• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi R18 e-tron quattro met een snufje Darth Vader

Auteur: robbie, gepost 12 december 2013 om 11:46 – 27 Reacties

Afbeelding Audi R18 e-tron quattro met een snufje Darth VaderAfbeelding Audi R18 e-tron quattro met een snufje Darth VaderAfbeelding Audi R18 e-tron quattro met een snufje Darth VaderAfbeelding Audi R18 e-tron quattro met een snufje Darth VaderAfbeelding Audi R18 e-tron quattro met een snufje Darth VaderAfbeelding Audi R18 e-tron quattro met een snufje Darth VaderAfbeelding Audi R18 e-tron quattro met een snufje Darth VaderAfbeelding Audi R18 e-tron quattro met een snufje Darth Vader

Audi R18 e-tron quattro 2014
Op het eerste gezicht lijkt deze Audi R18 e-tron quattro wellicht identiek aan de auto die afgelopen zomer de 24 uur van Le Mans won, maar hij is toch echt volledig nieuw.

De auto die in 2014 de circuits onveilig gaat maken is bijvoorbeeld 10 centimeter smaller en 2 centimeter hoger. Ook is er een nog ingenieuzer hybridesysteem gemonteerd.

Volgens Audi Sport is vrijwel elk onderdeel opnieuw ontwikkeld om er voor te zorgen dat de R18 e-tron quattro nog sneller is. Achterin ligt nog steeds een V6 TDI dieselmotor die de achterwielen aandrijft. Verder is op de vooras een ERS-K (Energy Recovery System Kinetic) gemonteerd om kinetische energie op te slaan. Nieuw is verder dat hitte van de turbo wordt omgezet in energie en gebruikt kan worden voor een extra powerboost. Dit systeem draagt de naam ERS-H, Energy Recovery System Heat.

De vernieuwde R18 zou 30% minder brandstof verbruiken dan zijn directe voorganger. Ook is het gewicht omlaag gebracht van 915 kilo naar 870 kilo. Een belangrijke tegenstander van de Audi zal de nieuwe Porsche LMP1 raceauto worden.

Alle details over de hybride aandrijflijn kan je lezen bij onze collega’s van Groen7.

Ook interessant!

  • Audi etron
    Nu te bestellen, de Audi Q4 e-tron 50 Quattro
  • Audi RS e-tron GT rijtest
    Audi RS e-tron GT rijtest video
  • Audi e-tron-rijders krijgen gratis extra range
  • Audi Q4 e-tron rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, e-tron, Hybride, le-mans, lmp1, quattro, r18, Racing

Vorig bericht: « Tom Coronel doet WTCC 2014 in een Chevy
Volgend bericht: Dit zijn de populairste autokleuren van Nederland [2013] »

Lees Interacties

Reacties

  1. bartjuh zegt

    12 december 2013 om 11:50

    Smaller en hoger is nou niet direct wat je verwacht bij de vernieuwing van een racewagen. Mooi dat ze de hitte van de turbo gaan gebruiken, ik vraag me al een tijd af of daar, en uit de warme uitlaatgassen, niet veel meer energie valt te halen.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      12 december 2013 om 11:56

      @bartjuh: die aanpassingen komen vooral door een verandering in de regels gok ik zo.

      Login om te reageren
      • stephanotis zegt

        12 december 2013 om 14:11

        @robbie: Jij gokt gok ik helemaal niet, weet je soms ook of dit een 2MJ, 4MJ, 6Mj of 8MJ (mega joules) hybride systeem is? Ik gok dat ze vooral trager worden.

        Login om te reageren
  2. a3aan zegt

    12 december 2013 om 11:51

    Wauw prachtig apparaat! Nog steeds jammer dat de tail fin verplicht is omdat deze in mijn ogen het design er niet mooier op maakt.
    Aan de andere kant, ja ik weet, is het allemaal puur functioneel en hoeft het niet mooi te zijn.

    Login om te reageren
  3. dotternetta zegt

    12 december 2013 om 11:54

    Zit er copyright op de term “KERS”?

    Login om te reageren
  4. dotternetta zegt

    12 december 2013 om 11:56

    Eeuh..wat is het snufje Darth Vader dan?

    Login om te reageren
    • toroloco zegt

      12 december 2013 om 12:03

      @dotternetta: rode led strip vooraan.

      Login om te reageren
      • dotternetta zegt

        12 december 2013 om 12:41

        @toroloco: hmm..ben geen starwarsfanboy maar Darth Vader heeft geen rood in zijn helm of pak haha

        Login om te reageren
        • antoonniels zegt

          12 december 2013 om 12:50

          @dotternetta: Rode lightsaber. Nerdmodus off.

