• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mazda CX-80 voor zeven personen is één brok verwarring

Auteur: Loek, gepost 18 april 2024 om 17:43 – 6 Reacties

Kennen we deze Mazda CX-80 nou al wel, of nog niet?

Als je enorm fan was van Mazda, maar de eis is om zeven personen mee te kunnen nemen, ben je altijd op je wenken bediend. In eerste instantie dankzij de Mazda MPV. Daarna maakte Mazda de ietwat vreemde beslissing om de voor de Amerikaanse markt bedoelde CX-9 hierheen te halen, een zevenzits SUV. De CX-7 was eigenlijk al te fors en het balletje ging pas rollen met de CX-5 die juist voor Europa bedoeld was. Van het cancellen van de Europese CX-9 rond 2010 tot en met nu kon je de Europese Mazda-dealer overslaan als je met zeven man op pad wilde.

Verwarring

En wel dankzij de vers onthulde Mazda CX-80. En dat is best een beetje verwarrend. Dit is waarom. Je kent als het goed is de CX-60. Dit was een op Europa georiënteerde grote SUV die boven de CX-5 kwam. Dat ‘ie geen CX-6 (en alles erboven CX-7, CX-8 en CX-9) heet is al vreemd. Je zou zeggen dat het lijkt op CX-30 en dus de boel consequent houdt, maar de enige reden dat die auto zo heet is omdat Mazda de naam CX-4 al in de Chinese markt gebruikt. Bovendien zouden wij als Volvo zijnde wel even gebeld hebben als je je grootste zevenzits SUV CX-90 (wat wel erg lijkt op XC90) noemt.

De echte verwarring komt wanneer je de CX-60, de later onthulde CX-70 en CX-90 voor de Amerikaanse markt en deze nieuwe CX-80 vergelijkt. Op papier is het heel simpel: de CX-60 en CX-70 zijn de normale versies, de CX-80 en CX-90 de versies met zeven zitplaatsen. Je zou bijna vrij simpel zeggen dat zowel de CX-60 als CX-70 en CX-80 als CX-90 gewoon dezelfde auto’s zijn voor een andere markt. Het gekke is dan ook dat de Mazda CX-70 en CX-90 krek eender zijn qua afmetingen, maar enkel die laatste met zeven zitplaatsen geleverd wordt (en niet eens veel duurder is). De Europese CX-80 is dus flink groter dan de CX-60, maar nét niet zo groot als de Amerikaanse versies, en dus meer dan groot genoeg is voor zeven zitplaatsen.

CX-60 (Europa)
CX-70 (VS)
CX-80 (Europa)
De nieuwe Mazda CX-90 is hier met de krachtigste motor ooit
CX-90 (VS)

CX-80

Als we het op Europa richten, is het dan ook veel simpeler: de Mazda CX-80 is de verlengde zevenzits versie van de CX-60. Waarmee het ook automatisch gezien wordt als het vlaggenschip van het Japanse merk voor Europa. Dat betekent ook dat Mazda wat nieuwe features heeft bedacht die debuteren in de CX-80. Het gaat dan om stembediening met Amazon Alexa, nieuwe software voor de navigatie die on- en offline services combineert en een speciale modus voor de achteruitrijcamera bedoeld om het aankoppelen van een aanhanger makkelijker te maken.

Je kan de Mazda CX-80 bestellen met zeven zitplaatsen, dan krijg je de gebruikelijke 2-3-2-setup voor de stoelen in drie rijen. Optioneel kan je ook kiezen tussen een 2-2-2-setup, waarbij dan op de tweede rij plaats is voor riante captain’s chairs en een soort looppad om naar de achterste rij te kruipen makkelijker te maken.

Zes-in-lijn RWD

De techniek is dan weer bekend van de Mazda CX-60, de CX-80 is gebaseerd op hetzelfde platform. Het gaat om dat ene platform waar Mazda compleet tegen de stroming in zwom en de auto klaarstoomde voor zes-in-lijnmotoren en RWD. In 2024! Bij de CX-80 krijg je initieel alleen de zes-in-lijn e-Skyactiv D dieselmotor. Dat is een 254 pk sterke zes-in-lijn diesel met een 48V Mild Hybrid-systeem. Met 8,4 seconden naar de 100 en een top van 219 km/u geen strepentrekker, maar het is meer dan voldoende.

Mocht je toch sneller willen, dan is de andere optie een e-Skyactiv PHEV viercilinder benzine met elektromotor. Goed voor 327 pk, een sprintje van 0 naar 100 in 6,8 seconden (wat echt vlot is voor zo’n auto) en 195 km/u, dat valt dan weer tegen. Wel kan je 60 kilometer lang elektrisch rijden.

Ook is er al een prijs: 62.490 euro voor de goedkoopste versie. De CX-80 is vanaf mei te bestellen en wordt in het najaar geleverd.

Ook interessant!

  • Weg met de Mazda 6, leve de cross-over!
  • Dat is pech, auto weg! Wat nu?
  • Mazda Iconic SP is voorbode voor nieuwe sportwagen
  • Mazda MX-5 met stekker lijkt dichterbij dan ooit

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

cx-80, Mazda

Vorig bericht: « Nederland onderzoekt gebiedsverbod voor Chinese EV’s
Volgend bericht: Gespot – Audi RS6 heeft uitlaat op een bijzondere plek »

Lees Interacties

Reacties

  1. DeWitteCondor zegt

    18 april 2024 om 19:58

    Voor zo’n grote bak ziet het er niet slecht uit. Sowieso is Mazda qua design wel aardig, hoewel enigszins anoniem.

    Login om te reageren
  2. keecee zegt

    18 april 2024 om 20:58

    En wat is de CX-8 dan die in Azië te koop is?

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      18 april 2024 om 21:14

      @keecee: dat is hetzelfde verhaal als de CX-60/CX-80 maar dan voor de CX-5. Een verlengde CX-5 die plek heeft voor 7, maar dan weer een ander model dan de CX-9 voor de VS. Duidelijk, hè ;)

      Login om te reageren
    • cls350sb zegt

      18 april 2024 om 21:14

      Dat is de verlengde versie van de CX-5.

      Login om te reageren
  3. PrettyAwesome zegt

    18 april 2024 om 21:45

    De CX-30, wat een goed gelukte wagen is dat zeg!

    Login om te reageren
  4. alassad zegt

    18 april 2024 om 21:48

    Ik hoor wisselende verhalen over die hybride aandrijflijn. Ben benieuwd hoe veel die diesel gaat kosten!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North