• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mazda MX-5 ’55 Le Mans: speciaal voor Zwitserland

Auteur: ricardo, gepost 14 maart 2011 om 14:24 – 30 Reacties

Mazda MX-5 55 Le Mans

Weet u nog, in 1991, toen Mazda er als eerste Japanse autofabrikant in slaagde om de fameuze 24u van Le Mans te winnen? Dat deden ze met de 787B, een epische racer met een snerpende rotatiemotor aan boord. En om dit heugelijke feit nogmaals te vieren krijgt Zwitserland een speciale versie van de MX-5: de ’55 Le Mans-editie.

Het nummer 55 in de naamgeving van de MX-5 slaat op het racenummer dat op de bolide prijkte waarmee Johnny Herbert, Bertrand Gachot en Volker Weidler de strijd beslisten. Maar de buitenkant van de bekende roadster is gelukkig vrij gebleven van belachelijk grote stickers met cijfers. Subtiele striping is wel aanwezig, samen met de 10-spaaks wielen zijn dat overigens de enige uiterlijke wijzigingen.

Onderhuids is de basis -een 2.0 viercilinder met 160 pk – gelijk gebleven. Wel zijn er Bilstein schokkers onder geschroefd en heeft de kleine Aziaat een gelimiteerd slipdifferentieel aangemeten gekregen. Gewoon, om met een nóg grotere glimlach op je smoelwerk door bochten te kunnen glijden.

Verder schijnt het interieur opgesierd te zijn met ‘55 Le Mans-badges en is de auto te verkrijgen in vier kleuren, die je in DEZE gallery rustig kunt bestuderen. Toch jammer dat ‘ie vooralsnog niet naar NLD komt.

Ook interessant!

  • Mazda MX-5 met treinhoorn voorkomt ongelukken!
  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • opgefriste Mazda MX-5
    Opgefriste Mazda MX-5 stuurt nu eindelijk beter
  • Mazda MX-5 990S
    Mazda MX-5 990S is lichtere en sportievere MX-5

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio, le-mans, Mazda, mx-5

Vorig bericht: « Ook Engeland gaat naar de 130 op de snelweg?
Volgend bericht: De elektrocar van Pininfarina komt er aan »

Lees Interacties

Reacties

  1. RickB zegt

    14 maart 2011 om 14:26

    Le Mans: speciaal voor Zwitserland, is hetzelfde als men ee Nurburgring versie speciaal voor de Franse markt maakt…

    Login om te reageren
    • Simpson zegt

      14 maart 2011 om 15:19

      @RickB: lol! straks komt er nog een dakar versie van de CX7 en CX9, speciaal voor de zuid amerikaanse markt…

      Login om te reageren
      • NLBUURMAN zegt

        14 maart 2011 om 22:52

        @Simpson: parijs-dakar wordt daar verreden, Le mans niet in Zwitserland…

        Login om te reageren
  2. bozewolf zegt

    14 maart 2011 om 14:33

    Best fraai, zeker in dat wit met oranje streepje. Mooie velgjes ook.

    Maar snap er inderdaad geen hol van waarom dit exclusief voor Zwitserland zou zijn? Wat de fuk?

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      14 maart 2011 om 14:56

      @bozewolf:
      Iedereen weet toch dat de Mazda werknemers draaien op Ricola en Milka chocolade?
      Precies !

      Login om te reageren
      • bozewolf zegt

        14 maart 2011 om 15:27

        @desjonnies: Jaja, en elke vrijdag is het in de fabriek kaasfondu middag zeker? :P

        Login om te reageren
        • Megakix zegt

          15 maart 2011 om 09:28

          @bozewolf: in zwitserland werken ze niet, daar ‘bankieren’ ze alleen :lol:

          Login om te reageren
  3. Ram-G-maN zegt

    14 maart 2011 om 14:36

    Ach, in Zwitserland hebben ze tenminste leuke slingerwegen en bergpassen om optimaal gebruik te kunnen maken van je MX-5. In Nederland is dat vrijwel onmogelijk. :?

    Login om te reageren
  4. fant zegt

    14 maart 2011 om 14:38

    Doe mij die zwarte maar voor naast m’n NA :D

    Login om te reageren
    • 130peeka zegt

      14 maart 2011 om 14:39

      @fant: +1

      Login om te reageren
  5. rotarypowah zegt

    14 maart 2011 om 14:43

    Maar ze waren te lam om er ook even een wankel in te lepelen :(

    Login om te reageren
    • RickB zegt

      14 maart 2011 om 14:46

      @rotarypowah: Als je lam bent ga je vanzelf wel wankelen. :)

      Login om te reageren
  6. dondeboer zegt

    14 maart 2011 om 14:44

    LSD en een Bilstein onderstel… Die gaat lekker sturen. Respect voor Mazda dat deze limited edition ook daadwerkelijk beter gaat sturen dan een regular edition.

    Alleen jammer dat ze er niet het Renesis-blok uit de RX8 in hebben gehangen.

    Login om te reageren
    • oli4k zegt

      15 maart 2011 om 15:02

      @dondeboer: Komt de betrouwbaarheid/onderhoudskosten toch wel ten goede denk ik.

