Meer harde informatie over de Alfa Romeo Stelvio

Auteur: , 49 Reacties

Je weet dat je erop zit te wachten!

De Alfa Romeo Stelvio houdt de gemoederen flink bezig. De laatste tijd is vooral de vraag gerezen of er nog wel een Giulia Sportwagon komt, nu de Stelvio er ook al is. Velen wachtten met smart op die auto en aanvankelijk werd ons beloofd dat ‘ie er ook zou gaan komen. Onlangs hoorden we echter opeens onheilspellende berichten dat het misschien toch niet zover komt omdat Alfa haar nieuwe SUV ruim baan wil geven. Man man man…

Enfin, mocht die Sportwagon er daadwerkelijk niet komen, dan komt er nog meer druk te liggen op de schouders van de Stelvio. Tot op heden wisten we dat er in ieder geval een 280 pk sterke First Edition van de auto zou komen. Deze heeft de motor van de Giulia Veloce onder de kap en is volbehangen met extra’s, waardoor de prijs uitkomt op 68.450 Euro. Bij Alfa wisten ze ons al te vertellen dat de vanafprijs van de auto onder de 55.000 Euro zou komen te liggen. De vraag was alleen nog, wat krijg je dan voor dat geld.

Inmiddels heeft een man in een strak gesneden Alfa-jas ons wat meer informatie ingefluisterd over de andere varianten van de Stelvio. Naast de 2.0 turbo met 280 pk op benzine komt er in eerste instantie ook een 2.2 JTD dieselmotor beschikbaar met 210 pk. Stiekem heeft deze motor overigens 2.143 cc dus met de afronding naar 2.2 liter sjoemelt Alfa een beetje. Maar goed, zolang ze maar niet met de uitstootcijfers van de motor sjoemelen, zien we het door de vingers.

In beide gevallen wordt de motor gekoppeld aan vierwielaandrijving. Dat betekent waarschijnlijk de hippe Q4-badge achterop de klep die AB-lezer @kevinsimon_post spotte op deze Stelvio op de Stelvio #Stelvioception. Ook qua prijzen is er heet nieuws. De 280 pk sterke benzine variant wordt beschikbaar vanaf 60.950 Euro. Dat is dus 7.500 Euro minder dan de First Edition. De 210 pk sterke diesel is beschikbaar vanaf 63.450 Euro.

Maar hoe zit het dan met die beloofde prijs van onder de 55.000 Euro zal je je nu wellicht afvragen? Wel, in een later stadium komen er ook nog andere motorenvarianten beschikbaar met minder pk’s. Benzinerijders kunnen dan opteren voor een 200 pk sterke 2.0 turbo en dieselaars krijgen nog meer keuze: voor hen staan ook nog varianten met 150 pk en 180 pk klaar. Alleen in het laatste geval kan je er voor kiezen om de vierwielaandrijving achterwege te laten en vervolgens epische drifts te leggen met je RWD-Stelvio.

Het prijsverschil met de First Edition betekent wel dat je de nodige luxe moet inleveren ten opzichte van die variant. Desalniettemin is de Stelvio voorzien van een prettige basisuitvoering. Je krijgt sowieso monstrueuze 17-inchwielen, een 6,5-inch groot schermpje in het dash en een audiosysteem met acht speakers. Qua veiligheidsfeatures is Alfa ook up-to-date, want zaken als Lane Departure Warning en Forward Collision Warning met Autonomous Emergency Brake (AEB) en voetgangersherkenning zijn ook aanwezig. Daarnaast krijg je op elke Stelvio comfortverhogende zaken als parkeersensoren, cruise control en een elektrisch bedienbare achterklep. Meer luxe kan als je voor de ‘Super’ uitvoering gaat, die je vervolgens nog kan uitbreiden met een Luxury Pack en/of een Sport Pack.

