• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes heeft oplossing voor lichtere F1 auto’s

Auteur: jaapiyo, gepost 17 juni 2023 om 18:01 – 20 Reacties

Mercedes James Allison

De auto’s in de F1 zijn tegenwoordig veel te zwaar. Mercedes heeft daar wel een oplossing voor.

De Formule 1 auto’s van nu zijn wondertjes der techniek. Oké, dankzij het budget cap en restrictieve regels is er misschien wat minder innovatie dan voorheen. Of beter gezegd, speelt die innovatie zich af binnen kleinere marges. Maar toch, een moderne F1 auto is een waar ruimtevaartschip. Het enige waarom ze niet werkelijk gaan vliegen is omdat de vleugels daarvoor precies de verkeerde kant op staan.

Toch is niet iedereen fan van de huidige generatie auto’s. Nog niet eens zo heel lang geleden, toen Vettel en Hamilton hun eerste titels wonnen, waren F1 auto’s zo’n 600 kilo en korter dan vijf meter lang. Tegenwoordig wegen F1 auto’s zo’n 800 kilo en zijn ze bizar genoeg langer dan een Bentley Flying Spur. In tegenstelling tot de hoogte en breedte, is de lengte namelijk niet (heel) strak vastgelegd in de reglementen. En de aerodynamici hebben uitgevogeld dat een langere auto meer ruimte biedt voor een ideale luchtgeleiding.

‘Is dat dan een probleem?’, kun je je afvragen. Mwah, ja ende neen. Als kijker op TV merk je van het gewicht van de auto’s vermoedelijk weinig. Ze gaan nog steeds kneiterhard en if anything maakt het de remzones iets langer. Dat wil je als fan, want daar gebeurt het inhaalwerk. Alleen de puristen zien dat de auto’s zich net wat minder kwikzilverig gedragen dan vruuuuger. En de mannen achter het stuur natuurlijk, die dit niet heel tof vinden. Verstappen heeft er al vaak over geklaagd dat zijn RB19 bij lage snelheid ‘net een boot’ is. Nu vallen ook mede-grootheden Alonso en Hamilton onze held bij.

Alonso beaamt het hoge gewicht van de auto’s, maar ziet er niet direct een oplossing voor. Niet althans bij behoud van de veiligheid en de hybride aandrijflijnen met turbo’s. Die power units voegen natuurlijk veel gewicht toe aan de auto. Hamilton wil zelf graag terug naar kleinere wielen kennelijk. Hij noemt de huidige 18″ jetsers nodeloos zwaar.

F1 honcho’s Stefano Domenicale en Muhammed Ben Sulayem zijn het erover eens dat de auto’s idealiter lichter zouden zijn. Maar ja, hoe vlieg je dat aan? Bij Mercedes heeft James Allison hierover wel een prachtig idee. Hij zegt dat men het gewoon de verantwoording van de teams moet maken. Verlaag het toegestane minimumgewicht gewoon en kijk hoe ver de teams komen. Zo creëer je een incentive voor nieuwe tech die potentieel ook goed is voor straatauto’s. En, sommige team kiezen wellicht voor zo licht mogelijk terwijl andere denken we maken een boot die als een speer gaat op Monza. Variatie!

Het nieuwe idee is dus min of meer, maak het weer precies zoals het ooit was. Echt goede nieuwe ideeën, zijn veelal een stap terug in de tijd, zo blijkt. Net als James Allison zelf overigens, die bij Mercedes is teruggehaald om het tij te keren.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Mercedes-AMG SLC 43 van Arjan
    Mijn Auto: Mercedes-AMG SLC 43 van Arjan
  • Mijn Auto: Mercedes-AMG C43 van Veli
    Mijn Auto video: Mercedes-AMG C43 van Veli
  • Mijn Auto video: Mercedes-AMG E63S Estate van Renick
  • Mijn Auto video: Mercedes-AMG C63S van Kenan
    Mijn Auto video: Mercedes-AMG C63S van Kenan

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, james-allison, Mercedes

Vorig bericht: « Autoblog Podcast #16: Tesla crashes + E-klasse beter dan 5 Serie?
Volgend bericht: De Grassi 044S is de nieuwe gaafste Lancia Delta »

Lees Interacties

Reacties

  1. Richmond zegt

    17 juni 2023 om 18:58

    Je moet teams sowieso meer vrijheid geven om tot een oplossing komen. Je kan nog steeds kaders geven van regels en budget. Maar minder strikt.

