Michelin Premier A/S wordt beter naarmate hij ouder wordt

Auteur: , 21 Reacties

What sorcery is this??!!

Wij mannen zijn als goede wijn: we worden naarmate de jaren verstrijken alleen maar knapper, begeerlijker en smakelijker. Banden daarentegen zijn als vrouwen: ze worden doffer, verliezen stevigheid, en gaan slijtageplekken vertonen. Tot nu, want Michelin komt met een band die belooft betere eigenschappen te vertonen naarmate er meer mee wordt gereden: ze noemen hem de Benjamin Button Premier® A/S.

De techniek die hiervoor wordt gebruikt heet EverGrip, en je moet er zo’n 100.000 km mee kunnen afleggen, waarna de band versleten is, maar ook beter dan ooit. Of zoiets. Gezien dit interessante verouderingsproces stellen wij voor op Le Mans meteen 4 exemplaren onder Audi’s R18 te schroeven, hoeft het ding alleen nog maar voor wat diesel binnen te komen. Kat in ’t bakkie.

De Premier A/S beleefde zijn primeur op de Detroit Auto Show. Het ‘geheim’ zit hem in een een compound waarin rubber is vermengd met royale hoeveelheden silicun en zonnebloemolie, in combinatie met een nieuw profieldesign waarbij de regengroeven na verloop van tijd groter, in plaats van kleiner worden.

De band komt er aanvankelijk in 32 maten (185/65R15 – 245/45R18), dus ze onder je Aventador krikken wordt wat lastig. In deze video probeert een mager Michelin-mannetje je aan je verstand te peuteren waarom hun band zo geweldig is en je juist dit exemplaar moet kopen. Enjoy!



21 reacties

Haha kicke toch? Kan je eerst even stevige drifts neerleggen op een parkeerplaats, om vervolgens met meer grip naar huis te kunnen rijden.
Géén 19″ ?…. fuck! Kan ik ze niet uitproberen…
@tweetyv6: Géén 255?…. fuck! Kan ik ze niet uitproberen…
@littledevil9: geen 275? kan ik ze dus ook niet proberen. :(
@645ci: geen 365? kan simon cowell ze ook niet uitproberen. :'(
@tweetyv6: inderdaad rare maten. :-(
De bandenindustrie hadden jaren geleden al een band gevonden die bijna niet slijt en jaren meekon en helemaal niet kon klappen. Vervolgens ging men op hun handen tellen hoeveel winst ze zouden hebben als elke eigenaar in zijn leven maar 4 banden koopt. Dat leek de bandenboeren toch niet zo verstandig… En nu komen ze met van die onzin banden op de proppen die hoelanger je ze hebt, beter worden. Om misselijk van te worden
@avantplus:
klinkt nogal samenzweerderig, en het lijkt me dat zo’n eeuwig-durende band bijzonder weinig grip moet hebben en/of oncomfortable moet zijn.
@avantplus: ja want als je zoiets uitvind kan je geen belachelijk marges rekenen en concurrenten uitschakelen… Wel dus.

Of ze bestaan niet of er was iets goed mis mee..
De Clooney onder de banden dus
@W115: volgens mijn vrouw: Richard Gere.
Maar dus minder grip als je band versleten is als het droog is
Dus bij een normale band neemt de potentiële water ‘inhoud’ van een band neemt af, doordat het rubber slijt ( de groeven worden minder diep, ergo = > minder ruimte om ’t water door af te voeren.

Bij deze is de potentiële inhoud bij een nieuwe band véél groter, maar is het oppervlak bij een nieuwe band nog ‘veel rubber’,. maar neemt de grip (rubber oppervlak) af naar mate de band ouder wordt, ter compensatie voor de nog steeds grote water verwerkingscapaciteit?

Ergo: Aquaplanning voorkomen, en iets op grip inboeten.