Tenslotte wil Alfa je nog graag meegeven dat de auto 468 centimeter lang, 216 centimeter breed en 167 centimeter hoog is en daarmee volgens hen perfecte proporties heeft. Bovendien heeft de Stelvio met 525 liter de grootste kofferbak in zijn klasse! Koop dan!



49 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Vanaf de voorkant lijkt het gewoon een normale alfa alleen iets hoger op de wielen gezet
@martijn11: Gefeliciteerd! Je bent erachter gekomen wat het doel is van eenheid creëren in een gamma.
@badmat: badum tss
@badmat: wat is het doel dan ? Volgens mij nog onontdekt…
@martijn11: het is een BMW X1 maar dan mooi
@huracan: X1? Check de afmetingen nog eens…
Dat zijn pas uitlaatpijpen!
@leaper035t: nu je het zegt… bizar grote potten inderdaad… als ze er maar niet van die kleine dingetjes in hebben verstopt zoals bij een v60 bijvoorbeeld
@bisazza: helaas, dat hebben ze wel..
@bisazza: Of bij een XC90, wat een vreselijk karig gezicht is dat als je dichterbij komt en je ziet dat er twee van die snorfiets pijpjes achter zitten
Dit of een Macan. Lastig!
@dutchdriftking: alfa. Porsche. Come on :P die is niet zo moeilijk!
@soundgarden: Inderdaad, zou gelijk voor de Alfa gaan!
@soundgarden: inderdaad, porsche!
@dutchdriftking:
Niet zo heel lastig eigenlijk. Doe maar de Macan, een potente 3.0 diesel en een heerlijke design. De voorkant van de Stelvio is niet echt overtuigend, past wel op de Guilia maar niet op zo’n SUV.

Maar met een vanafprijs van 65k en qua motorenaanbod niet te vergelijken met de Stelvio.
@misterdrogba: Porsche diesel is geen Porsche man
@dutchdriftking: De Macan natuurlijk, zie het niet echt als concurrentie… De Porker zit toch echt een klasse hoger!
@dutchdriftking: Nou, geef mij maar de Porsche dan maar!
@dutchdriftking: De Porsche is eigenlijk een Audi, dus niet zo moeilijk.

Wel historisch verantwoord dat ze de motor op de verkeerde plek hebben gehangen, alleen nu aan de andere kant.
De 4cilinder 280 pk alfa is ook nog eens 140 kg lichter dan de Macan. Met haast vergelijkbare prestaties maar veel beter uitstoot en dito verbruik. Over prijsverschil hoef je niet eens te beginnen. Daarnaast is de achterbak veeel groter bij de Alfa. Al met al op papier de betere keus. @karaya:
@nord: in dat geval zou ik voor een Dacia Duster gaan. Die brengt je ook waar je wilt, net voldoende ruimte.
Zag hem vandaag rijden in Zwitserland. Dacht dat hij al uit was, had ik dus even een plaatje moeten schieten.
Het is sowieso al een hele verbetering dat ze de modellen tegenwoordig een naam ipv een nummer geven.
Erg fraaie kar.
Kan er echt 525 liter in de achterklep?

Dat is inderdaad enorm zeg!
@doewap: Dat zal een flinke klep zijn, zal lastig openen worden bij volle belading.
@karhengst: automatische kofferklep.
Epische drifts met de achterwielaangedreven versie? Al eens met de Giulia gereden? ESP laat niets toe en is niet uit te schakelen..
@nofxke:
Klopt.

