• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Michelin Premier A/S wordt beter naarmate hij ouder wordt

Auteur: sir_smokalot, gepost 15 januari 2014 om 11:50 – 21 Reacties

Afbeelding Michelin Premier A/S wordt beter naarmate hij ouder wordtAfbeelding Michelin Premier A/S wordt beter naarmate hij ouder wordtAfbeelding Michelin Premier A/S wordt beter naarmate hij ouder wordtAfbeelding Michelin Premier A/S wordt beter naarmate hij ouder wordtAfbeelding Michelin Premier A/S wordt beter naarmate hij ouder wordtAfbeelding Michelin Premier A/S wordt beter naarmate hij ouder wordtAfbeelding Michelin Premier A/S wordt beter naarmate hij ouder wordtAfbeelding Michelin Premier A/S wordt beter naarmate hij ouder wordt

Michelin Premier A/S
What sorcery is this??!!

Wij mannen zijn als goede wijn: we worden naarmate de jaren verstrijken alleen maar knapper, begeerlijker en smakelijker. Banden daarentegen zijn als vrouwen: ze worden doffer, verliezen stevigheid, en gaan slijtageplekken vertonen. Tot nu, want Michelin komt met een band die belooft betere eigenschappen te vertonen naarmate er meer mee wordt gereden: ze noemen hem de Benjamin Button Premier® A/S.

De techniek die hiervoor wordt gebruikt heet EverGrip, en je moet er zo’n 100.000 km mee kunnen afleggen, waarna de band versleten is, maar ook beter dan ooit. Of zoiets. Gezien dit interessante verouderingsproces stellen wij voor op Le Mans meteen 4 exemplaren onder Audi’s R18 te schroeven, hoeft het ding alleen nog maar voor wat diesel binnen te komen. Kat in ’t bakkie.

De Premier A/S beleefde zijn primeur op de Detroit Auto Show. Het ‘geheim’ zit hem in een een compound waarin rubber is vermengd met royale hoeveelheden silicun en zonnebloemolie, in combinatie met een nieuw profieldesign waarbij de regengroeven na verloop van tijd groter, in plaats van kleiner worden.

De band komt er aanvankelijk in 32 maten (185/65R15 – 245/45R18), dus ze onder je Aventador krikken wordt wat lastig. In deze video probeert een mager Michelin-mannetje je aan je verstand te peuteren waarom hun band zo geweldig is en je juist dit exemplaar moet kopen. Enjoy!

Ook interessant!

  • Video: dom zijn vereist ook doorzettingsvermogen
  • Video: misschien toch beter een Urus kunnen kopen
  • Video: klinkt de nieuwe BMW M3 beter dan z'n voorganger?
    Video: klinkt de nieuwe BMW M3 beter dan z'n voorganger?
  • Video: GTST voor gevorderden

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, michelin, Techniek, Video

Vorig bericht: « VL Destino Red Concept: Fisker Sunset revisited?
Volgend bericht: Video: 50 Cent draait dikke donuts in C63 Coupé »

Lees Interacties

Reacties

  1. JamesBond007 zegt

    15 januari 2014 om 11:51

    Haha kicke toch? Kan je eerst even stevige drifts neerleggen op een parkeerplaats, om vervolgens met meer grip naar huis te kunnen rijden.

    Login om te reageren
  2. tweetyv6 zegt

    15 januari 2014 om 11:57

    Géén 19″ ?…. fuck! Kan ik ze niet uitproberen…

    Login om te reageren
    • Arvado zegt

      15 januari 2014 om 13:34

      @tweetyv6: Géén 255?…. fuck! Kan ik ze niet uitproberen…

      Login om te reageren
      • 645ci zegt

        15 januari 2014 om 13:53

        @littledevil9: geen 275? kan ik ze dus ook niet proberen. :(

        Login om te reageren
        • W115 zegt

          15 januari 2014 om 14:37

          @645ci: geen 365? kan simon cowell ze ook niet uitproberen. :'(

          Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      15 januari 2014 om 13:43

      @tweetyv6: inderdaad rare maten. :-(

      Login om te reageren
  3. avantplus zegt

    15 januari 2014 om 12:01

    De bandenindustrie hadden jaren geleden al een band gevonden die bijna niet slijt en jaren meekon en helemaal niet kon klappen. Vervolgens ging men op hun handen tellen hoeveel winst ze zouden hebben als elke eigenaar in zijn leven maar 4 banden koopt. Dat leek de bandenboeren toch niet zo verstandig… En nu komen ze met van die onzin banden op de proppen die hoelanger je ze hebt, beter worden. Om misselijk van te worden

    Login om te reageren
    • super zegt

      15 januari 2014 om 12:12

      @avantplus:
      klinkt nogal samenzweerderig, en het lijkt me dat zo’n eeuwig-durende band bijzonder weinig grip moet hebben en/of oncomfortable moet zijn.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      15 januari 2014 om 13:14

      @avantplus: ja want als je zoiets uitvind kan je geen belachelijk marges rekenen en concurrenten uitschakelen… Wel dus.

      Of ze bestaan niet of er was iets goed mis mee..

      Login om te reageren
  4. W115 zegt

    15 januari 2014 om 12:04

    De Clooney onder de banden dus

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      15 januari 2014 om 21:43

      @W115: volgens mijn vrouw: Richard Gere.

