Als je in Nederland een order plaatst voor de allerdikste G-klasse ooit, de G65, dan komt Jan-Kees de Jager je hoogstpersoonlijk heel veel kusjes geven. Met de aanschaf spek je namelijk de staatskas met zo’n 170k aan belasting. Ketsjing!
Wat zou je doen als je een kleine 4 ton aan autobudget op te souperen hebt? Je kunt bijvoorbeeld een F12berlinetta kopen, maar daar kan je niet mee door de duinen boenderen natuurlijk. Als dat het criterium is, kijk dan eens naar twee Porsche Cayenne Turbo‘s, twee Audi Q7 V12 TDI’s, of, beter nog, ruim twee Range Rover Sport 5.0 v8 supercharged.
Heb je een groot gezin en deel je de pret liever met al je gezinsleden, dan zijn 25 Dacia Dusters ook nog een optie. Maar ja, als je AMG-verslaafd bent is er maar 1 optie natuurlijk: gewoon 127.147 euro aan BPM en 42.180 ekkies aan BTW aftikken en een van die 200 G65 AMG’s bemachtigen. Je hebt iets exclusiefs, en begeeft je aan de extreme rand van het sub-zero cool-spectrum. En dat mag wat kosten toch? Maar wel snel zijn, voordat de hele voorraad is opgekocht door puissant rijke sjeiks!
Als bonus hebben we een paar foto’s van de stoere zwarte G!
Geen geld……. Ach als ik nu begin met sparen heb ik genoeg voor een jong gebruikte in 2025, dan zijn ze wel genoeg afgeschreven(hoop ik).
@E34M5Touring: Toegevoegd: Whaaah ik wil deze auto!!!!
@E34M5Touring: gewoon op de zaak rijden…
@E34M5Touring: in 2025 zijn die dingen nog veel meer waard:P
Wow, 400k, daar kun je zoveel beters voor kopen!
1. De overheid is gek geworden!
2. Als je dat geld hebt, ben je ook handig genoeg om een constuctie te bedenken waarom je dat ding niet in NL hoeft te kopen.
Maar wat belachelijk die overheid. Communisme, we zijn er bijna!
@gregorius: +1.
@gregorius: In het geval van communisme zou de overheid niet eens toestaan dat je deze auto koopt (tenzij je iets gelijker bent dan de anderen), hier wil Keesie dat wel. Natuurlijk grenst die verkapte invoerheffing wel aan het criminele…
@gerard1710: Ooit gehoord van zakkenvullen?
@The360box: Ja want De Jager steekt dat geld in eigen zak..
@raphael: nee hoor…dat doet hij niet…
@gregorius: Sasha denkt hier anders over.
@SCscreamGT2: geen idee wat hij allemaal heeft, maar ik heb ooit eens een filmpje gezien met een SL(K?) en een G55 toch? Dat was dus voor de slurptax tijd. In de BPM tijd was het nog relatief eerlijk!
En ik kan me niet voorstellen dat hij niet de verschillende ‘belastingontwijkende’ mogelijkheden heeft onderzocht. Voor inkomen, vermogen en bpm/slurptax!
@gregorius: sl 55 amg ;)
@gregorius: In een FD uitgave over auto’s stond dat hij een G55 AMG van een paar jaar oud uit Duitsland heeft bemachtigd. Recent nog.
@tombiesheuvel: zie, hij is slim.
Wat er veel gebeurt is dat de mooie onderdelen appart vervoerd worden en er worden bagger onderdelen op die auto geschoefd: “importeren van een schadegevalletje”. Weinig import-tax! In NL de mooie onderdelen er weer op knallen en voila, aardig wat bespaard. Nou zeg ik niet dat dat hier is gebeurd; maar zo zullen er vast nog meer trucjes zijn!
Doe maar twee. Allebei in het zwart.
@prettyflaco: ik moet ook nog ff kijken of er toevallig 8 ton onder mn bed ligt.
Belachelijke prijs natuurlijk, gaat niemand doen.
Voor dat geld is heel veel ander leuks te kopen + zoveel is deze auto gewoonweg niet waard.
@masterstig: Een auto is maar net zoveel waard als wat men er voor over heeft. Als Mercedes de 200 G65 AMG’s verkoopt is deze auto het dus waard.
@Pordon: Ik doelde vooral op de restwaarde, dit ding zal ongetwijfeld enorm afschrijven. Maar als bijv. een Lamborghini.
