• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het échte verbruik van plug-in hybrides in Nederland

Auteur: jaapiyo, gepost 9 september 2016 om 17:16 – 86 Reacties

stekker


Nu de staatskas bijna leeg is dankzij alle subsidies die verstrekt zijn aan bestuurders van ‘milieuvriendelijke’ plug-in hybrides, hebben we keiharde cijfers voor je over het daadwerkelijke verbruik van deze auto’s.

Lichte nuancering: hoewel in de volksmond al snel gesproken wordt over subsidies is dat technisch gezien vaak niet helemaal correct. Voor een groot deel is er natuurlijk geen sprake geweest van echte subsidies aan plug-in rijders, maar van vrijstelling van de anders torenhoge reguliere belasting op auto’s. Sommige ondernemers konden weliswaar voor een appel en een ei in een stekkerauto stappen dankzij de VAMIL en MIA et cetera, maar voor de doorsnee leaser gold slechts een korting op het bijtellingstarief.

Vergelijk het met wanneer comrad Roemer het woord villa-subsidie in de mond neemt. In werkelijkheid was dat geen echte subsidie, maar het privilége om een gedeeltelijke vrijstelling van inkomstenbelasting te krijgen ter grootte van de jaarlijkse rentebetalingen op je hypotheekschuld. De vrijstelling wás rechtevenredig met de belastingschijf waar je inzat. Wat Emiel er dus ‘vergat’ bij te vertellen is dat je in de eerste plaats het voorrecht moest hebben om 52% van je inkomen af te moeten dragen aan de staat, alvorens je in aanmerking kwam voor deze schaamteloze ‘subsidie’.

Enfin, terug naar de auto’s. Feit is dat Den Haag de milieubewustheid begon te voelen in de portemonnee en daarom hebben ze deze mogelijkheden grotendeels afgeschaft. Reden voor leasers om massaal zo lang mogelijk door te blijven rijden met hun oude voordelige contract en voor handige handelaren om wat geld extra te verdienen. Maar nu de lease-kruitdampen beginnen op te trekken, is het hoog tijd om te bekijken of alle gemiste inkomsten wel doeltreffend zijn geweest. Staan de eikenbomen juichend langs de straten dankzij de muesli-gebakjes?

Het is een publiek geheim dat de PHEV’s van deze wereld meer verbruiken dan beloofd wordt in de folder, maar hoe dat er in ons landelijke verkeer uitgedrukt in harde cijfers uitziet wisten we nog niet. Via de site Praktijkverbruik.nl zetten we een aantal populaire stekkerauto’s, hun verbruik én de afwijking van dit verbruik ten opzichte van de fabrieksopgave op een rij.

AutoCO2-uitstoot Norm (gram)CO2-uitstoot Praktijk (gram)Verbruik Norm (l/100km)Verbruik Praktijk (l/100km)Procentuele Afwijking
Volkswagen Golf GTE351261,55,4360
Volkswagen Passat GTE361271,65,5344
Mitsubishi Outlander PHEV421441,86,2344
Opel Ampera27921,24,1342
Audi A3 e-tron361181,75,3312
BMW 330e451261,95,4284
Volvo V60 PHEV481331,85,0278
Ford C-Max Plug-in Hybrid461192,05,2260

Zoals te zien is, wordt er op papier in alle gevallen één op vijftig of meer beloofd. In de praktijk halen echter al deze auto’s met uitzondering van de Opel Ampera de één op twintig niet eens. De Ampera doet het met 4,1 liter per honderd kilometer in principe natuurlijk helemaal niet slecht, maar het verbruik steekt desalniettemin schril af bij de beloofde 1,2 liter per honderd kilometer. Daarmee is het na de Golf GTE, Passat GTE en de Metsubsidie Outlander PHEV percentueel gezien het vierdegrootste liegebeest van het stel. Sjoemelkoning Volkswagen gaat in dit opzicht voor een één-twéé.

Respectievelijk Audi, BMW, Volvo en Ford zijn, in die volgorde, ietsje eerlijker over de vunzigheid van hun plug-ins, maar zelfs bij die laatste kunnen we niet spreken over een heilig boontje. De Ford C-Max verbruikt nog altijd ruim twee-en-een-half keer zoveel als beloofd. En daarmee is de staatskas dus leeggeroofd!

