• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes werkt niet mee aan auto’s Google en Apple

Auteur: Author, gepost 18 september 2015 om 08:45 – 42 Reacties

Dieter Zetsche


Aldus de man met de meest imposante snor van vrijwel de gehele auto-industrie.

Inderdaad, Dieter Zetsche dus. De baas van Daimler heeft op de IAA enkele stevige uitspraken laten ontsnappen van onder zijn strak bijgepunte gezichtsbeharing, die vooral zijn gericht op de autoplannen die de bedrijven Apple en Google hebben.

De automotive toekomstplannen van Google lijken redelijk concreet (je weet wel, die autonome koalabeer), maar wat Apple precies in z’n schild voert is nog niet geheel duidelijk. Klein gokje: iets duurs, elektrisch en met oplaadkabels die verder nergens op passen en heel vlug kapot gaan. Grapje.

Beide bedrijven zijn echter gigantisch groot in omvang en zitten bovendien op een evenredig grote zak met geld. Volgens New York Times is de kans dan ook aanwezig dat Apple en Google een leidende rol gaan spelen in autoland, en zo de bestaande fabrikanten degradeert tot leveranciers van hardware, om het doemscenario even heel kort te omschrijven. Zeg maar een beetje zoals Foxconn zich tot Apple verhoudt.

Dieter Zetsche heeft zich alvast laten ontvallen dat hij Daimler niet zal laten degraderen tot hardwareleverancier van de twee tech-reuzen. Bovendien zegt hij stellig dat het ‘brein van de auto’ niet kan worden vervangen met iOS of Android. Tegelijkertijd vragen strengere wet- en regelgeving omtrent auto’s om meer en complexere software. Denk daarbij natuurlijk ook aan connectiviteit als CarPlay.

Het verband tussen tech- en autobedrijven is dus groeiende, maar wellicht is het een goed idee als Silicon Valley en Cupertino zich nadrukkelijker met autonoom spul en de auto-industrie in het algemeen gaan bemoeien.

Ook interessant!

  • Google Auto werkt briljant in een Volvo
    Google Auto werkt briljant in een Volvo
  • Apple auto niet langer via Hyundai of Kia
  • Mijn Auto: Mercedes-AMG E43 Estate van Marco
    Mijn Auto: Mercedes-AMG E43 Estate van Marco
  • Apple auto
    Apple auto toch weer een stapje dichterbij

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

apple, apple-car, autonoom, daimler, Elektrisch, google, Mercedes

Vorig bericht: « Iemand trek in een Maserati Ghibli met gouden* velgen?
Volgend bericht: Dit is de groenste auto van Marktplaats »

Lees Interacties

Reacties

  1. oranje123456789 zegt

    18 september 2015 om 08:51

    Goh, ik vrees dat het niet snel voor de EU gaat zijn zulke autonome wagens, nuja vrezen, zo slecht vind ik dat nog niet.

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      18 september 2015 om 09:12

      @oranje123456789: Zelf hebben ze ook veel autonome techniek in huis bij Mercedes, maar ook bij de VAG groep.

      Ik ben wel blij met deze keuze van Daimler. De Amerikaanse kijk op privacy, de waarde en noodzaak ervan is anders dan van de Duitsers, die ik via de Stasi geleerd hebben dat het verzamelen van zoveel mogelijk persoonlijke gegevens en opgeven van de privacy behoorlijk niet wenselijk is, en grote impact kan hebben op iemands persoonlijke levenssfeer.

      Doe mij maar een Duits autonoom brein in mijn autonome wagen, in plaats van ‘afhankelijkheid’ en data verzameling door des Werelds grootste online advertentieboer Google.

      Login om te reageren
  2. lamborgfan zegt

    18 september 2015 om 08:56

    Die apple auto heeft vast oplaadkabels als optional extra voor slechts ,€2995.

    Maar die past niet zomaar op je USB poort, dan moet je eerst de omvormer kopen van €1229..

    Dit merk wordt erger in zn optielijsten dan de duitse drie!

