Labradors wereldwijd drijven uit hun mand.
Vergis je niet in het uiterlijk van de E63 S Estate, want deze ongekend praktische gezinsbak gaat in 3,5 tellen naar 100 km/u. Alle 612 paardjes komen uit de geblazen 4.0 V8 die de 1.995 kg zware Estate moeiteloos naar de begrenzer (250 km/u) jast. De E63-met-zonder-S is wel een stukje trager. Deze versie pompt er 571 pk uit en raffelt de standaardsprint af in 3,6 tellen.
Oplettende lezers/kijkers zagen al dat Wouter in één van de beursvideo’s aandacht besteedde aan het 4Matic+ label op de flanken. Dit systeem kan het koppel volledig variabel tussen voor- en achteras verdelen, zodat je nooit voor verrassingen komt te staan.
Verder past er 640 liter labrador in de kofferbak, met neergeklapte achterbank wordt dat alweer 1.820 liter. Aan ruimte geen gebrek dus, behalve als je op de Nederlandse snelweg aan den lijve wilt ondervinden wat dit ding allemaal kan. Een vergelijking tussen het vorige en het nieuwe model vind je HIER.
Blijft ook echt de ben(z)chmark in haar klasse
Wat is ‘ie toch verrekte gaaf hè? Hoe hard ze het ook proberen, hier kan wat mij betreft geen enkel RS6 tegenop. En ook geen RS5 overigens, dan kies ik alsnog liever deze stationwagen.
@Edge: ik vind persoonlijk de RS6 echt veel gaver. En deze loopt al op het einde. Ik hoop dat de nieuwe beter lukt dan de RS5.
@Edge: het 4matic+ systeem is echt top maar ik zou anyday een rs6 kopen ipv deze
@Edge: mwoah, als die achterkant minder lelijk was had ik hem ook boven de audi’s verkozen.
Die sprinttijden. Het begint echt absurd te worden. 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u. In een facking station! Dat is net zo snel als een Ferrari 458 Italia. Niet normaal meer man.
@viezefreddyw: gelukkig is de 458 Italia nog 0,1 sneller :)
@nopetrolnofun: Aii, en ik maar denken dat ik een kenner ben.
@viezefreddyw: En dan te bedenken dat deze station weliswaar vierwielaandrijving heeft, maar ook bijna 600kg zwaarder is dan de genoemde Ferrari en hetzelfde aantal pk’s heeft. Ik vind het niet meer normaal, maar ook verrekte knap van de ingenieurs die zoiets bouwen.
@Edge: ho ho best Edge. Volgens mij noem jij 100 kg teveel en het aantal pks is toch zeker niet gelijk. Laat staan het koppel.
@berlinetta: Goedemorgen, inderdaad zeg! Ik vergeleek het aantal paardjes van de E63 zonder S met die van de 458 (571 om 570), terwijl we het toch echt over de sprinttijd van de 612pk sterke E63S hadden. Wat het gewicht betreft zat ik naar de cijfertjes van de sedan te kijken. Die heeft volgens Mercedes zelf een leeggewicht van 1940 kg.
@edge: beetje laat, maar mijn missie is om de gewichten in orde te krijgen. Ferrari geeft het drooggewicht op, Mercedes het EU gewicht getankt en met chauffeur. Op een echte weegschaal betekent dit dat het werkelijk gewichtsverschil tussen een E63s sedan en een 458 zich in de regio 285-430kg afhankelijk van de uitrusting van elke auto. Zeker geen 600kg verschil dus. Groeten
@viezefreddyw: labradors wereldwijd met een bebloede kop tegen de achterruit
Business Package-optie aanvinken (mits het leverbaar is) en boenderen met je hok naar je volgende consultatie met cliënt.
@automotivedesigner:
Klopt, bij de 458 is ook de neusafdruk van de Labrador niet zichtbaar op de achterruit.
@AutomotiveDesigner: Dat is wel een aantrekkelijke optie idd.
Het is de vraag waarín die labradors dan drijven ;)
@dare2think: in juice.
@dare2think: in 3,5s van nul naar hond-dirt…
@onehp: geniaal!
@Onehp: hah, mooi!
Dit is echt pure Germaanse automotive porno. En ik vind de vergelijking met de RS5 terecht. Wat een wijverig gedoe die 450 pk van dat apparaat. Nee, alle gekheid op een stokje maar dit is wel even een klap in Audi’s gezicht.
@timobac: Ja enorm. Want een RS6 performance heet 605 pk. Doet echt zwaar onder voor deze E.
@964rs: Haha, point taken.
@964rs: een verschil van 7 pk is niet zo heel veel te noemen hé
Die 612pk is dan ook heel eenvoudig te halen uit de c63 met dezelfde 4.0 v8. Zou die dan nog sneller naar de 100 zijn als deze E?
@jelle166: 612pk in een C zonder 4matic zorgt eerder voor 0-100 in 12,6 seconde zeg maar
@duitseautos: van 0 naar rookgordijn in 2,1 seconde
Nu nog een trekhaak en een tabbert en hub naar de camping.
Bij brabus hoef je eigenlijk ook niet meer langs met zulke prestatiecijfers.
@mb10: maar 850 pk en 1100 nm klinkt wel mooier. Echt sneller zal die niet zijn maar gewoon omdat het kan.
Ik ben volgens mij de enige, maar ik vind hem echt niet mooi. De normale E is schitterend, maar het AMG-maatpak maakt hem zo ordinair.
De prestaties daarentegen zijn bizar. De nieuwe koning van het segment. Ohja, doe mij maar een Alpina B5 ;)
@berlinetta: tja, ordinair is een synoniem van AMG. Dus als jij (ik en vele anderen) dat denken dat deze wat ordinair oogt dan heeft AMG haar werk goed gedaan. Mercedes is niet alleen het merk voor de nette conservatieve zakenman maar ook voor de niet zo frisse taxi-chauffeur en het merk van de baas van het woonwagenkamp.
Wel een lelijke kont / achterlichten zeg. Rest vind ik wel mooi. Meer Mercedessen hebben daar last van C Combi, ML… die designer die daar verantwoordelijk voor moet eens bij andere merken kijken om inspiratie op te doen.
Hij is niet alleen sneller dan de Audi, maar ook veel mooier. Net het verschil tussen een echt premium merk en een Volkswagen met extra chroom en een wat mooier interieur.
Waarom de RS5 erbij halen? Net ook al bij de Alpina B5, andere klasse! BMW en Mercedes hebben er in ieder geval een aardig Sjonnie/Seanie/Shonny gehalte van gemaakt met die zwarte velgen en over-designed skirts/etc kijken wat Audi er dit jaar van gaat bakken?! V8 met 6xx pk, als er maar niet zo’n grote grill op komt als bij de Q modellen
Haha laat me niet lachen. Mercedes sneller dan een audi RS6? Dromen zijn bedrig.Zet ze naast elkaar dan zul je zien wat een echte quattro doet met een nep 4matic. Hihi
@kermit123: Volledig juist, Quattro is king!!
@kermit123: of nee toch niet
Die kleur van die Gemballa op deze. Met 600pk mag het wel iets meer dan wit zijn.
Zou deze ook liever willen dan dit rs5
Deze trekt een Tabbert helemaal aan gort :p