Marchionne gaat aan de touwtjes trekken bij Ferrari

Auteur: , 30 Reacties

De FCA CEO had het nog niet zo druk.

Felisa en Marchionne

Tijdens de bekendmaking van de eerste kwartaalcijfers van 2016 komt het Italiaanse sportwagenmerk tegelijkertijd met een (niet zo) opmerkelijk nieuwtje. CEO Amedeo Felisa, die al dik 26 jaar aan het roer staat bij Ferrari, gaat met pensioen. Zijn opvolger is niemand minder dan Sergio Marchionne.

Ferrari wist het afgelopen kwartaal 675 miljoen euro omzet te boeken. Een record. Er werden 1882 auto’s verkocht. Een toename van 15% in vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden. Marchionne had al een dikke vinger in de pap bij Ferrari, maar met de officiële positie als CEO van het merk krijgt de omstreden topman nog meer macht.

Of dit heugelijk nieuws is voor Ferrari moeten we nog maar even afwachten. We weten allemaal wat voor bijzondere streken ome Sergio wist uit te halen bij Alfa. Laten we met z’n allen hopen dat Ferrari enige ellende bespaart zal blijven.



30 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
675 miljoen omzet ??

Winst waarschijnlijk ..
@lincoln: nee.. omzet 675 miljoen.. nettowinst is 78 miljoen..
360.000 per verkochte unit klinkt idd redelijk ..
@lincoln: vergeet de petjes en t-shirts niet
@tvklarenbosch: de telefoonhoesjes doen het ook goed
@lincoln: Kerel, even in proporties denken, Ferrari is qua omvang geen Volkswagen of BMW he
goeie besparing, hoeft niks te veranderen daar dus dan iemand aan het roer zetten die toch geen tijd heeft voor allerlei waanideën
@dutchneon: maar nu zit er Marchionne en die heeft alleen maar waanideeën: van dat Fiat aan de 500 genoeg heeft, dat Alfa maar de BMW 3 serie moet kopieren, dat Lancia uitgeroeid mag worden, dat het een goed idee is om Chrysler over te nemen tot dat een zwarte koltrui het meest essentiele kledingstuk van allemaal is.
@mashell: de beslissing om Chrysler over te nemen was geen slechte voor de fiat group, ook vind ik de giulia (want ik denk dat je daar op doelt) zeker geen 3-serie kopie, gewoon een prachtige en originele auto
@koenigsegggone1: Een scherp Alfa-neusje naakt nog geen orgineel design. Net zoals afgezien de de voor en achterlampen de Thesis nog saaier is dan een Passat.
@koenigsegggone1: Inderdaad de Giulia, die is en-profil gewoon een 3 serie kloon, inclusief Hoffmeister knik. Origineel is echt wat anders. En de grote problemen door de overname van Chrysler (dat zelfs Daimler niet goed renderend kreeg) komen wel als de verkopen weer eens inzakken.
Gerebatchte Chrysler met dieselmotor om de Europese verkoop nog meer te laten groeien
@granlusso: Mooie ferari batch erop ;)
@noreplacementfordisplacement: Badge jongens, niet batch…
Zou me benieuwen of FCA over 10 jaar nog bestaan. Ferrari wel natuurlijk :)
Daar komen de 4 cilinders!
@sracert: 4c met Ferrari logo’s
@sracert: geen twinairs?
Dus nog maar 1 nieuwe Ferrari in gemiddeld 10 jaar :-(
Tja, binnenkort een SUV met een diesel motor?
Ik snap hem wel hoor. Waarom zou je iemand anders iets voor je laten doen wat je zelf toch veel beter kan?
Ik dacht altijd dat Luca di Montezemolo de topman was..
@hv991gts: Luca di Montezemolo was president, terwijl Felisa CEO was. Marchionne werd na het vertrek van Montezemolo de president, en neemt nu ook het takenpakket van Felisa als CEO over.
Bloed spuit uit je oren als je de huidige Ferrari F1 motoren hoort. Wat een ongelooflijke bagger.

Marchionne zei 3 weken geleden dat Ferrari Mercedes ‘onder druk zet’, en slecht 1 tiende per rondje achter Mercedes is. Vrijdag zette hij zn handtekening om de motoren in F1 te houden zoals ze zijn tot 2020. 2 dagen later reden Hamilton en Rosberg ongeveer 2 seconden per rondje weg van Kimi in zn Ferrari.

Marchionne is misschien goed voor economie van Ferrari, voor de sportiviteit een disaster.
@john4545: Heb je het motorenakkoord toevallig ook gelezen? Het is namelijk zo dat onder de nieuwe regels Ferrari (en ook Honda en Renault) juist meer vrijheid krijgt om de motor te ontwikkelen. Op dit moment wordt de ontwikkeling nog binnen de perken gehouden doordat je een aantal tokens krijgt toegewezen, en telkens als je wat nieuws wilt doorvoeren een bepaald aantal tokens moet inleveren. Zijn je tokens op, dan mag je dit jaar niet meer doorontwikkelen. Dat systeem verdwijnt, en in plaats daarvan worden er vanaf 2018 maximum maten en gewichten voor bepaalde motoronderdelen ingevoerd. Maar hoeveel geld je uitgeeft aan ontwikkeling en hoeveel nieuwe onderdelen je introduceert bepaal je weer helemaal zelf. Oh, en om ervoor te zorgen dat de hogere R&D kosten niet aan de klantenteams doorgerekend worden, is er afgesproken dat de krachtbronnen komend seizoen 1 miljoen euro goedkoper worden, en dat de prijs seizoenen daarna met nog eens 3 miljoen daalt.
@Edge: Zo zo, van 29 miljoen naar 25 miljoen over 3 jaar? Voor motoren zoals Toro Rosso die krijgt? Ze mochten per de tokens elke jaar een nieuw ontwerp indienen. Thans is jaar 3. Hoe gaat het nu met Ferrari vs Mercedes vs vorig jaar of 2 jaar geleden?