Omdat we niet in Amerika wonen wordt er waarschijnlijk verder niks gedaan met deze informatie en gaan we met zijn allen gewoon vrolijk verder. Wel zo gezellig ook. Maar moeten we eigenlijk niet op een of andere manier geld terugzien van dit bedrog? En zo ja, wie moet daar dan voor opdraaien?

Ook interessant!

  • Passat B9
    Passat B9 wordt liftback met dieselmotor
  • plug-in-hybride
    Mercedes stopt ontwikkeling plug-in-hybrides
  • Video: hoe komt deze Passat op zijn kant?
  • Rijtest: Lexus NX450h+ 306 pk plug-in hybride

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, 330e, ampera, BMW, c-max, Ford, golf, gte, Hybride, lijstjes, Opel, passat, plug-in, uitstoot, v60, Volkswagen, Volvo

Vorig bericht: « Politie Limburg vindt talloze kettingzagen in auto
Volgend bericht: Volkswagen is nu echt het bokkie [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. mout zegt

    9 september 2016 om 17:24

    ’t Is een beetje een stokpaardje van me, geef ik toe. Maar merk op dat in dit lijstje geen Toyota zit. De combi Atkinson, merkwaardige transmissie, stevige elektro-motor levert meer werkelijke besparing / minder afwijking op dan de rest. Bovenstaande lijst (wacht – is die Ford techniek ook al weer geen Toyo-licentie?) bevat vooral bestaande motoren / bakken waar het een en ander aan toe is gevoegd.

    Login om te reageren
    • super zegt

      9 september 2016 om 17:31

      @mout:
      die toyota aandrijflijn is absoluut geniaal, de elektromotor/generator als integraal deel van de aandrijflijn waar het bij andere fabrikanten in principe een conventionele aandrijflijn met elektrohulpje is.

      Login om te reageren
      • bennieokkels zegt

        9 september 2016 om 18:07

        @super: nu de rest van die auto nog geniaal maken. (wegligging, stuurgedrag, rijbeleving, comfort, snelheid, ruimte, looks)

        Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        9 september 2016 om 18:53

        @super: Yup. Ik redt vrij gemakkelijk de fabrieksopgave van de Lexus. Mijn record is 4,4 op 100 km. Als ik zin heb. En anders lekker 200pk en elektrokoppel. En geen gehannes met een stekker…

        Login om te reageren
        • super zegt

          9 september 2016 om 19:00

          @svenska_aeroplan_ab:
          wat voor een lexus is dat?

          Login om te reageren
          • Svenska_Aeroplan_AB zegt

            9 september 2016 om 19:51

            @super: NX 300h

            Login om te reageren
        • olivier420 zegt

          9 september 2016 om 19:02

          @svenska_aeroplan_ab: Hmm. Ik rij nu tijdelijk een Yaris en haal 5l/100km op z’n max, terwijl de fabrieksopgave 3,3/100 is. In absolute getallen niet schrikbarend, in percentage dan weer wel.

          Mits de accu goed vol zit is file rijden wel extreem zuinig, lees 0l/100km :-).

          Login om te reageren
    • ar156sw zegt

      9 september 2016 om 18:12

      @mout: Even snel gegoogled, praktijkverbruik van de Prius ligt zo te zien ook rond de 5 l/100km, alleen is de fabrieksopgave met 3l/100km dichter bij de realiteit. Dus: even goed in het echt maar slechter in de praktijk? Tel daarbij op dat (inschatting van mij) de gemiddelde Prius rijder zuiniger zal rijden dan de gemiddelde GTE rijder en het valt allemaal wel mee. De Prius is dan wel weer aanzienlijk betaalbaarder…

      Login om te reageren
      • ar156sw zegt

        9 september 2016 om 18:13

        @ar156sw: edit: even goed in het echt maar slechter in de test

        Login om te reageren
      • super zegt

        9 september 2016 om 18:47

        @ar156sw:
        het grappge is dat de US verbruiksopgave 4.3-4.7l/100km is voor dezelfde auto, alleen brandstof in us is wat nadeliger voor verbruik dacht ik.

