• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

MCA GTB Centenaire: supercar uit Monaco

Auteur: robbie, gepost 1 oktober 2013 om 15:30 – 25 Reacties

MCA GTB Centenaire


Er zijn slechts vijf exemplaren van deze supercar uit Monaco gebouwd, maar het was destijds wel de krachtigste auto op de markt.

Achterin deze door de MCA (Monte Carlo Automobile) ontwikkelde auto lag een 5.0-liter V12 uit de Lamborghini Countach, maar dan voorzien van turbo’s waardoor het vermogen steeg van 455 pk naar 720 pk.

Monte Carlo Automobile werd in 1983 opgericht en in 1990 was de GTB Centenaire gereed voor productie. De naam Centenaire is een eerbetoon aan de Automobile Club de Monaco die in 1990 100 jaar bestond.

Het was de bedoeling dat er 100 exemplaren gebouwd zouden worden, maar door het instorten van de markt voor extreem dure auto’s bleef de teller uiteindelijk of vijf staan. Autofanaat Prins Reinier III van Monaco kocht uiteraard een exemplaar. In totaal werden twee blauw exemplaren gebouwd, één zwarte, één rode en een wit exemplaar. Één van de twee blauwe exemplaren was een targa en had de naam Beau Rivage.

In 1993 werden de rechten op het model verkocht aan een Georgiër die de naam veranderde in MiG M100. Hij wilde met de auto gaan racen op Le Mans, maar wist zich niet te kwalificeren voor de race. Later werden de rechten doorverkocht aan Mega/Aixam en ging de auto door het leven als Mega Monte Carlo. Voor de aandrijving zorgde op dat moment een V12 van Mercedes, net zoals bij de Mega Track.

MCA GTB Centenaire

MCA GTB Centenaire

MCA GTB Centenaire

Ook interessant!

  • Video: Ferrari deelt actiebeelden van 296 GTB
    Video: Ferrari deelt actiebeelden van 296 GTB
  • Video - het geluid van de Ferrari 296 GTB
  • Ferrari 599 GTB Fiorano
  • Nieuwe Ferrari 296 GTB wordt een koopje!

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

centenaire, gtb, Retro, Supercars

Vorig bericht: « Video: muziek maken met 7 generaties Porsche 911
Volgend bericht: Autoverkopen september: stabilisatie, maar ook winnaars »

Lees Interacties

Reacties

  1. rb26dett zegt

    1 oktober 2013 om 15:34

    Gadver !!

    Login om te reageren
    • arnold_soddeman zegt

      1 oktober 2013 om 15:43

      @rb26dett: Gadver? Dit is een auto gebouwd, en bedacht, in de jaren ’80. Ik vind hem prachtig! Nee nu is het geen hoogstaand model meer. Maar dat lijkt me logisch!

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        1 oktober 2013 om 15:59

        @arnold_soddeman: bedacht in de jaren ’80, maar gebouwd in de jaren ’90 (1990-1992) om precies te zijn.

        Login om te reageren
  2. mopar zegt

    1 oktober 2013 om 15:49

    Die achterzijde…..alsof iemand ‘m een shop onder z’n kont heeft gegeven.

    Login om te reageren
    • rb26dett zegt

      1 oktober 2013 om 16:02

      @mopar: Dat is precies de reden waarom ik hem lelijk vindt.

      Login om te reageren
      • Forza zegt

        1 oktober 2013 om 17:47

        @rb26dett: vind. En op de eerste foto is ‘ie helemaal niet zo lelijk toch?

        Login om te reageren
        • mopar zegt

          2 oktober 2013 om 01:38

          @Forza: Ja maar dat is een bovenaanzicht he? Je hebt geen perspectief op die manier, slimme fotografie methode

          Login om te reageren
  3. rikkon zegt

    1 oktober 2013 om 15:59

    Wie raadt de donors van de spiegels en de achterlichten?

    Login om te reageren
    • wokpan zegt

      1 oktober 2013 om 16:19

      @rikkon: Van Pagani?

      Login om te reageren
    • Haakie zegt

      1 oktober 2013 om 16:49

      @rikkon: Achterlichten komen volgens mij van een scirocco. (dat zou de 2e supercar zijn met scirocco achterlichten.)

      Login om te reageren
    • Haakie zegt

      1 oktober 2013 om 16:51

      @rikkon: Spiegels en achterlichten komen volgens mij van een scirocco. (dat zou de 2e supercar zijn met scirocco achterlichten.)

      Login om te reageren
      • 4apaev zegt

        1 oktober 2013 om 17:24

        @Haakie: welke is eigenlijk die andere supercar??

        Login om te reageren
        • Haakie zegt

          3 oktober 2013 om 12:50

          @4apaev: Aston Martin

          Login om te reageren
    • Jochen zegt

      1 oktober 2013 om 17:52

      @rikkon: 928 Porsche misschien

      Login om te reageren
  4. toroloco zegt

    1 oktober 2013 om 16:12

    In die tijd was ik nog tiener en had nog geen rijbewijs. Anders had ik het vast gekocht en een Countach 5000s ook.

    Login om te reageren
  5. exotic zegt

    1 oktober 2013 om 16:41

    Wat tof om deze terug te zien…

    Had destijds een Bburago model van deze auto gekregen, kon nooit echt achterhalen wat voor iets het was en waar het vandaan kwam.

    Jeugd nostalgie *pikt traantje weg*.

    Login om te reageren
    • ropbp zegt

      1 oktober 2013 om 20:13

      @exotic: traantjes zijn een beetje overdreven…… Ik had dat modelletje ook en kon ‘m toen ook niet thuisbrengen. Google werkte niet zo goed als tegenwoordig ;-)

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        1 oktober 2013 om 22:19

        @ropbp: Ik had ‘m ook… hmm, nou issie met terugwerkende kracht niet bijzonder meer..

        Login om te reageren
  6. MLTB zegt

    1 oktober 2013 om 16:59

    Lijkt net alsof ie net even te hard van achteren genomen is…

    Login om te reageren
  7. stanlee zegt

    1 oktober 2013 om 18:22

    T omgekeerde van een panamera

    Login om te reageren
  8. baap zegt

    1 oktober 2013 om 20:23

    Wat een afgrijslijke wagen is dit. Ik ging net tegen de vlakte zo geschrokken was ik..

    Login om te reageren
  9. potjak zegt

    1 oktober 2013 om 21:02

    Als we ons bedenken dat de Ferrari F40 al 3 jaar op de markt was toen dit ding in de verkoop ging… Dan is dit met recht een lelijk hok.

    Login om te reageren
    • Jochen zegt

      2 oktober 2013 om 07:02

      @potjak: geen klaplampen, organische vormen, 720 paardjes

      Login om te reageren
  10. hispanosuiza zegt

    3 oktober 2013 om 05:29

    ik had dat model ook,stond ooit een artikel in de autovisie

    Login om te reageren
  11. JanC zegt

    9 oktober 2013 om 22:45

    Ik vind het – in tegenstelling tot de meesten hier – een voor die tijd geslaagde wagen. Het project werd verkocht aan een Georgische zakenman die ze omdoopte tot MIG en er mee op Le Mans ging racen. Het in enkele reacties genoemde modelletje van Bburago werd ook als MIG Georgia verkocht. Naar verluid zouden ze ook in Tblisi door een vliegtuigfabriek gemaakt werden (waarschijnlijk ook daarom MIG, hoewel het kennelijk vernoemd is naar een prinses uit Georgie)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North