• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes kondigt investering van meer dan € 70 miljard aan

Auteur: RubenPriest, gepost 4 december 2020 om 15:01 – 12 Reacties

Mercedes kondigt investering van meer dan € 70 miljard aan

De komende jaren gaat Mercedes een investering van meer dan 70 miljard euro doen. Een duizelingwekkend bedrag.

Het elektrificeren van je wagenpark is niet 1-2-3 gedaan. De Europese Unie ziet het liever gisteren dan vandaag gebeuren. Blijven slapen is er daardoor niet bij. Autofabrikanten moeten alle zeilen bijzetten om elektrische aandrijflijnen te gaan ontwikkelen om zo (deels) elektrische auto’s te kunnen uitpoepen. In dat kader kondigt Mercedes een investering van maar liefst 70 miljard euro.

Dat bedrag zal in de periode 2021 tot en met 2025 worden uitgesmeerd in de transformatie van elektrificatie en digitalisering van Daimler. Verreweg het grootste gedeelte van de investering gaat naar Mercedes-Benz Cars. Het geld gaat niet alleen naar de ontwikkeling van auto’s, maar bijvoorbeeld ook naar het ombouwen van fabrieken. Bovenop de investering komt nog een transformatiefonds á 1 miljard euro. Met dit fonds wil Daimler extra investeren in de verdere ontwikkeling van de locaties van het concern.

Stapsgewijs is elektrificatie binnen Mercedes en ook AMG niet meer weg te denken. Van dat offensief merken we nu al een aantal dingen. Denk aan het afscheid dat we hebben moeten nemen van de V12. En de uitrol van recente plug-in hybride modellen, zoals onze eigen Mercedes A250e duurtester. Van AMG wachten we nog altijd op het eerste geëlektrificeerde product. Vermoedelijk gaat dit het topmodel worden van de AMG GT 4 Door, waarbij de 4.0-liter V8 wordt gekoppeld aan een elektromotor. Met een verwachte 800 pk zal het een knotsgek apparaat worden die het de Panamera Turbo S E-Hybrid moeilijk moet maken.

Ook interessant!

  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
    Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
  • Video - Mercedes EQB in beweging
  • Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video
    Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

daimler, Elektrisch, geld, Mercedes

Vorig bericht: « Dit is de Volkswagen Transporter 7 [video]
Volgend bericht: Hé? VDL heeft straks geen BMW meer, wil tóch extra fabriek »

Lees Interacties

Reacties

  1. koningjamesversie zegt

    4 december 2020 om 15:09

    Vroegah was alles beter.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      5 december 2020 om 07:54

      Wacht maar tot de nieuwe C63 uitkomt. Dan is je sarcasme ineens pure waarheid. Voor zover dat nu al niet het geval is.

      Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    4 december 2020 om 15:36

    Even aandrijflijn aanpassen en tesla was bijgehaald, was het niet mercedes? 70 miljard is wel een duizelingwekkend bedrag. Kan mooi geïnvesteerd worden in auto’s die vanaf dag 1 al een 3 faselader hebben. In 2016 heeft de Mercedes CEO geroepen dat ze binnen 10 jaar Tesla voorbij is als luxury electric car manufacturer. Nog 5 jaartjes, succes!

    Ps.

    Ik ben geen tesla fanboi. Vind het enkel knap wat ze gepresteerd hebben qua elektrische auto, (accu)technologie, fabrieken, brand image, en niet zo knap wat ze gepresteerd hebben qua afwerking en after sales support.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      4 december 2020 om 20:34

      @johanneke: Tis erg dat het telkens weer nodig is om erbij te melden dat je geen fanboi bent, enkel om te vermijden dat je overgoten wordt met benzine en een brandende sigaret in je mond geduwd krijgt…

      Login om te reageren
    • tttijn zegt

      5 december 2020 om 15:29

      @Johanneke: ja is idd knapp. Just do it mentaliteit.

      Login om te reageren
  3. mondial zegt

    4 december 2020 om 15:53

    De spot doet het weer bij mij !

    Login om te reageren
    • The Stig NL zegt

      4 december 2020 om 16:05

      @mondial: Bij mij ook!! ??

      Login om te reageren
    • peugpower1000cc zegt

      4 december 2020 om 16:10

      @mondial: alleen maar 1 foto per spot

      Login om te reageren
    • willemvdberg zegt

      4 december 2020 om 16:43

      @mondial: blij gemaakt met een dooie mus

      Login om te reageren
  4. potver7 zegt

    4 december 2020 om 16:28

    De EU ziet electrificatie liever vandaag dan morgen gebeuren, inderdaad. Maar loodzware plugin-hybride pk-monsters passen toch niet helemaal in de doelstelling, lijkt me…

    Sowieso lijkt het mij aannemelijk dat die 70 miljard bedoeld is voor de volgende stap: namelijk een nieuw platform voor volledig electrische voertuigen. Waarmee Mercedes dus vrij laat mee is. Of gaan ze over een paar maanden aankondigen dat ze misschien toch maar iets met brandstofcellen gaan doen?

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      4 december 2020 om 20:43

      @potver7: Het kan ook verder gaan, zoals geld steken in accu fabricage om prijs naar beneden te halen. Eventueel samen met andere merken. Ik denk dat 70 miljard teveel is voor een platform, al gaan ze zeker een paar platformen ontwikkelen (klein, middel en groot) om daar alles mee te bouwen.

      Login om te reageren
  5. goedverhaal zegt

    4 december 2020 om 21:58

    Ik mis vaak de bron bij dit soort artikelen. Zo hoorde ik gisteren nog dat BMW 300 miljard gaat investeren komende 5 jaar, echt waar.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North