        Kennelijk moet je dus naar us cijfers kiijken voir meer realistische waarden… Ms leuk idee voor een topic om verbruiksopgaven tussen vs/europa te vergelijken?

        Login om te reageren
      • mout zegt

        9 september 2016 om 19:03

        @ar156sw: Ehh. nee. Dat is het gemiddelde verbruik van de Prius.
        Dit artikel gaat over de plug-in prius. Spritmonitor.de komt op 3.47 l/100 km als gemiddelde.
        Bij Travelcard vind je de plug-in onder ‘vorige model’, en heeft 4.36 l/100 km als gemiddelde.
        Nog altijd een verschil van 108%, overigens, maar ergens tussen de 1:33 en 1:23 is best aardig.

        Login om te reageren
      • bergmm zegt

        10 september 2016 om 05:43

        @ar156sw: na het leven als leasebak heb ik zeker veel meer vertrouwen in de Toyota. Buiten het brandstofverbruik is de hele aandrijflijn hufterproof, iets wat voor mij als particulier zwaar meeweegt. Tevens zorgt het voor een extra pluspunt als het om milieu vriendelijkheid gaat.

        Login om te reageren
        • boxergt zegt

          10 september 2016 om 09:03

          @bergmm: Je weet dat een Prius alsnog schadelijker voor het milieu is dan een Range Rover? Van bouw, gebruik tot sloop!

          Login om te reageren
          • redbeams zegt

            10 september 2016 om 09:58

            @boxergt: Ik kan je verzekeren dat dat niet zo is

            Login om te reageren
          • super zegt

            10 september 2016 om 10:11

            @boxergt:
            volgens wie dan?

            Login om te reageren
            • pomoek zegt

              10 september 2016 om 11:31

              @super: volgens mij is dat ooit door Landrover zelf gezegd. Daarbij werd een aanname gedaan dat een Land Rover 20 jaar zou mee gaan en een prius maar 5 of zoiets. De exacte aantalle jaren ben ik vergeten, maar het heeft volgens mij hier ook op autoblog gestaan. Een broodje aap verhaal dus of in ieder geval een wc-eend.

              Login om te reageren
          • bergmm zegt

            14 september 2016 om 08:41

            @boxergt: beetje late reactie.
            Kan je zeker vertellen dat dit onzin is. De hele fabricage gebeurd als elke andere wagen. Het enigste extra detail is de extra accu van ongeveer 4x de grote van een startaccu..
            Het verbruik is zelfs met zware voet te meten met een gemiddelde diesel te vergelijken en binnen de bebouwde kom een stuk lager zelfs. Het sterke punt bij de Japanners is de hele techniek die garant staat voor probleemloos rijden, bij normaal gebruik gaat er gewoon nauwelijks tot niets kapot. Remmen gaan meer dan twee keer zo lang mee, de eCVT maakt de aandrijflijn hufterproof en zorgt voor een veel betere belasting van beide motoren en de accu gaat minimaal 5ton mee zonder noemenswaardige verliezen.
            Dat een japanner of die eCVT niet jou ding is kan ik begrijpen, het heeft zijn eigen karakter en eigenschappen.
            Een Range Rover bevat veel meer materiaal om te maken en slopen, verbruikt twee keer zoveel brandstof, heeft veel meer grotere en zware slijtageonderdelen en staat niet bekend dat ze zonder te sleutelen een paar ton op de klok zetten.

            Login om te reageren
  2. 123bat zegt

    9 september 2016 om 17:26

    Zeg @foutlander, wat kan jij hierover zeggen?

    Login om te reageren
    • foutlander zegt

      9 september 2016 om 18:08

      @123bat: Dit wisten we natuurlijk al, maar het schijnt dat den haag er nog steeds niet achter is dat de marketingpraat van bedrijven niet strookt met de praktijk

      Login om te reageren
    • foutlander zegt

      9 september 2016 om 18:16

      @123bat: Zoals ook in mijn profiel beschrijving staat: “Met deze auto krijg je veel voor weinig”. Je krijgt veel brandstofverbruik voor (relatief) weinig geld

      Login om te reageren
  3. michiel_vandelft zegt

    9 september 2016 om 17:30

    Het verbruik van een PHEV hangt sterk af van hoe je ‘m gebruikt. Daar dit voornamelijk allemaal leasebakken zijn (lange afstanden) verbazen deze cijfers me niks. Ik zou hier de fabrikant niet in twijfel trekken iig

    Login om te reageren
    • roller zegt

      9 september 2016 om 17:40

      @michiel_vandelft: Ik snap je redenatie niet. De meeste auto’s zijn namelijk zuiniger op een lange afstand; meer snelweg, minder optrekken.