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      18 september 2015 om 09:20

      @lamborgfan: Automerken kunnen er ook wat van zelfs bij een paupermerk als Skoda kost het aanzetten van sommige software matige(die al in je auto zitten, maar gewoon zijn ‘uitgeschakeld) opties in je octavia of supurb ook gauw €100 per optie.

      Login om te reageren
      • FelixF zegt

        18 september 2015 om 09:29

        @martinus: Ik zou geen €100 betalen voor matige software als ik jou was!

        Login om te reageren
        • martinus zegt

          18 september 2015 om 09:57

          @FelixF: Geen idee of die software opties dan matig zijn of niet. Ik heb gelukkig al 20 jaar nooit in de armlastige situatie gezeten dat skoda aanbod had in mijn budgetrange.

          Login om te reageren
          • desjonnies zegt

            18 september 2015 om 10:33

            @martinus:
            ik ben blij voor je
            dat je niet armlastig bent
            maar vooral omdat je het van de daken wilt schreeuwen
            bedankt !

            Login om te reageren
      • lambo4all zegt

        18 september 2015 om 09:30

        @martinus: het blijft vag he..

        Login om te reageren
        • marikoelolo zegt

          18 september 2015 om 22:47

          @lambo4all: Heel VA(A)G.

          Login om te reageren
      • sr20det zegt

        19 september 2015 om 08:15

        @martinus: wat heb jij een debiele hekel aan skoda joh? Doe s normaal.. hebben zelf ook een skoda thuis staan en daar is toch echt helemaal niks mis mee dus ik snap je hele hatende punt niet echt. Mag ik vragen in wat voor “PAUPER” merk jij rijdt?

        Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      18 september 2015 om 10:05

      @lamborgfan: je hoeft ons niet te laten weten dat je het niet kan betalen hoor.. :’)

      Login om te reageren
  3. trustmeiamanengineer zegt

    18 september 2015 om 09:06

    Onzin, een paar telefoons en tablets maken met een beetje software is totaal niet te vergelijken met het ontwikkelen en bouwen van auto’s. Neemt natuurlijk niet weg dat autofabrikanten qua software en interface en dergelijke wel zouden kunnen leren van Apple. Bovendien zijn de winstmarges in de Automotive schrikbarend laag, Apple verdiend waarschijnlijk meer op één iPhone dan Citroen op één C1.

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      18 september 2015 om 09:17

      @trustmeiamanengineer: I trust you, you’re the engineer.

      Daarnaast wil ik ook inhoudelijk uw punt onderschrijven.

      Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      18 september 2015 om 10:02

      @trustmeiamanengineer: de fout die jouw onderbuikje maakt is dat ‘ie vergeet dat des te geraffineerder het eindproduct wordt, des te moeilijker het wordt om hem te verbeteren (voor een continue businesscase). Heb jij dan ook ooit gehoord van ontwikkelingskosten?

      Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    18 september 2015 om 09:08

    Ach laten we eerlijk zijn, als de tech merken zich op elektrische auto`s gaan richten, dan hebben de huidige merken gewoon heel snel een achterstand. Al is het maar door de andere manier van denken. Maakt verder uit want de traditionele auto`s zullen waarschijnlijk wel leuker zijn.

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      18 september 2015 om 09:16

      @dutchdriftking: Wie een S klase rijdt, weet dat er meer functionaliteit, sensoren, en computerkracht in zo’n wagen zit dan een Iphone.

      Leuk dat techfabrikanten nu ook wat doen met autonome auto’s, maar ik zie meer kennis en expertise over het bouwen van een goede en autonome auto nog altijd bij de fabrikanten zitten.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        18 september 2015 om 09:30

        @martinus: En ontwikkelen de autofabrikanten al die sensoren etc. zelf, denk je? Daarvoor zullen ze ook hulp van buitenaf moeten inroepen. Net zoals de techfabrikanten hulp nodig hebben bij het ontwikkelen van auto-onderdelen. Ik verwacht dat dit relatief snel kan uitgroeien tot een gelijkwaardige strijd.

