• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Met deze auto begon 110 jaar geleden Skoda’s auto-avontuur

Auteur: ricardo, gepost 29 oktober 2015 om 19:12 – 26 Reacties

Afbeelding Met deze auto begon 110 jaar geleden Skoda’s auto-avontuurAfbeelding Met deze auto begon 110 jaar geleden Skoda’s auto-avontuurAfbeelding Met deze auto begon 110 jaar geleden Skoda’s auto-avontuurAfbeelding Met deze auto begon 110 jaar geleden Skoda’s auto-avontuurAfbeelding Met deze auto begon 110 jaar geleden Skoda’s auto-avontuurAfbeelding Met deze auto begon 110 jaar geleden Skoda’s auto-avontuurAfbeelding Met deze auto begon 110 jaar geleden Skoda’s auto-avontuurAfbeelding Met deze auto begon 110 jaar geleden Skoda’s auto-avontuur

Met deze auto begon 110 jaar geleden Skoda's auto-avontuur
Waarom zijn we eigenlijk gestopt met het monteren van comfortabele sofa’s in auto’s?

Zoals bij zoveel merken lag autoproductie niet aan de basis van de onderneming. De grondleggers van Skoda, monteur Václav Laurin en de boekverkoper Václav Klement, begonnen in 1895 met het produceren van hun eigen fietsen, onder de naam Slavia in Mladá Boleslav. Vier jaar later werd het assortiment uitgebreid met de eerste motorfietsen. De Slavia type A had 1,25 pk, de iets krachtigere model B ramde een niet misselijke 1,75 pk naar het achterwiel.

Voiturette A
Niet veel later gingen de heren mee op de nieuwe hype in transportland: de automobiel. Koetsen zonder paarden. Hun eerste poging was de Voiturette A, met een watergekoelde viertakt V2-motor met 7 pk. De Voiturette werd geïntroduceerd in 1905. Kort nadat de eerste foto’s in de Allgemeine Automobil-Zeitung (fotokopij) waren gepubliceerd en de eerste testritten achter de rug waren, ging het model in de verkoop.

De bouw van de Voiturette A ging volgens het moderne bouwprincipe van een motorradiator vóór de motor en een hellende stuurkolom. Aan de 1.005 cc tellende tweecilinder werd een transmissie met drie versnellingen gekoppeld, voorzien van een koppeling bekleed met leer. Kon toen gewoon.

40 km/u
De topsnelheid van de Voiturette A, waarvan er 44 zijn gemaakt, lag op 40 km/u. Verder was het een vrij standaard automobiel voor die tijd, met hendels in plaats van een pook, en een comfortabele sofa in plaats van autostoelen. Good times. In de 110 jaar die volgde bouwde Skoda nog eens 17 miljoen auto’s, en groeide het merk uit tot een internationaal opererende onderneming die zeker de laatste jaren op stylinggebied grote stappen heeft gemaakt (Yeti niet meegerekend).

Bij zulke mijlpalen is het altijd leuk om even terug te kijken op het begin, en dat kan nu, want Skoda heeft een set gave foto’s van de Voiturette A vrijgegeven: klik!

Ook interessant!

  • Mijn Auto - De Skoda Citigo E iV van Ramon
  • Vernieuwde Skoda Karoq
    Vernieuwde Skoda Karoq gaat er ZO uitzien
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Autoblog Auto van het Jaar 2021
    Dit is de Autoblog Auto van het Jaar 2021!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, Skoda

Vorig bericht: « De zes foute Fords van SEMA 2015
Volgend bericht: Jos Verstappen laat Le Mans schieten voor Max »

Lees Interacties

Reacties

  1. 406_v6 zegt

    29 oktober 2015 om 19:15

    Volg de Skôda rijder…

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      29 oktober 2015 om 19:35

      @406_v6: Toen was het: Volg de Sôfa rijder.

      Login om te reageren
    • marv46 zegt

      29 oktober 2015 om 21:16

      @406_v6: kleine correctie: het is Škoda, niet Skôda

      Login om te reageren
    • redneckdarian zegt

      30 oktober 2015 om 09:49

      @406_v6: dat kon toen fietsend

      Login om te reageren
  2. maserati zegt

    29 oktober 2015 om 19:15

    Prachtige wagen

    Login om te reageren
  3. blaze3027 zegt

    29 oktober 2015 om 19:18

    Nee.dank je

    Login om te reageren
  4. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    29 oktober 2015 om 19:20

    Pfff, geeneens LED…

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      29 oktober 2015 om 19:33

      @Svenska_Aeroplan_AB: Maar wel een simply clever panoramadak…

      Login om te reageren
    • Mika_Hakkinen zegt

      29 oktober 2015 om 19:52

      @Svenska_Aeroplan_AB: je vergeet de gele stiksels

      Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    29 oktober 2015 om 19:23

    De mening over de Yeti deel ik niet. Ik vind dat juist wel een kek karretje.

    Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      29 oktober 2015 om 23:06

      @dutchdriftking: “yeti daar geet ie” zeggen we altijd in het mooie Brabant. Toch een veel betere wagen dan de tiguan!?