      Login om te reageren
      • wpgt zegt

        9 september 2016 om 18:01

        @roller: tankpas van de baas, zware rechter voet.

        Login om te reageren
      • poeperman zegt

        9 september 2016 om 18:32

        @roller: eerst en vooral is het redenering. Ten tweede, als je enkel heel korte afstanden doet met je PHEV, kan je vaak uitsluitend elektrisch rijden en zelfs 0 liter/100km verbruiken. 5km naar de bakker, opladen, 5km naar de kerk, opladen,…

        Login om te reageren
      • michiel_vandelft zegt

        9 september 2016 om 18:40

        @roller: Nou, het punt van een hybride is dat je veelal kilometers elektrisch maakt, waarmee de auto zuinig word. Met langere afstanden en een korte elektrische actieradius (meestal <50km) rijd je veel op de brandstof motor en blijft van de zuinige insteek weinig over

        Login om te reageren
  4. rvvm zegt

    9 september 2016 om 17:32

    Opvallend dat Audi etron rijders zuiniger rijden dan de Golf, zelfde techniek toch?

    Login om te reageren
    • roberto zegt

      9 september 2016 om 19:47

      @rvvm: misschien net een ander bumpertje wat qua luchtweerstand scheelt. En weet niet of dat er nog gewichtsverschillen zijn?! Het viel mij als GTE-rijder ook op ja.

      Login om te reageren
  5. audirijder zegt

    9 september 2016 om 17:32

    5l/100km met c350e.

    Login om te reageren
    • frankvrooijen zegt

      10 september 2016 om 19:55

      @audirijder: hoe ver woon je van je werk? Ik haal 6,9/100km met 37km enkele afstand.

      Login om te reageren
      • audirijder zegt

        10 september 2016 om 21:12

        @frankvrooijen: 20 kilometer. Haal het vaak net.

        Login om te reageren
  6. pomoek zegt

    9 september 2016 om 17:37

    We gaan feitelijk niet vrolijk verder. De eigen bijdrage is verhoogd wat, zoals jullie eerder op de dag reeds bericht hebben, dergelijke auto’s feitelijk onverkoopbaar hebben gemaakt als leaseauto. Dat is natuurlijk zéér terecht.

    Verder is nmij uit bovenstaande tabel niet duidelijk in hoeverre deze auto’s ook echt stekkeren. Volgens mij is daar ook een hoop winst te halen, met andere woorden: de gebruiker van deze auto’s.

    Punten overigens voor Mietsubsidie. Bizar hoeveel van dergelijke lelijke hondehokken er opeens rondrijden. (Sligro-pas houders?).

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      9 september 2016 om 18:02

      @pomoek:

      “Sligropashouder” whahahahaha .. Schandalig dat ik daar nooit op gekomen ben ..

      Login om te reageren
    • kobus1967 zegt

      10 september 2016 om 10:11

      @pomoek: dit is gewoon eng jij weet alles van mij?

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        10 september 2016 om 11:32

        @kobus1967: haha, leuke broek heb je aan.?

        Login om te reageren
  7. stationcar zegt

    9 september 2016 om 17:40

    Oké…
    Nu kunnen we doen alsof we verbaasd zijn, dat is alleen niet zo.

    Stel dat de overheid stelt dat vanaf volgend jaar kopers van auto’s met die CO2 ópzuigen in plaats van uitstoten korting krijgen op hun inkomstenbelasting, dan staand er vanaf januari allerlei modellen in de showroom met een geel of een lila labeltje die aan die eisen voldoen. Simpel zat.
    Oftewel als de overheid niet-reële dingen gaat vragen die ze bovendien niet kúnnen controleren kán je niet anders dan verwachten dat er misbruik van wordt gemaakt.
    In plaats van dit afschuiven op de fabrikanten moeten de overheden ook hun hand in eigen boezem steken…

