Na de gewone E63 AMG is het nu de beurt aan de station.
De beurs in Genève komt er hard aan en dat betekent dat de komkommers definitief de GFT bak in kunnen. Mercedes presenteert in de aanloop naar de beurs alvast hun E63 4Matic+ en E63 S 4Matic+ Estate: de rappe versie voor labrador-eigenaren en andere klanten die wel wat extra ruimte kunnen gebruiken.
Onder de kap ligt uiteraard de inmiddels vertrouwde 4.0 V8 met 571 pk in de gewone versie of 612 pk in de “S”. De Snelste E63 Estate vlamt in 3,5 tellen naar 100 km/u en dat is volgens Mercedes ongekend snel in deze klasse. De gewone versie met 571 pk is met een standaardsprintje in 3,6 seconden niet veel langzamer. Het AWD-systeem is dusdanig intelligent dat de verdeling van het koppel tussen voor en achter volledig variabel is, dus tractie gegarandeerd.
Ruimte is waar je een E Estate voor bestelt en dat zit ook bij de AMG wel snor. De bagageruimte heeft een inhoud van 640 liter, met neergeklapte achterbank wordt dat maar liefst 1.820 liter. Verder kan de achterbank 10 graden steiler worden gezet om zo 30 liter extra inhoud in de achterbak te creëren, terwijl er nog gewoon mensen achterin kunnen zitten.
Verdere gegevens zijn natuurlijk grotendeels gelijk aan die van de gewone E63 AMG sedan, rustig nalezen kan in onderstaande tabel. De verkoop gaat van start in april 2017 en in juni moet de Estate bij de dealer staan.
UPDATE: voor bewegende beelden (en geluid) check je dit filmpje!
Ding heb letterlijk een snor
@sr20det: El Mustaché
@kalslasie: der berüchtigte Schnurrbart Klasse
@sr20det: lol natiebak
@3246cm252kw: Haha elke auto komt uit een natie, dat kopt
@sr20det: Ideetje van Dieter.
-edit: check!-
OT: Wel een dikke wagen hoor! Zo in het wit vind ik hem erg dik.
Mooi ding en zeker indrukwekkende prestaties. och vind ik de RS6 bruter en blijft die mijn voorkeur houden.
@lebeaunl:
Ben ook wel grote fan van de Rs6, maar als ik deze zie zou ik toch wat twijfelen.
Terwijl ik vroeger resoluut voor de Rs6 zou kiezen..
En nu weer verder werken, of hij zal nooit op de oprit komen …
@lebeaunl: idd ook mijn voorkeur RS6! Quatro systeem verl beter dan de 4matic
@kermit123: Quattro systeem heeft nog geen optie dat al t vermogen naar de achter wielen gaat. Dus is Quattro nog steeds beter?
@vandijkbv: de Mercedes heeft een drift mode, en toch 4wd , dat gaat je bij Audi nooit lukken. Vrij uniek dat je de aandrijving op de voorwielen kan uitzetten. Lekker heel het jaar RWD en als je op wintersport gaat de 4wd aan zetten
Zo dan die “S” badge maakt de auto 10 kilo zwaarder!!!
@kalslasie: zonder badge bestellen dan. Superleggera!
Ja zet maar voor mn deur. Mooi ingetogen en Niet te schreeuwerig.
Wat een beul van een auto, ongelofelijk! En wat een zieke prestaties ook. Zeker in een station. Porsches pesten is nog nooit zo leuk geweest!
Ik ben benieuwd naar de Nederlandse prijs. Die zal wel niet voor de poes zijn.
@viezefreddyw: die poes moet je ook gewoon lekker achterin neerzetten :) Of op de stoel naast je natuurlijk
@gulli: Achterbanken platgooien. Met 1820 liter heb je genoeg ruimte om hem even langs de snelweg te parkeren.
@viezefreddyw: je doet je naam wel eer aan haha
@schuiftrompet: Die moet toch ergens op gebaseerd zijn he?!
Dit is toch veel mooier dan die Vierdeurs-coupé-die-geen-coupé-is-want-hij-heeft-vier-deuren-waar-ze-een-station-van-hebben-gemaakt-en-hem-Shooting-Brake-noemen-maar-het-is-geen-Shooting-Brake-want-hij-heeft-vijf-deuren-CLS-AMG-63?
@Gulli: Nou doe mij toch maar de CLS
@Gulli: spatie knop defect ?
@Gulli: Haha die eeuwige discussie of de CLS-klasse wel of geen coupé genoemd mag worden.
Mercedes-Benz heeft ‘m zelf vierdeurscoupé genoemd, vanuit marketing oogpunt kan het dus prima. :)
@granlusso: Is prima hoor, moeten ze vooral doen. Maar als Volvo hun volgende truck Landaulette gaat noemen omdat ze een ruitje achterin het dak maken, mag het dan ook nog steeds? Ik begin die marketing (sowieso de hele designrichting met al die belachelijke kruisingen die geen kruisingen zijn maar gewoon wanstaltig -mening-) van Mercedes een beetje beu te worden. Ik vond het een schitterend merk maar de afgelopen 10 jaar hebben ze echt de plank misgeslagen -mening-.
