• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

M4 minder goede wegligging dan Tesla Model 3

Auteur: willeme, gepost 26 augustus 2021 om 13:59 – 37 Reacties

BMW M4 minder goede

Althans, in deze hele specifieke doch belangrijke test is de BMW M4 wegligging minder goed dan die van een Tesla. Tsk.

Ah, BMW. Het merk dat wij allemaal een warm hart toedragen van het toepassen van ‘standaardaandrijving’. Een zes-in-lijn motor die de achterwielen aandrijven is namelijk voor sommigen de meest ideale layout die je je maar kunt bedenken.

Een zes-in-lijn heeft de mooiste balans en dat geldt eigenlijk ook voor de achterwielaandrijving. Zeker omdat BMW’s relatief goedkoop zijn, zijn ze populair bij velen. Voor een Porsche moet je écht hard werken, maar een BMW is iets bereikbaarder. Tenzij je @jaapiyo heet, dan heb je ze allebei.

M4 minder goede wegligging

Maar wat blijkt: zo heilig zijn BMW’s helemaal niet! De BMW M4 zakte namelijk een klein beetje door het ijs bij de Elandtest. Deze werd uitgevoerd door het befaamde KM77. Dat is een Spaanse instantie die auto’s aan de tand voelen in een uitwijktest. We moeten elandtest zeggen, maar elanden (‘alce’ in het Spaans, weet je dat ook weer) zijn er niet zoveel in Spanje. Toch, in de elandtest bleek de BMW M4 een minder goede wegligging te hebben dan de Tesla Model 3. Althans, als het om veiligheid gaat.

Dan ging het niet eens om een standaard M4 met een zojuist bedacht EfficientDynamics-pakketje met kneitherharde 17″ EnergySavers eronder. De auto was uitgerust met alles wat je af-fabriek kunt bestellen. De M4 in kwestie was niet de gewone M4, maar een heuse M4 Competition voorzien van het M Track Package. Compleet met banden die vroeger gewoon semi-slicks werden genoemd. De Michelin Pilot Sport Cup 2-banden zijn zeker in warme condities bijzonder ‘plakkerig’.

Premium overstuur

Wat ging er nu uiteindelijk fout? Bij een snelheid van 78 km/u bleek dat de auto ietsje uitbrak. Volgens de testers is de BMW M4 bijna geheel vrij van onderstuur en is de auto erg lichtvoetig. Wel is er een hintje (premium) overstuur. Bij KM77 kwamen ze erachter dat BMW rijeigenschappen belangrijker vonden dan veiligheid of gemak om de wagen te besturen. Uiteindelijk was de BMW langzamer in de uitwijktest dan een Tesla Model 3. In de slalomtest scoorde de BMW overigens wel hoge ogen.

Overigens kun je nog discussiëren in hoeverre het de bedoeling is geweest dat de auto met 78 km/u door de test komt. De M4 Competition is voornamelijk gebouwd voor de fun (check de M4 rijtest video) en gezien de uitbrekende achterkant, hadden de testers de tijd van hun leven. Op de Nürburgring is de M4 competition overigens bizar snel, dat dan weer wel.

Via: KM77.

Ook interessant!

  • Video: BMW M4 CSL mag weer buitenspelen
  • Video: BMW M4 G82 met handbak doet de Hockenheimring
    Video: BMW M4 G82 met handbak doet de Hockenheimring
  • Video: BMW M4 rijden met alleen je handen werkt zo
    Video: boenderen met de BMW M4 'CSL'
  • Video: BMW M4 cabrio met stoffen kap in actie

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Zeldzame Aston Martin met een 1.3
  • Nissan heeft een nieuwe strategie: twee keer zoveel Nismo’s!
  • Video: tof doen met de motorfiets
  • Nürburgring Touristenfahrten 2026: de prijzen en veranderingen!
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, competition, Coupe, elandtest, f82, m4, Video

Vorig bericht: « Mazda MX-5 met treinhoorn voorkomt ongelukken!
Volgend bericht: De nieuwe Kia Ceed kost net zo veel als een Bentley »

Lees Interacties

Reacties

  1. tinnemans zegt

    26 augustus 2021 om 14:02

    Dus je kunt een eland ontwijken met een grote grijns op je gezicht. Dat is pas Freude am Fahren. ;)

    Login om te reageren
    • porker zegt

      26 augustus 2021 om 15:04

      @tinnemans: jij knalt er liever tegenaan begrijp ik. Stoer zeg. Daarna op de bbq zeker.