    Login om te reageren
    • stationcar zegt

      9 september 2016 om 17:42

      @stationcar:
      Korting geven en niet krijgen, en niet staand maar staan…
      Wel even opletten hé!
      Oké sorry…

      Login om te reageren
  8. colorblind zegt

    9 september 2016 om 17:50

    Oei, 7l/100 km in een v60 is dus niet zo goed

    Login om te reageren
    • v60germany zegt

      9 september 2016 om 19:27

      @colorblind: ik rij over 40.000km inmiddels 5,6L/100km.
      Gemiddeld 270km per dag. Elke dag aan de stekker…
      Zonder zou ik volgens mij ook op de 7 liter uitkomen.

      Login om te reageren
    • Mairsil zegt

      9 september 2016 om 19:37

      @colorblind: Grappig, ik rij sinds kort met een 17 jaar oude 6-cylinder rond, en gebruik 8.3 liter / 100 km (fabrieksopgave 9.1 liter). Als je de mileubelasting van de auto-productie meerekent lijkt een ouwe v6 opeens toch de groenere keuze…

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        10 september 2016 om 11:35

        @mairsil: daar heb je absoluut een punt. Maar vooral als het gaat om energieverbruik. Wat het terug dringen van uitstoot aangaat, en dan met name fijnstof en al dat andere smerige spul vermoed ik dat de afgelopen jaren toch wel wat stappen zijn gezet.

        Login om te reageren
  9. apriliarsv zegt

    9 september 2016 om 17:53

    Zou de iPhone app een update kunnen krijgen zodat ik tabellen kan schuiven? Bvd

    Login om te reageren
    • Nino zegt

      9 september 2016 om 20:29

      @apriliarsv: Inderdaad, beetje vervelend als je naar het volgende artikel “schuift” als je de tabel wilt bekijken… Mogen ze ook gelijk het bewegen met je vinger op een foto terwijl je ingezoomd bent meenemen. Heb hier al vaker wat over gelezen, beetje eigenwijs Autoblog?

      Login om te reageren
    • rodger zegt

      9 september 2016 om 20:40

      @apriliarsv: inderdaad, dit is niet. te. doen.

      Login om te reageren
  10. lincoln zegt

    9 september 2016 om 17:59

    Zo zo .. Zijn er vast een hoop “ingenieurs” ontslagen bij TNO ..

    Login om te reageren
    • trustmeiamanengineer zegt

      9 september 2016 om 18:18

      @lincoln: Wat heb jij tegen TNO, of überhaupt tegen mensen die (iets fatsoenlijks) gestudeerd hebben?

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        9 september 2016 om 18:58

        @trustmeiamanengineer:

        Wat kan een mens niet tegen een slappe subsidie maatschappij hebben ??

        Login om te reageren
  11. apriliarsv zegt

    9 september 2016 om 18:01

    On topic: niemand hoeft wat mij betreft voor deze ‘schade’ op te draaien. Vanuit het oogpunt van de ondernemer en leaserijder is dit nu die VOC-mentaliteit die door Balkenende werd geroemd. De overheid moet eens nadenken over het beleid dat men voert. Geen maatregelen die ten onder gaan aan hun eigen succes en het principe ‘de vervuiler betaalt’ eens echt toepassen. Met vervuiler bedoel ik dan niet een sportwagen die een paar duizend kilometer per jaar rijdt, maar de ‘gewone’ auto die tienduizenden kilometers per jaar aflegt. Dat is eerlijk

    Login om te reageren
  12. ar156sw zegt

    9 september 2016 om 18:05

    Ach, ze zijn vergeleken met vergelijkbare niet-stekker auto’s natuurlijk wel behoorlijk zuinig… dat de resultaten uit de test in de praktijk niet gehaald worden ligt meer aan de test en de gebruiker dan aan de fabrikant, lijkt me.

    Login om te reageren
    • posthumus zegt

      9 september 2016 om 18:13

      @ar156sw: zou een goede test van de fabrikant niet juist de werkelijkheid moeten nabootsen?

      Login om te reageren
      • poeperman zegt

        9 september 2016 om 18:34

        @posthumus: als je steeds onder de 100% elektrische range blijft, kan je zelfs nog een pak zuiniger rijden dan de opgave door de fabrikanten. Er bestaat geen correcte test.

