• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes overweegt uitbesteding ontwikkeling versnellingsbak

Auteur: Dennis, gepost 31 augustus 2007 om 22:14 – 22 Reacties

Mercedes-Benz transmission

Mercedes overweegt de ontwikkeling en productie van de versnellingsbakken voor de volgende generatie A-, B- en C-klasse modellen uit te besteden. Iedereen moet doen waar hij goed in is en door de ontwikkeling van versnellingsbakken te schrappen als één van de kernactiviteiten, kunnen de ontwikkelkosten omlaag en de innovatie worden verbeterd. Dit kan leiden tot sluiting van de fabriek in het Duitse Zuffenhausen waar 550 arbeiders werken.

Tevens is Mercedes op zoek naar een leverancier voor een dual-clutch versnellingsbak (DSG) met acht versnellingen en heeft daarbij zijn oog laten vallen op de bedrijven Getrag of ZF. Auto’s met een dual-clutch versnellingsbak zijn zuiniger in verbruik en stoten daardoor minder CO2 uit. Zelf een dergelijke versnellingsbak ontwikkelen zou Mercedes teveel geld kosten. Al deze plannen zouden worden gesteund door topman Dieter Zetsche, maar een woordvoerder van Mercedes was niet bereikbaar voor commentaar. (via: automotive news)

Ook interessant!

  • plug-in-hybride
    Mercedes stopt ontwikkeling plug-in-hybrides
  • Mercedes overweegt dit weekend gridstraf voor Hamilton
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
    Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

Mercedes, Techniek, transmissie

Vorig bericht: « Gespot: BMW 3-serie sedan facelift
Volgend bericht: Hyundai i-Blue waterstof concept op IAA »

Lees Interacties

Reacties

  1. Coolguy zegt

    31 augustus 2007 om 22:20

    Sneu voor die werknemers die op straat komen te staan.
    Ik ben wel benieuwd naar die automatische 8-bak.

    Login om te reageren
  2. Arie Nap zegt

    31 augustus 2007 om 22:22

    Ik vraag me af of de kwaliteit dan niet omlaag gaat, Merc’s gaan over het algemeen het langst mee :)

    Login om te reageren
  3. reddingius zegt

    31 augustus 2007 om 22:29

    “Dual-clutch versnellingsbakken zijn zuiniger in verbruik en stoten daardoor minder CO2 uit.”

    Normale versnellingsbakken stoten dus veel co2 uit? Ik dacht dat dat de motor was… :P

    -edit: Grrrrrr! Ik bedoel natuurlijk “Auto’s met een…”. Ik heb het aangepast-

    Login om te reageren
  4. Chief_S5 zegt

    31 augustus 2007 om 22:29

    De A5 werd toch ook al geleverd met een automatische 8-bak (zou nog komen ofzo)? Maar ja, vraag me af hoe ze het nou ECHT gaan aanpakken. :)

    Login om te reageren
  5. PieterA zegt

    31 augustus 2007 om 22:49

    Om de duur gaan alle merken dezelfde onderdelen gebruiken.

    Login om te reageren
  6. Zoef zegt

    31 augustus 2007 om 23:11

    Moeilijk te begrijpen toch, die 6-7-8 bakken. Tendens is naar meer en meer en meer versnellingen totdat … je bij de goeie ouwe CVT van het eigene DAF uitkomt.
    Die bestaat al. Met erg betrouwbare robuuste stalen lamellenriemen. Wordt gebruikt in Audi o.a.

    dus: als je een CVT hebt, who needs automated gearboxes, including dual- triple en quadruple clutchboxes?

    Login om te reageren
  7. Gotty zegt

    31 augustus 2007 om 23:21

    Volgens mij komt er helemaal geen nieuwe A-klasse.

    Login om te reageren
  8. henk zegt

    31 augustus 2007 om 23:34

    lexus heeft ook een 8-bak automaat, vind het nogal veel..

    Login om te reageren
  9. Josje zegt

    31 augustus 2007 om 23:43

    moet niet gekker worden. ik ben ook begonnen met 3 versnellingen. daarna 6 en op het einde 21. op mn fiets dan wel :p

    Login om te reageren
  10. bert zegt

    31 augustus 2007 om 23:58

    Dan koop je een Merc omdat alles mercedes is , en dan gaan ze alles op een andere plaats kopen .
    Zou hij ook goedkoper worden daardoor ??

    Natuurlijk niet !!!

    Ik blijf bij mijn 6-bakje van mijn BEEMER !!
    Alles wat in eigen huis bereidt is , is toch véél beter dacht ik zo ! :)

    Login om te reageren
  11. sus zegt

    1 september 2007 om 01:04

    Ik twijfel er niet aan dat zo een sequentiele 8-bak met dual-clutch lekker
    werkt en snel is en de motor zuiniger maakt.
    Maar ik geloof toch meer in de cvt.
    Vroeger in de DAF werkte het goed maar het vertrekken gaat vreselijk traag.
    Heb vorige week nog met een 46 gereden.
    En met de technologieën van tegenwoordig moet het toch mogelijk om een cvt
    te maken die perfect functioneert en alle andere versnellingsbakken de loef
    afsteekt ?!

    Login om te reageren
  12. m5 zegt

    1 september 2007 om 08:20

    @ bert die 6 bak komt ook bij zf vandaan ;)

    Login om te reageren
  13. Bart zegt

    1 september 2007 om 08:45

    @ sus: Ohja die is er wel degelijk, de multitronic van Audi doet zijn werk prima. Ik heb ook het idee dat ze hem technisch nu ook in orde hebben en de problemen verleden tijd zijn. En aangezien het nu de standaard op de 2,7 tdi is als er een automaat besteld word wil ook wel zeggen dat ze met het koppel al weer een stukje verder zijn als bij de vorige generatie.
    Met het wegrijden duurt het even langs als een conventionele automaat, maar de kruip is door de lamellenkoppeling een stuk minder.