      Login om te reageren
      • tinnemans zegt

        26 augustus 2021 om 15:33

        @porker; Volgens mij was de M4 prima in staat de Eland te ontwijken, het enige ‘probleem’ in het filmpje is een iets te los ESP en dus een loskomend kontje na het ontwijken.
        Het stoere valt dus heel erg mee.

        Elanden zijn best groot, mijn BBQ kan maximaal 2 grote hompen vlees van 30x90cm garen. Dat lijkt veel, maar tov een eland valt dat toch vies tegen. Ik hou het dus maar op ontwijken, wat de M4 in het filmpje dus ook prima doet.

        Login om te reageren
        • outlook zegt

          26 augustus 2021 om 19:50

          @tinnemans: jouw bbq is een serieuze unit! Daar redt de van mij het niet mee hoor, zelfs met ESP…

          Login om te reageren
          • tinnemans zegt

            26 augustus 2021 om 22:02

            @outlook: Het is een ‘Good One’ en dan het model ‘Open Range’. Een van de kleinste modellen die ze hebben. Als BBQ issie fantastisch, maar de bouw- en staalkwaliteit zijn echt prut Amerikaans. Op het grootste model kun je denk ik wel een eland kwijt. 😁

            Login om te reageren
            • Sempiternal zegt

              27 augustus 2021 om 07:11

              @tinnemans Leuk! Die heb ik ook gehad. Nu kamado Joe. Als je eenmaal een kamado gewend bent, wil je niks anders meer. Top ding.

              Login om te reageren
              • tinnemans zegt

                27 augustus 2021 om 08:53

                @sempiternal; Hoe heb jij die van jou in Nederland gekregen? Ik heb de mijne zelf geimporteerd. Ik denk dat m’n volgende ook een kamado gaat worden, maar ik ga het wel missen dat ik nu tegelijkertijd kan roken en grillen. Is wel op te lossen met een losse grill erbij tenslotte.

                Als showcase is zo’n Good One natuurlijk ook wel erg gaaf; ik heb het ding een aantal keren professioneel gebruikt en als je er 2 hele varkensbuiken op hebt liggen, of iets van 40 spare ribs, dan zijn mensen direct heel erg enthousiast.

              • michaelras zegt

                27 augustus 2021 om 09:02

                Dan moet je ’s ochtends om 9.00 uur reacties modereren en dan val je in deze discussie. Mind blown. hahahaha. goedgekeurd!

              • Sempiternal zegt

                27 augustus 2021 om 10:46

                @tinnemans familie woont in Connecticut. Via hen laten importeren

                Oplossing voor jouw probleem: alletwee houden. Haha.

                @michaelras het kan heus gezellig zijn 😉

  2. Charles Taycan 4S zegt

    26 augustus 2021 om 14:17

    Oeps! Die breekt behoorlijk uit! Een EV heeft dankzij de laag geplaatste accu een extreem laag zwaartepunt en dat komt de rijdynamiek zeker ten goede….😉👍

    Login om te reageren
    • Redrum zegt

      26 augustus 2021 om 15:10

      @charles staat er op jouw Taycan dan geen drift mode? 😕

      Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        26 augustus 2021 om 18:55

        @redrum, ik heb hem prive gekocht en met eigen spaarcentjes betaald en ben er superzuinig op dus dat interesseert mij eerlijk gezegd niet zo…😉

        Login om te reageren
        • vondick zegt

          26 augustus 2021 om 19:51

          Tip van de dag: Een goed geplaatste drift op zijn tijd doet daar niets aan af.

          Ik durf zelfs te beweren dat ik net zo zuinig ben op mijn auto als jij;)

          Login om te reageren
        • allesmetturbo zegt

          26 augustus 2021 om 21:58

          @Charles Taycan 4S: ik zou er dan juist van elke cent van willen genieten en er een driftje mee wagen

          Login om te reageren
    • willeme zegt

      26 augustus 2021 om 17:50

      Heeft meer met afstelling te maken. Een EV heeft uiteindelijk een veel te hoog eigengewicht. Dus ook al zit het laag, het is veel te veel. Dus heb je meer onderstuur in het grensgebied. De M4 is sportieve auto waarbij ze overstuur voorrang geven op ingebouwde veiligheid. Dus eigenlijk nog beter en nog meer premium. Maar in dit dat geval is dat niet goed.

      Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        26 augustus 2021 om 18:53

        @willeme, klopt, het is zoals gezegd een keuze van de fabrikant, BMW in dit geval, om deze afstelling te bepalen, of dit Premium is zoals je zegt weet ik niet en is mi niet relevant lijkt mij. Heb persoonlijk liever een auto die de Elchtest goed en veilig neemt….. Daarnaast zou het wellicht leuk zijn voor AB om eens naar de rijklaar gewichten te kijken van de auto’s tegenwoordig en hier een leuk stukje over te schrijven want er wordt makkelijk gezegd dat EV’s te zwaar zijn echter benzine en diesels wegen tegenwoordig ook behoorlijk wat en het zwaartepunt van een EV ligt door de laaggeplaatste accu veel lager wat de rijdynamiek ten goede komt. 😉👍

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          27 augustus 2021 om 09:14

          @charles:

          Het is niet zo dat de M4 kansloos onderstuurt. Er is superveel grip, het is alleen een sportieve auto met een sportieve wegligging. Het ESP is vrij liberaal. Je kunt uiteraard ook een minder agressieve M4 xDrvie bestellen zonder het track package met gewone banden.

          Voor EV’s is het simpel: initieel lijkt de wegligging uitstekend, door wat je zegt: een laag zwaartepunt. En als je er normaal mee rijdt, ervaar je een heel stabiele en veilige wagen. Voer je het tempo wat op, dan merk je dat het al snel minder is. De grip wordt eerder verbroken, is er nul communicatie/gevoel en je glijdt weg. Gewicht is funest voor een goed sturende auto.

          Nu kun je pareren dat jouw Taycan wél goed is en dat klopt. Maar vergeet niet dat het BY FAR de best rijdende elektrische auto is, samen met de Audi e-tron (die ietsje afstandelijker is). Op de Taycan na is er niet zoveel. De I-Pace is in zijn segment niet verkeerd. Maar verder rijden EV’s niet zo denderend, als je van een leuk potje sturen houdt tenminste. Nu kun je een boom opzetten of het relevant is.

          Nu wegen auto’s met een ICE al veel te veel tegenwoordig. Auto’s met een batterij zijn al helemaal te zwaar. Daarom, voor een leuk sturende auto moeten we even wachten. Op dit moment vindt de industrie (op Porsche na ;-)) dat niet heel erg belangrijk (wat opzich ook logisch is).

          Login om te reageren
          • Charles Taycan 4S zegt

            27 augustus 2021 om 09:34

            @willeme, willem, confrère, ik ben het volledig met je betoog eens! M4 is gewoon een heerlijke auto om mee te rijden net als de Taycan . Sinds kort hebben we ook een Seat Mii Electric er bij en vergeleken met zijn benzinebroertje ligt deze idd heerlijk vast op de weg door het voelbaar lage zwaartepunt en dat is erg fijn rijden hier in de zeer bochtige Lot. Doordat hier geen recht stukje weg te vinden is en al helemaal geen snelweg in onze buurt let je meer en beter op auto’s met een laag zwaartepunt en goede wegligging dan om bv hoge topsnelheid, gewoon fijn sturende auto’s dus. Wellicht voor AB of voor jou eens een stukje schrijven over de gewichten van auto’s en vergelijkingen? Bv een Taycan naast een Panamera, 8- Serie, CLS? Idee?😉👍

            Login om te reageren
          • melcon zegt

            27 augustus 2021 om 12:09

            Klopt als een bus, gewicht maakt zo veel verschil. Als je eenmaal in een Lotus (of Alpine A110) hebt gereden dan snap je wat gewicht doet en hoeveel verschil dat maakt. Dan kun je nog z’n goed onderstel hebben, maar als een andere auto 500 kg lichter is valt daar geen onderstel voor te maken wat dat kan compenseren.

            Login om te reageren
    • michaelb zegt

      26 augustus 2021 om 18:09

      @Charles Taycan 4S: Steel dat de M4 totaal geen wegligging had, dan was hij alsnog vanwege de beleving +10 ivm de Tesla.

      Wat een klinisch hok is dat zeg. En ja voor woon werk verkeer rij ik er een.

      Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        26 augustus 2021 om 18:57

        @michaelb, klopt! Daarom heb ik er ook geen!😜

        Login om te reageren
        • erikabarth zegt

          26 augustus 2021 om 20:30

          @Charles Taycan 4S ach kerel toch op autoweek zat je altijd maar af te geven op een EV, beleving enzo, nu heb je zelf een batterij hokkie op wielen en nu zou het ineens geweldig zijn?

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            27 augustus 2021 om 07:42

            @erikabarth: de meeste EV haters hebben er nooit in gereden.. binnen 5 seconde naar de 100 geeft wel degelijk een beleving hoor. Daarnaast is het soepel als een V12 van Bentley en reageert als een RS6 in sportstand, de automaat zelfs nóg sneller.

            Voor dagelijke ritten tank je thuis en alleen voor de lange ritten moet je wat meer pauzeren. Kleine prijs voor een combinatie die je elders niet vind.

            Login om te reageren
            • erikabarth zegt

              27 augustus 2021 om 14:57

              @flutterby dat ben ik zeer zeker met je eens, alleen vrind Charles was vroeger EV hater.

              Login om te reageren
              • flutterby zegt

                27 augustus 2021 om 18:48

                @erikabarth: belangrijkste is dat er hoop is voor ieder hier! Misschien was het destijds wel terecht tot Porsche eindelijk liet zien dat elektrische ook leuk én luxe kan zijn.

    • mpgc zegt

      26 augustus 2021 om 19:25

      @Charles Taycan 4S: dat ligt er maar aan wat je onder rijdynamiek verstaat 😄

      Login om te reageren
  3. Redrum zegt

    26 augustus 2021 om 14:33

    We wisten toch al langer dat de Tesla de superieure auto is?!
    Nee, serieus…meer dan tevreden van mijn model 3 maar als ik een M4 van de baas zou mogen kiezen, zou ik niet twijfelen!
    (Alles daaronder mogen ze houden….mss de M340 gekieteld ook nog)

    Login om te reageren
    • mwti zegt

      26 augustus 2021 om 17:45

      @Redrum: ik hoor ook dat mensen een Tesla saai vinden. IVF zeg maar.

      Login om te reageren
  4. frank2b zegt

    26 augustus 2021 om 15:17

    Maar waar is het filmpje van de Tesla dan?

    Login om te reageren
  5. neymar zegt

    26 augustus 2021 om 15:24

    BMW goedkoop?😂😂😂

    Login om te reageren
  6. Teerdz zegt

    26 augustus 2021 om 16:07

    Ook vrij logisch toch met zo’n laag zwaartepunt door die accu’s in de bodem van de Model 3?

    Login om te reageren
  7. w0o0dy zegt

    26 augustus 2021 om 16:39

    Gelukkig is de M4 wel in staat schapen te omzeilen… en doet die een epische Bunny hop na het verliezen van de controle.
    https://youtu.be/Jtrxfk9vaDM

    Login om te reageren
  8. potenza zegt

    26 augustus 2021 om 18:25

    Lastig vergelijken. I4 zou beter passen

    Login om te reageren
  9. lexis zegt

    26 augustus 2021 om 19:13

    Bmw’s met veel power al altijd listige autos geweest.

    Login om te reageren
    • mpgc zegt

      26 augustus 2021 om 19:29

      @lexis: valt wel mee hoor. Zit tegenwoordig zo veel electronica in (net als bijna iedere auto met fors vermogen). Wordt pas listig als je alles uit zet.

      Login om te reageren
      • lexis zegt

        27 augustus 2021 om 07:02

        Klopt wel, maar ik heb het wat gehad met al die moderne power monsters. Je moet al heel gek doen om daar een beetje fun meet te hebben. Kijk we rijden ondermeer een simpele mini cooper als tweede auto en raad eens, dat is de meest leuke. Het sportieve gevoel zit er al vanaf de eerste kmh. We hebben ook nog een moderne zogzegd sportieve coupe van BMW die de 300 pk kaap overschrijdt wel die blijft meestal gewoon in de garage. Te zwaar, te log en slechte besturing. Mja freude am fahren maar toch niet in alle modellen hoor.

        Login om te reageren
  10. allesmetturbo zegt

    26 augustus 2021 om 21:57

    Vast getest met koude cup 2 banden.. denk dat ze met ps4s of warme cup 2’s lang niet zo een losse kont hadden gehad.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North