Man meldt defecte laadpaal aan gemeente, krijgt boete

Auteur: , 74 Reacties

...en zijn auto is ook nog eens afgesleept.

Lady-Justice

Nieuws-emporium AT5 meldt dat er zich in het Noord-Hollandse Amsterdam weer een opvallende bureaucratische dwaling heeft plaatsgevonden.

Een man die een stekkerauto rijdt wilde daar consciëntieus de stekker in zijn auto steken teneinde het verbruik niet te hoog op te laten lopen. Hij stopte zijn voiture juist voor dit doeleinde op een parkeerplaats die speciaal hiervoor bestemd is.

Echter, tot zijn teleurstelling bleek de laadpaal defect te zijn. Omdat de man het onzinnig vond om een kapotte stekker in zijn elektromobiel te steken, liet hij dat achterwege. In plaats daarvan belde hij de gemeente om het defect door te geven, zoals een goed burger dat betaamt.

Maar geen enkele goede daad blijft onbestraft, want toen de man weer terugkwam op de plek waar hij zijn auto had achtergelaten, stond deze daar niet meer. Het voertuig bleek afgesleept te zijn door de autoriteiten. Inderdaad, je raadt al waarom: het voertuig stond geparkeerd op een parkeerplaats bestemd voor stekkerauto’s, zonder aangesloten te zijn op die laadunit. De kosten om de weggesleepte auto op te halen uit de opslag van Stadstoezicht bedragen bijna vierhonderd euro. Kosten die voor rekening komen van de eigenaar van de auto.

Met dit laatste was de man het uiteraard niet eens en hij heeft de zaak voor de rechter laten komen. Vrouwe Justitia bleek echter blind te zijn. Nadat de man zelf aangaf dat zijn auto niet helemaal leeg was, oordeelde de rechter dat de man zijn auto ook nog wel ergens anders had kunnen parkeren.

Ben jij het eens met de rechter of zie je momenteel net zoveel als Vrouwe Justitia dankzij de epische facepalm die je uitvoert?



74 reacties

Eens, had meneer maar een normale auto moeten kopen.
@nopetrolnofun: Wat een bekrompen reactie weer. Altijd weer die “alles met een verbrandingsmotor is superieur”- attitude, ga eens mee met de tijd. Elektrisch rijden (in welke vorm dan ook) is, of je het wil of niet, onderdeel van de toekomst van het autorijden.
@casualcarfreak: Sorry, maar vanaf het begin van dit Autoblog, gaat het eigenlijk het liefst over auto’s met benzineslurpende motoren en daar zijn die elektrisch hele en halve exemplaren bij gekomen. Niet na hartewens van de meeste reageerders, maar na aanleiding van slecht millieubeleid van regeringen en verkeerde innovatie van de industrie.

