• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot: Matzwarte Jaguar!

Auteur: Alwood, gepost 2 november 2008 om 22:00 – 63 Reacties

Matte bak man!


Mat lijkt de hit van 2008. Alsof het nieuw is uitgevonden werd de kleur gepresenteerd. Matte verf die ook de tand des tijds kan weerstaan was immers nog nooit eerder toegepast. Toch?

De Jaguar bewijst echter dat mat weldegelijk een optie was. Een optie die Audi pas recent beschikbaar heeft voor het schamele bedrag van drie mille werd door Jaguar al lang geleverd. In bovenstaande trim was de XJ zijn tijd ver vooruit.

We weten natuurlijk niet zeker hoe lang de lak al op de Jag zit. Het plaatje klopt echter helemaal. Het roofdier hoort zich in de schaduw te kunnen verschuilen. En hoe gaaf is het idee om in de seventies met dit apparaat tussen al die bruine en gele koekblikken door te rijden?

Spotter bakkerst was op het goede moment op de juiste plaats om deze Jaguar vast te leggen. Op Autojunk zijn meer plaatjes van de tijdloze schoonheid te bekijken.

Ook interessant!

  • Gespot - Is dit de lekkerste Jaguar XK van Nederland?
  • Een Jaguar XJ restomod: maken of kraken?
  • In beeld: de enige twee Jaguar Project 7's van Nederland
  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

Gespot, Jaguar, mat, tuning, xj

Vorig bericht: « De nieuwe Nissan 370Z, nu met Nismo plastic
Volgend bericht: Gordon Murray Design T25, de kleinste supercar ooit! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Appeltje zegt

    2 november 2008 om 22:03

    Er zijn genoeg voorbeelden van klassiekers met matzwarte lak, zoals een chevrolet stationcar die zich vaak in Amsterdam bevindt, ik zag hem laatst nog. Het komt best eens voor, ik weet niet hoe origineel het is, maar het is zeker niet iets volledig nieuws.

    Login om te reageren
  2. bramwillemse zegt

    2 november 2008 om 22:05

    grappig, deze Jag staat letterlijk 300m van het huis van mijn ouders :)

    Deze jag kom ik dus regelmatig tegen. De kerel heeft ook een tijd een verlaagde, matzwarte kever gehad en een rare knutselmotor :D
    Vind het in het echt niet echt mooi… Hij is mooier in donkerrood of british racing green!

    Login om te reageren
  3. bramwillemse zegt

    2 november 2008 om 22:09

    trouwens, er staat bij dat de spot in Enschede is geschoten. Maar dit is zeker Assen!

    Login om te reageren
  4. Webber zegt

    2 november 2008 om 22:12

    Hier in de straat staat ook een mat-bruine Opel Kadett uit 1975 of zo.

    Lijkt me sterk dat het zo bedoeld was inderdaad en lijkt me eerder dat de lak na zoveel jaar gewoon mat is geworden.

    Login om te reageren
  5. Klassiekerrally zegt

    2 november 2008 om 22:13

    Mijn voorkeur gaat toch uit naar een glanzend exemplaar. En dan toch het liefst een XJ serie 2. Mag ik nog meer kiezen? Dan wordt ’t een V12. Wat? Nog een wens? Goed, een Coupé dan.

    Rare kleurtjes geen bezwaar, als ’t maar glimt!

    Login om te reageren
  6. lincoln zegt

    2 november 2008 om 22:16

    zwarte primer ..
    nou nou .. wat een vernieuwing .. doe al jaren niets anders met auto,s die te verrot zijn om op te knappen ..

    cheapest trick in the book ..

    Login om te reageren
  7. Klassiekerrally zegt

    2 november 2008 om 22:17

    @ lincoln: Toch niet met je Jag he?

    Login om te reageren
  8. vla zegt

    2 november 2008 om 22:23

    @ Klassiekerrally
    Precisely! ;) Wel een klein probleemgevalletje om aan te werken…

    Login om te reageren
  9. lincoln zegt

    2 november 2008 om 22:24

    @Klassiekerrally .. nope .. die gaat purper/aubergine metallic worden .. ik kon de originele kleuren niet echt waarderen .. en omdat ik besloten heb er een bak geld tegen aan te gooien doe ik meteen maar een kleur die mij aanstaat ..

    het dashboard heb ik al met coromandel (verticaal) gefineerd .. poepsjiek .. maar niet origineel ..

