• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mazda RX-8 op waterstof

Auteur: autoblogger, gepost 22 februari 2007 om 09:40 – 28 Reacties

Mazda RX-8 Hydrogen


Mazda is al geruime tijd bezig met het testen van een speciale RX-8, de RX-8 Hydrogen RE, die zowel op benzine als op waterstof kan rijden. Een jaar geleden heeft Mazda reeds de eerste testexemplaren uitgeleverd aan zakelijke klanten.

De wankelmotor uit de RX-8 zou zeer geschikt zijn voor waterstof, en vanwege de mogelijkheid om ook gewone benzine te gebruiken denken de Japanners een sterke troef in handen te hebben. Het is echter bekend dat de opslag van waterstof nogal eens problemen geeft tijdens extreme kou. Op verzoek van het Hokkaido Regional Development Bureau (HRDB) heeft Mazda de RX-8 afgelopen dagen getest tijdens koud weer. Er is daarbij niets aan de auto veranderd, behalve een nieuw setje winterbanden…

Mazda RX-8 Hydrogen
Mazda RX-8 Hydrogen
Mazda RX-8 Hydrogen

Ook interessant!

  • Puntgave Mazda RX-7 op Marktplaats is heerlijk retro
  • Mag de Mazda RX-Vision er ook komen met 'gewone' motor?
  • Mazda stelt toch de rotatiemotor weer uit
  • Mazda RX-7: de volgende onbetaalbare Japanner

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Mazda, rx-8, waterstof

Vorig bericht: « Retro cassettespeler voor je iPod
Volgend bericht: Boodschappenwagentjes »

Lees Interacties

Reacties

  1. koentjuh zegt

    22 februari 2007 om 09:47

    knap dat ze nie bevriezen met da water:P

    Login om te reageren
  2. bosj zegt

    22 februari 2007 om 10:13

    slim gamaakt weer door die japanners

    Login om te reageren
  3. Hubert zegt

    22 februari 2007 om 10:41

    Ja, want waterstof is helemaal nieuw en Mazda is de eerste.

    Oh ja, Zijn er in Duitsland al geen waterstofpompen waar je met je BMW en VW waterstof kunt tanken?

    Login om te reageren
  4. Zoltar zegt

    22 februari 2007 om 10:55

    Is dit direct ingespoten waterstof, of weer zo’n suf batterijtje?
    Direct ingespoten (net als een bmw 750i) is tip tap top! Veel vermogen en spa daarna.
    Maar ja, het kost best wat energie om waterstof te maken…

    Login om te reageren
  5. Romeo zegt

    22 februari 2007 om 11:12

    Dus hij is getest bij extreem koud weer…..
    Maar wat is er nou uit die tests gebleken?

    Kan hij tegen extreme koude of niet?

    Login om te reageren
  6. Jellert zegt

    22 februari 2007 om 11:13

    Wordt ie er ook sneller van of alleen maar superschoon?

    Login om te reageren
  7. Aston Martin Rapide zegt

    22 februari 2007 om 11:14

    Het zal nog moeten blijken of waterstof tot een ideale oplossing behoort als alternatieve brandstof, met het oog op broeikaseffect. De japanners zijn zeker goed bezig, maar ik hoop dat ze ook hebben bijgestaan dat het produceren van waterstof ook weer om energie vraagt. En het opslag van waterstof is niet bepaald ongevaarlijk dacht ik? Maar we zullen zien wat de toekomst ons brengt.

    BTW ik heb de RX-8 altijd een prachtwagen gevonden. En zeker ook mooier dan Nissan Z sportcoupe.

    Login om te reageren
  8. Dus zegt

    22 februari 2007 om 11:39

    Produceren van waterstof is in de nabije toekomst makkelijker dan je denkt. Zoek maar eens op Type IV kernreactoren. Huidig kernreactor brandstof wordt maar 1% energie uit het materiaal gehaald, de rest blijft geactiveerd en zorgt voor straling…ons kernafval.
    Type IV reactoren kunnen de resterende 99% aanspreken waarna kernafval nog maar een veel lager stralingsniveau heeft en na 100 jaar opslag compleet ongevaarlijk is. Bijkomend voordeel van dit procede is dat de reactie op zo’n hoge temperatuur plaatsvind, dat water uit zichzelf splijt in waterstof en zuurstof. Voordeel van deze reactie is dat het niet inefficient is (zoals electrolyse) en dus alle energie gebruikt wordt voor het maken van waterstof.