OT: De rechter is onnozel, op basis, dat men de gemeente in het gelijk stelt. Al had de Amsterdammer beter kunnen weten, met alle huidige rare regelgeving en wetmatigheden van de overheid en gemeente. Dus wel een beetje dom, maar ook heel begrijpelijk, want je hoopt nu eenmaal, tegen beter weten in, dat de gemeente niet zo raar zal handelen.
@Orichy: rechter niet onnozel. Het is een doelgroepen parkeerplaats. De doelgroep is “een elektrisch op te laden auto die aan het laden is. Of klaar is met laden”. Aangezien de man wist dat hij zijn auto niet kon opladen voldeed hij niet aan de doelgroep. Beetje hetzelfde als je je auto op een invalide parkeerplaats neerzet zonder je invalide kaart. Hoe invalide je ook bent. Ook dan krijg je minimaal een bekeuring. Snap alleen dat argument dat de accu nog niet helemaal leeg was niet zo goed….
@scubakabouter: Ik snap je punt, wat betreft, het opladen, maar het is niet logisch om een kapotte stekker aan je auto te koppelen. Dat kan tot schade leidde, moet je dat dan laten gebeuren? Oké hij had zijn auto nog ergens anders kunnen parkeren, want de accu was nog niet leeg. Als de accu leeg geweest was, had de rechter mogelijk wel anders geoordeeld. Maar in mijn optiek, is er in het geheel erg overdreven gehandelend en beoordeeld. heel individualistisch, zoals de maatschappij heden ten dagen is. Erg jammer en onnodig. De man had waarschijnlijk bij terugkomst, bij zijn auto, ook zijn auto verplaatst, om hem alsnog op een geschikte plaats op te laden. Maar nu is de gemeentekas weer wat aangevuld en een gemeenteburger ontevreden, tel uit je winst. Waarom moeten wij het elkaar, op zo’n domme wijze zo moeilijk maken. kleine foutjes rigoreus afstraffen is onzinnig en ontzettend onnodig, voor een leefbare samenleving.
Elke vergelijking, vind ik niet relevant, dat zijn andere belangen en afwegingen, waar je op goede en brede wijze naar moet kijken, bij de beoordeling ervan.
@Orichy: helemaal juist gezegd
@scubakabouter: maar is een oplaadplaats met een defecte oplader nog wel een oplaadplaats… Ik vind van niet en dan zou het een gewone parkeerplaats zijn waardoor de man goed geparkeerd stond.
@casualcarfreak: Die man heeft waarschijnlijk meer dan het boetebedrag aan subsidie binnengesleept, subsidie uit ondermeer mijn zak gestolen dus: boontje komt om zijn loontje, daarom lekkah puh!!!!!
@audicoupe84:
Mijn hypotheekrente-aftrek is ook subsidie. Dus als mijn huis afbrandt, roep je dan ook “lekker puh”?
@casualcarfreak: tot de accu’s straks gerecycled moeten worden en dan komen ze er achter dat die nog milieu onvriendelijker zijn dan de brandstof auto’s die tenminste een echt geluid maken.
@nopetrolnofun: precies de woorden die ik zocht
@nopetrolnofun: zou toch graag een p1 of 918 aan zo’n laadpaal willen hangen.
@nopetrolnofun: ha mooi!
Nederland.
@1lunatic: …het land wars van betutteling,
Geen uniform is heilig…
Een zoon die noemt z’n vader Piet,
Een fiets staat nergens veilig!…
@123bat: je lijkt @lincoln wel..
@1lunatic: Ja auto’s wegslepen is iets wat alleen in Nederland gebeurd.
Wat zal die man dit een energie gekost hebben.
@gerjan: Dit is inderdaad redelijk frustrerend te nomen, ook om te lezen.
Er zijn een beperkt aantal laadpalen. Om het elektrische rijden te stimuleren vaak wel op aantrekkelijke plekken. Althans dat is mijn indruk. Bedoeld om het elektrische rijden te stimuleren. Eis is wel, ook in mijn gemeente, om de auto dan ook echt te laden, althans aan de paal te koppelen. Dit heeft die meneer niet gedaan. Hij kan van de parkeerpolitie mannen niet verwachten dat deze weten welke auto een stekker heeft en welke niet. Ook is het melden bij de gemeente niet afdoende denk ik. In mijn gemeente worden die palen door een extern bedrijf beheerd. Ik snap dat, vanuit zijn optiek, dit oneerlijk is. Maar ik denk dat hij zelf dit probleem had kunnen voorkomen.
@pomoek: Inderdaad, dit zag er in de ogen van de parkeerwachter gewoon uit als parkeren op een laadplaats, en dat mag niet. Waarom denkt iedereen toch dat die laadplaatsen parkeerplaatsen zijn? Als de auto vol is, moet hij daar ook weg voor de volgende.
@pomoek: Op zo’n paal staat een telefoonnummer dat je kan bellen als er een storing is. Ik neem aan dat die man dat gebeld heeft. Dus ik vind het zeer onterecht. Het argument dat de parkeerpolitie niet kan zien of het een stekkerauto is waardeloos in mijn optiek. Zo veel verschillende stekkerauto’s zijn er niet, dat je het niet uit je hoofd kan leren. Als dat dan toch te veel gevraagd is kan je altijd nog via één van die talloze apps het RDW raadplegen.

