• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes toont ‘Aesthetics 125’-sculptuur

Auteur: sir_smokalot, gepost 30 januari 2011 om 13:01 – 32 Reacties

Mercedes_Aesthetics-125
Mocht je dit weekend nog niet online zijn geweest, dan is het je misschien ontgaan dat de auto 125 jaar bestaat. Door Daimler, het concern dat zich tot het erfgoed van Benz rekent wordt dit groots gevierd middels bonussen, tentoonstellingen, enzovoort, enzodoor. Vandaag heeft Mercedes afbeeldingen vrijgegeven van een sculptuur, dat ze Aesthetics 125 hebben gedoopt.

De heren uit Stuttgart omschrijven het als een “visionary perspective of a future aesthetic”. Vrij vertaald zou je het een vingeroefening van de designers kunnen noemen, waarin ze tonen wat voor soort vormen zij de Mercedes (of taxi) van de toekomst toedichten. Erg concreet is het niet, en dat is juist goed bij een dergelijke sculptuur, aangezien de verbeelding (en interpretatie) van de toeschouwer een grote rol speelt.

Het bijzonder futuristische design steekt mooi af bij de klassieke vormen van de oervader van de auto, de Patent-Motorwagen Nummer 1, om zo extra duidelijk 125 jaar ontwikkeling te onderstrepen. Om ’the obvious’ nog even extra te benadrukken heeft Mercedes beide ‘modellen’ naast elkaar gezet op een afbeelding.

Voor meer artistiek werk uit de Daimler-stal kan je op autojunk terecht, waar je wat door Maybach gesponsorde kunst(enaars) aantreft.

Ook interessant!

  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
    Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
  • Video - Mercedes EQB in beweging
  • Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video
    Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

kunst, Mercedes, Schetsen

Vorig bericht: « Poolse auto ramt huis, brengt bewoner om [updated]
Volgend bericht: BMW 1-serie M coupé gespot »

Lees Interacties

Reacties

  1. ascari15 zegt

    30 januari 2011 om 13:04

    Zelfde ontwerper als die Enzo???

    Login om te reageren
    • snelisanders zegt

      30 januari 2011 om 13:27

      @ascari15: snap het niet?

      Login om te reageren
  2. supasweet zegt

    30 januari 2011 om 13:04

    mooie sculptuur, lijkt wel een chassis voor een toekomstig race model

    Login om te reageren
  3. huge zegt

    30 januari 2011 om 13:09

    En de Belgen kunnen trots zijn want de ontwerper hiervan is een Belg…waarvan we in de toekomst meer zullen zien

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      30 januari 2011 om 13:16

      @huge: Zijnde?

      Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      30 januari 2011 om 13:18

      Hoe heet de beste man dan? Mercedes geeft verder geen informatie vrij in de vorm van een pb, het zijn alleen afbeeldingen.

      Login om te reageren
      • huge zegt

        30 januari 2011 om 14:15

        @sir_smokalot: het is dezelfde ontwerper als de smart scooter dus ff goed lezen welke naam er onder deze tekening staat: http://www.carbodydesign.com/gallery/2010/09/mini-smart-e-scooter-preview/6/

        Login om te reageren
        • Freewarefreak zegt

          31 januari 2011 om 22:56

          @huge: Maar hoe weet jij het dan dat die sculptuur ontworpen is door die Belgische man? Daar ben ik nieuwsgierig naar.

          @Smoke: Diegene waar Huge naar verwijst is Diederik van Brabant. Inderdaad (toen) een student Transportation Design zoals op zijn website te lezen is. Wel een veelzijdig baasje. Nu bezig met Design, maar ook al een gediplomeerd programmeur welke ook software ontwikkeld. Als die zo ambitieus is gaan we vast nog veel van hem horen als de firma Benz hem aanneemt.. ;) Ik neem aan dat hij reeds afgestudeerd is, zijn site is al sinds 2006 niet meer bijgewerkt.

          http://users.telenet.be/actiondiederman/design/index.html

          Login om te reageren
          • huge zegt

            1 februari 2011 om 21:47

            @Freewarefreak: Van Brabant is een zeer goede ontwerper en aangezien hij in de afdeling Advanced Design werkt zullen we niet zo snel een productiemodel van hem zien maar wel bijvoorbeeld showcars…en hoe ik dat weet? laat ik zeggen dat ik zijn chef een klein beetje ken ;)

            Login om te reageren
  4. Jokkebrok zegt

    30 januari 2011 om 13:14

    Ziet er gaaf uut!

    Login om te reageren
  5. Esprit_de_Flandre zegt

    30 januari 2011 om 13:15

    Best wel mooi. 4 wielen eronder en je hebt een prachtige concept car. Of gewoon zo laten en in een volgende Star Trek/Wars film steken.

    Zou het geen idee zijn om iets met de naam Benz te doen? Die is volledig op de achtergrond geraakt, sinds de mislukte fusie met Chrysler…

    Login om te reageren
  6. norge zegt

    30 januari 2011 om 13:18

    Mooi om het verschil te zien tussen design en technische vormgeving .

    Login om te reageren
  7. SHFT zegt

    30 januari 2011 om 13:20

    Marc Newson vs Henry Moore?