@masterstig: *Meer
@masterstig: Gaat niemand doen? In de meeste landen is de G65 een stuk goedkoper dan in Nederland.
Extreem veel geld voor een opegpepte bejaarde.
@supermo:
De G-klasse is zoals Madonna, nooit echt de mooiste geweest maar ze is wel al 30 jaar hetzelfde.
Hetzelfde met de G die kan na 30 jaar nog heel gemakkelijk mee met 30 jaar jongere offroaders en SUV’s.
@Hupke: de beste beschrijving voor dit auto!
@Hupke: Mooier dan dit beschrijven kan niet, viel van me stoel van het lachen!
@Hupke: 1
Nog een rede meer waarom ik er helemaal niks mee heb. Voor 4 euroton kun je in mijn ogen zo veel leuker spul kopen. Als je een speeltje voor in het zand wilt (wat met de G’s van de foto’s gaat dat niet lukken op die sloffen) ga je voor een Bowler. Wil je luxe, keuze genoeg. Snelheid kun je ook overal vinden voor de helft van de prijs. Nee, ik heb er niks mee. En ben nog niet eens over het uiterlijk begonnen.
@gijsso: Maar wat als je luxe en snel door het zand wilt?… ;)
@tombiesheuvel: Q7 V12 TDI, Range Rover?
4 ton? Voor dat geld parkeer ik een 458 en een M5 voor de deur ;)
@Nino: +1
Dit is wel de ultieme kans voor de vermogende Nederlander om het begrotingstekort op eigen kracht te dichten…
Sasha’s nieuwe beest.. Gaat hij het filmpje doen van de proefrit of wordt dat toch Sjoerd?
@Teerdz: Als er iemand deze auto gaat testen dan ben ik dat natuurlijk ;-)
Voor de echt rijken die graag Mercedes willen sponsoren dus. Normale mensen gaan alleen maar praten over welke andere auto’s ze daar allemaal van kunnen kopen.
Zelfs al zou ik het geld en graag een G-klasse rijden, dan eerder een G55 met DBS en bijvoorbeeld een leuke klassieker voor de deur. Zie hoe normaal ik ben?
Als je dit koopt doe je waarschijnlijk zoals Gregorius zegt wel ergens een achterpoortje open om die G65 doorheen te sleuren.
Die belastingpercentages worden geheven over een hoog bedrag. De grootste boosdoener is dus eigenlijk Mercedes zelf, want de prijs is twee keer zo hoog als die van een G500.
Liever zo’n G500, een E500 Estate en een C63. Of andere modellen/merken natuurlijk, maar het geeft even aan wat voor orders je nog meer bij Mercedes kunt boeken voor dit geld.
@phaeton: niet helemaal waar natuurlijk… BPM is afhankelijk van uitstoot en verbruik. Kijk maar naar de nieuwe M6, die is 60k goedkoper, maar netto echt wel duurder dan het vorige type!
@Svenska_Aeroplan_AB: Nee, goed, maar je begrijpt m’n punt.
Als je kijkt naar de grammen die alle V8 G’s uitstoten:
G500 – 351 g/km(190.000)
G55 – 378 g/km (242.000)
G63 – 322 g/km (niet gevonden, zal minder zijn dan 242k)
G65 – 397 g/km (390.000)
Het verschil tussen de G500 en G65 is in grammen niet eens zo groot, het verschil met de oude G55 is al helemaal klein. Het prijsverschil daarentegen… De prijs die Mercedes vraagt voor z’n topmodel G is dus absurd. Hun goed recht natuurlijk, want ze worden toch wel alle 200 verkocht.
G63 doet 210.911 euro (73.406 bpm, en 21.955 btw)
@sir_smokalot: en de rest dan? Netto ex.?
http://www.mercedes-benz.nl/content/netherlands/mpc/mpc_netherlands_website/nl/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/g-class/_w463_crosscountry/advice_sales/prijslijst_brochure.html
@Svenska_Aeroplan_AB: 35K toch ?
@Svenska_Aeroplan_AB: Dus als er een Aygo met een V12 uit 1960 zou worden verkocht zou die volgens onze regels ongeveer 3 ton kosten?
@sdk16420: iedere gram CO2 bóven de 270 gram kost in 2012 497 euro. In 2013 667 euro. PER GRAM… Tel maar na!
wat een bruut ding zeg!!!
Die prijs slaat echt helemaal nergens op. Als je ziet dat een sl65 300k kost en een sls een klein 250k, waar bij de pk’s ook daadwerkelijk te benutten zijn dan is 390k buitenproportioneel. Een G-wagon kan ook prima met een V8 diesel.