Ik moet dan ook eerlijk toegeven dat ik louter heb gereageerd om de discussie nog eens aan te zwengelen ;)
@Gulli: ben ik het mee eens. Maar alle duitse fabrikanten doen het. Ik noem auto’s als de 6 gc, x6, gle coupé, cls, A7, etc. Allemaal best aardige auto’s (sommige mooi andere absoluut niet) maar ze voegen niks toe tov van de “normale” auto’s
@ko4n: klopt ook, ze zijn wat dat betreft allemaal geen haar beter dan de ander
@gulli: nee? De CLS is veel mooier. Maar de E-klasse is veel meer geschikt voor mensen die regelmatig heel snel een een nieuwe koelkast nodig hebben.
@mashell: Je bent wel een koning als je je transportbedrijf uitrust met een vloot E63’s :) Dan mag je pas spreken van sneltransport :P Overigens zijn er vast een aantal nachtapothekers die deze strategie al gebruiken
@gulli: Ik ben erg fan van snelle stations en ik sta nog steeds stil als ik een mooie CLS station had gezien. Nadelen waren echter dat het interieur gewoon echt niet mooi was, dat de 63 echt te veel zuipte en dat de 350cdi een te oud en zwak blok was, wat ook nog eens sloom aanvoelde.
Met deze nieuwe E, hoef ik geen nieuwe CLS (die komt toch niet meer). Met het 4.0 AMG blok kan je ook zuiniger rijden. Dus over een jaar of 4, als die dingen na 3 jaar uit de lease komen; staat deze vooraan de rij; zeker omdat ze er nog steeds geen topdiesel in leggen. Tenzije Porsche op tijd komt met die Panamera Shooting break.
@gregorius: wat is er mis met het interieur van de cls? Ik vind het veruit het mooiste interieur van zijn klasse zelfs. De 350cdi zwak noemen gaat ook nergens over natuurlijk.
@aarsgewei: Nou woon ik niet in NL, maar in Zwi en wil het zo zijn dat de mannen in mijn familie allemaal van die 4×4 stationwagons zijn met dikke motoren rijden. Over de afgelopen jaren hebben we redelijk wat vergelijkingsmateriaal weten te scoren. Van Audi, BMW, MB, Porsche en Infiniti (ik moest weer anders zijn met een SUV als dagelijkse koets, natuurlijk).
Van alle interieurs, vinden we eigenlijk ‘de vorige generatie’ MB het minst mooi. De gene die in de CLS hangt bijvoorbeeld. Het interactieve van MB haalt het voor ons niet vergeleken met de concurrenten. Het kleine schermpje in het dash of die lelijke ipad met ipad-1 randen van na de update. Wieweet dat je dat van CLS mooi vindt, ik vind het het niet halen qua vormen, ontwerp en materialen.
Die 350 CDI met 265 pk van MB vind ik qua gevoel erg te vergelijken met mijn 238 pk van de 3.0 Renault die in de Infiniti ligt. Maar het haalt het bij verre niet vergeleken met 3.0TDI-S uit de Porsche (Audi) of 35d van BMW.
Vegeleken met 2.0 diesel in een Golf of een Megane; is zo’n CLS 350 CDI natuurlijk geweldig.
@gregorius: De interieurs van de vorige generaties Mercedes was ook best wel treurig. Het was hopeloos ouderwets en zag er niet meer uit. Met de nieuwste generaties hebben ze dat wel fraai opgelost vind ik.
En qua diesels loopt MB inderdaad achter qua power. Waar ze niet verder komen dan 265 pk, gooien hun concurrenten daar nog eens 100 pk boven op.
Dat zijn alweer lekkere cijfers dat AMG voorlegt! Behalve imago zie ik niet in waarom je op de break de S-versie zou nemen. Oh ja, omdat het kan natuurlijk!
@leaper035t: wintersport liefhebbers? mensen die eerlijk tegen zichzelf zijn en beseffen dat ze Lewis Hamilton niet zijn?
@leaper035t: Drift mode blijkbaar, en 0.1 seconde.
@leaper035t: 100 meer koppel, 850Nm in totaal, daarom! En een driftmode!
De prestaties zijn werkelijk fenomenaal, maar ik vind de voorkant vreselijk. Die gaten in de bumper lijken te klein en die snor begrijp ik al niet sinds de SL. Jammer dat zo’n mooie auto in standaardtrim zo lelijk wordt door een sportpakketje.
Woow 2000kg is niet mis!
@graafke: inderdaad. 2000kg voor een middenklasse sedan vind ik echt heel veel massa die je dan mee moet slepen.
@stephane8200: even zwaar als zijn concurrent (RS6)
@vtechlover: dat klopt. En dat is ook veel. Van de andere kant was een E34 M5 al 1750kg maar was een C63 AMG er vanaf 1450kg. Maar ja, een compacte hatchback als een Golf of A-klasse weegt al 1500kg.
Over de hele lijn lijkt alles dus 4-500kg zwaarder geworden.
