Met deze auto begon 110 jaar geleden Skoda’s auto-avontuur

Auteur: , 26 Reacties

Waarom zijn we eigenlijk gestopt met het monteren van comfortabele sofa's in auto's?

Zoals bij zoveel merken lag autoproductie niet aan de basis van de onderneming. De grondleggers van Skoda, monteur Václav Laurin en de boekverkoper Václav Klement, begonnen in 1895 met het produceren van hun eigen fietsen, onder de naam Slavia in Mladá Boleslav. Vier jaar later werd het assortiment uitgebreid met de eerste motorfietsen. De Slavia type A had 1,25 pk, de iets krachtigere model B ramde een niet misselijke 1,75 pk naar het achterwiel.

Voiturette A
Niet veel later gingen de heren mee op de nieuwe hype in transportland: de automobiel. Koetsen zonder paarden. Hun eerste poging was de Voiturette A, met een watergekoelde viertakt V2-motor met 7 pk. De Voiturette werd geïntroduceerd in 1905. Kort nadat de eerste foto’s in de Allgemeine Automobil-Zeitung (fotokopij) waren gepubliceerd en de eerste testritten achter de rug waren, ging het model in de verkoop.

De bouw van de Voiturette A ging volgens het moderne bouwprincipe van een motorradiator vóór de motor en een hellende stuurkolom. Aan de 1.005 cc tellende tweecilinder werd een transmissie met drie versnellingen gekoppeld, voorzien van een koppeling bekleed met leer. Kon toen gewoon.

40 km/u
De topsnelheid van de Voiturette A, waarvan er 44 zijn gemaakt, lag op 40 km/u. Verder was het een vrij standaard automobiel voor die tijd, met hendels in plaats van een pook, en een comfortabele sofa in plaats van autostoelen. Good times. In de 110 jaar die volgde bouwde Skoda nog eens 17 miljoen auto’s, en groeide het merk uit tot een internationaal opererende onderneming die zeker de laatste jaren op stylinggebied grote stappen heeft gemaakt (Yeti niet meegerekend).

Bij zulke mijlpalen is het altijd leuk om even terug te kijken op het begin, en dat kan nu, want Skoda heeft een set gave foto’s van de Voiturette A vrijgegeven: klik!



26 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Volg de Skôda rijder…
@406_v6: Toen was het: Volg de Sôfa rijder.
@406_v6: kleine correctie: het is Škoda, niet Skôda
@406_v6: dat kon toen fietsend
Prachtige wagen
Nee.dank je
Pfff, geeneens LED…
@Svenska_Aeroplan_AB: Maar wel een simply clever panoramadak…
@Svenska_Aeroplan_AB: je vergeet de gele stiksels
De mening over de Yeti deel ik niet. Ik vind dat juist wel een kek karretje.
@dutchdriftking: “yeti daar geet ie” zeggen we altijd in het mooie Brabant. Toch een veel betere wagen dan de tiguan!?
@dutchdriftking: Eens; Yeti vind ik ook een superleuke auto… ziet ‘m helaas te weinig. Nieuwe Superb is ook erg scherp getekend (al vind ik de voorkant iets minder geslaagd).
Mooi merk, zonde dat het ten prooi is gevallen aan de eenheidsworsten van VAG, aan de andere kant zonder deze steun zou het waarschijnlijk net als Saab ten onder zijn gegaan.
Dit is werkelijk in geen enkel opzicht een Skoda ..

Gewoon same old VAG marketing gelul dus ..
Hoezo Yeti niet meegerekend? Ik vind de Yeti oprecht een leuke auto. En eigenlijk gewoon iedere Skoda, behalve die stomme Citigo. Ok, niet zo leuk als Jaguar of mijn nieuwe fanboy merk Mazda, maar toch. Skoda is best cool. En ik kan iedereen die op vakantie is in Tsjechië aanraden om een keer te gaan kijken in Mlada Boleslav, het ligt niet al te ver van Praag, en zowel het museum als de fabriek zijn absoluut de moeite waard. Heel gaaf om te zien hoe auto’s tegenwoordig gemaakt worden, en de gidsen daar zijn (ook in het Nederlands) heel goed in staat om te vertellen wat ze doen en hoe ze het doen.
@mgmgb: ik was er een paar jaar geleden. Ook om informatie te winnen over een scheepsdiesel, maar dat klote museum was toen in verbouw. Ben zeer benieuwd hoe het nu is want het merk heeft best wel historie.
@lekbak:
Die verbouwing heeft dan effect gehad! Toen ik er afgelopen zomer was zag het er prachtig uit. Goede gidsen, mooie auto’s en je kon live meekijken met de plaatwerkers in de restauratie werkplaats.
Wist je dat Skoda Tsjechisch is voor Schade of Jammer..?
@kp92: Ano, to je správně.
Hij lijkt erg op de auto van Buurman & Buurman!
@fransananas: Dan zal ‘ie ook wel plotseling beginnen met praten als je ‘m over de Nederlandse grens rijdt! (Ter verduidelijking: in Pat a Mat wordt helemaal niet gesproken, maar toch vond men het kennelijk nodig om tekst toe te voegen voor de Nederlandse versie, waardoor het hele punt van de serie weg is.. Je moet het kunnen begrijpen zonder gesproken tekst.. Zelfs het Tsjechische “ajeto” (’t is voor elkaar) werd nooit uitgesproken in Pat a Mat…)
Comfortabele sofa’s? Nooit in zo’n ding gereden dus? :-D
Serieus? De Yeti moet het ontgelden? Een van de weinige leuke auto’s die Skoda heeft voortgebracht. Dat is juist zo’n auto waar ik altijd wel blij van word. Net als de Roomster: niet sexy, maar wel erg goed waar hij voor ontwikkeld is.

Jammer dat er nooit een Yeti vRS is geweest, met een 280pk 2.0 TFSI, 4×4, handbak en offroad banden.
Mensen klagen tegenwoordig veel te hard als ze een beetje doodgaan bij een aanrijding.
De sofa mis ik persoonlijk niet, maar die lekker zachte stoelen van bijvoorbeeld Volvo uit de jaren ’80 wel, waarom moeten die zo hard zijn tegenwoordig?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).