Er zijn 2 testweken voor een seizoen. Op de eerste dag deed Mercedes 800 km, of iets van 150+ rondjes. Ferrari 78. Uiteindelijk heeft Mercedes iets van 9000km testrondjes gereden vs Ferrari 5500. Mercedes heeft sinds 2012 iets van 500.000.000 Euro gestopt in de ontwikkeling en software van de hybride motoren. Die is zo ingewikkeld dat niemand ze met de huidige regels nog gaat inhalen, en dat is een kapitale fout van Marchionne.

..of toch niet? Ferrari krijgt alleen al voor het meedoen in F1 192 miljoen euro per jaar, exclusief bonus voor punten en klassificering. Dan komt Philip Morris er nog eens bovenop met 100 miljoen. Ferrari hoeft niet te winnen en draait toch winst.

Marchionne zei 4 weken geleden:’we moeten hybrids houden om vooruitgang van de autoindustrie te promoten’. Wat hij bedoelt is kleine turbomotortjes die in zijn Fiatjes zitten, promoten. Het gaat hem niet om winnen in F1. Meedoen is genoeg. Maar het is de uitverkoop van d ziel van Ferrari. Enzo, die ooit zei: aerodynamica is voor mensen die geen motoren kunnen bouwen. Haal die hybride troep eraf en ik geef ze een kans. Hoe de regels nu staan, met de belachelijk grote voorsprong van Mercedes (Ferrari bracht een tokenupgrade voor hun motor naar de GP van gisteren, plus nieuwe voorvleugel, en nog werden op meer dan een halve minuut gereden door Rosberg, die samen met Hamilton zn motor naar beneden afstelde) gaat niemand, niemand Mercedes inhalen.

Let ook even op de cunning PR van WOlff, die bijna elke GP zegt hoe dicht Ferrari op Mercedes is. Dat is gewoon niet zo.
Zo zo, van 29 miljoen naar 25 miljoen over 3 jaar? Voor motoren zoals Toro Rosso die krijgt? Ze mochten per de tokens elke jaar een nieuw ontwerp indienen. Thans is jaar 3. Hoe gaat het nu met Ferrari vs Mercedes vs vorig jaar of 2 jaar geleden?

Er zijn 2 testweken voor een seizoen. Op de eerste dag deed Mercedes 800 km, of iets van 150+ rondjes. Ferrari 78. Uiteindelijk heeft Mercedes iets van 9000km testrondjes gereden vs Ferrari 5500. Mercedes heeft sinds 2012 iets van 500.000.000 Euro gestopt in de ontwikkeling en software van de hybride motoren. Die is zo ingewikkeld dat niemand ze met de huidige regels nog gaat inhalen, en dat is een kapitale fout van Marchionne.

..of toch niet? Ferrari krijgt alleen al voor het meedoen in F1 192 miljoen euro per jaar, exclusief bonus voor punten en klassificering. Dan komt Philip Morris er nog eens bovenop met 100 miljoen. Ferrari hoeft niet te winnen en draait toch winst.

Marchionne zei 4 weken geleden:’we moeten hybrids houden om vooruitgang van de autoindustrie te promoten’. Wat hij bedoelt is kleine turbomotortjes die in zijn Fiatjes zitten, promoten. Het gaat hem niet om winnen in F1. Meedoen is genoeg. Maar het is de uitverkoop van d ziel van Ferrari. Enzo, die ooit zei: aerodynamica is voor mensen die geen motoren kunnen bouwen. Haal die hybride troep eraf en ik geef ze een kans. Hoe de regels nu staan, met de belachelijk grote voorsprong van Mercedes (Ferrari bracht een tokenupgrade voor hun motor naar de GP van gisteren, plus nieuwe voorvleugel, en nog werden op meer dan een halve minuut gereden door Rosberg, die samen met Hamilton zn motor naar beneden afstelde) gaat niemand, niemand Mercedes inhalen.

Let ook even op de cunning PR van WOlff, die bijna elke GP zegt hoe dicht Ferrari op Mercedes is. Dat is gewoon niet zo.
Fca had toch niks meer met Ferrari. Denk namelijk niet dat dit een positieve stap is voor ferrari
Dat worden jarenlang loze beloftes over nieuwe modellen die helemaal nooit komen, tegenstrijdige berichten over de samenwerking met Japanners en Amerikanen en ieder jaar opnieuw optimistisch gereutel over onhaalbare verkoopaantallen. Kan die man een keer weg?
Ben benieuwd wat voor gevolgen dit gaat hebben voor de renstal. Marchionne heeft dit seizoen na iedere F1 race laten weten teleurgesteld te zijn over de prestaties van de Scuderia.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).