    Twee vliegen in een klap lijkt me, kernafval foetsie, en de meest schone energiebron voor autos zonder noemenswaardig energieverlies. Nu nog even alle milieuorganisaties de mond snoeren.

    Login om te reageren
  9. Lukas zegt

    22 februari 2007 om 11:55

    Mazda test al veel langer met waterstof icm de rotary.
    @Zoltar: voor zover ik weet direct ingespoten inderdaad :)

    Login om te reageren
  10. freek zegt

    22 februari 2007 om 12:09

    leuk concept…maar wat ik nu nooit snap is dat ze allemaal super auto’s en dure grote sedan’s (BMW) op waterstof techniek laten rijden, terwijl de meeste mensen een normaal formaat auto rijden (mazda 3, Megane, Golf, 307?!)

    Kunnen ze daar nu niet een mooi millieuvriendelijk waterstof concept van maken!?

    Login om te reageren
  11. Lukas zegt

    22 februari 2007 om 12:18

    Dat zal vast marketingtechnisch beter zijn.
    Mensen die in de markt zijn voor een auto uit het B-segment zullen niet snel meer geld willen neerleggen voor een auto, alleen maar omdat ‘ie wat nieuwere techniet onder de kap heeft. Mensen die in de markt zijn voor bijv. een 750, zullen niet malen om een paar duizend extra. Dan hebben ze wel weer de nieuwste snufjes om ’t zomaar te zeggen. En natuurlijk een ‘dikke bak’ die nog zuinig is ook;)
    En zoals zoveel technieken, die komen eerst op de hoge klasse auto’s en pas later vinden ze hun weg naar de ‘kleine’ auto.

    Wel gaaf trouwens, liep laatst in groningen door de stad, hoorde ineens bandengeroffel, meer niet. Kwam er een RX400H langs :) Geen waterstof natuurlijk, maar wel maf, zo’n grote wagen die nog minder lawaai maakt dan de jongen op het skateboard die ik later hoorde :d

    Login om te reageren
  12. kevin zegt

    22 februari 2007 om 12:26

    Shell is al een langere tijd bezig om over te stappen op waterstof, want het kan ook door een chemische reactie gemaakt worden.( volgens shell willen ze binnen 10 jaar VOLLEDIG over zijn naar waterstof).
    Dus we gaan niet alleen uit kerncentrale’s waterstof krijgen.
    De opslag is geen probleem. Er is een materiaal gemaakt (een ijzeroxide, weet niet meer welke) dat poreus is. Deze tanks zijn zó veilig dat ze ter demonstratie er een gevuld met waterstof in een dieselbrand hebben gelegd.(niets mee gebeurt, natuurlijk).

    Login om te reageren
  13. Zoef zegt

    22 februari 2007 om 12:29

    Wankelmotoren bieden blijkbaar voordelen voor waterstof. Het is me een beetje onduidelijk waarom. Blijkbaar zou het feit dat in een wankelmotor de inlaatkant en de uitlaatkant gescheiden zijn tot minder detonatie leiden, wat blijkbaar een probleem vormt in reciproke zuigermotoren. Blijft men toch nog zitten met de afdichtingsproblemen en het zwakke rendement door de ongunstige oppervlakte/inhoud verhouding.

    Login om te reageren
  14. ruben zegt

    22 februari 2007 om 12:33

    leuke achtergrond trouwens!

    @ koentjuh: water is niet gelijk aan waterstof (H2O H2)

    Login om te reageren
  15. Jonas zegt

    22 februari 2007 om 12:37

    Is die nu van uiterlijk veranderd hij ziet er plots veel beter uit :|

    Login om te reageren
  16. Citrofiel zegt

    22 februari 2007 om 15:41

    @ Jonas; Voor zover ik weet is er niets aan veranderd…

    @ Dus; Lijkt me een goed plan zeg…

    Login om te reageren
  17. Robin zegt

    22 februari 2007 om 16:01

    Ziet er goed uit, mooie auto, mooie techniek, niets dan lof.

    Login om te reageren
  18. Robin zegt

    22 februari 2007 om 16:10

    @freek en lukas,

    Waarschijnlijk de reden waarom ze het bij dure auto’s doen is omdat deze een goed imago hebben. Een mooi sportmodel of een dure limo maakt meer indruk op mensen dan bijv. een saaie astra. Schone brandstoffen liften dan mee op dit imago. Dat zorgt ervoor dat wanneer de techniek eenmaal gereed is voor algemene toepassing, dit niet het beeld van saai, duf en sloom met zich meedraagt. Eerder een prestige image.

