dat onderstel zal vast stevig zijn met al die krachten…
@Benz.. met de Lotus 2-Eleven?
@ Benz..: of de KTM X-bow?
KTM X bow iemand?!
die motor weegt miss 50kilo;) hoe kan een racer anders ooit 150 kilo wegen?? maargoed ben benieuwd na de vorderende specs
En als het regent sta je binnen drie seconde achterstevoren! Super wanneer gaan jullie hem testen?
Apache: Zo’n blok weegt écht geen 100kg!
De (huidige) CBR Fireblade weegt droog 160-170kg ofzo.
@WithGolD.
Lees eens even rustig het stukje door. Dan zul je zien dat er iets niet helemaal klopt aan jouw reactie.
Leuk, maar 150pk is niet zo heel veel… Ik denk dat een opgevoerd gsxr1300-blok hem pas écht snel zou maken.
@ GeoBem007
wel reden te meer dat de rest niet al teveel krachten kan doorstaan dan!
@ james brown
LusoMotors LM 23: 150PK, 400kg, gewicht/PK verhouding: 2,6kg per PK
Bugatti veyron: 1001PK, 1968kg, gewicht/PK verhouding: 1.9kg per PK
er zit maar 0.7KG verschil. dus hij zal wel snel zijn. natuurlijk niet zo snel als de veyron.
hmmmm doe mij de X-bow maar, ziet er wat lekkerder uit ook
@ Sjaak
Plakkerige banden en slechts 400 kg zijn wellicht beter op droog wegdek dan 2000 kilo en vierwielaandrijving ;)
@Mardec
Inderdaad, dat was het eerste wat ik dacht toen ik dit ding zag
@Sjaak
jouw berekening is lekker kort door de bocht. tuurlijk de veyron is misschien in het voordeel met vermogen/gewichts verhouding maar bij de veyron moet je wel 2ton meeslepen.
@foraman
een circuit heeft niet allen bochten. op rechte stukken komt de LM 23 wel vermogen te kort.
Als je gewoon even de site hadden gelezen kon je lezen dat er ook opgevoerde motoren tot 180 pk erin kunnen.
Een subaru motor kan er ook in worden gezet, hopelijk ook een ej20TT! :)
als je de foto’s bekijkt is de kwaliteit van het plaat werk echt slecht… (voegen, reflecties…)
onbetrouwbaar blok! prutmobiel
Zet hem maar voor de deur met een 200pk 1.3 Hayabusa blok.
Als die niet duur wordt lijkt me dit een fun project om te kopen. Denk dat dit een leuke hobby auto is!
Doe mij maar gewoon de oude vertrouwde Atom 3 ;)
Vind dit ontwerp stiekem ook wel een behoorlijke stap terug voor onze Portugees. Als je kijkt wat hij verder ontworpen heeft is dit wel heel erg basic.
Verderlicht!!! Het is niet de pk’s alleen dat tellen! Je moet kijken naar dat gewicht ook. De aerodynamica zit er zeer goed uit + veel liters zal hij ook niet zuipen.
@ benz
westfield xtr?
@ Sjaakk
denk dat dit kwa rij-ervaring veel heftiger is dan een Veyron hoor, een Veyron is een GT, dit geeft veel meer de ervaring van een opgevoerde kart. En ik weet niet of jij wel eens in een kart hebt gereden, maar neem aan van wel, en dat gaat voor je gevoel met 40 km/u al veel harden dan een willekeurige andere auto met 120km/h.
Beter goed gejat dan slecht verzonnen. Deze auto is natuurlijk geïnspireerd op de Lotus 23 uit de jaren zestig.
@Grumnorch: douze points! (Twee zielen – één gedachte)
Ik sprak Ernesto net. Hij heeft, heel dapper, deze auto op eigen kosten gebouwd. Geen last van externe financiers die zich toch alleen maar gaan bemoeien met zaken waar ze geen verstand van hebben, maar wel een groot persoonlijk risico.
Klanten kunnen dit model als trackday car aanschaffen, maar als ze ermee de weg op willen, dan zullen ze hem ‘even’ langs de Engelse SVA moeten sturen.
Ahh, de Engelse SVA… Het wondermiddel om de meest krankzinnige voertuigen op de weg te krijgen.
Toch maar eens kijken of ik een Dome van Lammers straatlegaal kan krijgen. :twisted:
@ejs
ja daar heb je ook weer gelijk in. in een kart is de beleving heel anders als in een auto. 8)
@Sjaakk
weet ik. Alhoewel ik niet denk dat je de ervaring van een kart als dagelijks vervoer zou willen hebben, laat staan op lange afstanden, daarvoor is die ervaring namelijk veel te intens en te vermoeiend.(H) maar wel véél leuker:)