Minister Schultz zegt NEIN tegen Duitse tol

Auteur: , 50 Reacties

Een Nederlandse reactie op de invoering van tol in Duitsland kon natuurlijk niet uitblijven.

Sonst noch etwas?

Melanie Schultz van Haegen heeft aangegeven de Duitse tol in elk geval niet ganz toll te vinden. Onze minister van Infrastructuur en Milieu meent dat Nederlanders door de plannen gedupeerd, daar Duitsers worden gecompenseerd middels de voor hen lagere wegenbelasting.

We vragen ons af of deze kritiek gegrond is, want zoals mevrouw Schultz zelf ook al aangeeft zal de Europese Commissie zich nog uit moeten spreken over de kwestie. Duitsland gooit openlijk de knuppel in het hoenderhok, dus een pittige reactie vanuit Brussel zal niet al te lang op zich laten wachten.



50 reacties

En terecht.
Het mooiste vind ik wel dat het tarief op basis van de CO2-uitstoot van het voertuig wordt berekend. Als er érgens een plek is waar mijn auto de opgegeven uitstoot niet haalt, dan is het wel de autobahn. Wie verzint zoiets?
@knipperlichtje: dit is dus het probleem. Er zitten, ook in Nederland, veel te veel van die gekke economen en mensen met werkeloosheidsstudies in het bestuur. Er moeten meer weldenkende en ingenieurs in het parlement komen!
@mrrallycross: Volledig mee eens, laat die ingenieurs maar beslissingen nemen dan wordt het allemaal een stuk beter.
@caterpie: zoals in Duitsland het geval is…
@mrrallycross:
Oh! Oh! Oh! Mijn hele weekend naar de kl*te! Word ik hier als econoom voor gek verklaard en niet behorend tot de weldenkenden! Weet jij wel hoeveel pijn je iemand doet? Maar ja, die verrekte vrijheid van meningsuiting ook, hè? Ik ben er gewoon kapot van! Weet niet, of ik nog ooit op AB terug kom! ;-) ;-) ;-)
Nou ja, 1 keertje nog dan! Vive le Roi!!!!!
@9000cse:
Hij heeft het over ‘ gekke economen’, me is van mening dat jij je er niet door aangesproken hoeft te voelen.

Gekke economen b.v. Joop den Uyl ?
@desjonnies:
;-) ;-) ;-) !
@mrrallycross: We moeten naar een technocratie toe
Een “Nederlandse” reactie is NEIN?
Wahahauw

OT: Natuurlijk is iemand het er niet mee eens. Goh, het is weer eens een Nederlander.
Hoeveel invloed zal het dan hebben?
@mercedesclk350: vergeet niet dat het grootste deel van de haven van rotterdam op het ruhrgebied en verdere doorstroom naar duitsland leunt. als ik hier de a67 op ga zie ik alleen maar vrachtwagens van belgie en de a58 (breda, rotterdam etc) richting duitsland vertrekken. en de economie hier in het zuiden leunt heel erg op die van duitsland. ongelooflijk hoeveel vrachtwagens er hier vanuit helmond richting de a67 gaan, en dat zijn er nog een aantal.
@henkhupelschoten: een groot deel van de Nederlandse economie draait op Duitsland en de Duitse economie is niks zonder de Nederlandse havens en logistiek. Zij zijn net zo afhankelijk van ons als wij van hun.
@henkhupelschoten: dat gaat uitsluitend over vrachtverkeer en die betalen al tol. De nieuwe regeling gaat over PKW’s…
@Griffin: Inderdaad, maar de Maut is ook nog steeds een buikpijndossier in Nederland ;)
Het is Duitsland moppie, niet Nederland. Hou jezelf maar binnen de grenzen aan t werk
Verspilde moeite..
Als Duitsland iets wil invoeren gebeurt het toch..
En wat maken we ons druk om die €100,- .. In het kostenplaatje van het hele autorijden valt dat in het niet..
@fj272: Daar gaat het ook niet om slimmerd… het gaat om het feit dat iedere europeaan geld in de Duitse staatskas moet gaan stoppen maar de Duitserse inwoners zelf niet (krijgen het terug) En dat is oneerlijk! Als deze plannen uiteindelijk na eventuele goedkeuring van de Europese Commissie toch doorgaan dan moet NL ook iets invoeren zodat we het geld uit de Duitse staatskas weer terug krijgen en dat de NL burger dat weer terug ziet via uhh… iets desnoods accijnsverlaging aan de benzinepomp…
@venividivici: Als jij nu ook zo slim was zorgde je ervoor dat je ook bepaalde auto’s net als ik op Duits kenteken rijdt… Slimmerd!!
@VeniVidiVici: Nee hoor, niet iedere Europeaan hoeft geld naar Duitsland over te maken, alleen de mensen die van de Duitse wegen gebruik willen maken.
Net als wanneer je in Duitsland in de trein of metro stapt, dan moet je ook betalen. Duitsers kunnen hiervoor ook een compensatie krijgen door het af te trekken als woon-werk verkeer. Vind je dat ook oneerlijk? Een ook al is het antwoord ja, vind je dat politiek gevoerd moet worden op basis van onderbuikgevoelens? In Frankrijk en Oostenrijk betaal je ook, maar nu komt het dichtbij en dan is het opeens huilie huilie.
Ik ook
In mei 1940 zeiden we ook tegen de Duitsers: nein nein nein. Maar ook toen deden ze gewoon wat ze wouden.
@ihrte:
Nee, te makkelijk.
@PeugeotGTI:
Yep, maar deze Duitser kan wel wat hebben hoor.
Om het eerlijk te maken, omdat ik in Nederland woon mag ik ook gewoon betalen..
Als ze al die fietsen teruggeven kunnen we er misschien over praten.
Nein mann
Een land zowat indammen en vervolgens tol gaan lopen vragen. Denemarken zal ook wel niet blij zijn. Wat mij betreft annexeren we een stuk land ter grootte van een snelweg door Duitsland naar centraal Europa.

