
Ontwerpers die af en toe een uitstapje maken naar The Dark Side. We zien het wel vaker. Ook de designer achter de McLaren P1 deed het en heeft iets unieks voor zichzelf getekend én laten bouwen.
Het is maar goed dat de Riverbreeze geen wielen heeft, want dat lijkt me toch verdraaid lastig inparkeren. Het ontwerp van de boot is afkomstig van Frank Stephenson. De 56-jarige Noor, die ontwerpen als de Ferrari F430, Mini ACV30, McLaren MP4-12C en de P1 op zijn naam heeft staan, wilde het eens anders doen.
Het vaartuig is ook nog eens hartstikke duurzaam. Aangedreven door een 4.2-kilowatt sterke elektromotor, kun je bijna geruisloos over het water voortbewegen. Verder is de boot afgewerkt met rozenhout en mahoniematerialen. De 35 laklagen geven de Riverbreeze een chique uitstraling. Helaas voor geïnteresseerden blijft het bij deze one-off. Het houten pareltje van Frankie ligt aangemeerd in het pittoreske Henley-on-Thames, ongeveer een uurtje rijden van Londen.
Met dank aan Gilbert voor de tip!









Knappe verschijning
@nick1407: Elektrisch varen is de toekomst.
@martinus: elektrisch heeft weinig tot geen toekomst denk ik. Tenzij zonnepanelen een grote ontwikkeling slag gaan maken. Accu’s gaan niet lang genoeg mee en zijn te milieubelastend als zij de fossiele brandstoffen moeten gaan vervangen. Denk eerder aan waterstof, de oneindige brandstof (wanneer kernfusie er doorgedrukt gaat worden en er dus voldoende elektriciteit beschikbaar komt)
@wouterjeuring: allebij fout.. Shell melkt eerst het fossiele brandstof uit, en zodra dat op is gaan ze over op synthetische.
@wouterjeuring: Onzin. Check deze nederlandse boot https://youtu.be/qd-Fbcph9Yo PV op het dak en varen maar.
@martinus: water en stroom gaat niet samen
@cthijs: Water stroomt in de regel prima.
Geen lawaai en lokale emissie, dus prima. Al lijken mij al dat exotisch hout en die giftige verf niet bepaald milieu vriendelijk….
@fit4fun: ook bij een boot hoort een flinke bak met herrie uit de uitlaat
@87sandyd: ja, zeker bij zo’n ding.
@87sandyd: Minimaal Ferrari v12 he
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Het heeft even geduurd, maar eindelijk een mooie McLaren. Jammer weer dat er geen fijn klinkende benzine V12 of iets dergelijks in zit. Maar dit is wel weer lekker stil.
Zozo, een ruime 5pk onder de kap, dat wil wel!
-edit: nutteloze bijdrage-
4,2 Kilowatt…
Dat is leuk voor een grasmaaier, maar dit ding smeekt om meer…
Ik zeg dikke Yamaha motor erin…
@moveyourmind: hier hoort het gebulder van een V8 in, liefst een hele grote!
Een powerboat met 5pk?
35 laklagen, want bij de 34ste dekte hij nog niet goed.
Grappig dat Engelse boten dan weer links gestuurd zijn, terwijl wij weer rechtsdragend in vaartuigen zijn. Dwars als pokhout.
@rulefollower: geen idee aan welke kant ie hangt, zal straks in de auto ff voelen of het rechts- dan wel linksdragend is…
lijkt wel erg op een riva
@uselessblogger:
Kweet minder van boten dan van auto’s,
Maar aan deze boot zie ik design-technisch weinig bijzonders. Zijn tig botenmakers die zoiets voor je in elkaar zetten.
Naar wens gooien ze er ook een V8 in, of 2.
@uselessblogger: een boomstam dan ook, veel hout en drijft ook in water. Niet alle rode sportwagens zijn een Ferrari ;) Maar hey, ook ik heb er geen verstand van…
@davelepeef: Ik vind hem op geen enkele Riva lijken.
Ok het is ook een boot van hout.
POWERboat en 4,2 kW gaan bij mij niet echt samen.
Schitterend ontwerp!
Kolere wat een mooie boot.Maar ik weet uit ervaring dat het leukste van varen is; meevaren.Lekker een ander het laten regelen.Nu ben ik altijd de sjaak.
@sydney: weet uit ervaring dat je een boot hebt voor een ander en een waterscooter heb je voor jezelf
@bmwpowerm5: Precies!
@sydney: ga eens een wat uitdagendere boot varen. Schitterend werk, vooral met dit weer. Wind en regen, liefst ook nog wat stroming erbij. En dan een sleepbootje of klein (ledig) vrachtscheepje zonder boegschroef aan proberen te meren. Moeilijker manoeuvreren dan alles wat er bestaat op wielen!
@lekbak: Ik heb best een dikke sloep, juist omdat ik geen snelle boot wilde hebben.Maar het allerliefste zou ik een grote snelle zeilboot willen hebben.Lekker met z’n allen aan het werk om dat ding zo hard mogelijk te laten varen, zo keurig mogelijk te laten laveren bij slecht weer;heerlijk!
@sydney: ieder zijn eigen natuurlijk, maar ik mis altijd het gepruttel van een diesel als ik zeil (wat dus niet zo vaak is). Daarbij zijn zeilers veel minder behulpzaam en gezellig als motorboters, dus besef waar je aan begint. Als er wijn aan dek staat moet je weg blijven, als er bier staat (liefst een kratje in het water) is gezelligheid gegarandeerd.
Zulke bootjes tekende ik ook op de lagere school…. van de zijkant…..
Prachtige boot. Zou zelf graag een riva-achtige boot willen. Alleen nederland zijn klimaat is niet zo lief voor zo’n boot. Helaas…
Wow: http://www.alux.com/wp-content/uploads/2015/11/Frank-Stephenson%E2%80%99s-Riverbreeze-Could-be-the-Most-Beautiful-Powerboat-2-1024×423.jpg
Een Riva Aquarama Lamborghini heeft toch iets meer charme (en een dubbele V12).
Goeie kant van de dark side dan.
Al dat gezeur over het milieu. Krijg je alleen maar dit soort domme projecten van. Gewoon 2x v8 er in lepelen en genieten van je soundtrack!!
Met dit soort boten is het juist heerlijk als hij helemaal stil is. Ik had er alleen de motor van een Tesla P85D in laten leggen. Dan heb je ook nog wat power tot je beschikking.
Doe er dan 4,2MW in!