Neerlands hoop kijkt uit naar de race op de bochtige Hungaroring.
De baan bij Budapest is misschien niet het meest inspirerende circuit op de Formule 1-kalender, maar Max heeft alle vertrouwen in een goede afloop. De Hungaroring is prima geschikt voor z’n Toro Rosso en bovendien heeft hij er al eerder met een Formule 3-auto geracet.
Sterker nog: volgens Verstappen junior zou dit weleens z’n beste race van het seizoen kunnen worden. Motorvermogen is op het relatief langzame circuit minder van belang en dus hoeft ‘ie niet bang te zijn dat de concurrentie met Mercedes- en Ferrari-motoren hem op de rechte stukken het snot voor de ogen rijdt.
De kwalificatie is echter van groot belang in Hongarije, omdat inhalen net als in Monaco een vrij lastige opgave is. Tot de crash met Grosjean liet Max echter zien dat je met wat vernuft ook in het prinsdom prima de ene na de andere tegenstander kunt verschalken, dus wij zitten aankomende zondag gewoon op het puntje van onze stoel.
Overigens heeft de Toro Rosso-coureur weinig trek in de zomerstop van vier weken, die na de Hongaarse GP ingaat. Liever had hij wat extra races op de kalender gezien. Over plezier in je werk gesproken!
39 reacties
Ben benieuwd hoe die het gaat doen, eerst zien dan geloven zoals altijd.
Daar op inhakend: de vrije trainingen staan ze weer bovenaan de lijstjes, en het is me na het lezen van een interview duidelijk waarom.
Tost geeft daar het volgende aan: Beide coureurs gaan in de vrije trainingen direct voluit, dit in tegenstelling tot de rest van het veld. TR wil dat ze zoveel mogelijk ervaring op doen voor de kwalificatie. Dit is een gevolg van de rijderskeuze: 2 Rookies.
Tijdens de kwalificatie gaat de res van het veld opeens wel voluit, en zie je TR terug zakken in de lijstjes.
Dit komt niet door het chassis, dat één van de beste van het veld is, maar door de motor. Die mist gewoon echt vermogen tov de coureurs die boven TR staan.
*sarcasme modus off*
Voorspelling:
Vettel gaat de race winnen, met Massa erachter. Verstappen derde. Rosberg kwalificeert zich op pole door een foutje van Hamilton waardoor hij vanaf P2 moet starten, maar wel degelijk sneller is. Uit frustratie rammen ze elkaar van de baan. Bottas is sneller dan Verstappen maar rijdt een lekke band in de race, omdat hij door Grosjean geraakt wordt wanneer hij hem op een ronde zet. Pastor doet het rustig en finisht keurig als vijfde. Räikkönen en Sainz zijn de hele tijd heerlijk met elkaar in gevecht en eindigen respectievelijk zesde en zevende. Ricciardo rijdt een kleurloze race en finished achtste. Alonso weet eindelijk de McLaren een beetje op gang te krijgen en rijdt in de punten, met Vergne in zijn versnellingsbak.
Ik vindt het een mooi verhaal, en ik hoop van harte dat het werkelijkheid word.
Aan de andere kant: als zijn carrière nu net zo verloopt als die van zijn ouwe, dan weten we ook waar het gaat eindigen. Tenzij ze nu wel weten welke besluiten het beste zijn…
Op het bochtige gedeelte is er voor geen meter in te halen (tenzij er een foutje wordt gemaakt door de coureur ervoor).
Ik zie de Ferrari’s de Williamsen nog niet zo snel inhalen op het rechterstuk. Omgekeerd kan t nog best lukken door de twee relatief langzame 180 graden doordraaiers omhoog.
Ook denk ik dat de terug-pak actie in bocht 2 nog wel eens gezien kan worden dit jaar; wat een geslaagde inhaalactie blijvend maken nog moeilijker maakt.
Dus mijn voorspelling: de Toro Rosso’s & RBs zou best nog eens best of the rest (MB, Fer, Will) kunnen worden in de Quali. Maar vanuit daar zullen ze eerder naar achteren moeten kijken (FI & Lotus). Wieweet ook nog een uitzondering van een McLaren of een Sauber rijder die toevallig een goede afstelling te pakken hebben kunnen krijgen.
(wieweet dat McLaren de Honda op 110% zet voor op het rechte stuk; tijdens de rest van t circuit kan de motor prima op besparen draaien).
Kortom: Ik denk dat het een optocht wordt met een enkele inhaalactie voorin.
Verstappen zal waarschijnlijk 1 of 2 man mooi inhalen, om vervolgens dezelfde tijd te verliezen op de ‘mindere band van het weekend voor de STR’s’ waardoor hij in de pits de plaatsen daadwerkelijk verliest.
Zonder uitvallers zal er geen STR in de punten eindigen!
Kut start.
Volgens mij alleen Alonso weten in te halen.
Gelukkig snapte het team dat ze een gratis pitstop hadden tijdens de safety (zeker gezien Kvyat net naar softs ging). Daarna mazzel dat de lappers nog 30 seconden moesten.
Te hard rijden onder de safety car.
En dan t geluk dat er voor m nog een stuk of 4 wegvallen.
4e; niet slecht.
Ook die stomme Saubers voorbij in de standings.
En het zal nog wel een paar races duren voordat Sainz evt in de buurt kan komen.
Ik snap je wel, maar het is geen onrealistische gedachte, dus waarom niet? Komt ook beter over dan als je zegt: word waarschijnlijk DNF