Probeerde een drift te trekken met een 2.0 turbo, esp staat strak afgesteld.
Toch wel een dikke wagen hoor!
Hoewel ik liever een Giulia Sportswagon zou hebben, zou de Stelvio voor mij ook prima voldoen.
Als het goed is gaan de “zwakkere” motoren ook met alleen achterwielaandrijving geleverd worden.
Verder kan Squadra Tuning de zwakkere benzine en diesel broertjes zonder probleem naar de waarden van de Veloce/First Edition tunen. En hebben ze de diesel bovendien al op een pk of 240 gekregen nu. Van de benzine gaan ze uit dat die makkelijk richting de 300pk gaat. Lekker allemaal in ieder geval!
Ik geloof toch da ik uhm errùg niet knap vindt ….
Ik vind hem erg mooi geworden, absoluut. Ziet er strak uit.
Men pa heeft de first edition besteld, ben zeer benieuwd of de levertijd (april) waar gaan maken.. het blijven italianen.. op 17″ lijkt me geen gezicht, op 20″ dan weer wel. Ik weet alleen niet wat ik van die diffusor vind, lijkt wat goedkoop
@allesmetturbo: Heb die variant vorige maand gezien op het autosalon te Brussel.
Die first edition uitvoering is echt een topper!
Stond daar in een grijze kleur, met die mooie velgen eronder. Was echt een topper!
@Dimglor: cool dat je daarheen bent geweest :) ben blij dat ie beviel! Heb m nog niet in het echt gezien helaas. De 20″ velgen van de first edition vind ik zelf ook erg goed staan op de foto’s. Kan niet wachten om m in het echt te zien. De ene x lijkt de kont wel mooi maar vanuit een andere hoek weer niet dus ben erg benieuwd!
@allesmetturbo:
Ja, de Stelvio ziet er in het echt volwassener uit dan op foto. (Is een wat rare omschrijving, maar kan het niet beter zeggen eigenlijk..)
Was er met 2 vrienden en we waren alle 3 best onder de indruk.
De wagen is gewoon echt goed gelukt.
En die velgen staan er fantastisch onder.
Ook afwerking van het interieur was beter dan verwacht.
Was afgewerkt met een mooi houtinleg.
En in tegenstelling tot vele andere wagens voelde het niet aan als plastic.
Het grijze stuk kunststof onder de achterbumper moet met veel fantasie waarschijnlijk een skid plate moet voorstellen.
Ik heb er een tijdje over gedaan om te bedenken of ik deze auto nou mooi vind of niet, maar ik neig steeds meer naar niet mooi. Met name de voorkant klopt gewoon niet, de lampen zijn in verhouding te plat/dun en er zitten allerlei onmogelijke vouwen en frutsels om maar vooral vloeiend op de grille aan te sluiten. De zijkant en achterkant zijn opzich prima, maar zo anoniem als maar kan, en vooral heel erg beïnvloed door andere merken. Alles bij elkaar wordt ik er gewoon niet hebberig van.
@stationcar: het zijn de koplampen die een gekke hoek hebben tov de grill, het ziet er nu uit als een Chinees die een beetje een gek gezicht heeft nu, duurde bij mij ook ff voordat ik door had wat er nu precies lelijk aan is.
“Inmiddels heeft een man in een strak gesneden Alfa-jas”

Prima die running gag over mannen in jassen.
216 cm breed? Dat is breder dan een hummer h2…
Als de plastice stukke ook in de kleur worden gespoten dan is die wel mooi
Achterkant heeft iets weg van de Megane… verder veel belovende specs!
Wanneer komt de 2.9 en hoeveel gaat die kosten?
Ik snap niet waarom een merk dat weer moet opklimmen een dergelijke auto neerzet. Je wilt dan toch volume draaien? Kijken naar een Skoda Kodiaq, een reus van een auto, kwalitatief goed en tegen een hele fatsoenlijke prijs. De orderboeken van die auto lopen compleet vol.

Dat zie ik bij deze wagen hier nog niet gebeuren…
Nu nog mijn vrouw overtuigen, want zij wil een GLC! Bouwkwaliteit zal beter zijn maar de beleving ……
Laat me niet lachen, 60mille voor een Alfa die drie jaar later voor 18.000 te koop staat. By the way; ik moest wel lachen met dergelijke prijzen.
Ik vind het nu al niks
Zo mooi als ik de Guilia vind, zo lelijk vind ik deze creatie.
216cm breed lijkt me sterk. Een Macan is al breed met 192cm.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).