    Login om te reageren
  10. sansebastiano zegt

    2 november 2008 om 22:24

    Ik zag in 2000 al een matgroene Aston Martin in Rome… Toen echt het nieuwste van het nieuwste, nu meer benieuwd wie weer met iets anders komt!

    Login om te reageren
  11. Klassiekerrally zegt

    2 november 2008 om 22:25

    @ vla: daarom zou ’t in het echt ook een 4.2 zes-in-lijn worden. Op LPG, want er moet veel in gereden worden: Spa, Nürburgring, Le Mans, Goodwood ;)

    Login om te reageren
  12. Klassiekerrally zegt

    2 november 2008 om 22:26

    @ lincoln: Het hoeft ook niet altijd origineel te zijn. Ik ben wel heel benieuwd! Heb je foto’s?

    Login om te reageren
  13. vla zegt

    2 november 2008 om 22:27

    @ Klassiekerrally
    En de Series II, anders moet er veel te veel aan gelast worden ( ;) ).

    @ lincoln
    Geen goudkleur? Is in de mode momenteel!

    Login om te reageren
  14. Klassiekerrally zegt

    2 november 2008 om 22:29

    @ vla: nou, de S2 kan ook aardig verkruimelen hoor :(

    Login om te reageren
  15. lincoln zegt

    2 november 2008 om 22:33

    @Klassiekerrally .. zij is een tijdje “out of sight out of mind” geweest .. maar laatst aan het shoppen geweest voor een usa spierballen auto ..

    conclusie .. dat de xj-c ALTIJD 100x mooier is .. en ik toch niet boven de 2500 toeren kom .. en in mijn Marquis al een lekkere voorbank zit ..

    zal eens wat foto,s op sturen .. heeft meer nieuws waarde dan bovenstaande slopert ..

    Login om te reageren
  16. Fout zegt

    2 november 2008 om 22:34

    Hett is waarschijnlijk omdat de lak afgebrokkeld is dat ie nu mat is… !

    Login om te reageren
  17. Klassiekerrally zegt

    2 november 2008 om 22:36

    @ lincoln: verrassende uitspraak van iemand met de nick ‘lincoln’ ;)
    Kan bijna niet wachten tot ik de foto’s zie!
    De gekozen houtsoort voor ’t dashboard is zeer fraai!

    Login om te reageren
  18. lincoln zegt

    2 november 2008 om 22:37

    @VLA .. nope .. dan is de originele mosterd-geel een betere optie ..
    het model leent zich gewoon niet voor goud ..

    Login om te reageren
  19. vla zegt

    2 november 2008 om 22:40

    @ Klassiekerrally
    Maar de derde serie is zo lelijk… (vergeleken met de andere dan). Btw om er op terug te komen: die V12 is mss een technisch euvel, maar typischer zal het niet raken! Nouja, ik ben weer aan het dromen…

    Login om te reageren
  20. vla zegt

    2 november 2008 om 22:42

    @ lincoln
    Bezit je er serieus 1?! Ik dacht dat het weer één van je lolletjes was! Vertel!

    Login om te reageren
  21. dekster zegt

    2 november 2008 om 22:42

    Matzwart? Ik noem dat gewoon grondverf.

    Login om te reageren
  22. Klassiekerrally zegt

    2 november 2008 om 22:43

    @ vla: de V12 kost vreselijk veel tijd als er iets kapot is. De motorruimte is zo onbenullig vol! Je kan echt nergens bij :(
    De S3 wordt door sommigen als mooiste beschouwd (Pininfarina heeft ’t model onder handen genomen), maar mijn favoriet is het beslist niet.

    Login om te reageren
  23. markieanta zegt

    2 november 2008 om 22:43

    Deze wagen staat inderdaad in Assen, vlakbij de Aldi in Vredeveld.

    Login om te reageren
  24. RenesisHP zegt

    2 november 2008 om 22:44

    Dat mat is helemaal in hè?
    Dan zal ik jullie binnenkort maar blijer maken met een matte klassieker. ;)

    Deze jaguar is zelfs in het matzwart nog elegant. Heel apart.

    Login om te reageren
  25. Klassiekerrally zegt

    2 november 2008 om 22:45

    Oh damn! Ben ik nu echt op mobile.de aan het kijken? (OK, een Daimler, maar toch…)

    Login om te reageren
  26. marruk zegt

    2 november 2008 om 22:46

    ik vind het hééélemaal niks.