    Login om te reageren
  8. janklaassen zegt

    30 januari 2011 om 13:25

    Jaja.

    Login om te reageren
  9. HDM zegt

    30 januari 2011 om 13:27

    Hij doet me met die vleugelflappen over de wielen denken aan de F400 Carving (niet Carver, het ding dat op Carver leek heet de F300 Lifejet):

    Die wielen staan zo schuin als je een bocht neemt om sneller er door heen te gaan.

    Login om te reageren
    • kingkay zegt

      30 januari 2011 om 18:16

      @HDM: de F400. Ben hem van het weekend tegengekomen in een thread over conceptcars. Blijkbaar zorgt de variabele camber ervoor dat dit ding 1,3 G’s trekt in bochten, zeer indrukwekkend.

      Login om te reageren
  10. Justawheelchairguy zegt

    30 januari 2011 om 13:29

    Uhm…zullen we het maar apart en toekomst? noemen?

    Login om te reageren
  11. Hupke zegt

    30 januari 2011 om 13:56

    Dit zou ik doodgraa

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      30 januari 2011 om 13:58

      @Hupke:

      Dit zou ik doodgraag in het zilver als presse-papier op m’n bureau hebben staan.
      Is best wel mooi, dat ze er maar wat lijnen uit gebruiken om de komende reeks modellen te sieren Vooral voor de SLK hadden ze beter hierbij gaan kijken dan bij de SLS.

      Login om te reageren
  12. Vanquish zegt

    30 januari 2011 om 13:57

    Gave sculptuur! Wel grappig dat sommige mensen hier het verschil tussen kunst en een realistisch voorstel voor een nieuwe auto niet helemaal zien…

    Login om te reageren
  13. Jochempie zegt

    30 januari 2011 om 14:04

    Heel fraai! mooi hoe die gaten in het bovenaanzicht er in lijken gestampt.

    Login om te reageren
  14. huge zegt

    30 januari 2011 om 14:18

    overigens heeft Mercedes meer van deze sculpturen:
    http://www.notcot.com/archives/2010/11/mercedes-benz-sculpture-experi.php
    en deze is ook gaaf om te zien:

    alles experimenten onder leiding van Karim Habib die helaas alweer weg is bij MB en de nieuwe exterieur chef bij BMW wordt…

    Login om te reageren
  15. Tommy2 zegt

    30 januari 2011 om 14:35

    Sorry, maar het enige wat ik er in zie is een prehistorische platvis ofzo.

    Login om te reageren
  16. As_long_as_it_is_fast zegt

    30 januari 2011 om 15:02

    Een sculptuur, ja. Een auto, helemaal niet.
    Allemaal veel te futuristisch, maar in de slechte zin van het woord. Dit hoeft er niet te komen voor mij, zelfs geen aftreksel hiervan.

    Login om te reageren
  17. huge zegt

    30 januari 2011 om 15:05

    Nu is het een sculptuur maar in een paar jaar is het een auto met vloeiende, dynamische lijnen…we zullen zeker hiervan iets in de toekomst terug zien (wat ook de bedoeling van een advanced design afdeling is)

    Login om te reageren
  18. Ram-G-maN zegt

    30 januari 2011 om 16:01

    Zeer indrukwekkend, ironisch genoeg is een sculptuur het tegenovergestelde van wat een automobiel is. De een is statisch de ander belichaamd mobiliteit. Om verder te gaan in deze tegenstelling; de een is fysiek de ander is virtueel (het is duidelijk dat het hier gaat om een rendering). De een bestaat uit honderden onderdelen de ander slechts uit een enkele materiaal. :D Leve Mercedes-Benz, en van harte gefeliciteerd met de 125 jarig jubileum!

    Login om te reageren
  19. Citrofiel zegt

    30 januari 2011 om 17:37

    Oh ja. Van bovenaf zie ik er nog wat in… Ik ben wel van de abstracte sculpturen (liever dan figuratieve iig) maar hier heb ik niks mee.

    Login om te reageren
  20. kingkay zegt

    30 januari 2011 om 18:12

    Yeah, hier zie ik best wel een heel coole auto uit voortkomen. Zeker het boven- en vooraanzicht zijn serieus de moeite. Mooi mooi, zou niet misstaan in miniatuurversie ergens in de woonkamer of zo.

    Login om te reageren
  21. Cantago zegt

    30 januari 2011 om 19:10

    Ziet er best gaaf uit, alleen erg functioneel is het niet. Dus de vergelijking met de Patent-Motorwagen Nummer 1 zie ik niet.

    Login om te reageren
    • kingkay zegt

      30 januari 2011 om 19:53

      @Cantago: het is ook geen vergelijking, meer een beeld dat het verloop van de auto door de jaren heen moet weergeven.

      Login om te reageren
      • Cantago zegt

        2 februari 2011 om 23:56

        @kingkay: Maar dat mooie stukje kunst is in de verste verte geen auto? Ik kan beter zeggen: ik zie de link niet;)

        Ze hadden het beter een-kunstzinnig-eerbetoon-aan-125 jaar-auto kunnen noemen!

        Login om te reageren
  22. C220AMG zegt

    30 januari 2011 om 21:17

    Mooi voor in de woonkamer! :D

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North