          Login om te reageren
          • Jantje_555 zegt

            12 december 2013 om 16:21

            @antoonniels: is het dan niet eerder knight rider?

            Login om te reageren
    • MLTB zegt

      12 december 2013 om 19:31

      @dotternetta: Een snufje Satan volgens mij.

      Login om te reageren
  5. phaeton zegt

    12 december 2013 om 12:18

    Maar… waarom zwart? Dat zilvergrijs maakte Audi juist zo herkenbaar.

    Login om te reageren
    • Jantje_555 zegt

      12 december 2013 om 16:22

      @phaeton: ze willen niet opvallen in de donker zeker…

      Login om te reageren
    • stancedjetta zegt

      14 december 2013 om 19:52

      @phaeton: al die lease audi’s zijn al grijs en de lak was nu op dus ze moesten wat anders zoeken

      Login om te reageren
  6. BestwelMichel zegt

    12 december 2013 om 12:35

    je kan zeggen wat je wilt over diesel, maar vanuit technisch oogpunt is het enorm knap dat de auto zo weinig geluid produceert.

    geluid = energie

    Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      12 december 2013 om 12:40

      @BestwelMichel:
      Dr. Ulrich: “Sound is wasted energy”
      Vincegail: “No sound is wasted fun”

      Login om te reageren
  7. Vincegail zegt

    12 december 2013 om 12:38

    Ziet er strak, maar ook nog wat ‘artificieel’ uit. Wacht liever nog even tot 18 december wanneer de nieuwe R18 officiëel gepresenteerd gaat worden.

    Login om te reageren
  8. C6_R zegt

    12 december 2013 om 13:23

    Doel van die rode ledjes aan de voorkant? Of gaan ze dit jaar proberen om de race in z’n achteruit te winnen, bij gebrek aan serieuze concurrentie?

    Login om te reageren
    • gedwongenleaser zegt

      12 december 2013 om 13:28

      @C6_R: dat is om ook de mensen die voor de auto staan te laten weten dat deze achteruit rijdt, snap dat dan.

      Login om te reageren
    • Ferry_76 zegt

      12 december 2013 om 13:48

      @C6_R: Volgens mij om te laten zien wanneer het ERS werkt, of wanneer de auto puur elektrisch rijdt.

      En waarom weer R18? Omdat Renault voor zijn F1 wagens patent heeft op R20 en hoger.

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        12 december 2013 om 15:13

        @Ferry_76:
        Bij Renault janken ze daar niet over, het zijn geen Duitsers.
        De R18 was immers ook gewoon een Renault en geen beste.

        Login om te reageren
        • Jantje_555 zegt

          12 december 2013 om 16:23

          @tupperware: idd het is geen Peugeot dat moeilijk deed over de nummering van Porsche

          Login om te reageren
        • Ferry_76 zegt

          12 december 2013 om 16:49

          @tupperware: Het schijnt dat Renault ondertussen copyrights heeft op bepaalde series:
          http://www.racecar-engineering.com/news/audi-reveals-2014-le-mans-car-ahead-of-us-test/

          Login om te reageren
    • Rice09 zegt

      12 december 2013 om 16:01

      @C6_R: Als ik het goed heb zijn die gekleurde lampen voor de pitcrew zodat ze weten welke auto eraan komt rijden. Ze gaan branden als de pit limiter erop gaat. Sommige teams plakken fluoriserende groene, gele of oranje stickers op de auto om hun auto’s te identificeren, Audi doet het dmv gekleurde lampen.

      Login om te reageren
      • Vincegail zegt

        12 december 2013 om 17:32

        @Rice09: Ik denk dat ook! Ik vermoed dat we rode, blauwe en ook groene ledjes gaan zien zodat elke pitcrew zijn eigen auto makkelijker kan herkennen.

        Login om te reageren
  9. speedie zegt

    14 december 2013 om 00:01

    Het reglement voor 2014 voorziet smaller en hoger, diesel krijgt 30% minder tankinhoud enz. Dus moet Audi wel alle snufjes uit de trukkendoos halen. Lijkt er meer op of men Audi van de zoveelste zege wil afhouden. Zo ook bij DTM waar plots 4WD werd verboden naar achtertraktie. Na een moelijk start wist Audi dit ook in hun voordeel te laten uitdraaien.

    Login om te reageren
  10. bmwe46csl zegt

    14 december 2013 om 21:26

    Devil sixteen, ehh audi r18

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North