Mij is trouwens precies hetzelfde overkomen 1,5 jaar geleden. Sindsdien altijd aan de laadpaal hangen, of ie nou aan het laden is of niet. In de Beslissing op Bezwaar werd mij letterlijk verteld dat het aansluiten voldoende is en op het laden niet gecontroleerd werd.
@wijsneus: Ja, dat gaat de parkeerpolitie niet doen. en dat snap ik ook wel. De afspraak is, en dat is denk ik in alle gemeentes zo, dat je bij een laadpaal mag parkeren als de auto wordt opgeladen. Als hij gewoon had gestekkerd was het geen probleem.
Had die stekker gewoon in de kofferbak gedaan…
Wat leven we toch in een prachtig land met de overheid als grootste graaier van allen. Belachelijk natuurlijk dat de man alsnog moet betalen. Alsof een andere ‘stekkerauto’ daar op had kunnen laden, met een defect laadpunt. Gatverdamme, zum kotsen.
@baap:
Nee.
je wordt niet meer geacht zelf te denken, je wordt niet meer geacht iets te melden, tenzij het een onderwerp bij opsporing verzocht is.
Ooit meldde ik in ons industrie terrein kapotte lantaarnpalen.
Twee, hooguit drie dagen later hing er een man in een bakkie, probleem opgelost.
Nu moet ik naar een site toe met een onbegrijpelijk aantal formulieren en gebeurt er……………….NIETS
Dan bellen en krijg ik een soort van felicitatiebrief dat het gemeld is door me en nu is doorgegeven aan de technische dienst.
Binnen hooguit DRIE WEKEN zal het opgelost zijn.
@desjonnies: Meneer denken is niet uw taak, er wordt hier voor u gedacht. Nog een prettige dag verder
Ik vind het belachelijk dat gemeente openbare laadfaciliteit ‘zo dicht mogelijk bij de ingang’ plaatsen, bijvoorbeeld bij een winkelcentrum. Dus, die mensen krijgen belastingvoordeel én prioriteit bij parkeergelegenheid. Belachelijk.
@thomasbol: zo worden ze tenminste gestimuleerd om nog meer de auto te pakken ipv een fiets.
@thomasbol: hoe meer kabel hoe meer uren; uurtje factuurtje.
Het overgrote deel van deze laadmodules is gebaseerd op de infra. Behalve bij v/d Valk, daar sta je (terecht) achteraan op het parkeerterrein.

Jammer dat jij het onredelijk vind, volgende keer maar vragen aan de winkeleigenaar of je daarom wat korting krijgt?
@v60germany: Het is maar mijn idee, het lijkt wel, of jij jouw V60 (PHEV) voor alleen maar het “goedkope” tarief rijdt en eventueel voor een millieucompromise? If so, don’t tell me.
Maar ik vind dat erg treurig en triest. Het zijn dat soort mensen, die de wereld totaal niet begrijpen en verpesten voor de rest, die niet zo opdringerig naäpen, wat de regering hen voorroept.
De werking van de wereld is anders, dan de huidige wetenschap denkt en vertelt, daardoor worden er verkeerde maatregelingen genomen en is er verkeerde innovatie, zeker met betrekking tot de autoindustrie, maar dat wordt later, nog wel een keer duidelijk.
Ja, en jij vindt dat ik de wereld niet begrijp, maar dat is dan een meningsverschil en dat kan en mag.
@Orichy: gelukkig is dat inderdaad jouw mening.
Beetje een kleine-piemel-betoog, naar mijn mening…

Om je maar even te funderen waarom ik blijkbaar na-aap, althans, de V60 was het dan sowieso geworden. Maar goed, mijn werkgever is Duits gesitueerd, die niet van BPM betalen houd, daarom hebben we een D6 gekozen.
Niet voor het milieu, niet voor het na-apen en niet voor de reden dat mensen met een kleine piemel en vooringenomen ideeën het aan anderen hoeven te ventileren. Maar goed, hopelijk snap je het nu.