        Login om te reageren
        • posthumus zegt

          9 september 2016 om 18:46

          @poeperman: wat een onzin. De concrete test is praktijkgebruik nabootsen. Dus inclusief lange ritten, linkerbaan, maar ook korte ritjes naar de bakker. Lijkt me relevanter dan een afgeplakte auto de snelweg opsturen met 80 km/u. Zou toch wat zijn zeg als fabrikanten auto’s gaan ontwikkelen met de praktijk ipv het lab als maatstaf

          Login om te reageren
        • Rossi zegt

          9 september 2016 om 20:49

          @poeperman: eens! Ik heb een Outlander phev met inmiddels ruim 40.000km op de teller. Gemiddelde verbruik? 2.9 liter over deze afstand. En dat is voornamelijk de schuld van mijn schoonouders die in het oosten van het land moesten wonen… En vakanties in Zuid-Frankrijk ;-).

          Login om te reageren
      • ar156sw zegt

        9 september 2016 om 18:44

        @posthumus: maar dit zijn toch gestandaardiseerde testen (dacht ik)? Dus niet bepaald door de fabrikant?

        Login om te reageren
        • posthumus zegt

          9 september 2016 om 18:53

          @ar156sw: om de norm te bepalen, of voor typegoedkeuring volgens mij wel. Maar een Golfje haalt alleen volgens fabrieksopgave 1:50 naar mijn weten.

          Login om te reageren
        • huubhubertus zegt

          9 september 2016 om 19:18

          @ar156sw: Precies, het verbruik wordt gebaseerd op het rijden van de NEDC cycle. Ik snap niet waarom iedereen de fabrikanten aanvalt, maar deze doen niets fout. Ik vind dat de fout volledig bij de overheid ligt. Die zou een test in moeten voeren die wel representatief is voor ‘echt’ rijden.

          Login om te reageren
  13. trustmeiamanengineer zegt

    9 september 2016 om 18:20

    Voor zover ik de “tabel” in de App kan lezen zijn ze stuk voor stuk nog steeds een klap zuiniger dan mijn ouderwetse atmosferische 2L vierpitter benzine in mijn lichte middeklasser.

    Login om te reageren
  14. trustmeiamanengineer zegt

    9 september 2016 om 18:21

    Login om te reageren
    • trustmeiamanengineer zegt

      9 september 2016 om 18:22

      @trustmeiamanengineer: werkt toch wel dondersgoed die App… Heel verhaal verschijnt niet, maar per ongeluk een leeg scherm op verzenden geeft dit….

      Maargoed, nogmaals: al die stekker hokken zijn ondanks hun enorme gewicht en moeilijke techniek nog steeds ruim 2x zo zuinig als mijn 10 jaar oude atmosferische vierpitter.

      Login om te reageren
  15. sracert zegt

    9 september 2016 om 18:30

    Simpel: korting op de wegenbelasting voor iedereen die geen hybride heeft gereden.

    Login om te reageren
  16. sracert zegt

    9 september 2016 om 18:31

    Oh ja niet vergeten de betreffende fabrikanten en politieke lobby’s zwaar in de cel te smakken voor een jaartje of 10

    Login om te reageren
  17. sleepyj zegt

    9 september 2016 om 18:42

    Kan het niet zien, iphone. Echte verbruik buiten scherm, swipen is volgend artikel

    Login om te reageren
    • Mairsil zegt

      9 september 2016 om 19:33

      @sleepyj: Het is niet ideaal, maar je telefoon draaien naar landscape helpt om de rest van de tabel te zien

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        9 september 2016 om 19:54

        @Mairsil: of je koopt gewoon een goede (Android) foon…

        Login om te reageren
        • Mairsil zegt

          9 september 2016 om 21:29

          @svenska_aeroplan_ab: Altijd een goed plan, maar dat helpt verder niet met de mobiele site van Autoblog, ik had op mijn Z5 toch echt hetzelfde probleem.

          Login om te reageren
        • sleepyj zegt

          9 september 2016 om 22:45

          @svenska_aeroplan_ab: voor mij geen android meer. Veel te veel software problemen. Galaxy s5 tegen de muur gesmeten, grafzooi.

