Mega-mistklapper in Zwitserland: 50 auto’s kettingbotsen

Auteur: , 49 Reacties

Wij noemen het een kettingbotsing, in het Duits heet het een Massenkarambolage. Feit is dat een honderdtal Zwitsers een kleine domper op het paasweekend te verwerken kreeg, maar gelukkig vielen er geen doden of zwaargewonden.

Megacrash Zwitserland

In de mist is het altijd link rijden, niet zozeer vanwege de mist zelf, maar meer door de combinatie beperkt zicht en automobilisten die hierin kennelijk geen aanleiding zien om misschien een tikje langzamer te gaan rijden. En als de poep dan de ventilator raakt, dan zijn de gevolgen groot.

Jeep, dit is Saab. Saab, Jeep. - Aangenaam

In dit geval, op de A9 in het westen van Zwitserland, vielen de gebakken peren qua menselijk leed mee: in tegenstelling tot de meeste andere mega-kettingbotsingen kwam niemand om. De materiële schade daarentegen was aanzienlijk, check hoe die Saab 9-5 even een Jeep optilde! Straffe Zweed…

Meer informatie bij Blick.ch en Swissinfo.

Foto credits: Keystone



49 reacties

Wow, das bij mijn pa voor de deur (Rivaz). Ik kom best vaak over die weg. Heftig.
@E34M5Touring: Grote oprit heeft ie man hoelang is ie ? 900 km ?
@speed: Ja, we hebben een eigen tankstation halverwege anders redden we het niet met onze vloot decadente bakken. Veel geld hebben kent ook zo zijn problemen hoor.
@E34M5Touring: Ja veel geld is een vloek je hebt geen echte vrienden en persoonlijkheid.

Het ergste is dat men vaak gaat overdrijven, ach er zijn ergere dingen.
@speed: Klopt. Geen geld hebben bijvoorbeeld.
@E34M5Touring: Over geld praten we niet, dat is er gewoon. Oh wacht, dat had je al eens gezegd he :)
@sir_smokalot: Klopt, geld, daar lullen we niet over thuis. Dat is er gewoon.
@E34M5Touring: Batavia?
@E34M5Touring: kredietcrises is een bitch ouderdom ook trouwens.
Wat een mazzel dat die voetgangers die er tussen lopen niet geraakt zijn!
@alcantara: Daarom zijn die gele hesjes ook zo belangrijk.
@E34M5Touring: Dan heeft die rechtsonder veel geluk gehad.
“niet zozeer vanwege de mist zelf”

Nee joh, het ligt altijd aan die domme bestuurders he… Misschien hing er wel plots een mistbank. En al die boetes op de A2 komt volgens jullie nieuwsberichten dan weer door de overheid ipv de bestuurders…
@utr1984: ja…
want de helft van de mensen blijft doorrijden met eventueel licht aangepaste snelheid…
De andere helft van de bestuurders trapt een keer goed op de rem.
Geen wonder dat het dan mis gaat.

In principe hoeft er helemaal niks mis te gaan bij zelfs de meest dichte mistbank, moeten de acties van verschillende bestuurders alleen niet te ver uit elkaar liggen. Waarbij hard remmen wel het aller domste is wat je kan doen.
@Alwood: Wat?!? Hard remmen is het enige wat kan doen, dat wat je moet doen, wat iedereen moet doen. Per direct de snelheid aanpassen aan het beperkte zicht en dat kenbaar maken door het gebruik van remlichten en mistlichten. Het zijn niet degenen die remmen die dit soort ongelukken veroorzaken het zijn de idioten die denken “ik zie helemaal niks maar ik rijd lekker door”.
@utr1984: Het is aan het meer van Genève dus die plotselinge mist kan prima. Blijft daar allemaal in die vallei hangen en trekt zo binnen.
@E34M5Touring: Hebben ze geen coffeshops?
@speed: In Bern. Begin dr een zou ik zeggen. Je hebt ongetwijfeld al de juiste contacten.
@E34M5Touring: Nee ik ken geen kampers misschien moet jij eens gaan rond vragen op het terein.
@speed: Terrein.
@speed: Doet u ook vaak puzzelritten.
@speed: Vraag je dat nou aan jezelf?
@E34M5Touring: Dat is een diepe vraag ik zou graag slimmer willen zijn zeg maar net als in de film A Beautyful Mind met mijn atletische lichaam en kracht.