Dit is gewoon een heel korte termijn visie van Duitsland die ze later nog terug zal bijten.
Hmmm, alsof de Duitsers zich daar wat van aan trekken…..
Europa = Duitsland volgens Merkel.toch? Hun volkslied is nog steeds Deutsland,Deutsland UBER alles.Hun rijbewijs heet nog steeds FUHRER schein he.Die hebben weinig geleerd van de tweede wereldoorlog.
@Alfarobert: Heel gek dat ze na ’45 niet gewoon hun hele taal in de prullenbak hebben gegooid en iets nieuws zijn begonnen…..
@Alfarobert: het volkslied is bedacht bij de eenwording van duitsland uit de bundesländer. Die zin slaat er dus op dat een verenigd duitsland beter was dan de onafhankelijke staatjes.
@Alfarobert:
Mijn hemel!!! In welk tijdperk leef jij? Ga aub eens terug naar de schoolbankjes, ja? Wat een reactie! Gewoon belachelijk!
@Alfarobert:
De melodie van het Duitse volkslied is hetzelfde gebleven. Gecomponeerd in 1796.
De tekst die jij hierbij opschrijft zijn onderdeel van ‘die verbotene Strofen’, dwz. heb je het lef deze teksten te zingen kom je er minder gemakkelijk vanaf dan wanneer je ‘F… de koning’ roept / schrijft.
(en dit is een understatement)
Gaan we zeker nu ook tol heffen met terug werkende kracht op de A31 welke met Nederlands geld is neer gelegd.
Groot gelijk van de Duitsers, die mooie Autobahn moet ook onderhoud hebben. Voor Oostenrijk moet je al jaren lang extra vignetten kopen. In Frankrijk heb je tol wegen, In Slovenië betaal je tol, Zwitserland, 3 keer raden, ja precies ook vignet halen. Italie staat vol met tol wegen…..ik betaal graag paar tientjes om lekker 250 te kunnen rijden :)

Gewoon niet mekkeren maar betalen, anders moet Schultz ook gewoon vignetten voor NL gaan verkopen.
@slickrick: Zover ik weet hoeven de Duitsers zelf geen tol te betalen in tegenstelling tot hoe het in andere landen geregeld is (Tot voor kort in ieder geval was dit het plan. Ze zouden via een belastingconstructie korting krijgen op de duitse moterijtuigbelasting en netto evenveel kwijt zijn als nu). Dit is dus discriminatie en geen wonder dus dat er ook vanuit Europa zoveel ophef over is.
@imdoctorbob: Ze betalen gewoon voor de wegen d.m.v. wegenbelasting. Voor de buitenlanders is het tol inderdaad
@slickrick: Ik lees net inderdaad dat het voorstel van een jaar terug is aangepast inderdaad. In een eerder plan stond nog dit vandaar mijn reactie: http://www.nu.nl/economie/3815687/duitsland-moet-plan-tolvignet-autobahn-aanpassen.html

