Weet u nog, in 1991, toen Mazda er als eerste Japanse autofabrikant in slaagde om de fameuze 24u van Le Mans te winnen? Dat deden ze met de 787B, een epische racer met een snerpende rotatiemotor aan boord. En om dit heugelijke feit nogmaals te vieren krijgt Zwitserland een speciale versie van de MX-5: de ’55 Le Mans-editie.
Het nummer 55 in de naamgeving van de MX-5 slaat op het racenummer dat op de bolide prijkte waarmee Johnny Herbert, Bertrand Gachot en Volker Weidler de strijd beslisten. Maar de buitenkant van de bekende roadster is gelukkig vrij gebleven van belachelijk grote stickers met cijfers. Subtiele striping is wel aanwezig, samen met de 10-spaaks wielen zijn dat overigens de enige uiterlijke wijzigingen.
Onderhuids is de basis -een 2.0 viercilinder met 160 pk – gelijk gebleven. Wel zijn er Bilstein schokkers onder geschroefd en heeft de kleine Aziaat een gelimiteerd slipdifferentieel aangemeten gekregen. Gewoon, om met een nóg grotere glimlach op je smoelwerk door bochten te kunnen glijden.
Verder schijnt het interieur opgesierd te zijn met ‘55 Le Mans-badges en is de auto te verkrijgen in vier kleuren, die je in DEZE gallery rustig kunt bestuderen. Toch jammer dat ‘ie vooralsnog niet naar NLD komt.
Le Mans: speciaal voor Zwitserland, is hetzelfde als men ee Nurburgring versie speciaal voor de Franse markt maakt…
@RickB: lol! straks komt er nog een dakar versie van de CX7 en CX9, speciaal voor de zuid amerikaanse markt…
@Simpson: parijs-dakar wordt daar verreden, Le mans niet in Zwitserland…
Best fraai, zeker in dat wit met oranje streepje. Mooie velgjes ook.
Maar snap er inderdaad geen hol van waarom dit exclusief voor Zwitserland zou zijn? Wat de fuk?
@bozewolf:
Iedereen weet toch dat de Mazda werknemers draaien op Ricola en Milka chocolade?
Precies !
@desjonnies: Jaja, en elke vrijdag is het in de fabriek kaasfondu middag zeker? :P
@bozewolf: in zwitserland werken ze niet, daar ‘bankieren’ ze alleen :lol:
Ach, in Zwitserland hebben ze tenminste leuke slingerwegen en bergpassen om optimaal gebruik te kunnen maken van je MX-5. In Nederland is dat vrijwel onmogelijk. :?
Doe mij die zwarte maar voor naast m’n NA :D
@fant: +1
Maar ze waren te lam om er ook even een wankel in te lepelen :(
@rotarypowah: Als je lam bent ga je vanzelf wel wankelen. :)
LSD en een Bilstein onderstel… Die gaat lekker sturen. Respect voor Mazda dat deze limited edition ook daadwerkelijk beter gaat sturen dan een regular edition.
Alleen jammer dat ze er niet het Renesis-blok uit de RX8 in hebben gehangen.
@dondeboer: Komt de betrouwbaarheid/onderhoudskosten toch wel ten goede denk ik.
’t is eigenijk een van de weinige auto’s die in de loop der jaren door middel van face-lifts mooier is geworden.
En ik vind hem nog steeds bij de tijd en modern
Dan de prijs-kwaliteit en fun for money factor, die is gigantisch; Chapeau Mazda !
@desjonnies: Ik vind een NA eigenlijk mooier dan een NC. Toch vind ik alle generaties wel erg strakke autootjes, maar de NA is toch degene met de meeste charme, wat vooral door de klaplampjes komt denk ik.
’55 Le mans…ik moest meteen aan iets anders denken.
Wat mij betreft een redelijk ongelukkig gekozen naam.
Maar de auto zelf is toppie!
@Forza: Volgens mij hebben ze in Zwitserland zelfs autosport verboden na Le Mans ’55
@robskilov:
Klopt! Wat een naamkeuze?!
@StijnB: Ook slim inderdaad dat ze speciaal een auto maken voor het land waar te hard rijden, zo’n beetje wordt bestraft met de dood.
De MX5 blijft een van de leukste auto’s! Hij is goedkoop, snel en licht. Wat wil je nog meer?
En de Nederlandse gelimiteerde MX-5 die laatst is getoond wordt dan weer wel overgeslagen door AB.. beetje vreemd
ps; mensen, leer namen juist typen! Het is MX-5, CX-7, CX-9, RX-8 enz. Je typt toch ook geen Audi A-4 ofzo?
In welk jaar vond ook alweer die grote crash op Le Mans plaats naar aanleiding waarvan Zwitserland besloot autoracen te verbieden en snelheidsovertreders voortaan in de gevangenis te gooien?
@oli4k: ..als je déze lange zin foutloos kunt typen, dan had je deze tijd ook kunnen reserveren om het zelf even op te zoeken op internet ? :lol:
@Megakix: Waarom? Hij zit toch op een AUTO blog?
@130peeka: Ok, opgezocht. En wat een verrassing, het was in ’55 (zie http://en.wikipedia.org/wiki/1955_Le_Mans_disaster). Hebben ze bij Mazda het nou écht niet begrepen, of zit er een diepere betekenis achter deze special uitvoering?
@oli4k: Je kon het beter Megakix duidelijk maken;)
Hij vond het nodig je te “verbeteren”.
De nieuwe Mazda MX-5 ’55 Le Mans, met extra versterkte motorsteunen en crashbestendige motorkap scharnieren.
http://www.youtube.com/watch?v=FXtb5eDUuQw
@oli4k:
Nummer 55 is een ode aan startnummer 55 dat de Le Mans Mazda droeg die heeft gewonnen.
Le Mans heeft zichzelf altijd overleefd en heeft naar aanleiding van de gruwelijke ramp in 1955 het wedstrijd nummer 55 nooit geblokkeerd.
Ik snap het verband niet, op een dag wordt je misschien wel 55 jaar oud; spring je dan ook van de brug ?
@desjonnies: Ik zal het voor je uitleggen. De auto heet “MX-5 ’55 Le Mans Limited Edition”. Duidelijk verwijzend naar 1955, en niet het startnummer 55. Dat was het jaar met de grootste ramp in de geschiedenis van de autosport, meerdere toeschouwers werden gedood door onder andere een rondvliegend motorblok. Een losgeraakte motorkap heeft een aantal mensen in het publiek onthoofd en vervolgens vloog alles in de fik.
Zwitserland besloot dat jaar autoracen te verbieden en hard rijden in het algemeen tot misdaad te bestempelen. Het is op zijn minst frappant dat Mazda een auto een naam geeft die naar deze gebeurtenissen verwijst – nota bene voor de Zwitserse markt. En ja, vele jaren later won Mazda met nummer 55.