        Login om te reageren
        • martinus zegt

          18 september 2015 om 09:52

          @berlinetta: Doen ze ook. Bijna alle boordcomputers in de markt draaien bijvoorbeeld achterliggend op het os QNX. Software met zeer grote focus op security ook gebruikt als os voor veel essentiële fabrieksprocessen en de meeste kerncentrales in de wereld.

          In aansturing en sensoren in Bosch een grote, en zo zijn er nog wel een paar andere partijen actief.

          Login om te reageren
  5. pomoek zegt

    18 september 2015 om 09:47

    Wat ik zo interessant vind aan Google en Apple die de automarkt betreden is dat deze jongens een hele frisse wind door de industrie laten waaien. Je merkt bij grote bestaande autobedrijven een behoorlijke weerstand tegen innovatie in aandrijflijnen, veiligheid, en brandstofbesparende technieken. De enige partij die autofabrikanten tot innovatie kan dwingen is de overheid. Dat er nu binnen de private sector meer innovatieve spelers op de markt komen zorgt er allee maar voor dat ontwikkelingen in een stroomversnelling komen. De 1e min of meer praktisch bruikbare elektrische auto is ontwikkeld door een bedrijf van buiten de bestaande industrie. Ben benieuwd!

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      18 september 2015 om 09:54

      @pomoek: Ben het helemaal met je eens. De verbrandingsmotor heeft zijn beste tijd gehad. Het is dringend tijd voor verandering. Techfabrikanten kunnen hier handig op inspelen.

      Login om te reageren
      • martinus zegt

        18 september 2015 om 10:08

        @berlinetta: Mag ik ook wel gewoon de elektro motor, maar niet de data verzameling van Google, Apple of Opel/GM in de auto?

        Dat levert Mercedes, en blijven ze leveren. Mooi.

        Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          18 september 2015 om 10:11

          @martinus: Dat komt omdat bedrijven in Amerika veel meer rechten/macht hebben dan hier.
          Je zou dus kunnen stellen dat als Merc Amerikaans was, dat zij dat dan ook hadden gedaan. (net als vrijwel elk bedrijf daar)

          Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          18 september 2015 om 10:11

          @martinus: Jij mag dat van mij. En die dataverzameling ben ik het ook niet mee eens. Maar zoals @pomoek zegt is het wel eens tijd voor een frisse wind.

          Login om te reageren
          • martinus zegt

            18 september 2015 om 11:16

            @berlinetta: Voor wie ‘een frisse wind wil’ kan ik aanraden om een cabrio te kopen, voor wie ‘een keer wat anders wilt’ kan ik van harte aanraden een Britse vol aluminium Jaguar te kopen. Wie beide zaken wilt combineren komt uit bij de Jaguar F-type.

            Dus die beveel ik je van harte aan!

            Login om te reageren
            • berlinetta zegt

              18 september 2015 om 11:40

              @martinus: En wie vindt dat er meer in het leven is dan auto’s en graag wil dat het leven op aarde blijft zoals we dat nu kennen, kan een schonere manier van reizen alleen maar toejuichen. Ik ben groot fan van auto’s en gek op die simpele verbrandingsmotor, maar het kan zo niet langer.

              Login om te reageren
              • martinus zegt

                18 september 2015 om 12:19

                @berlinetta: ik ben ook voor volelektrische auto’s. Ik zij mijzelf er ook wel een in de komende 5 jaar bezitten. Lekker laden vanaf je eigen zonnepanelen in plaats van afhankelijk zijn van een overheid die je verneukt met accijns. Koppel vanaf 0 toeren, en het gewicht laag in je wagen.

                Daar los van, wie nu een mooie betaalbare auto wilt om een nieuwe wind door z’n haren te laten wapperen, kan nog niet bij hybride techniek terecht.

                De jaguar F-type, is de ideale auto voor nu wat cabrio ontspanning, je mag hem zelf sturen en hij is lichtgewicht dus milieuvriendelijk door gebruik van Aluminium ipv zwaar ijzer/staal.

            • lekbak zegt

              18 september 2015 om 11:44

              @martinus: je zou prima in het bestuur van een automerk passen.