Daarnaast zet ik hem wel eens op een parkeerplaats, alleen heb ik thuis al geladen.
Ik loop dus graag dat stukje extra…
@v60germany: Ik snap wel, dat jij voor die auto kiest en dat je werkgever graag minder belasting betaalt, allemaal prima.
Het feit dat mensen met een hele-, of halve elektrische auto veel voordelen hebben, tegenover echte hulpbehoevende, zie ik niet verdedigd in je reactie aan thomasbol, vandaar mijn reactie, die was niet kleinpiemelig(is dat een woord?) bedoeld. Ik las veel begrip in jouw standpunt, voor de mogelijkheid van het gratis opladen van je voertuig en dat vind ik dus niet terecht. Misschien had ik dat erbij moeten zetten, sorry, vergeten, of het is niet goed overgekomen.
Verder, heeft men wel gelijk, dat fietsen, of lopen naar het winkelcentrum, wat overigens nog gezond is ook, niet gestimuleerd wordt, zo. Want het roepen door de overheid, dat er meer om het millieu gedacht moet worden, lijkt zo nergens op. Je wordt door de overheid, of gemeente, eerder aangemoedigd het tegenovergestelde te doen. Natuurlijk is het aardig en fijn voor de burger, om de mogelijkheden te bieden voor het “bijtanken” van het voertuig, maar wel tegen reële betaling, voor een eerlijke verdeling van de lasten. En waar die parkeerplaatsen zich bevinden, zal mij een biet zijn, dat ligt aan de handigste infrastructuur ter plaatsen. Dat uurtje-factuurtje, hoeft van mij ook niet, tot betrekking van de parkeerplaatsen zo dicht mogelijk bij de uitgang van het parkeerterrein, alles graag gelijkmatig verdelen. Trouwens net als met de invalide parkeerplaatsen, die zouden in de meeste gevallen, ook beter over het parkeerterrein verdeeld kunnen zijn. Voor de meeste gehandicapten maakt dat niets uit, voor de slechtst lopende dan weer wel, vandaar dat die parkeerplaatsen dichtbij de ingang van de winkels zijn.
@Orichy: Oké, no hard feelings verder, maar de hoofdzaak van laadpaal (parkeer)plaatsen zijn commercieel bedoeld.
Dat een gemeente ze uitgeeft idem dito.
De gemiddelde aanbieder neemt een tarief voor € 0,35 kWh. Dus voor niets gaat de zon op, het is dus bij gebruik gewoon betalen.
Zet dat commerciële tarief, af zegen je gekochte thuisstroom van ongeveer € 0,25 kWh. Laat staan als je zakelijk het aanbied, dat het nog lager ligt…
Nee, mega veel geld is het niet. Maar als je een BEV rijd en een bijna lege accu hebt, misschien best wel handig…
Dus een investering die zakelijk wel aftrekbaar is/was, maar alsnog ergens op word terugverdiend.
Juist, door voor de deur te laten parkeren zal men eerder die kabel aansluiten en z’n laadpas activeren.
Enkel bij auto’s met snellaad mogelijkheid zie je dan dergelijke acties.
M’n V60 is met een kwartier maar minimaal bijgeladen, met de snellader duurt het minimaal 3,5/4 uur voor een volle accu, voor die nonsens met een flitsbezoek bij de bouwmarkt, hou ik die kabel wel in de kofferbak.
Bij b.v. v/d Valk laat ik hem dan wél op z’n plek staan.
@thomasbol: bij de Albert-Heijn hier in het dorp zijn de invalide parkeerplaatsen verplaatst naar een stukje verderop voor de laadpalen. Bizar voor woorden.
@caferacer: Met andere woorden, koop als invalide best een elektrische auto.
Bureaucratie ten top. Het slaat al nergens op dat ze zijn auto wegslepen, het is niet alsof hij de doorgaan verstoord of wat dan ook. Een boete voor foutparkeren was een stuk schappelijker geweest dan de man opzadelen met hoge kosten en de ellende die bij wegslepen horen.