      Login om te reageren
  5. wout441 zegt

    15 januari 2014 om 12:04

    Maar dus minder grip als je band versleten is als het droog is

    Login om te reageren
  6. stamp zegt

    15 januari 2014 om 12:05

    Dus bij een normale band neemt de potentiële water ‘inhoud’ van een band neemt af, doordat het rubber slijt ( de groeven worden minder diep, ergo = > minder ruimte om ’t water door af te voeren.

    Bij deze is de potentiële inhoud bij een nieuwe band véél groter, maar is het oppervlak bij een nieuwe band nog ‘veel rubber’,. maar neemt de grip (rubber oppervlak) af naar mate de band ouder wordt, ter compensatie voor de nog steeds grote water verwerkingscapaciteit?

    Ergo: Aquaplanning voorkomen, en iets op grip inboeten.

    Mwaoh: Klinkt niet onaardig. MAAR: de wettelijke minimumeis blijft gewoon staan, en aangezien het rubberoppervlak afneemt, zal de slijtagesnelheid bij ‘end-of-life’ behoorlijk toenemen? of of of

    Naja:zolang ze niet in 175/60R13 leverbaar zijn, kan het mij niet boeien.

    Login om te reageren
    • endofline zegt

      15 januari 2014 om 13:44

      @stamp: Antwoord op – neemt de grip (rubber oppervlak) af naar mate de band ouder wordt, ter compensatie voor de nog steeds grote water verwerkingscapaciteit?

      Nee, grip zal zelfde zijn

      Grip en rubberoppervlak dat de weg raakt zijn niet rechtstreeks aan elkaar gelieerd. Als de band slijt worden de groeven breder en heb je minder rubber dat de weg raakt. Klopt. Maar de druk op het overblijvende rubber neemt evenredig toe. Je wagengewicht blijft hetzelfde en men duwt evenveel wagen gewoon vaster op iets minder rubber. Beter vastduwen is meer grip. In de praktijk zullen het afnemen van het oppervlak en het verhogen van de druk op het overblijvende oppervlak elkaar neutraliseren. Er zijn natuurlijk limieten. Indien een band 1 cm breed was op een wagen zou de druk zo hoog zijn dat het rubber kapot gaat. Bredere banden slijten dus wel minder.

      Een fout die je dan ook vaak te horen krijgt is mensen die denken dat bredere banden automatisch een betere grip geven. Juist omdat je eenzelfde gewicht over een groter oppervlak gaat verdelen en het rubber minder hard op de weg drukt ga je de winst van het groter oppervlak teniet doen.

      Belangrijkste gripeffecten zijn:
      compound : zacht rubber = meer grip
      verhouding hoogte band tov breedte = hoe lager de wang hoe minder vervorming in een bocht, maar rechtuit geen verschil

      in regen
      aanwezigheid van voldoende groeven die hoger zijn dan de waterlaag op de weg. En een voldoende drukkracht om de waterlaag tussen de groeven te duwen. Daarom zijn in regen smallere banden in verhouding beter. bv kijk maar eens naar rallywagens in sneeuw of zwaar regenweer gebruiken.

      in sneeuw
      aanwezigheid van kartelgroeven. Groeven die opengaan zodat ze zich letterlijk vastbijten in de sneeuw.

      Het idee van michelin is op zich niet nieuw. Maar hoe je zo een band maakt daar zit net het slimme stuk. Zou het wel willen weten.

      Login om te reageren
      • Rabbi zegt

        15 januari 2014 om 15:04

        @endofline: Jouw uitleg is niet volledig juist. Inderdaad het verlies van grip door een verkleining van de contactoppervlak zal gecompenseerd worden door de hogere druk per oppervlakte.

        Maar dit verband is niet lineair. Het verband is immers zo dat een verdubbeling van een bepaalde kracht op een welbepaald oppervlak niet een verdubbeling van de “grip” oplevert. Dit slaagt op het belastingsafhankelijk gedrag van de band. Hoe groter de belasting wordt, hoe minder rap dat de grip stijgt.

        Men heeft dus altijd een hogere “grip” ( in droge omstandigheden! ) met een bredere band dan dat men grip heeft met een smallere band.
        Dus ja de mensen mogen denken (redeneren), dat een bredere band meer grip heeft. Dit geldt echter alleen maar in de droge omstandigheden (en dit durven de mensen dan wel weer vaak vergeten.)

        Login om te reageren
  7. erce zegt

    15 januari 2014 om 12:09

    zou het geen geweldig idee zijn om die band van begin af aan gelijk zo goed te laten zijn? Misschien een gek idee hoor.

    Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      15 januari 2014 om 12:11

      @erce: Ik denk dat het hier ook wordt overdreven (zoals gewoonlijk). Het breder worden van de sporen moet de afname in volume door slijtage compenseren, en niet zo zeer verbeteren. Zou ook wel vreemd zijn. Dus hij slijt minder, en eigenschappen blijven over zijn levensduur constant.

      Login om te reageren
  8. Supreem zegt

    15 januari 2014 om 12:39

    ‘Maintaining grip’ is niet hetzelfde als ‘improving grip’. Misleidende titel.

    Login om te reageren
  9. bh911 zegt

    15 januari 2014 om 13:35

    Komt 1 april er nu al aan?

    Login om te reageren
  10. mierenneuker zegt

    15 januari 2014 om 16:35

    Ik wil wel duurtester worden. Kijken of ze voorbij de 20.000 komen.

    Login om te reageren
  11. Specht zegt

    15 januari 2014 om 21:33

    Doe mij maar de Pirelli PZero Nero. Die slijten welliswaar een miljoenmiljard keer harder, maar dat boeit me niet, ben tot nu toe nog geen betere band tegen gekomen die meer grip bied. ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North