    Login om te reageren
  2. banderas zegt

    17 juni 2023 om 19:01

    Ik dacht dat de 18 inch vooral vetter zouden ogen, maar met die wieldoppen wordt dat teniet gedaan. Dus hup: dan maar terug naar kleinere velgen.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      17 juni 2023 om 19:47

      Ben Bang dat ze die met 13 inch nog steeds gaan behouden

      Login om te reageren
    • ponnie zegt

      17 juni 2023 om 23:17

      De velgen an sich zien er idd dik uit, alleen jammer van de kappen.
      Sommige teams doen er dan nog iets leuks mee qua bestickering, maar ook daar verwacht je eigenlijk meer unieke designs.

      Login om te reageren
  3. Robert zegt

    17 juni 2023 om 19:14

    Voor het tanken weer in. Tegenwoordig moeten ze 105 kg (ca. 150 liter) brandstof meenemen om de race van 300 km plus een ronde uit te rijden. In de tijd dat er tijdens de pitsstop nog mocht worden getankt, was de brandstoftank de helft kleiner.

    Login om te reageren
  4. Rudy zegt

    17 juni 2023 om 19:23

    Sloop de hybride systemen eruit en druk er gewoon een dikke turboloze (op biobrandstof draaiende…) V12 in. 2 vliegen in 1 klap!

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      17 juni 2023 om 19:47

      Want een v12 is zo licht…

      Login om te reageren
      • ggj1987 zegt

        17 juni 2023 om 22:12

        Een V10 dan, of een V8

        Login om te reageren
  5. sanderkomnogeensergens zegt

    17 juni 2023 om 19:51

    Wie kan mij de laatste grote “ontdekking” of ontwikkeling noemen die ook in straat auto’s is geïmplementeerd? De vrijheid voor de teams is veel te klein.

    Login om te reageren
    • joki zegt

      17 juni 2023 om 22:59

      Al die knoppen op het stuurwiel. Hoewel het in het al lang geen wiel meer is… wat ook steeds meer in gewone wagens komt. Met andere woorden, al wat tegenwoordig doorsijpelt is niet echt een verbetering…
      Ze zouden beter iets uit het rally laten doorsijpelen…

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        18 juni 2023 om 06:21

        Zoals?

        Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      18 juni 2023 om 16:16

      DRS schiet mij direct te binnen, CCB’s zullen er ook vandaan komen gok ik, alle werkbare knoppen op sturen etc

      Login om te reageren
  6. Flutterbear zegt

    17 juni 2023 om 19:52

    Kleinere auto’s, easy. Geeft op stratencircuit ook meer ruimte voor actie. En natuurlijk beter voor het milieu want minder is beter.

    Login om te reageren
  7. snuif zegt

    17 juni 2023 om 20:50

    Minimum gewicht met 100 kilo omlaag, lengte van de auto met 1 meter inkorten, benzinetank halveren (dus tanken weer toestaan) en ontwikkelingsbudget met 50 miljoen omhoog.

    Volgens mij komt er dan meer variatie in de auto’s en door het tanken ook in de taktiek.

    Login om te reageren
  8. 560pk zegt

    17 juni 2023 om 21:08

    “Laat de teams kijken hoe licht ze een auto kunnen maken”. Was in het verleden, toen dat was toegestaan, een groot succes! (Opa verteld): Lotussen waar draagarmen afbraken als luciferhoutjes, de auto van Senna, waar (waarschijnlijk) de stuurstang spontaan brak. Teams keken niet naar 1 of 2 doden extra. Erg slecht idee dus!

    Login om te reageren
    • sportevo zegt

      17 juni 2023 om 23:43

      Die een na laatste zin slaat natuurlijk nergens op. Op Andrea Moda is er geen enkel team te bedenken die hun rijders graag zouden zien verongelukken voor een paar honderdsten extra snelheid.

      Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      18 juni 2023 om 00:13

      De Lotus draagarmen waren naar verluidt hol om gewicht te besparen. Ja Lotus had geen beste reputatie wat dat betreft. Aan de andere kant: de carbon monocoque is er ook gekomen uit gewichtsbesparing, niet per se uit oogpunt van veiligheid. Maar het is wel (een stuk) veiliger. Sterker nog, bizar om te denken dat ze ooit in zo’n homp staal klommen.

      Login om te reageren
  9. Elise zegt

    17 juni 2023 om 23:05

    Colin Chapman zou wel wat ideetjes gehad hebben.

    Login om te reageren
  10. flyerbunch zegt

    18 juni 2023 om 10:29

    Best grappig, want afgelopen dagen werd in de nasleep van het Le Mans gebeuren nog geopperd om een soortgelijke iets te gaan invoeren zoals in de WEC en RB dus te straffen met meer gewicht. Die ingeving kwam volgens geruchten van Mercedes bij Domenicali terecht en deze zei No, Toto, Nooo..

    Login om te reageren
  11. pomoek zegt

    18 juni 2023 om 12:04

    Ben niet enthousiast. Het eerste slachtoffer van gewichtsbesparing is altijd veiligheid. Lichtere auto’s=minder veilige auto’s.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North