Mag je dan ook meebeslissen in de Kamer bij delicate beslissingen ? Als je dit soort bedragen aftikt bij vadertje staat ? Machtige machine, maar de regering zorgt er gelukkig voor dat we deze niet zo vaak onder een gele ‘NL’ plaat zullen zien.
@TSI-tje: De regering zoals ze zichzelf noemen denkt alleen op de korte termijn. Wederzijds, als je de BPM verlaagt zou je wel eens meer van dit soort apparaten kunnen verkopen en meer incasseren maar net als met dat april-akkoord is het alleen korte-termijn denken…
@The360box: Precies, en nu zitten ze te janken dat er nu weer teveel in een Prius rondrijden.. Dat kon een klein kind nog bedenken.
@kaasboerin: Klopt, Nederland is nu superzuinig bezig en nu alles terugdraaien omdat ze ‘geld mislopen’. Ze horen helemaal geen belasting te heffen uberhaupt maar goed, hier past het gezegde prima bij: ze geven je een vinger en pakken nu je hele hand. Je eerst lekker maken met gratis dit en dat en dan weer terugdraaien.
@TSI-tje: iemand die zoveel geld uitgeeft aan dit opgewarmde lijk, die hoort niet in kamer maar in de dwangverpleging.
Bah, bah, bah en nog eens bah. Ik zou er nog geen euro aan uitgeven.
Is dit al inclusief de nieuwe BTW regeling van 21% want die 2 % extra tikt hard aan op dit niveau…
@The360box: Ik denk dat mensen die een auto van tegen de 4 ton kopen niet zo wakker liggen van een paar duizend euro.
@jolig: Zou kunnen maar de verkoop van bijv. nog de betaalbare klasse zullen toch wel worden teruggedrongen.
@The360box: als ik m voor een 10tje kan kopen doe ik dat, zet ik m meteen te koop voor 3 ton!
Ik koop liever dit:
Wat, een paar moccasins?
@sir_smokalot: Hahaha :lol:
@dennis245turbo: Ik weet dat de G-klasse vierkant is, maar om hem nou meteen met antieke volvo’s te gaan vergelijken…
@jolig: Ik mikte niet op de 940 maar op die A35R…
@dennis245turbo: Je zit op de verkeerde site helaas.
@dennis245turbo: Wat is het? Hij lijkt een half gedemonteerde bromfiets met een mountainbike voorwiel maar dat vast niet Esther voor je zo speciaal maakt.
@mashell: Tomos sprinter, zie hier: forum.tomosforum.nl/viewtopic.php?f=67&t=14329
OT: De G-klasse is al sinds jaar en dag een product van Puch, en Puch is k*tzooi
@dennis245turbo: De Puch Maxi was anders vrij betrouwbaar.
@sacha: Nou, niet echt, Puch Uitzetten, Cilinder Halen :mrgreen:
Ik zou nog geen cent over hebben voor zo’n bejaard en lelijk wrak.
Gewoon eentje op de kop tikken van voor ’85. Mercedes opbellen of je ‘m mag inleveren bij AMG en vragen of hun ‘m ombouwen.
Klaar, jij een dikke oldtimer, AMG/Mercedes blij, en een dikke middelvinger naar Den Haag.
@jack_abarth: Leuk idee!
@masterstig:
Wel hè.
Koop een 2e handse van ca. 20.000,-.
Stel dat de motor, bak, ophanging en remmerij een totaal kosten van 180.000,- incl. montage. Verder nog een keertje laten schuren en spuiten voor ca. 15.000,- Interieur aan laten passen voor eens 40.000,-
Komen we uit op een totaal van 255.000,-. EN belastingvrij uiteraard!!
Houd ik nog 136.000,- over voor een sportwagen.
@jack_abarth: kan nog veel goedkoper; zolang je handig bent. Dat AMG blok is niet heel veel anders dan de meeste AMG blokken; erg zijn zat schade-amg’tjes waar het blok nog goed is.
Maar wat wel is veranderd de afgelopen 25 jaar: het interieur en de elektronica. Van binnen heeft deze generatie G geen reet te maken met de oude G!
@jack_abarth: stond een tijdje geleden een 55amg op marktplaats op het chassis van een wb vrije
Al kost het ding 2 miljoen. De geïnteresseerde zullen wel de bekende olie boeren zijn. dan is 391k slechts een fooi.