@felixf: Ik denk dat je even moet gaan zitten en een kopje thee/biertje, geen idee waar je het over hebt.
@imdoctorbob: Nee hoor, niet iedere Europeaan hoeft geld naar Duitsland over te maken, alleen de mensen die van de Duitse wegen gebruik willen maken.
Net als wanneer je in Duitsland in de trein of metro stapt, dan moet je ook betalen. Duitsers kunnen hiervoor ook een compensatie krijgen door het af te trekken als woon-werk verkeer. Vind je dat ook oneerlijk? Een ook al is het antwoord ja, vind je dat politiek gevoerd moet worden op basis van onderbuikgevoelens? In Frankrijk en Oostenrijk betaal je ook, maar nu komt het dichtbij en dan is het opeens huilie huilie.
@FelixF: Dit was voor VVV bedoelt.
@imdoctorbob: Mwa als discriminatie zie ik het niet. Ze gaan gewoon van een systeem naar een ander. Eerst betaalde je voor het gebruik en onderhoud van de wegen via de wegenbelasting. Nu komt er gewoon een ander systeem daarvoor in de plaats wat de rekening beter neerlegt bij de gebruiker.
@FelixF:
Feit is, dat buitenlanders voor het gebruik van Duitse wegen moeten gaan betalen en Duitsers niet. En de term, die daarop van toepassing is heet, juridisch gezien, discriminatie. Het is zelfs als volgt uit te leggen: Als Duitser mag je in een Duits restaurant gratis naar binnen, maar als buitenlander moet je € 5,- entree betalen. Het gaat dus over een ongelijke behandeling en dat heet toch echt discriminatie.
@9000cse: Ik snap het al, je bent te gewend geraakt aan Nederland dat je denkt dat sommige zaken het normaalste van de wereld zijn. Even een reminder van hoe het er in normale landen aan toe gaat:
-Wegenbelasting is bedoeld om de kosten van het aanleggen en onderhouden van wegen te dekken, niet om de staats- en provinciekas te spekken
-Zaken dubbel belasten is niet normaal

Nu komen we dus bij Duitsland, daar hebben ze tot dusver het systeem dat mensen die een auto op naam hebben staan, wegenbelasting moeten betalen. Het oude idee van, ‘goh, de mensen die auto’s hebben zijn degenen die van de wegen gebruik maken’. Nu veranderen ze dat naar een systeem waarbij je ‘wegenbelasting’ betaald via tol. Voor Nederlanders lijkt het dan natuurlijk het meest voordehandliggende dat je de oude wegenbelasting + de tol moet gaan betalen. Maar niet overal worden automobilisten gebruikt als melkkoeien.
Het is dus volslagen onzin om discriminatie te roepen, iedereen die gebruik maakt van de snelwegen betaalt, het enige wat er gebeurt, juist om discriminatie tegen te gaan is dat Duitsers niet dubbel hoeven te betalen (tol + wegenbelasting).
Als Nederland nou ook tol invoert voor niet Nederlandse kentekens zijn we klaar.
Doe dan gewoon Europese tol tarieven. En gooi die CO2 onzin nou eens het raam uit aub. Alsof wat er uit de uitlaat komt de enige vervuiling is die auto’s produceren.
Ik weet het niet.
Volgens mij heeft Melanie zelf boter op haar hoofd.

Want ze mag het dan niet eens zijn met de Duitse tolheffing voor buitenlanders, maar het blijft oorverdovend stil in Den Haag als Utrecht en Rotterdam om behoorlijk willekeurige redenen auto’s van een bepaalde leeftijd de toegang tot de stadscentra verbieden.

Sorry Melanie, verbeter de wereld, begin bij jezelf en ruim eerst je eigen nest op !

En wat deze Duitse tol betreft, ik heb weinig hoop en illusies, Duitsland is de baas in de EU, de Fransen hebben al jaren schijt aan het begrotingstekort van 2%, laat ik maar zwijgen over de Grieken en de Italianen.

Iedereen krijgt een lollie van de Duitsers en die top komt er doodgewoon, wedden?
@desjonnies:
top = tol sukkeltje !

De enigen die nog een beetje roering kunnen maken zijn de Britten, helaas heeft Nigel Farage verloren en is hij opgestapt als leider van UKIP, zijn ” Who are you ” speech in het Euro Parlement is legendarisch en hilarisch en nu zie ik die enge kale Duitser die zichzelf heel eng politiek correct en democratisch doet voorkomen steeds verder naar voren komen.
De EU is dan ook niet ingevoerd in het voordeel van de burger. Enkel in het voordeel van de overheden. Als hen dat uitkomt.
Als ze dan ook eens naar ZOAB gaan I.p.v. die betonwegen..
Mevrouwtje miepgraag..

#1 Het kwartje van Kok kost meer dan een jaar Duitsland… Gaat ze dat maar eerst effe terug geven.
#2 De wegenbelasting in Duitsland is al minimaal ten opzichte van Nederland
#3 In Duitsland hebben ze geen BPM
#4 In Duitsland is de bijtelling 1/4 van hier
#5 In Duitsland heb je 100-110 octaan benzine
#6 In Duitsland zijn de accijnzen 20% lager

Gaat ze effe die dingen fixen in Nederland, ga ik graag klagen over de PKW maut.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).