    Login om te reageren
  14. hairry zegt

    1 september 2007 om 11:44

    Jaja, binnenkort te lezen op de versnellingsbak in een mercedes “Made in China”.
    ;)

    Login om te reageren
  15. bert zegt

    1 september 2007 om 12:42

    @ M5

    jaja maar dat iedereen niet weten hé ! :)

    Login om te reageren
  16. Esprit_de_Flandre zegt

    1 september 2007 om 13:10

    @ Gotty en Dennis

    Ja, ik dacht ook gehoord te hebben dat er geen A-klasse meer kwam. Eigenlijk jammer, de tweede A vind ik – in tegenstelling tot de eerste – wel mooi en sportief uitziend. De B-klasse vind ik maar niets. Maar misschien wordt het zoals bij de A: de eerste generatie zoeken ze nog de juiste verhouding en lijn, de tweede wordt dan een knap stukje design.

    En ipv de A-klasse sturen ze misschien een driedeurs B-klasse op ons af.

    Login om te reageren
  17. lincoln zegt

    1 september 2007 om 13:44

    als ze nu een antonov bak nemen .. kunnen ze de chinezen copieeren….

    Login om te reageren
  18. Herry zegt

    1 september 2007 om 13:59

    De A-klasse willen ze vervangen door een coupe (evt met RWD). Dat is toch wat ik ervan heb opgevangen.

    Als de kwaliteit goed is, maakt mij het niet uit wie de bak maakt. Goed dat er een dsg komt.

    Login om te reageren
  19. Ramshoek zegt

    1 september 2007 om 14:27

    Er zijn echt maar weinig merken die hun eigen automaten maken. Mercedes, GM (hoewel die daarin samenwerken met rivaal Ford) en Honda (althans tot voorkort.
    BMW koopt de automaten bij ZF en de handbakken bij Getrag, maar da’s geen schande want dat doet Porsche ook.
    Zelfs het oppermachtige Toyota, dat onlangs de primeur had voor de 8 traps automaat, doet het niet zelf; Aisin mag daar de automaten leveren. Waarbij opgemerkt dat ook het trotse Duitse merk Volkswagen bij diezelfde japanners gaat shoppen voor een leuk 6-traps automaatje.

    Je moest eens weten hoeveel hardware en technologie de verschillende merken bij een gemeenschappelijke leverancier van de plank trekken.
    Sterker nog, veelal zijn het de leveranciers die het ontwikkelwerk doen (en daar de meeste kosten en risico’s bij dragen). Middels een kleine technische of financiele bijdrage weten de merken de primeur voor nieuwe vindingen af te dwingen, waarna de grote concurrent binnen een jaar precies dezelfde technologie (van dezelfde leverancier) aanbiedt.

    Login om te reageren
  20. Jeroen zegt

    1 september 2007 om 16:15

    Ik werk al jaren als monteur bij Mercedes en je wilt niet weten hoeveel producten door dezelfde merken worden gebruikt. De handbakken van voorwielaangedreven mb’s komen ook bij Getrag vandaan. Om even af te wijken van het topic versnellingsbakken, je komt in een Mercedes stekker voor elektrische componenten tegen van audi en vw (vag), maar ook van Saab en volvo, iets wat je misschien minder snel zou verwachten.
    Stuurpompen (stuurbekrachtiging) komen bij ZF vandaan, complete kabelbomen komen bij Delphi vandaan, Kombiinstrumenten (tellerbak) komen bij Magnetti Marelli vandaan. Om maar een paar voorbeelden te geven. Zoals Ramshoek ook al zei, waarom zou je zelf wat gaan ontwikkelen voor veel geld, terwijl je concurrent, of een leverancier, het al op de plank heeft liggen? Kortom, er wordt veel meer samengewerkt dan je wellicht denkt.

    Login om te reageren
  21. leo smit zegt

    5 september 2007 om 15:34

    wie kan mij vertellen waarom en waar de problemen bij de 7g-tronic bak vanaf eind 2005 vooral bij de s-en ml-klasse vandaan komen. Van mijn auto is er al meerdere keren software vervangen, het brein in de bak vervangen en de converter. Drie relaties van mij hebben ook deze problemen maar mercedes doet er nogal vaag over. De problemen zijn het bokken bij filerijden en het met een dreun terugschakelen op bepaalde momenten(vooral wanneer je iets afremt tussen 55/60 km)

    Login om te reageren
  22. Michael zegt

    12 september 2007 om 19:31

    Ze moeten de ontwikkeling en productie van alle modellen uitbesteden!! Mercedes kan geen bakken maken die probleemloos functioneren. Ik heb recentelijk mijn derde (en tevens laatste) Mercedes aangeschaft. Eerst de E290 TD, bak overleden, tweede S320 CDI, bak twee keer gerepareerd, derde sinds een paar maanden de E280 CDI met de 7G-Tronic…inmiddels ook al gerepareerd en het rijdt nog steeds voor geen meter! (Nee….ik rij niet als een idioot…ook al ga je dat wel denken) Ik ben klaar (helaas) met Mercedes.
    Een hoop blabla maar kwalitatief een drama! En Leo…ik heb precies dezelfde problemen maar de dealer doet alsof ik gek ben….en nu kunnen ze niets meer voor me doen na 6 updates! Ze zijn niet goed…..En Jeroen….wie kan mij nu nog helpen?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North