    Login om te reageren
  27. Stephan Tast zegt

    2 november 2008 om 22:47

    Sorry Alwood, maar een gezonde black jag glanst altijd.

    Login om te reageren
  28. lincoln zegt

    2 november 2008 om 22:47

    @Klassiekerrally .. ho ho .. ik vergelijk hier met de mustang/camaro/firebird categorie ..

    wat ouwelullenbakken betreft kan nix en niemand op tegen Lincolns van 1956 tot en met 1978 .. onmogelijk ..

    (geloof ook niet dat ik ooit beweerd heb dat ik een americancar fanboy ben .. vind mezelf vrij objectief .. net als iedereen dat van zichzelf vindt) ..

    Login om te reageren
  29. vla zegt

    2 november 2008 om 22:48



    Nu begin ik te twijfelen… Die rubber bumpers sieren hem helemaal niet, maar die kleinere onderste grille is best wel smaakvol…

    Login om te reageren
  30. vla zegt

    2 november 2008 om 22:50

    Er staan er met bakken op autozone.be, maar helaas kan ik geen links posten of mijn reactie verdwijnt… Mysterieus hé? :P

    Login om te reageren
  31. Klassiekerrally zegt

    2 november 2008 om 22:51

    @ lincoln: didn’t mean to offend you ;)
    Maar ik vind een XJ 5.3 (serie 2) in zwart, met zwart leer, een ouwelullenbak die het van alle Amerikanen wint. Ieder z’n meug he…
    Ben ook wel enigszins bevooroordeeld, als jochie van acht maakt zo’n auto een enorme indruk op je. En m’n vader kocht er in 1977 dus een… Dat komt nooit meer goed! ;)

    Liet laatst een foto van een XJ aan m’n vrouw zien. ‘Dat is een auto voor oude mannen, voor als je veertig bent of zo’. Wie bovenstaande goed gelezen heeft, weet nu dus wanneer ik ‘permissie’ krijg om er een aan te schaffen :lol:

    Login om te reageren
  32. lincoln zegt

    2 november 2008 om 22:52

    @VLA .. een V12 geeft meestal problemen bij de achterste cilinders .. (overhitting) .. maar loopt in goede staat zooooooo soepeltjes en elastisch .. echt een genot ..

    maar teveel vermogen voor zo,n brik .. 6 cil is zat ..

    Login om te reageren
  33. Klassiekerrally zegt

    2 november 2008 om 22:55

    Het was destijds (en is misschien nog steeds) een van de allerfijnste V12’s ooit… Er waren in 1977 maar weinig auto’s opgewassen tegen de krachtige hand met fluwelen handschoen die de auto voortstuwde. Inderdaad echt een genot, en m’n vader wist z’n rechtervoet destijds best te vloeren…

    Login om te reageren
  34. Klassiekerrally zegt

    2 november 2008 om 22:55

    :oops: Zie dat ik een beetje een rare zin heb gecreëerd, maar jullie snappen wat ik bedoel…

    Login om te reageren
  35. vla zegt

    2 november 2008 om 22:57

    Jep, ik ken ook mijn geschiedenis! De ontlading toen de lang beloofde V12 eindelijk kwam, maar Wim, ik wist niet dat je vader er 1 had vroeger! Uit welk jaar? (en welke kleur?) :P

    Login om te reageren
  36. lincoln zegt

    2 november 2008 om 22:59

    @Klassiekerrally .. misschien weet jij dat ??

    chroomwerk moet ook aangepakt worden .. is dat ook te vernikkelen ??

    Login om te reageren
  37. Alwood zegt

    2 november 2008 om 23:03

    @Stephan

    hmm… Matglans, dat is een lastige! ;)

    @lincoln
    Mijn nieuwsgierigheid heb je in ieder geval sterk te pakken! :D kom maar op met dat aubergine paars!

    Login om te reageren
  38. lincoln zegt

    2 november 2008 om 23:09

    @VLA .. in 77 reed er in elk groot dorp wel iemand met een V12 ..
    dat was degene waar iedereen vol afgunst tegen op/aan keek ..
    het was niet aso .. maar wel een soort van ongepast .. om met een veel grotere auto dan de burgemeester te rijden ..

    de auto-hierarchie was toen compleet verschillend ..
    geen lease-bakken .. geen lenen.nl ..