              Maar dan wel van een merk dat altijd achter de feiten aan zal lopen. Haal je kop uit het zand en let eens op.

              Login om te reageren
      • fyr0 zegt

        18 september 2015 om 10:19

        @berlinetta: Ik denk ook dat de bedrijfsmodellen verouderd zijn, een voorbeeld die mijn pa ondervind:
        Hij wilde een groen “imago”, dus heeft een BMW i3 gekocht. Leuk autotje, redelijk wat power tot 150. Maar nu achteraf blijkt de 130km range toch redelijk kort, want er komen steeds meer elektrische auto’s dus de oplaadpalen zijn steeds meer bezet. Wat leid tot minder kans om op te laden. Hij is al een paar keer naar de BMW-dealer geweest met de vraag of ze nog uitbreidingspakketten aan het ontwikkelen zijn. Over het algemeen wordt er negatief op gereageerd.

        Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar Tesla en haar bedrijfsmodellen, ben ik daar erg over te spreken vooral omdat het elektrische auto’s zijn. Daar kon je een aantal jaar terug het basismodel kopen en die kan je nu gewoon laten uitbreiden, tegen wat extra kosten natuurlijk. Dus kan de range steeds geüpgraded worden, daarnaast blijven ze software actief doorontwikkelen. iets wat bij BMW niet gebeurt.

        Ik denk dat de autobedrijven (vooral de gene die op elektrische auto’s gericht zijn) goed moeten kijken naar Tesla. Een update van het softwarepakket kan de range in gunstige gevallen erg uitbreiden.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          18 september 2015 om 10:30

          @fyr0: Dat Tesla die upgrades aanbiedt, is uiteraard fantastisch. Het is toch geweldig als je ’s ochtends in je auto stapt en er blijkt dat hij opeens een stukje sneller is en je actieradius is verbeterd. BMW had dit bij de i3 inderdaad ook kunnen doen, althans bij de versie die slechts de elektromotor heeft. Mijn verwachting is dan ook dat dit bij een volgend model ook wordt geïntroduceerd. De vraag is alleen hoe ver Tesla dan ondertussen al is.

          Login om te reageren
          • fyr0 zegt

            18 september 2015 om 10:41

            @berlinetta: Ja dat zou mooi zijn, maar je ziet wel dat BMW nu nog te traditioneel denkt.
            Als Tesla nu nog mooiere auto’s gaat maken zou dat helemaal top zijn, maar dat is mijn mening..

            Login om te reageren
  6. henkhupelschoten zegt

    18 september 2015 om 10:21

    Heel dit sprookje wordt 10X niks, weten we nog dat de Duitse 3 here maps hebben gekocht? Hier gaan ze op verder, vergeet i-drive, mmi, Comand Online. Here maps wordt de toekomst. Snap onze Duitse sierlijke snor helemaal. Dat Apple en Google gedoe wordt gelijk geboycot. Zal de EU wel weer niet leuk vinden. Soort Heineken grolsch en Bavaria incident dat volledig onterecht was.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      18 september 2015 om 11:54

      @henkhupelschoten: er is meer dan alleen een kaartsysteempje. Die yanks hebben ontzettend veel geld. Meer dan de gehele autoindustrie bij elkaar. Daarmee kunnen ze (en ze doen het al) de beste mensen opkopen en een revolutionair ander product maken om mensen van A naar B te brengen.

      Als je denkt dat het persee een auto gaat worden denk je al te traditioneel. Ik ben heel benieuwd waar ze mee komen. Het zal vast totaal anders zijn als wat we nu kennen.

      Login om te reageren
  7. desjonnies zegt

    18 september 2015 om 10:40

    Olie
    Olieboeren
    Olieboeren zijn gewoon de BAAS.
    En we sterven nog van de olie, als de Saudi’s gaan frecken, kunnen we nog 3 eeuwen vooruit.
    Olie prijs is nergens op gebaseerd.
    En het milieu interesseert ze niets.
    De ergste zorg is dat een wereld zonder olie gebruik of verbruik een economische crisis te weeg zou brengen die misschien wel één of twee eeuwen zal duren.
    Het spijt me maar olie rules !