@stephane8200: Mijn Touring woog 1730kg. Dacht echt dat de sedan rond de 1600kg zat maar die weegt ook gewoon 1700kg. Gewoon bijna 300kg zwaarder dan een 518i sedan.
Op zich heel dik, alhoewel ik dan liever een E350d Estate met alle opties en Brabus D6 kit heb. Dan ben ik veel sneller in Oostenrijk (vanuit NL) en blijft er wat te driften over ;).
@willeme: Waar kom je dan op uit? 300 pk zoiets denk ik? Dat is serieus speelgoed. V8-geluidje uit de speakers toveren en je merkt niet eens dat je geen AMG hebt ;)
Zonder ster een gemiddelde station, nietszeggend ontwerp. Motorkap van de 5 serie… maar goed ik hou nu eenmaal van de klassieke Mercedes lijn.
Ze zeggen dat Mercedessen veel op elkaar lijken, maar deze E-Estate is toch goed te onderscheiden met de rest.
Schitterende wagen. Maar toch liever een RS6. Ondanks dat ook dat een uitlopend model is. Komt de nieuwe A6 al op Genève?
Voor de executive met haast. Zowel de C-estate als de E-estate kan ik waarderen, ze kloppen gewoon.
Vroegah, toen de Enzo in 3,5 seconde de 100 deed.
@corrado16v: 3,65! ENORM verschil. Deze is dus VEEL sneller.
Met de huidige C en R-Klasse Estate heeft Mercedes de stationwagen van een praktische spullenvervoerder een “sedan-met-hoge-bips” gemaakt. Op dit moment zijn er twee merken die de stationwagen mijns inziens uitmuntend maken: Mercedes en Volvo.
Zo, ik heb een nieuwe ‘droomdaily’. Haha, droomdaily. Dit kan nog het woord van 2017 worden!
Een ‘S’ in het blauw, bruine leren zetels, panoramadakje (gewicht speelt toch geen rol meer bij 2 ton) en een mooie zilverkleurige velg eronder. Strikje hoeft niet.
Heel voorspelbaar die Duitsers , zal best fun zijn z’n limo , maar een oude Volvo station 5 cilinder met 250pk blijft veel emotioneler
@luckylen: Ga jij maar lekker emotioneel doen in een Volvo hok. Ik pak de AMG wel.
Apart dat meer PK, NM en een hoger gewicht van de S geen invloed hebben op de CO2 uitstoot en het brandstofverbruik
@freeze: Dat brandstofverbruik moet je dan ook met een pak zout nemen.
Mooie wagen. Lastig kiezen tussen een RS6 en deze.
3,5 seconde waar gaat het heen! Weet nog goed dat de ENZO op de markt kwam en 0-100 in 3,65 sec deed en dat was al bizar! Zelfs de Veyron moet nu opletten bij de stoplichtsprint als je net te laat reageert red je het al niet meer om sneller op de 100kmh te zijn.
@3246cm252kw: Inderdaad bizar. Tegenwoordig moet je toch echt met de nieuwste supercar aankomen, wil je een Duitse powerstation bij kunnen houden op de sprint.
@berlinetta: inderdaad! Haha binnenkort gaat het bij 0-100 tijden alleen nog om reactietijd. Krijg je een launchcontrol die met stoplichten samenwerkt?
@3246cm252kw: Precies waar ik ook aan dacht, haha. 3,65 seconden. Wat een onzinnige feitjes om je hoofd mee te vullen eigenlijk, maar het blijft toch hangen.
@jipino: inderdaad maar hebben ze wel slim gedaan bij Ferrari om een decimaal extra op te geven, daardoor vergeet ik het nooit meer hahah
Papa zijn was nog nooit zo leuk. Wat een beest!
“Schat ik heb nog eens nagedacht en we moeten toch een iets praktischer auto hebben. Mercedes heeft nu een nieuwe station die meer ruimte heeft dan onze BMW, en ja, we worden toch wat ouder en Mercedes is veilig en comfortabel…”
3.5 sec is wel erg snel voor een station. Doe mijn er maar 1 in het purperiet met wit leren interieur.
De natte droom voor de bankovervaller nu met 4 Matic. Kunnen RS6 eigenaren iets opgeluchter ademhalen.
Kan nu al niet meer wachten tot hier een brabus pakket op zit!
Allemaal leuk maar de 6.3 klinkt toch het best
Voor zon dikke station lijkt me alles sneller dan onder de 4 sec naar de 100 echt onzin. Lekker met je kroost op de achterbank die naar de kofferbak vliegen in 3 sec, tja.. beetje teveel van het goede, volgende generatie gaat zeker in 2.9 sec naar de 100
Doe mij deze maar, ipv your average day audi rs6
Doe mij deze maar ipv your average day audi rs6
Hoe snel is de e63amg s sedan?
@MauritsH: Komt er wederom een AMG Business Package uit? Want die snor kan echt niet, liever een sleeper.
Moet wel zeggen dat 1 van die 2 modellen totaal overbodig lijkt. Wie zou er nu de gewone bestellen? Als je niet perse de allerdikste wilt, dan pak je toch gewoon een 43, dat is tenslotte ook vlot genoeg..
Lekker, 612 pk in je station