    Login om te reageren
  39. vla zegt

    2 november 2008 om 23:12

    @ lincoln
    Maar in die tijd was een V12 hebben nog niet zo duur! ;)

    Login om te reageren
  40. Jan Groothuijse zegt

    2 november 2008 om 23:29

    Zetten jullie nu een van de mooiste auto’s ooit in de zeik?

    Login om te reageren
  41. evo zegt

    2 november 2008 om 23:54

    @Stephan Tast;

    Dat is een zwarte panter! Een Jaguar heeft olievormige vlekken op z’n vacht!

    Login om te reageren
  42. Bob zegt

    3 november 2008 om 05:15

    Olievormige vlekken past eigenlijk het best bij een Britse auto .. die vlekken zie je namelijk vaak op de grond eronder ;)

    Login om te reageren
  43. Klassiekerrally zegt

    3 november 2008 om 07:22

    @ lincoln: op nikkel poets je je suf, da’s geloof ik een van de nadelen t.o.v. chroom. Eerst vernikkelen en dan verchromen geeft -als ik me niet vergis- een heel mooie glans.
    Maar voor de zekerheid zou ik dan toch maar een specialist vragen ;)

    @ vla: wel goed lezen he, alle antwoorden op je vragen worden eigenlijk gegeven ;)
    (1977, V12 (5.3 liter, lange wielbasis -was standaard), zwart, zwart leer, zwart skai dak. Dat was een kleurcombinatie die officieel niet bestond, een ‘special’ dus eigenlijk :)
    De Jag was toen goedkoper dan een Mercedes die qua prestaties ’t dichtst bij kwam. Mijn vader heeft nog even overwogen een Amerikaan te kopen, maar de slechte afwerking heeft ‘m daarvan weerhouden.

    @ Jan Groothuijse: de eigenaar heeft inderdaad weinig respect voor de prachtige lijnen van de auto door ‘m met matzwarte verf te besmeuren, maar de XJ wordt hier toch niet in de zeik genomen?

    @ Bob: dat met die olievlekken, da’s wel een heel flauwe grap. Er bestaan Britse klassiekers die geen drup lekken (mijn Morris, onze MGB, en ik ken er nog een paar). En ja, er zit olie in het carter ;)

    Login om te reageren
  44. Bob zegt

    3 november 2008 om 07:51

    @klassiekerrally … ik heb zelf 2 oude britse wagens .. beiden lekken een beetje olie hier en daar. Als je een Britse auto rijdt dan vraag je je vaak af hoe het komt dat de Britten een succesvolle onderzeeer konden bouwen zonder dat ie lekte ;)

    Login om te reageren
  45. Klassiekerrally zegt

    3 november 2008 om 08:27

    @ Bob: ok, dan mag het ;)
    Auto’s als Austin Healeys die nog geen oliekeerring op de krukas hebben, zullen inderdaad altijd wel wat lekken.
    Maar wat ik wilde zeggen is dat niet alleen Britse auto’s lekken. Wel eens onder een Kever gekeken? Amoco Cadiz!!! ;)

    Login om te reageren
  46. Bob zegt

    3 november 2008 om 08:47

    LOL … een Kever is idd niet echt een ‘groene’ auto. ;) Hopelijk kan ik binnenkort starten met het bouwen van mijn garage zodat ik wat gemakkelijker aan de auto’s kan klussen. Laatst zag ik nog een hele leuke Sunbeam Tiger rijden met de Ford V8 erin … wat lijkt me dat een gave bak om op een zondag een beetje mee te ‘rijden’

    Login om te reageren
  47. bramwillemse zegt

    3 november 2008 om 10:09

    Eigenlijk is deze auto ook niet matzwart, maar is het meer een soort van grijzige grondverf (voor mijn idee).

    @Stephan Tast: De glanzende jaguar vind ik een mooie vergelijking :)

    Login om te reageren
  48. Citrofiel zegt

    3 november 2008 om 12:10

    @ lincoln; Je maakt iedereen nieuwsgierig. Eigenlijk zou het wel eens leuk zijn om eens foto’s van je hele collectie op Autojunk te zetten, niet?

    @ Bob; Lol!

    On-topic; Typisch… Ik zou het iig nooit doen!

    Login om te reageren
  49. vla zegt

    3 november 2008 om 13:02

    @ Klassiekerrally
    Ik zal bij de les blijven! :P Heb je nog een oude foto van die wagen? Lijkt me een echt prachtige wagen, zo’n beetje een klassebak waarvan de aanwezigheid de zintuigen op scherp zet.