Maar dat betekent dus dat hij fabriek-af €220k waard is. De instapper is er zonder BPM om en nabij de €85k, ok zonder de V12 en andere luxe maar het idee.
echt veel te duur en de instap g is ook gestoord duur! doe mij maar een porsche 991!
Allemeje*s! Wat een prijs. Echt te veel, maar oh zo brute bak!
Wat ik me nou afvraag, in wat voor aantallen dit nou verkocht wordt
Hij is vet! hij is cool! En nu al een FLOP! wie legt daar in godsnaam nou 391 000 euro voor… Die moet toch wel licht op zijn achterhoofd gevallen zijn.
@maxx1: er zijn mensen die 590.000 dollar neerleggen voor een verdomde Nissan Puke-R, dus als het kan, doet een fabrikant het ook meteen :P
@HDM: ja hoor gaat dat ding zoveel kosten :o Ik vond het een geinig ding maar dat vind ik dan vanaf nu ook een waardeloos ding
@maxx1: Ah, hoeveel mensen kopen een Apple Ipad? En ik zou hem alleen maar kopen omdat het scherm van krasvrij glas is, heb ik tenminste iets om m’n groenten op te snijden ( veel meer kan je er toch niet mee doen ).
@SimonMc: je weet niet half hoe handig zo’n ding is! :) koop er ook een.
@maxx1: Ik weet niet, heb zelf een “gewone” pc, dus geen laptop, en ook nog eens een smartphone. Wat is dan nog de meerwaarde? Moest ik nog eens een laptop hebben, weet ik het helemaal niet meer.
@SimonMc: Ipad is super snel en handig op het internet. Geen opstarttijd of dergelijk em gewoon een leuk beeldscherm om te surfen. Absoluut miet vergelijkbaar met welke telefoon dan ook :) je ziet de meerwaarde niet tot je hem het. Koop desnoods een 2de hands want een ipad is met beetje normale omgang niet te verpesten
@maxx1: mja ok, maar waarom juist een Ipad, en geen tablet van Samsung of Sony bv, met “normale” aansluitingen en normale programma’s? Ik mis USB, geheugenkaartaansluiting, bluetooth connectie met andere apparatuur dan Apple apparaten…Flash ondersteuning voor websites….+ zo’n Apple is dan nog een stuk duurder ook, en dan ben ik waarschijnlijk nog een paar dingen vergeten ook? Sommige tablets ( alle?) hebben ook nog de mogelijkheid om een sim kaart in te brengen bv.
@SimonMc: Omdat de ipad een ander bestuuringssysteem heeft. En dat spreekt mij wel aan. Ook omdat ze de eerste tablets hebben gelanceerd heb ik een ipad(niet helemaal waar volgens mij maar wel de eerste met succes). Ik vind het design ook erg fraai.
Een ipad is het volgende echt heel erg handig en daar gebruik ik hem ook alleen voor: internet,muziek,mail en foto’s/video’s. Bij duurdere ipad versies heb je ook simkaart slot en met ipad 2/3 kun je dan facetimen (gratis). Dat over flash is allang opgelost!
Als dit ding de garage uitrijdt is dit lelijk vierkante hok al een ton minder waard. Wat een absurd hoge prijs.
Gewoon niet normaal achterlijk duur!! Te veel belasting betaal je tegenwoordig. En dan nog op elke vorm waar geld bij komt kijken
Je kunt het chassis bij deze auto redelijk makkelijk vervangen door een belastingvrij chassis
Kost iets van €20/30.000 maar dan heb je ook geen wegenbelasting…
@993c: en je kunt er een zwart/wit kenteken op krijgen..
Daar kun je heel wat anders moois voor kopen. Maar als ik geld over had zou ik deze wel kopen.
I’m glad I live in Belgium :) no BPM
@coolpool11: Ja, maar nu hoor ze niet meer he !
Wel janken over de slechte wegen in Belgie ( terecht ), maar als je voor de prijs van een C-klasse in Nederland in Belgie al een E-klasse kunt kopen, dan hoor je ze niet meer. Moet ik je niet vertellen hoe hoog de prijsverschillen zijn in de écht dure auto’s…
M.a.w., als wij als belg ook voorover bukken, en keihard geneukt worden door de BPM, krijgen we dan ook mooiere wegen? Dus laat me eens denken, 127.000 EUR schenken aan vadertje staat, of slechtere wegen? Ah, ik veronderstel dat je wel voor 127.000 EUR aan herstelwerk hebt door de slechte wegen in België, niet? Dat compenseert die BPM wel…
Nee, even serieus nu. De wegen in België zijn desastreus, dat is een feit. Maar vergeet niet, het ene compenseert het andere. Geen BPM meer? Fijn, maar dat gaat ten koste van iets anders. Wij Belgen hebben géén BPM, maar ook geen wegen lol.