    Die elektriek blijft gerommel in de marge, hoe wil je de Sahara doorkruisen met een Tesla, met een ouwe Peugeot kan het………..

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      18 september 2015 om 11:17

      @desjonnies: het is wel ergens op gebaseerd, alleen het wordt bepaald door de OPEC..
      maar zo kun je bij elke ‘waarde’ wel factoren vinden die invloed hebben op de prijs

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        18 september 2015 om 14:33

        @lekkaah:

        Nope, normaal gesproken gaat de olie prijs door het dak heen, dat gebeurt al “bij spanningen in het midden oosten”, nu, nu zijn ze daar zwaar aan het vechten en is de olie relatief goedkoop, me is van mening dat ‘men’ Rusland een lesje willen leren !

        Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          18 september 2015 om 14:41

          @desjonnies: ja, de opec want die blijft lekker doorpompen..
          Waarom? Daar zou je idd vragen over kunnen stellen

          Ik vind het iig prima, rusland kan mij niet genoeg geboycot worden, al lijken wij ook af en toe communistische symptomen af te geven

          Login om te reageren
          • knipperlichtje zegt

            18 september 2015 om 15:27

            @lekkaah: heel simpel, de OPEC heeft door de toegenomen totale productie minder grip op de aanbodzijde van de markt. Het aanbod van olie neemt toe, de vraag niet. Als de OPEC de productie nu afremt verdienen ze minder geld (de rest produceert immers nog gewoon door, dus de prijzen zullen niet extreem sterk omhoog schieten) en daalt hun marktaandeel. Het achterliggende idee van de huidige strategie is dat alternatieve technieken bij de huidige olieprijs niet winstgevend zijn, dus is het gewoon wachten totdat de zwakkere producenten het voor gezien houden.

            Login om te reageren
            • lekkaah zegt

              18 september 2015 om 15:29

              @knipperlichtje: daar is over gestemd ja, en o.a. de saudi’s wilden de productie niet verlagen, sommige andere leden dan weer wel

              Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 september 2015 om 12:29

      @desjonnies: we willen ook helemaal niet van de olie af omdat de olie is. Maar omdat we af willen van de excessieve macht van die mannen in jurken. Daarom zal de electrificatie wel doorzetten. Bovendien worden de binnensteden er flink leefbaarder van.

      Login om te reageren
  8. granlusso zegt

    18 september 2015 om 10:45

    Hadden de Duitse drie niet onlangs een Scandinavische kaartenmaker gekocht met idee om Apple en Google op afstand te houden en onafhankelijk te zijn van hen?

    Das al een eerste stap om zelf aan de top te blijven. Daarnaast blijven investeren in merkbeleving. Zolang mensen de passie voor een automerk blijven ervaren, worden de emotieloze Apple en Google producten minder snel aangeschaft. Een auto is nog altijd iets anders qua prijs dan een een Apple horloge.

    Overigens ben ik wel ‘bang’ dat de emotie uit de autobranche gaat verdwijnen. Dat we over twintig jaar allemaal in doelprogramma’s rijden en bovendien alles in de lease gooien. Dat zit er wel aan te komen… Maar goed, tijden veranderen

    Login om te reageren
  9. mashell zegt

    18 september 2015 om 12:33

    Ik denk trouwens niet dat het een goed idee is dat Silicon Valley zich met de automobiel industrie bemoeit. De verdienmodellen die bedrijven als Google en facebook hanteren met hun “gratis” diensten en gebruiker profilering is uiterst dubieus. Ik denk dat de autoindustrie het gewoon moet houden zoals het is, een paar schijnontwikkelcentra in silicon valley.

    Login om te reageren
  10. sydney zegt

    18 september 2015 om 14:14

    Dieter staat imho naast dé ster van de IAA 2015.En dat zeg als verre van liefhebber van vooral huidige mercedessen.Of misschien juist wel daarom.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North