    Login om te reageren
  50. Klassiekerrally zegt

    3 november 2008 om 13:06

    @ vla: niet digitaal, ik zal eens zoeken en foto’s scannen zodra ik tijd heb…
    Het was inderdaad een prachtauto. Ik weet zelfs het kenteken nog: 00-SM-23

    Login om te reageren
  51. bakkerst zegt

    3 november 2008 om 14:40

    @ Bram en iedereen,

    tjek, inderdaad in assen, ‘k woon in enschede, ’t zal een automatisme geweest zijn..
    winkelcentrum vredeveld idd..

    Login om te reageren
  52. bakkerst zegt

    3 november 2008 om 14:50

    @ leute iedereen..

    ik had gehoopt dat de ironische ondertoon niet iedereen ontgaan zou zijn..

    ik weet zelf ook wel dat de eigenaar gewoon een pot pauperverf over zn jag heeft gegooid, de staat van onderhoud is ronduit belabberd, roest rondom, en het interieur lijkt meer op een vuilnisbelt, maar toch, vanaf een afstandje heeftie nog steeds iets tofs..
    ’t is eigenlijk meer een groot statement tegen al dat flauwe gedoe over “wit is het nieuwe zwart” en “mat is het nieuwe wit” en weet ik wat voor onzin..

    any way, jammer van de auto, maar hij blijft mooi

    Login om te reageren
  53. markieanta zegt

    3 november 2008 om 15:29

    Qua roest valt het nog wel mee Bakkerst. Er zitten half vergane rubbers etc op, geen slot meer op de chterklep etc. Maar nog weinig last van het roestspook. Of volledig weggeverfd he, dat is natuurlijk ook een optie ;)

    Login om te reageren
  54. bakkerst zegt

    3 november 2008 om 17:21

    @ markieanta,

    je ziet ’t op de foto’s nauwlijks, rondom de koplampen, de spatborden, de dorpels, en de voorruit,

    eeuwig zonde, ’t is een prachtige auto..
    ik heb er ook nog 1tje die wél goed onderhouden is..
    iemand interesse?

    Login om te reageren
  55. vla zegt

    3 november 2008 om 20:30

    @ Klassiekerrally
    Wat is er eigenlijk mee gebeurd? Btw interesse in mijn vaders eerste auto? :P (BMW 2002)

    Login om te reageren
  56. Klassiekerrally zegt

    3 november 2008 om 20:32

    @ vla: Na een faillissement (treurig verhaal) verkocht aan een figuur die er vrachtwagens mee uit de blubber trok. Tot groot verdriet van mijn vader, die er extreem zuinig op was.

    BMW 2002? Iets voor op klassiekerrally.nl? Mijn vader heeft nog een 2000 Tilux gehad :)

    Login om te reageren
  57. vla zegt

    3 november 2008 om 20:49

    @ Klassiekerrally
    Ai… Bewijst wel weer eens hoe krachtig hij was. Die BMW: nee, gewoon ff iets dat me te binnen schoot (4 cilinder, 4 weber carburateurs en een Abarth uitlaatsysteem (werkte destijds bij Fiat/Alfa Romeo)). :)

    Login om te reageren
  58. markieanta zegt

    4 november 2008 om 15:05

    @bakkert, ik loop er wekelijks langs,
    dus ik weet wel hoe hij eruit ziet.
    Roest valt op zich nog mee hoor.

    Login om te reageren
  59. Klassiekerrally zegt

    4 november 2008 om 19:09

    Geloof me, roest valt nooit mee! ;)

    Login om te reageren
  60. markieanta zegt

    7 november 2008 om 09:21

    De hoeveelheid roest dan ;)

    Login om te reageren
  61. haga 41 zegt

    7 november 2008 om 18:57

    Dat grijze ding staat inderdaad in Assen. Helaas staat de golf 3 die gespoten is met roestlak er dit keer niet naast. Ook heel bijzonder.!!!

    Login om te reageren
  62. rObinn zegt

    14 november 2008 om 20:04

    Snap niet dat mensen een harde lul krijgen van matte lak?

    Login om te reageren
  63. bastiaan zegt

    3 december 2008 om 11:58

    hallo,
    deze auto komt me bekend voor is het niet in groningen met die flats op de achtergrond van het onderwys simon en gerben waren bezig met een jaquar om er een gastank in te bouwen en wel twee om zodoende naar tsechie vanuit groningen op en neer te kunnen ryden is niet gelukt omdat de laptop stuk was groetjes aan simon

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North