    Kijk bijvoorbeeld maar naar saab, een zeer sportief uitziende bio saab 95, mooier aangekleed dan de gemiddelde aero.

    Login om te reageren
  19. bertrand zegt

    22 februari 2007 om 16:20

    pfff..BMW was er al eerder mee

    Login om te reageren
  20. Soff zegt

    22 februari 2007 om 17:26

    Jeetje, waterstof.
    gek dat er geen critische nootjes zijn hier: Wat is t nut eigenlijk precies?

    De energie om waterstof te maken moet je eerst halen uit iets anders.. dus toch nog gewone electriciteit nodig, dus toch weer gewone (of groene) stroom.. wat is t voordeel?
    Verder is er na verbranding 1 ding over: waterdamp. Ooit iemand nagedacht dat waterdamp een nog belangrijker broeikas gas is dan Co2 ???? Als we allemaal op waterstof rijden ku nje Kyoto zeker vergeten… hehehe

    Login om te reageren
  21. smoke zegt

    22 februari 2007 om 17:42

    @Soff: jazeker, dat had de redactie ook al door :) :
    http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/05/we-mogen-straks-gewoon-weer-doorblaffen

    Login om te reageren
  22. Kevski-Style zegt

    22 februari 2007 om 22:45

    En toch zie ik er wel heil in, aangezien het een brandstof is die compressieverhoudingen van 13:1 aankan zonder noemenswaardige problemen, maar wel even snel of zelfs sneller ontbrand als benzine dat doet. En ja, dat levert vermogen op, al moet je wel de boel aanpassen om dat vermogen er ook uit te halen. Maar goed, dat is zo lastig niet. Het spul tanken en opslaan is een ander verhaal….

    Login om te reageren
  23. heidekonijn zegt

    23 februari 2007 om 06:56

    @Soff

    Het is een energiedrager. Het voordeel is dus dat als je met een energieteveel zit (kerncentrales die ‘snachts evenveel energie produceren als overdag, terwijl er ‘snachts weinig verbruik is, bijvoorbeeld) of de energie op een afgelegen plek voor het grijpen ligt, maar niemand het kan gebruiken (zonne-energie in de Sahara, geothermische in ijsland). Met waterstof kan je energie vervoeren.
    Met wat geluk (vooruitgang in rendement zonnecellen, ed) kan straks iedereen thuis waterstof aanmaken om zijn auto te tanken.

    Mogelijk gevolg :
    a. Oliefirma’s krijgen het hard
    b. Het midden-oosten wordt iets minder problematisch (we zijn niet meer afhankelijk van enkele oliedespoten of gekken in washington)
    c. Om de zorgstaat (en de massa en mensen die daar soms onterecht aan profiteren) te kunnen betalen, hoesten we nu via branstoftaks een heleboel geld op. Als we straks onze eigen brandstof kunnen maken moet men dit gaan doen via een absurd hoge wegentaks, die moeilijk uit te leggen wordt..
    d. “Vervuiler betaald” : euh, waterstof uit ecostroom? Vervuiler, wij?
    Er valt de autoliefhebber geen schuld meer aan te praten. Een heleboel politiek correcte groene jongens gaan een andere pispaal mogen zoeken.

    Login om te reageren
  24. TTB zegt

    23 februari 2007 om 22:12

    helemaal mee eens heidekonijn, maar ja het is de nederlandse overheid he, als ze je niet meer met de auto kunnen pakken, pakken ze je wel ergens anders op(vliegtuigtickets nu weer?!) oeii dat den haag!

    Login om te reageren
  25. Ford GT Freak zegt

    24 maart 2007 om 11:27

    ziet er mooi uit maar over die uitlaten ben ik niet tevreden waarom niet groter die uitlaten

    Login om te reageren
  26. Rob zegt

    1 mei 2007 om 13:13

    Waarom zou deze wagen wanneer deze rijd niet zelf waterstof en zuurstof kunnen produceren?
    De productielijn voor de productie van waterstofgas kan toch ook binnen een voertuig geplaatst worden.

    Login om te reageren
  27. john zegt

    7 mei 2007 om 13:02

    http://www.waterstof.nl
    nu ook hier verkrijgbaar?
    john.

    Login om te reageren
  28. john zegt

    7 mei 2007 om 13:05

    sorry, verkeerde link, moet zijn:
    http://www.wateralsbrandstof.nl
    zeg wat je ervan denkt….
    groet,
    john.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North