Daar komt dan nog bij dat de laadpaal defect was en dat hij het zelfs gemeld heeft. Hij reed ook nog eens een stekkerauto. Naar mijn mening heeft de man absoluut aan zijn plichten voldaan.
Tuurlijk heeft de rechter gelijk, de man had zn auto kunnen verzetten. Maar ieder mens met gezond verstand zegt dat de boete geschrapt moet worden.
En het is zo ontzettend moeilijk om gewoon ’s iemand met een waarschuwing ervan af te laten komen hé… Bureaucratische bullshit.
Ik parkeer met mijn dieselauto ook gewoon op electroplaatsen. Zeker bij ons plaatselijke winkelcentrum, pal naast de entree 5 plekken voor elektronischeauto’s plus 3 voor invaliden die dus altijd leeg zijn terwijl de rest van het parkeerterrein vrij vol is. Doei, opladen doe je thuis maar. Iedereen krijgt toch zo’n oplader bij zn huis? Waarom zou je dan bij de winkel alweer moeten opladen? Als je auto het anders niet volhoudt heb je een waardeloze auto en kan je beter gaan fietsen. Eens in de 900km is mijn tank ook leeg en ik heb toch ook geen aparte plaats om te parkeren?? Geneuzel. Is er geen plek dan heb je pech, of koop een verlengsnoer ofzo. En nee dat is niet aso, dat is een statement, dat is heel wat anders.
@stationcar: een compromis dan, het is een asociaal statement.
Alleen omdat jij blijkbaar op een vreemde manier jaloers bent op de mensen die gerechtigd zijn de lege parkeerplekken te gebruiken. Oftewel omdat die mensen zelf gehandicapt is en op een invalide parkeerplaats staan ofwel omdat hun auto door de beperkte reikwijdte gehandicapt is.
Ik vind het storend dat jij vindt dat andere mensen iets moeten doen, thuis opladen, verlengsnoer kopen zodat jij dan vooraan kun parkeren. Ben je nou echt zo zwak dat je serieus denkt dat anderen iets moeten doen om jouw probleem op te lossen?
@stationcar: palen zijn om elektrisch rijden te stimuleren. Niet iedereen krijgt een oplaadpaal bij zijn huis. Die moet je kopen. En dan nog heeft niet iedereen plek om zo’n paal voor zijn huis te zetten. Je laadt bij de winkel op zodat er elektrisch gereden kan worden in plaats van op benzine of diesel. zo vaak mogelijk dus. Als je jouw redenatie zou volgen is een benzinepomp om de 400 km heel erg redelijk. Dat je beter kunt fietsen heb je gelijk in. wie de schoen past hoeft zijn diesel niet op een oplaadpaal plaats te zetten. Je hebt speciale plaatsen om een dieselauto met lege tank neer te zetten, die heten: Tankstation. Mag je zo lang staan als de pompbediende wil. Je kan helaas niet zelf bepalen of iets aso of een statement is. Dat kan bovendien heel goed tegelijk. Bofkont.
Claim voor 400 euro bij de eigenaar van de laadpaal indienen.. niet alleen het ongemak van een niet werkend laadpaal. Ook het terugkrijgen van de auto en alle ellende er omheen. Als de paal niet werkt dan heeft die partij door het niet oplossen van het mankement indirect de schade veroorzaakt. Lijkt me te kwalificeren als een onrechtmatige daad.
@w0o0dy: Nee, de man was niet aan het laden en dus mocht hij daar niet staan. Of hij op dat moment kon laden is niet van belang; als de voorraadtank van een benzinepomp leeg is kun je daar ook niet tanken, maar dat houdt niet in dat je er dan maar mag parkeren. Vindt de pompbediende niet goed, want daarvoor heeft een tankstation echte parkeerplaatsen.
Er worden meer brave Nederlanders bestraft dan al het tuig want rondloopt in Nederland en wel rottigheid uithaalt.
@begbers: dit is makkelijker. Mensen aanspreken op hun gedrag is moeilijk. Auto afslepen hoef je niet verbaal sterk voor te zijn omdat je dan de confrontatie uit de weg gaat.
Neemt niet weg dat het dom is om de stekker niet aan te sluiten op zo’n laadpaalplek.
@w0o0dy: dat is een kleine discussie… True; aangesloten lijkt aangesloten.
Maar zonder activatie door je laadpas, dan koppelt ie de kabel ook niet vast aan de module.
Want wees eerlijk, beetje vandalisme hangt al gauw op de loer in het gemiddelde Zaandamse winkelcentrum ;-)
Wat ik nog erger vind is dat een vriend van me laatst een gedumpte kat vond in een zak (dood) de beste man die dit had gedaan heeft een boete gekregen van €370,- dus waarom kost dit meer geld????