      Login om te reageren
  7. desjonnies zegt

    14 maart 2011 om 14:59

    ’t is eigenijk een van de weinige auto’s die in de loop der jaren door middel van face-lifts mooier is geworden.
    En ik vind hem nog steeds bij de tijd en modern
    Dan de prijs-kwaliteit en fun for money factor, die is gigantisch; Chapeau Mazda !

    Login om te reageren
    • fant zegt

      14 maart 2011 om 15:10

      @desjonnies: Ik vind een NA eigenlijk mooier dan een NC. Toch vind ik alle generaties wel erg strakke autootjes, maar de NA is toch degene met de meeste charme, wat vooral door de klaplampjes komt denk ik.

      Login om te reageren
  8. Forza zegt

    14 maart 2011 om 15:17

    ’55 Le mans…ik moest meteen aan iets anders denken.
    Wat mij betreft een redelijk ongelukkig gekozen naam.

    Maar de auto zelf is toppie!

    Login om te reageren
    • robskilov zegt

      14 maart 2011 om 15:24

      @Forza: Volgens mij hebben ze in Zwitserland zelfs autosport verboden na Le Mans ’55

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        14 maart 2011 om 15:39

        @robskilov:
        Klopt! Wat een naamkeuze?!

        Login om te reageren
        • misteralmostknowitall zegt

          14 maart 2011 om 15:46

          @StijnB: Ook slim inderdaad dat ze speciaal een auto maken voor het land waar te hard rijden, zo’n beetje wordt bestraft met de dood.

          Login om te reageren
  9. Nico94 zegt

    14 maart 2011 om 16:50

    De MX5 blijft een van de leukste auto’s! Hij is goedkoop, snel en licht. Wat wil je nog meer?

    Login om te reageren
  10. Atenza zegt

    14 maart 2011 om 18:25

    En de Nederlandse gelimiteerde MX-5 die laatst is getoond wordt dan weer wel overgeslagen door AB.. beetje vreemd

    ps; mensen, leer namen juist typen! Het is MX-5, CX-7, CX-9, RX-8 enz. Je typt toch ook geen Audi A-4 ofzo?

    Login om te reageren
  11. oli4k zegt

    14 maart 2011 om 23:06

    In welk jaar vond ook alweer die grote crash op Le Mans plaats naar aanleiding waarvan Zwitserland besloot autoracen te verbieden en snelheidsovertreders voortaan in de gevangenis te gooien?

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      15 maart 2011 om 09:29

      @oli4k: ..als je déze lange zin foutloos kunt typen, dan had je deze tijd ook kunnen reserveren om het zelf even op te zoeken op internet ? :lol:

      Login om te reageren
      • 130peeka zegt

        15 maart 2011 om 09:43

        @Megakix: Waarom? Hij zit toch op een AUTO blog?

        Login om te reageren
        • oli4k zegt

          15 maart 2011 om 15:01

          @130peeka: Ok, opgezocht. En wat een verrassing, het was in ’55 (zie http://en.wikipedia.org/wiki/1955_Le_Mans_disaster). Hebben ze bij Mazda het nou écht niet begrepen, of zit er een diepere betekenis achter deze special uitvoering?

          Login om te reageren
          • 130peeka zegt

            16 maart 2011 om 09:05

            @oli4k: Je kon het beter Megakix duidelijk maken;)
            Hij vond het nodig je te “verbeteren”.

            Login om te reageren
  12. oli4k zegt

    15 maart 2011 om 15:08

    De nieuwe Mazda MX-5 ’55 Le Mans, met extra versterkte motorsteunen en crashbestendige motorkap scharnieren.

    http://www.youtube.com/watch?v=FXtb5eDUuQw

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      15 maart 2011 om 16:59

      @oli4k:
      Nummer 55 is een ode aan startnummer 55 dat de Le Mans Mazda droeg die heeft gewonnen.
      Le Mans heeft zichzelf altijd overleefd en heeft naar aanleiding van de gruwelijke ramp in 1955 het wedstrijd nummer 55 nooit geblokkeerd.
      Ik snap het verband niet, op een dag wordt je misschien wel 55 jaar oud; spring je dan ook van de brug ?

      Login om te reageren
      • oli4k zegt

        15 maart 2011 om 17:39

        @desjonnies: Ik zal het voor je uitleggen. De auto heet “MX-5 ’55 Le Mans Limited Edition”. Duidelijk verwijzend naar 1955, en niet het startnummer 55. Dat was het jaar met de grootste ramp in de geschiedenis van de autosport, meerdere toeschouwers werden gedood door onder andere een rondvliegend motorblok. Een losgeraakte motorkap heeft een aantal mensen in het publiek onthoofd en vervolgens vloog alles in de fik.

        Zwitserland besloot dat jaar autoracen te verbieden en hard rijden in het algemeen tot misdaad te bestempelen. Het is op zijn minst frappant dat Mazda een auto een naam geeft die naar deze gebeurtenissen verwijst – nota bene voor de Zwitserse markt. En ja, vele jaren later won Mazda met nummer 55.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North