Mercedes-AMG E43 is de nieuwe instapsporter

Auteur: , 83 Reacties

Ook van de E-Klasse is nu een instap-AMG te krijgen, in de vorm van de Mercedes-AMG E43.

Daarmee volgt Mercedes de trend die het onlangs heeft ingezet met de C43 AMG. De Mercedes-AMG E43 heeft een supercharged V6 in de neus die 401 paardenkrachten levert aan alle vier de wielen. De toevoeging “4MATIC” is dus standaard. Wel wordt er standaard 69% van het koppel naar de achterwielen gestuurd, voor een balans die doet denken aan een achterwielaandrijver. En over dat koppel gesproken: er is 520 Nm beschikbaar binnen het toerenbereik van 2500 – 5000 toeren per minuut, mede dankzij de twee dikkere turbo’s die Mercedes op dit blok geschroefd heeft. Mercedes claimt zelfs “high on power, low on consumption” te hebben gerealiseerd met dit blok, maar 8,3 liter is natuurlijk helemaal geen “laag verbruik” en bovendien ga je dat verbruikscijfer nooit halen. Je gaat niet eens in de buurt komen, zelfs.

De 9G-Tronic is standaard en heeft verschillende manieren van werken. Van Comfort tot Sport+. Ook is de variabele luchtvering Air Body Control standaard op deze E Klasse. Een sprint tot 100 duurt 4,6 seconden en de topsnelheid is afgeregeld op 250 kilometer per uur en is optioneel op te schroeven tot 280 kilometer per uur.

De E43 AMG is het makkelijkst te herkennen aan z’n agressievere neus met diamond grille en drie grote koelopeningen in de voorbumper. Ook zijn 19 inch hoogglans zwarte velgen standaard, alsmede een spoilerlipje en een diffuser. In het interieur vinden we sportstoelen met rode stiksels in zwart leer. Ook is er een sportstuur gemonteerd, en zijn er onder meer andere tellers en rode gordels te vinden.

UPDATE: De Mercedes-AMG E 43 4MATIC beleeft zijn wereldprimeur deze maand tijdens de New York International Auto Show. De verkoopstart staat gepland voor begin juli en vanaf september staat de auto bij de dealer.



83 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Willen ze het opnemen tegen de S-versies van audi?
@wildewesten: nee de s van Audi is niet krachtig maat mooi ze willen tegen de rs3
@renaulthater: met een e klase? Dit is dus wel de mercedes concurrent van de S6
@renaulthater: Audi S6 heeft een V8 met 450pk. Toch een stapje hoger ;-).

RS3 is ern andere klasse (A45 AMG).
@renaulthater: fantastisch verhaal
@wildewesten: Verliezen ze keihard… 401pk vs 450pk
@ot92: niet als de e klasse minder weegt, of meer kracht uit zijn pk haalt. Pk’s zijn niet Eem doorslag gevende factor.
@nederland1994: Commercieel wel..
@henkhupelschoten: tja voor mensen die lieverd geld uitgeven dan sparen wel ja haha
@ot92: Een verschil van nog geen 50 pk boeit mensen denk ik geen fluit. En anders betalen ze wel wat bij om hem te laten kietelen.
Nog even wachten op spots op autojunk want op Photoshop plaatjes komt de nieuwe E niet echt uit de verf.

400pk en bijbehorende prestaties is niet behelpen als je het mij vraagt.
@rodger: had de oude E500 V8 ook niet 400 pk?
@stfu: 388pk had die.
@stfu: excuses, dat was de 5.5 v8, de nieuwe 4.7 biturbo heeft 450
@lambo4all: 435 had ie in de vorige E, volgens mij. Van de nieuwe E is er nog geen E500 voorgesteld, dacht ik.

Misschien dat ze de E43 als sportieve aanbieding neerzetten, en van de E500 een soort luxe versie maken (Mercedes-Maybach E500 misschien?)
@willeme: ik merk dat ik mijn benzen kennis weer even op moet poetsen.. thanks voor de correcte nummers!
Lieber ein 550i met twinturbo V8 en 50 pk meer.
@Alpinaa: Daarvoor heeft das Haus ook iets: E500. En doe iets aan je Duits..
@henkhupelschoten: Van de nieuwe E is nog geen 500 toch?
@alpinaa: met deze beheersing van de Duitse taal ga je nooit een alpina of E klasse rijden. Je weet dat Duitsland onze grootste handelspartner is ?
@eelco74: Er zijn altijd not knock-off velgen en badges van AMG en Alpina te koop.
@Edge: knock-off velgen? Met zo’n centrale wielmoer?
@eelco74: Rustig maar, het duits was nogal sarcastisch bedoeld. ;) Heb duitse rokts dus als het moet spreek ik boven gemiddeld duits. Maar bedankt voor de tip.
@alpinaa: Rokts moet natuurlijk roots zijn.
Voor de snelle taxi chauffeur!
heeft dit ding nou een supercharger of 2 turbo’s???