Verknipt land is het ook.
@dirkiii: kind vervoeren in de auto zonder stoeltje of gordel is ook minder duur dan handsfree bellen bijv. Mensen beseffen niet wat voor consequenties dat kan hebben.
@dirkiii:
Meer dode katten is altijd beter. Vieze beesten. Neemt niet weg dat ze niet op een vreselijke manier doodgemaakt hoeven te worden. Ik heb iets tegen die beesten sorry, komt door de kat van de buren. Schijt in ons gras waar de kinderen spelen en woelt mn mooie Engelse bloementuin aan gort.
@stationcar: Meer dode kinderen is altijd beter. altijd maar dat gejank en gepoep in pampers.
@GOD: troll is alive!
@GOD:
Ieder z’n ding hé.
Denk alleen dat de echte God allebei wel tof vindt, anders had Hij het wel anders geschapen. Helaas pindakaas, we doen het er maar mee….
@stationcar: Die bestaat niet dat is een sprookje. Dat een kat zelf de voordeur met een sleutel los kan maken en op een wc kan gaan zitten scheiten is trouwens ook een sprookje.
@GOD:
Weetje wat een sprookje is? Dat er een knal was, ontstaan doordat niets tegen niets aankwam en dat er toen een bacterie ontstond waaruit een vogel ontstond waaruit een aap ontstond waaruit een mens ontstond.
Allemaal zelf bedachte shit.
Maar we dwalen af ;-)
@stationcar: Welke God bedoel je trouwens? Er zijn rond de 2500 verschillende goden gedocumenteerd. Planten die zich voor ofzo? Zo ja is het begonnen bij een god en godin, maar waar kwamen die dan vandaan? uit het niets? Of het werk van een Opper God der goden? maar dan krijg je weer het zelfde verhaal van waar komen die dan weer vandaan. En waarom zou een god ontelbaar andere zonnestelsels creëren die je nooit zult kunnen bereiken. Het duurt immers tientallen jaren om bij mars te komen, en dat is na de maan de dichtstbijzijnde planeet.
Ik laat trouwens bewust alle wetenschappelijk bewezen feiten van de oerknal etc. achterwegen.
@GOD: “Het duurt immers tientallen jaren om bij mars te komen, en dat is na de maan de dichtstbijzijnde planeet.” Lol, nee. Tussen de 130-300 dagen.
@simonmc: En tijd is een relatief begrip, welke niet tastbaar is, maar wel zichtbaar te maken is.
@GOD: Is de Maan een planeet, dat was toch een hemellichaam? Grappig dat God niet weet, hoe God ontstaan is, dus besta jij eigenlijk wel, zie jij wat je ziet wel echt? Het zijn vreemde beweringen, waarmee je alles in twijfel trekt en beweringen ontkracht, controverseel en buitenaards, om maar even in het jargon te blijven.
@GOD: scheiten? Haha
@dirkiii: Het grootste voordeel van Nederland is dat wij een heleboel buitenland hebben. Ik zou zeggen: Kijk eens rond?
ja dan baal je als een stekker.
Waar is nou de bureaucratische dwaling. Iemand heeft zonder te stekkeren bij een laadpaal geparkeerd en is afgesleept. Dit wordt voorgelegd aan de rechter en die zegt, niet zeuren, stekkeren of ergens anders parkeren. Dan is er toch helemaal geen bureaucratische dwaling? Er is gewoon weer ouderwets gezeur van iemand die weer eens dacht dat de regels niet voor hem geldig waren, want .
Tja hij had het kunnen weten het staat op veel bordje bij laadplekken nl wegsleepregeling, als je op een groot terrein parkeert vlak bij een parkeermeter die niet werkt moet je ook naar de volgende meter om te betalen of de boete voor lief nemen
Precies het zelfde gehad, kapotte laadpaal. Cition vertelde mij dat het precies het zelfde is als een parkeer automaat kapot is en dus; net zoals je op zoek moet gaan naar een andere automaat, ik op zoek moest gaan naar een andere laadpaal….. Nee volkomen logische want ik stond natuurlijk volkomen in weg voor al die mensen die wel wilden opladen…..
@trust: Als een parkeerplek met laadpaal voor een elektrische auto hetzelfde is als een benzinestation voor voor een auto met een ICE, dan is het volkomen logisch. Immers; voor een kapotte pomp blijf je ook niet staan, maar je gaat opzoek naar een andere.
En hoeveel gesubsidieerde kneuzen organisatie hebben met dit hele voorval te maken ..

Meer of minder dan 6 ??
Zo zijn die rooie linkse
Lekker krom allemaal. Volgende keer gewoon stekker erin, of die nu werkt of niet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).