En jij ?
@E34M5Touring: Doet u ook aan puzzelritten?
@utr1984: en wat betreft je totaal off-topic stelling over de A2. Natuurlijk krijgen alleen heel domme (onoplettende) mensen een boete op de A2. Neemt niet weg dat het een lap asfalt is waar de meesten graag door zouden rijden en de ruimte en het overzicht aanwezig zijn.
@Alwood: Zo offtopic is het ook weer niet. Ik kaart namelijk de manier van berichtgeving aan. Hier wordt het item zo gebracht dat het meestal niet met de mist zelf te maken heeft (hihi) en juist waar je juist enorm dom bent om een boete op te lopen (de A2 dus) ligt het volgens dat item aan de overheid. Want ja, zij bepalen dat – blijkbaar – ontzettend veel mensen bordjes met ‘100’, ‘trajectcontrole’ en alle nieuwsberichten daarover niet zien. Oftewel, dat ligt aan de bestuurders. En ja, tuurlijk wil je daar harder, maar zooooolang hoef je daar ook weer niet 100 te rijden en is bovendien maar 1 kant waar de controle is.

Afijn, neemt niet weg dat het tijdens mist ook wel eens aan de bestuurders ligt ja. Maar lang niet altijd.
@utr1984: ik denk dat A2 en dit ongeluk te ver uit elkaar liggen om zo’n vergelijking te trekken. Sowieso ben ik van mening dat je er zelf voor kiest boetes te rijden op de A2. Omdat de regels daar zo ‘suf’ bij liggen kan je er in berichtjes echter voor kiezen het heel anders te brengen. Dan kies je er niet voor alle verantwoordelijkheid bij de automobilist vandaan te schuiven maar dan kaart je de absurditeit van de situatie aan door via een karikatuur de schuld bij iemand anders te leggen..

Voor wat betreft de mist: het enige ongeluk waar geen chauffeurs (directe) schuld hebben is in mijn ogen een eenzijdig ongeval van iemand die in een plotselinge mistbank van de weg geraakt is.
In alle andere gevallen hebben de voorste (remmend) en/of achterste (te hard rijdend) altijd schuld.
@utr1984: De verwarring is wanneer onze Duitse ”mede”mens misst zeg wij hun verkeerd hebben begrepen.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-edit: nutteloze bijdrage-
@speed:
Plaats je ooit nuttige dan…?
@jrk68: ja dan gaat het meestal over een auto.
Och
Sommigen denken dan ook dat ze Superman zijn.
Kwam zelf uit Oostenrijk zetten met veel natte sneeuw en ellende.
Deej maar 80 – 90, dan is de klap al hard genoeg, mocht er iets mis gaan.
Maar anderen hadden een onwrikbaar geloof in de strooidiensten, de temperatuur van het wegdek, hun ABS en andere elctronica; maar nog het meeste in zichzelf.
Ik noem dat soort types altijd de veroorzakers.
@desjonnies: Of die rijden wel goede auto’s, verbaas me altijd over hoe langzaam mensen rijden als de zon maar even niet schijnt.
@norge:
Juist daar gaan de meeste nat op.
Ooit reed ik iets van een concern dat jij niet zo mag, ’t weer was bar slecht en ik paste mijn snelheid aan.
Werd door een Duitser in eenzelfde merk en type voertuig met een noodgang ingehaald.
1 uur later; stau op de autobahn, daar lag hij met de zijne met een groot wit laken over de wagen heen.

Kon hij nou niet rijden, of ben ik een lafbek?
@desjonnies: Verkeerde auto? :mrgreen:
@desjonnies: Zeg maar de net de Yankee’s?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Nou AB, het ziet ernaar uit dat we een nieuwe deelnemer hebben inde Top 10 Duurste Crashes…
Mensen, jrk draag altijd een hesje en helm als je naar Zwitserland gaat.
Das bij ons om de hoek gebeurd. Er gebeuren daar vaker ongelukken. Ik heb altijd gedacht dat de mensen afgeleid zijn van het mooie uitzicht, maar nu was het de mist.
@alcantara,

Epische opmerking! Heerlijk hahaha
Vervelend stukje snelweg daar… Veel tunnels, bochten en forse klimmen/afdalingen. Combineer dat met drukte en de zwitserse rijstijl en het plaatje is compleet.
@renezzzz:
Bochten, forse klimmen…, klinkt als de droom van elke petrolhead….
@jrk68: Ik wordt van snelwegrijden in Zwisterland niet echt vrolijk… Vooral dat stukje daar. Bij de eerste de beste afslag daar de weg af en je hebt veel meer lol…. Schiet echter wel minder op….
@renezzzz:
Ik rij in de Alpen idd bijvoorkeur binnendoor. Als ik snel van Basel naar Milaan moet voel ik mij echter niet gestraft met de uitzichten. In augustus heb ik weer een meeting in Luzern en daarna nog een week of 2 touren door de alpen…, was het maar augustus.
@jrk68: Prachtige uitzichten daar (hoef je geen patrolhead voor te zijn), helaas vaak erg druk en is het opletten geblazen. Op dit moment valt er helaas nog niet veel te touren door de Alpen, er ligt erg veel sneeuw dit jaar…. Zucht…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).