          Login om te reageren
      • sleepyj zegt

        9 september 2016 om 22:43

        @Mairsil: gaat niet op Ios icm app…

        Login om te reageren
  18. imaginenl zegt

    9 september 2016 om 18:52

    Schokkende cijfers natuurlijk maar als we het even positief bekijken hadden deze leaserijders anders een diesel of benzine met veel hoger verbruik gereden. Per saldo zijn we er dus wel degelijk op vooruit gegaan alleen de beloofde cijfers kloppen voor geen meter

    Login om te reageren
  19. flutterby zegt

    9 september 2016 om 18:55

    Ik mis de actuele uitstoot voor vergelijkbare auto’s zonder stekker..

    Login om te reageren
  20. kingjoop zegt

    9 september 2016 om 19:08

    De tests zijn natuurlijk crap en kunnen makkelijk in het voordeel van de fabrikant worden gezet. Neemt niet weg dat juist door het aantrekkelijk te maken om een PHEV te rijden de techniek voor volledige elektrische auto’s verder is geholpen. Vanaf volgend jaar zijn de Chevy Bolt en (niet lang daarna hoop ik) de Tesla Model 3 voor de massa beschikbaar. Die hadden er niet kunnen komen zonder de PHEV (zowel voor producenten als voor het rijp maken van de consument).

    Login om te reageren
  21. reistje zegt

    9 september 2016 om 19:40

    Ach ja de cijfers zijn gebaseerd op de NEDC cyclus waarin hybrides een groot voordeel hebben.
    Als ze 1 op 18 opgeven is het ook weer niet goed want dan klopt de uitstoot weer niet.

    Vind de praktijk cijfers ook niet heel schokkend.

    Login om te reageren
  22. potver7 zegt

    9 september 2016 om 20:25

    Keiharde cijfers over het werkelijke verbruik? Kom nou… Het is nog steeds een gemiddelde, en juist bij stekkerhybrides is het verbruik heel sterk afhankelijk van de bezitter: zorgt die zoveel als mogelijk voor volle accu’s, of rijdt die als Hamilton?

    Interessant zou dus zijn wat de spreiding is van het verbruik, dus de afstand tussen zuinigste en minst zuinige verbruik. En ook bij welke kilometrages te zien is dat het praktijkverbruik significant stijgt, doordat vaker verder gereden wordt dan de actieradius van de accu’s.

    Kortom, die cijfertjes van praktijkverbruik.nl zeggen mij niet zo heel veel, behalve dan dat het normverbruik volgens de NEDC-cyclus (die trouwens op hun beurt óók keiharde cijfertjes zijn!) nogal rooskleurig zijn. Maar dat wisten we al.

    Login om te reageren
  23. eelco74 zegt

    9 september 2016 om 20:38

    Er staat bij mij in de straat een outlander en een v60 plug-in. Beiden staan nooit aan de stroom. Onderweg wordt ik op de snelweg aan de lopende band door hybrides ingehaald. Lekker zuinig 140 rijden.

    Login om te reageren
    • v60germany zegt

      9 september 2016 om 23:59

      @eelco74: wat wil je nu dan duidelijk maken?
      Dus je beide buren laden bij hun werkgever aan de zaak, zodat een extra laadmodule voor thuis overbodig is?
      En de V60 wil toevallig t/m 130km/h volledig electrisch? Dus 140km/h op de linkerbaan is dan ineens milieutechnisch onverantwoord? Of is de linkerbaan niet voor stekker-auto’s?
      Volgens mij reageer je op een artikel over plug-in hybride verbruik. Of zoals de V60 nu word genoemd; Twin-engine… Ja, verrek, de diesel of benzinemotor doet ook soms mee! Lijkt me niet vreemd dat ze zich dan ook boven de 130km/h zich nog voortbewegen.

      Login om te reageren
  24. V8Vantage zegt

    9 september 2016 om 20:51

    @potver7 inderdaad, verbruik hangt van de bereider af. Woon-werkverkeer ca 80 km enkele reis kan ik me gemak 2,8 l/ 100 km halen met mijn A3 e troon.Heb ik een keer mijn pet anders staan dan zorgen stoplichtsprintjes ( vindt mijn zoontje leuk ;-p) dat ik 4.4 scoor. Geen fabrieksopgave maar wel heeeel zuinig naar mijn idee.