Koopje voor Sacha, toch?
die prijs slaat nergens, keuze zat, hoeveel c63 amg’s kanje daarvan kopen.
Echte paardentrekker bak ,andere redenen om dit te kopen zijn er niet.
@norge: Daarmee doe je deze bulldozer echt te kort, De LC is ook een geweldig apparaat dat zijn ze beiden.
Zijn ze high daarzo bij Merc bijna 4 ton voor een G :P Genoeg leukere auto´s te koop voor dat geld. Men kan zelfs 3 of 4 misschien wel meer dure maar toch zeer fatsoenlijke wagens ervoor kopen.
Maar vooral in Duitsland bestaat de term G rijders en dit zal daar als zoete broodjes over de toonbank gaan ben ik zeker af.
Wow! Er staat een oude g-klasse bij ons maar dit is toch wel even wat anders zeg… zeker dat dashboard. Dit is een monster! wie koopt zoiets? Je zou maar zo gek weze om hier de staatskas te gaan spekken.
als ik het geld had wist ik het wel….
alleen die ledjes het ziet er niet uit
Een mooi stukje nostalgie dat weer naar de standaarden van vandaag is gebracht. Kijk daar hou ik nou van. Had ik nou maar genoeg geld om eentje te kopen
Hoe moeilijk is het nou?
Koop de G63 AMG, stuur die gelijk naar Kleemann en je hebt 540, 575, 590pk atmosferisch OF 625 of zelfs 680pk dmv een supercharger.. beetje remmen aanpassen etc.. max 50 ruggen… hou je HEEL veel geld in de zak vooral omdat je geen BPM/CO2 heffing betaald over de aanpassingen.
@w0o0dy: Is dat nog de oude G63, met de 6,2 liter V8, of de nieuwe G63 met de 5,5 (5,4?) liter Biturbo V8?
@w0o0dy: Heb het even snel opgezocht. Er is geen “oude” G63. Er was een G55, en toen is er direct naar de G63 overgegaan die meteen met die biturbo V8 is uitgerust, dus ik vermoed ook niet dat Kleemann atmosferische tuning uitvoert, maar sowieso met turbo’s knutselt.
@w0o0dy: OF het moet zijn natuurlijk dat je nog met de G55 in het geheugen zit, die je -als ik me goed herinner- in 2 AMG versie had, beide 5,4 liter V8, maar de ene atmosferisch, en de andere (latere?) met turbo.
@w0o0dy: Nou blijkbaar toch ook weer niet echt waar wat ik zei. Er is altijd maar 1 AMG versie van geweest, steeds een 5,4 liter V8 maar geen turbo, maar wel compressor, maar het ene modeljaar had 476 pk en het modeljaar dat er op volgde had 507 pk. Eigenlijk zoals ze gedaan hadden bij bv de E55 AMG’s. ( dit is de laatste reactie hieromtrent lol )
@SimonMc: je hebt gelijk, ik had het linkje voor de 6,2l atmosferisch te pakken maar de nieuwe G63 is natuurlijk de twin-turbo.. maar geen probleem, lol. Voor maar een paar mille kun je daar 690pk en 950Nm uit laten komen… Daarmee laat je waarschijnlijk de G65 stof happen en ik denk dat die twin-turbo V8 niet echt een straf is in vergelijking met de V12… Maar mogelijk zit er meer verschil tussen de auto’s dan alleen de motor.. Dat moet/mag je ook nog oplossen… Toch… eerder die G63 met tuning dan zoveel belasting voor niets aftikken, that’s just nuts.
@SimonMc: 1595 euro voor een upgrade van 525 naar 690pk… dirt cheap.
@w0o0dy: Maar dan heb je geen v12. Gewoon een status product meer niet. En een getunede G(ay) is geen status product maar in veel gevallen een wanproduct
voor dat geld koop ik veeeeel liever een ferrari
Ok dus dit opgepompte hondenhok of een lambo aventador met een leuke sedan erbij nou wat zal het worden.
Het is abnormaal, afschuwelijk veel geld voor deze G.
Maar er is blijkbaar markt voor.
eigenlijk word het antwoord al meteen gegeven: kopen die f12