Mwaoh: Klinkt niet onaardig. MAAR: de wettelijke minimumeis blijft gewoon staan, en aangezien het rubberoppervlak afneemt, zal de slijtagesnelheid bij ‘end-of-life’ behoorlijk toenemen? of of of

Naja:zolang ze niet in 175/60R13 leverbaar zijn, kan het mij niet boeien.
@stamp: Antwoord op – neemt de grip (rubber oppervlak) af naar mate de band ouder wordt, ter compensatie voor de nog steeds grote water verwerkingscapaciteit?

Nee, grip zal zelfde zijn

Grip en rubberoppervlak dat de weg raakt zijn niet rechtstreeks aan elkaar gelieerd. Als de band slijt worden de groeven breder en heb je minder rubber dat de weg raakt. Klopt. Maar de druk op het overblijvende rubber neemt evenredig toe. Je wagengewicht blijft hetzelfde en men duwt evenveel wagen gewoon vaster op iets minder rubber. Beter vastduwen is meer grip. In de praktijk zullen het afnemen van het oppervlak en het verhogen van de druk op het overblijvende oppervlak elkaar neutraliseren. Er zijn natuurlijk limieten. Indien een band 1 cm breed was op een wagen zou de druk zo hoog zijn dat het rubber kapot gaat. Bredere banden slijten dus wel minder.

Een fout die je dan ook vaak te horen krijgt is mensen die denken dat bredere banden automatisch een betere grip geven. Juist omdat je eenzelfde gewicht over een groter oppervlak gaat verdelen en het rubber minder hard op de weg drukt ga je de winst van het groter oppervlak teniet doen.

Belangrijkste gripeffecten zijn:
compound : zacht rubber = meer grip
verhouding hoogte band tov breedte = hoe lager de wang hoe minder vervorming in een bocht, maar rechtuit geen verschil

in regen
aanwezigheid van voldoende groeven die hoger zijn dan de waterlaag op de weg. En een voldoende drukkracht om de waterlaag tussen de groeven te duwen. Daarom zijn in regen smallere banden in verhouding beter. bv kijk maar eens naar rallywagens in sneeuw of zwaar regenweer gebruiken.

in sneeuw
aanwezigheid van kartelgroeven. Groeven die opengaan zodat ze zich letterlijk vastbijten in de sneeuw.

Het idee van michelin is op zich niet nieuw. Maar hoe je zo een band maakt daar zit net het slimme stuk. Zou het wel willen weten.
@endofline: Jouw uitleg is niet volledig juist. Inderdaad het verlies van grip door een verkleining van de contactoppervlak zal gecompenseerd worden door de hogere druk per oppervlakte.

Maar dit verband is niet lineair. Het verband is immers zo dat een verdubbeling van een bepaalde kracht op een welbepaald oppervlak niet een verdubbeling van de “grip” oplevert. Dit slaagt op het belastingsafhankelijk gedrag van de band. Hoe groter de belasting wordt, hoe minder rap dat de grip stijgt.

Men heeft dus altijd een hogere “grip” ( in droge omstandigheden! ) met een bredere band dan dat men grip heeft met een smallere band.
Dus ja de mensen mogen denken (redeneren), dat een bredere band meer grip heeft. Dit geldt echter alleen maar in de droge omstandigheden (en dit durven de mensen dan wel weer vaak vergeten.)
zou het geen geweldig idee zijn om die band van begin af aan gelijk zo goed te laten zijn? Misschien een gek idee hoor.
@erce: Ik denk dat het hier ook wordt overdreven (zoals gewoonlijk). Het breder worden van de sporen moet de afname in volume door slijtage compenseren, en niet zo zeer verbeteren. Zou ook wel vreemd zijn. Dus hij slijt minder, en eigenschappen blijven over zijn levensduur constant.
‘Maintaining grip’ is niet hetzelfde als ‘improving grip’. Misleidende titel.
Komt 1 april er nu al aan?
Ik wil wel duurtester worden. Kijken of ze voorbij de 20.000 komen.
Doe mij maar de Pirelli PZero Nero. Die slijten welliswaar een miljoenmiljard keer harder, maar dat boeit me niet, ben tot nu toe nog geen betere band tegen gekomen die meer grip bied. ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).