    Wat betreft de app, waarm overal een app voor? Mobiele site werkt op iPhone en andere prima! Is men over-apped aan het raken?

    Login om te reageren
  25. V8Vantage zegt

    9 september 2016 om 20:52

    @vantageV8 maar die auto correctie op een iPhone blijft wel ruk….

    Login om te reageren
    • mastemaker zegt

      10 september 2016 om 07:58

      @vantagev8: zet je hem uit ;-)

      Login om te reageren
  26. camber24 zegt

    9 september 2016 om 21:05

    @autoblogger tabel wordt weer niet goed getoond. Hadden jullie nu juist onlangs zo mooi gefixt..

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      9 september 2016 om 23:01

      @camber24: ja, dat heeft gewerkt:/ we gaan het checken!

      Login om te reageren
  27. Dutchdriftking zegt

    9 september 2016 om 23:44

    Dat verbruik van die Outlander is dus velen malen hoger.

    Login om te reageren
  28. speedie zegt

    10 september 2016 om 00:51

    Totaal onzinnige tabel en het kleinste kind weet ook van de fabrieksopgaven. Verbruik hangt af hoeveel Km je per traject aflegt (en dus het aandeel electrisch rijden), rijstijl, gewicht (passagiers) enz. Een Golf GTE rijder zal misschien ook een sportievere rijstijl hebben en dan valt het verbruik best mee.

    Login om te reageren
  29. 730ld zegt

    10 september 2016 om 13:13

    En dat wisten we niet vooraf? Pfff we stonden erbij en keken ernaar en dan heb ik het vooral over de overheid. Dramatisch. Men komt er zo mee weg dat is nog het ergste. Lijkt Rusland wel

    Login om te reageren
  30. menbren zegt

    10 september 2016 om 14:32

    Alles valt of staat met het gebruik. Het lange termijn verbruik van de Passat GTE van mijn ouders, over de afgelopen 4000 km, is nu 1,8L/100km. Er worden relatief veel korte afstanden gereden en veel geladen, dan kan je best aardig in de buurt komen.

    Login om te reageren
  31. basgti zegt

    10 september 2016 om 15:28

    Zo`n Bijtellingsvriendelijke lease-auto zou eigenlijk een soort van blackbox moeten hebben zodat de overheid kan controleren of er daadwerkelijk zo milieuvriendelijk en zuinig gereden wordt voor de bijtellingsregeling waarvoor deze in aanmerking komen. Als deze te waardes te veel afwijken alsnog een naheffing doen. Het gaat tenslotte toch om ons milieu?

    Login om te reageren
  32. corolianus zegt

    10 september 2016 om 17:15

    Special effe geregd om toch even de andere kant laten zien, want het ligt louter aan je trajecten, beschikbaarheid van laadpalen, zware rechter voet en weersomstandigheden. Momenteel schommelt mijn lange termijn verbruik tussen 1:175 en 1:300 (betere scores geeft de gte niet weer). In onze firma hebben we geen multi tank kaarten voor de hybrides vanwege het lage verbruik. Ikzelf tank een keer per 3 maanden aan de pomp ongeveer een halve tank. Deze scores vallen dus buiten de gemiddelde berekeningen van de aangegeven site, want immers niet zo’n kaart. In mijn omgeving zijn lange termijn gemiddelden van 1:100 en beter vrij normaal.

    Login om te reageren
  33. cthijs zegt

    10 september 2016 om 21:34

    Ik snap die cijfers eerlijk gezegd niet helemaal want als je gewoon meer stekkert kun je het verbruik omlaag halen naar 1:60 of zo .dus hoe ze zo n test uitgevoerd hebben snap ik niet het is ook niet de bedoeling dat je met zo n auto overal op benzine gaat rijden

    Login om te reageren
  34. bluebear zegt

    12 september 2016 om 09:12

    Ik vraag me af wie de lobbiër van de valse kortingen, Toyota, nu weer om heeft moeten kopen om niet in dit lijstje te hoeven verschijnen. Allemaal een wassen neus, niet interessant dus.
    For the record, mijn record staat op 3,4 kilometer per liter. Maar toen stond er wel 285km./u. Op de klok.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North