• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes gaat officieel met elektrische A-klasse

Auteur: sir_smokalot, gepost 15 september 2010 om 11:20 – 12 Reacties

Mercedes A-klasse e-cellCollega Robbie wist het korte tijd geleden al te melden, maar nu is Mercedes met de volle mep aan officiële informatie naar buiten gekomen over hun batterij-aangedreven-baby-Benzo, die lief is voor het milieu, en bovendien over een paar weken in Parijs is te bewonderen.

Het model dat op de Autosalon staat is gebaseerd op de vijfdeurs-variant van de A-klasse. De accu’s zijn in de bodemplaat van de auto ondergebracht, zodat het hele gezin comfortabel van alle ruimte in het interieur kan genieten.

De actieradius komt uit op ruim 200 km, en de aandrijving wordt verzorgd door een “stille, lokaal emissievrije elektromotor” met een maximum vermogen van 95 pk en een koppel van 290 Nm. Het constante vermogen van de krachtbron ligt op 68 pk. De 500 exemplaren die geproduceerd worden, zullen vanaf het najaar van 2010 worden verhuurd aan geselecteerde klanten.

Doordat het koppel direct beschikbaar is, is een aardige acceleratie mogelijk: 0 tot 60 km/u is in 5,5 seconden gepiept. Het ‘gas’pedaal is voorzien van een kickdown, voor als je even wat extra power nodig hebt. Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat je accu’s niet bijna leeg, of te heet, zijn. De topsnelheid is elektronisch begrensd tot 150 km/u.

Opladen kan via het 230-volt-net. Hierbij heb je na 8 uur laden genoeg sap om 100 kilometer verder te komen. Bij het opladen via een zogeheten ‘wallbox’ of bij een oplaadstation is deze actieradius al na drie uur beschikbaar.

Ook aan de veiligheid is gedacht: Zo zijn alle kabels duidelijk herkenbaar aan afzonderlijke kleuren en zijn de componenten onder hoogspanning voorzien van duidelijke waarschuwingen. Isolaties en speciale stekkers zorgen ervoor dat het systeem niet kan worden aangeraakt. Perfect als je veilige kilometers wilt maken, maar jammer als je net dacht een ingenieuze manier te hebben uitgedokterd om van je schoonmoeder af te komen.

Overigens heeft het hoofd ontwikkeling van Mercedes, Thomas Weber, aangegeven tot 2020 zo’n 150.000 tot 200.000 elektrische auto’s te willen verkopen. Dit komt grofweg neer op een ruime 10% van de totale afzet.

Ook interessant!

  • Mercedes EQT
    Mercedes EQT voorbode elektrische T-Klasse
  • Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
    Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
  • Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
    Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
  • Nieuwe G-klasse 4x4² gaat los in de sneeuw [video]

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

a-klasse, e-cell, Elektrisch, Mercedes, Parijs-2010

Vorig bericht: « Video: Gymkhana 3.2
Volgend bericht: Volvo komt met een S60 Polestar »

Lees Interacties

Reacties

  1. Autogek zegt

    15 september 2010 om 11:30

    Mmmmm, ze moeten eens stoppen met dat gezeur over: “Maar een select groepje uitbrengen”. Gooi hem op de markt. Net als de Smart en de MIni betekend dit dus niet te koop voor het normale publiek. :(

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      15 september 2010 om 12:08

      @Autogek: dat doen ze uiteraard omdat de techniek nog lang niet goed genoeg is. Zeker met het oog op de range en natuurlijk het feit dat die auto’s op dit moment veel en veel te duur zijn.

      Door nu experimenten te doen wordt er iig wat ervaring opgedaan en kunnen ze zowel de techniek verbeteren als leren wat klanten willen.

      Als er dan in 2012 productiversies op de markt komen hebben die iig een fatsoenlijke(re) range en zijn ze een stuk goedkoper.

      Je kan immers maar 1x een eerste indruk maken met de elektromobiel.

      Nissan, Mitsubishi, Citroen, Peugeot en Renault buitelen momenteel over elkaar heen om maar zo snel mogelijk iets op de markt te brengen. Dat is prima zolang het product ook maar een beetje voldoet aan de eisen van de klanten. Valt het ook maar een beetje tegen dan zal de algehele concensus zich tegen die merken keren en wordt het zeer moeilijk om nog elektroauto’s te verkopen.

      Je kan dan maar beter eventjes wachten en een goede start maken.

      Hardlopers zijn immers doodlopers ;)

      Login om te reageren
      • Autogek zegt

        15 september 2010 om 16:32

        @robbie: De range is voor vele genoeg voor het dagelijks verkeer. De mini en de Smart rijden al 4 a 5 jaar geloof ik. Als de techniek dan nog niet klopt kan je beter een stel studenten erop zetten. ;)

        Ik heb trouwens de Leaf gezien en met de ontwikkelaars en testrijders gesproken. En de Leaf komt ook niet 123 uit de lucht vallen hoor. Maar ze hebben er gewoon meer druk/haast achter gezet dan de Duitsers durven. En waarom laat MB alleen maar een geselecteerde groep testen. Heb dan lef en vraag om een paar deelnemers van het “gewone” volk om er een paar jaar in te rijden als test.

        Login om te reageren
  2. tom307 zegt

    15 september 2010 om 11:33

    dit is echt niks, 8 uur laden voor 100km, kijk maar op de beurs,daar zal nog een ander merk staan met wel wat anders.

    Login om te reageren
    • tom307 zegt

      15 september 2010 om 11:33

      @tom307: en niet in beperkte oplage

      Login om te reageren
      • John zegt

        15 september 2010 om 11:42

        @tom307: Ik durf het bijna niet te vragen maar; BMW?

        Login om te reageren
        • tom307 zegt

          15 september 2010 om 14:41

          @John: nope, trots uit het noorden

          Login om te reageren
  3. Sorcerer zegt

    15 september 2010 om 11:50

    @tom307: perfect voor stadsgebruik hoor :) Overdag op je werk laden, ’s avonds thuis laden, dan kun je altijd minstens 100 km rijden. En het kost geen drol dan, dus tja.

    Login om te reageren
  4. Timmie zegt

    15 september 2010 om 12:17

    Die uitspraak van Weber is totaal niet realizeerbaar. Trouwens, geen enkele uitspraak in autoland is betrouwbaar. Het moet lokaal economisch even tegenzitten, en iedereen deinst maximaal terug voor langere tijd!

    Login om te reageren
  5. DeSjaak zegt

    15 september 2010 om 12:34

    Gingen ze de A klasse niet in China bouwen en elektro maken? Krijgen we nu een Chinese Merc voorgeschoteld!

    Login om te reageren
  6. Sm0keGun zegt

    15 september 2010 om 12:56

    denk slim rij opel ampera
    toch belachelijk 200 km ? en 8u voor 100 km opladen ?

    het komt er op neer dat je met de fiets eigenlijk sneller op een verre locatie bent …

    Login om te reageren
  7. Zoef zegt

    15 september 2010 om 14:13

    BMW zal dat wel via Mini doen?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North