Verder wel dik! Meer dan genoeg power, benieuwd of het ook betaalbaar is….
@michiel1: 2 turbo’s :)
Audi maar volgen.!.!.!
@tyso44quattro: ze volgen elkaar allemaal…
Ik vind de benaming Amg Sport dan nog altijd beter en duidelijker dan deze manier van naamgeving..
Hiermee duiden ze normaal de echte Amg’s aan..
Beetje onderscheid kan geen kwaad.
Bij Audi is het duidelijk. Je hebt de S en dan de Rs.
@Dimglor: In feite is het ook best lastig voor Mercedes om hun sportievere modellen buiten de echte AMG’s een mooie naam mee te geven. Audi heeft inderdaad S en RS, maar dat is een beetje standaard. Een hoop merken gebruiken S of RS. Ik snap Mercedes wel dat ze het zo proberen op te lossen, ik zou niet weten hoe ze het anders moeten noemen. Mercedes E43 Sport klinkt ook zo saai..
@viezefreddyw:
Waarom niet Amg Sport zoals ze wel bij de c sedan en break gebruiken?
Daar is het ook een soepje van namen..
Bij de c coupe is het c43 amg, bij de berline amg sport…
@Dimglor: Ik ben het zeker met je eens dat het een soepje van namen is. Het is nu alles behalve overzichtelijk. Spijtig vind ik het, heb het merk erg hoog zitten. Zoals @knipperlichtje het benoemt vind ik het wel aardig. Geen slechte gedachte.
@viezefreddyw: ik had het zo gedaan: Mercedes E500s by AMG. Dan heb je AMG genoemd, maar is het geen ‘echte’ AMG.
@knipperlichtje: en @viezefreddyw: Dit is inderdaad ook goed!
Ofwel doen ze consistent en blijven ze bij de benaming waar ze eerst mee waren begonnen zoals bij de C berline en de break…
Ah, kunnen wij niet beter eens gaan solliciteren om ze in dit issue te gaan helpen?
Misschien krijgen wij er dan ook zo’n leuke bedrijfswagen bij ;-)
@Dimglor: dit is ook gewoon een echte AMG maar nu met een dikke maar niet overdreven motor.
Mooie c-klasse, ik bedoel s-klasse, of e-klasse?
@87sandyd: eerst wat ik dacht: het een berichtje dat ze de C450 nu ook C43 gaan noemen.
Hmm.. ziet er nog steeds best prima uit.
O wacht, het is een E.
@gregorius: klopt, had precies hetzelfde. Ik vind het dus een mooie wagen, want dat was mijn eerste reactie. Maar zelfs de gemiddelde Audi’s zijn beter te onderscheiden…
@gregorius: same here!
Vind m erg subtiel en toch sportief, misschien wel strakker/mooier dan de ekte AMG..
Zonde dat de 4-matic een moetje is. Beter laten ze die keuze aan de klant, zeker bij een sportief model.
En wat kost al dit moois?
Ik vind het wel een fijn ding. Ook oogt hij wat meer ingetogen, en dat vind ik wel netjes. Zet maar voor de deur.
Ze maken toch wel echt heerlijke auto’s bij mercedes.. Blijft naar mijn mening toch meer klasse hebben dan een bmw/audi
@begbers:
Mag ik het niet met je eens zijn? Ik vind die nieuwe design-lijn van Mercedes maar niks. Ze hebben zich mee laten sleuren in de vaart der design-sletten. Ik kan de superioriteit van weleer niet meer herkennen.
Ze maken vanzelfsprekend auto’s van hoge kwaliteit. Dat leidt geen twijfel. Maar voor mij hebben ze de “waardigheid” van het merk verkwanseld.
Nee, als ik in de markt zou zijn voor een dergelijke auto werd het toch een BMW.
@9000cse: Dat mag je zeker! Gelukkig zijn er 3 top zakelijke Duitse merken. Voor iedereen iets leuks! Ik heb 1 dag in een splinternieuwe S500 mogen rijden. En dat verkoopt zichzelf.. Ongelooflijk! Maar de nieuwe 7 serie heeft ook zeker mijn waardering gekregen in tegenstelling tot de vorige generatie!
@CasperH: Mag ik om een streepje meer respect voor de juiste naam vragen? Alle AMG-modellen heten tegenwoordig Mercedes-AMG in plaats van Mercedes-Benz, maar nog steeds met een streepje ertussen.
Je hebt gelijk. Alhoewel ik respect voor dat ge-eikel met type-aanduidigen en merken bij Mercedes de afgelopen jaren wat ver vind gaan.
Dikke nep AMG ..
Kenners zien dat in 2 seconden ..
@lincoln: haha… het straatbeeld staat vol met nep-AMG’s die het vooral van bumper- en stikkertuning moeten hebben. Dan liever dit :)
@MDA:

Tis beide comedie ..
@lincoln: Ach… 400 pk+ vind ik wat minder en 500Nm+ vind ik wat minder comedie dan een 220CDI met AMG sport pakketjes en after-market AMG badges…
@MDA:

Ik vind dat net andersom ..
Dus je hebt een E63 AMG en nu dus ook een E43 AMG?!

What de Fuchs, Mercedes…what….de…Fuchs….
@Rick-dos: want het is heel raar om een wat sportiever model met een wat bescheidener aantal pk’s te hebben ipv de ziljoen plk
@lambo4all: Nee, maar het is naar mijn mening wel vreemd dat als het AMG model als top of the range moet gelden dat er dan een E63 en een E43 is.

Had het dan E430 of E430 AMG of iets genoemd. Had je het ook als een sportiever model in de schappen kunnen zetten zonder afbreuk te doen aan je top of the range model of in ieder geval het niet te laten verwateren.
@Rick-dos:
Marketing, bro! Marketing!
Doe mij deze maar in station versie. Niets aan veranderen, alleen die begrenzer naar 280.
Lekker ding hoor,die E Klasse.
Ja, hij lijkt behoorlijk op de C en S. Maar de C vind ik net te gedrongen en de S net te groot. Perfect dus, dit maatje.
Zou dit ook liever hebben dan de E63, wat minder aan de pomp lijkt me ook wat fijner.
Nu nog ff afwachten hoe hij in real life oogt.
Ik hou hier wel van. Met 400pk en de bijbehorende prestaties heb je gewoon een heerlijk vlotte auto, en het ziet er ook allemaal net even wat beter uit dan gewone Avantgarde. Ja, ik zou deze wel als daily willen hebben.
@Edge:

Inderdaad, met deze hang je na 15 seconden weer achter de volgende vrachtwagen op de
linkerbaan en doe ik er met hetzelfde model Diesel Benz 25 seconden over, kun jij je dus 10 hele-secondes langer ergeren !
@desjonnies: Dan is het maar goed dat ik de meeste kilometers overdag rijd, wanneer het inhaalverbod voor vrachtwagens op de meeste snelwegen van kracht is. ;)
Ik hoop wel dat er nog een E500 komt. Das een lekkere sleeper. Dit is ook een fijne auto
E 43, niet E43. Een detail, maar ik zie het op vrijwel elke site verkeerd staan…
@Carreza: Dat roep ik ook al tijden over de hete versie van de Alfa Romeo Giulia. Hier wordt nog stoïcijns doorgegaan met QV. Terwijl Alfa zelf nooit van QV gesproken heeft en de wagen “Quadrifoglio” noemt. Dus zonder V(erde)
Rode gordels… Dat is dus het eerste dat ik door de dealer zou laten vervangen bij aflevering. Het is een E-klasse, geen verjaardagsfeestje van een Golf GTI.
Beauty!
Wordt dit dan boven of onder de E500 gepositioneerd? Met de C43 is dat wel duidelijk maar de E500 heeft gewoon een V8 etc. Lijkt me dat dat meer power heeft etc dan deze E43. En ik denk niet dat ze de E500 gaan laten vervallen.
meh, vind e400 lekkerder en ingetogener en meer passen bij een benaming voor een E
4wd in een Mercedes, ik ben benieuwd wat dit pareltje weegt.
@Thomasio: 1.765 kg met de tank voor 90% vol en zonder bestuurder of bagage.
@Carreza: Thanks voor de info! Man man man wat een gewicht, onze Volkswagen Transporter T4 was nog een stuk lichter dan deze bak.
het stuurwiel ziet weer niet in één lijn met de stoel. Waarom is dat zo?
9 versnellingen is gewoon teveel in een ‘sportieve’ auto.
Prijs al bekend?
Na het lezen van het artikel kwam ik erachter dat dit geen c klasse was.gisteren nog bij hans geweest maar goed.wel een dikke E-klasse!
@mpowerm3: misschien moet je dan de titel eens lezen. Misschien heb je dan geen bril meer nodig.
400pk+ en dan zeggen hier sommige het is geen AMG ga weg man….
@thomasthomas: Klopt, maar dan wel de oude 500E een hele snelle auto vinden ;-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).