      Login om te reageren
    • dawwg zegt

      30 oktober 2015 om 14:32

      @dutchdriftking: Eens; Yeti vind ik ook een superleuke auto… ziet ‘m helaas te weinig. Nieuwe Superb is ook erg scherp getekend (al vind ik de voorkant iets minder geslaagd).

      Login om te reageren
  6. toniominestrone zegt

    29 oktober 2015 om 19:25

    Mooi merk, zonde dat het ten prooi is gevallen aan de eenheidsworsten van VAG, aan de andere kant zonder deze steun zou het waarschijnlijk net als Saab ten onder zijn gegaan.

    Login om te reageren
  7. lincoln zegt

    29 oktober 2015 om 19:25

    Dit is werkelijk in geen enkel opzicht een Skoda ..

    Gewoon same old VAG marketing gelul dus ..

    Login om te reageren
  8. mgmgb zegt

    29 oktober 2015 om 19:27

    Hoezo Yeti niet meegerekend? Ik vind de Yeti oprecht een leuke auto. En eigenlijk gewoon iedere Skoda, behalve die stomme Citigo. Ok, niet zo leuk als Jaguar of mijn nieuwe fanboy merk Mazda, maar toch. Skoda is best cool. En ik kan iedereen die op vakantie is in Tsjechië aanraden om een keer te gaan kijken in Mlada Boleslav, het ligt niet al te ver van Praag, en zowel het museum als de fabriek zijn absoluut de moeite waard. Heel gaaf om te zien hoe auto’s tegenwoordig gemaakt worden, en de gidsen daar zijn (ook in het Nederlands) heel goed in staat om te vertellen wat ze doen en hoe ze het doen.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      29 oktober 2015 om 19:48

      @mgmgb: ik was er een paar jaar geleden. Ook om informatie te winnen over een scheepsdiesel, maar dat klote museum was toen in verbouw. Ben zeer benieuwd hoe het nu is want het merk heeft best wel historie.

      Login om te reageren
      • mgmgb zegt

        29 oktober 2015 om 23:51

        @lekbak:
        Die verbouwing heeft dan effect gehad! Toen ik er afgelopen zomer was zag het er prachtig uit. Goede gidsen, mooie auto’s en je kon live meekijken met de plaatwerkers in de restauratie werkplaats.

        Login om te reageren
  9. Justawheelchairguy zegt

    29 oktober 2015 om 19:29

    Wist je dat Skoda Tsjechisch is voor Schade of Jammer..?

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      29 oktober 2017 om 08:46

      @kp92: Ano, to je správně.

      Login om te reageren
  10. fransananas zegt

    29 oktober 2015 om 19:32

    Hij lijkt erg op de auto van Buurman & Buurman!

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      29 oktober 2017 om 08:50

      @fransananas: Dan zal ‘ie ook wel plotseling beginnen met praten als je ‘m over de Nederlandse grens rijdt! (Ter verduidelijking: in Pat a Mat wordt helemaal niet gesproken, maar toch vond men het kennelijk nodig om tekst toe te voegen voor de Nederlandse versie, waardoor het hele punt van de serie weg is.. Je moet het kunnen begrijpen zonder gesproken tekst.. Zelfs het Tsjechische “ajeto” (’t is voor elkaar) werd nooit uitgesproken in Pat a Mat…)

      Login om te reageren
  11. Griffin zegt

    29 oktober 2015 om 21:00

    Comfortabele sofa’s? Nooit in zo’n ding gereden dus? :-D

    Login om te reageren
  12. gtwillem zegt

    29 oktober 2015 om 23:52

    Serieus? De Yeti moet het ontgelden? Een van de weinige leuke auto’s die Skoda heeft voortgebracht. Dat is juist zo’n auto waar ik altijd wel blij van word. Net als de Roomster: niet sexy, maar wel erg goed waar hij voor ontwikkeld is.

    Jammer dat er nooit een Yeti vRS is geweest, met een 280pk 2.0 TFSI, 4×4, handbak en offroad banden.

    Login om te reageren
  13. jolig zegt

    30 oktober 2015 om 06:48

    Mensen klagen tegenwoordig veel te hard als ze een beetje doodgaan bij een aanrijding.
    De sofa mis ik persoonlijk niet, maar die lekker zachte stoelen van bijvoorbeeld Volvo uit de jaren ’80 wel, waarom moeten die zo hard zijn tegenwoordig?

    Login om te reageren
  14. gregorius zegt

    30 oktober 2015 om 09:15

    Links Ricardo,
    Recht Angry Yeti.

    https://www.google.ch/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAcQjRxqFQoTCLaK3rzg6cgCFQvxFAod3eQESw&url=http%3A%2F%2Fs61.photobucket.com%2Fuser%2FDogByte6RER%2Fmedia%2FWhodrankmyvodka-1.jpg.html&psig=AFQjCNHDB0K-rZcDfZ-PYdCGvJXRXdYOrg&ust=1446279298514037

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      30 oktober 2015 om 09:16

      @gregorius: http://i61.photobucket.com/albums/h71/DogByte6RER/Whodrankmyvodka-1.jpg

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North