Definitief: betalen om op de autobahn te mogen rijden

Auteur: , 67 Reacties

De laatste horde is genomen en verkeersminister Dobrindt krijgt zijn zin. U moet gaan betalen om gebruik te mogen maken van de autobahn.

Duitse afzetters

De omstreden tolplannen van Duitsland – waarbij niet-Duitsers moeten dokken en Duitsers de tol terugkrijgen via de wegenbelasting – zijn vandaag door de Bondsraad, de Duitse Eerste Kamer, goedgekeurd. De Duitse Tweede Kamer had zijn fiat al gegeven, dus niets staat Merkel nu nog in de weg om de hand op te houden bij de landsgrenzen. Wacht, was dat niet dezelfde Merkel die vorig jaar “mit mir wird es keine Maut geben” riep? Klopt. Maar politici gonna politici. Dus fuck you, EU-burger, met je vrij verkeer van goederen en personen.

Wat kost tol in Duitsland?

Afgesproken is dat het tiendagenvignet 5, 10 of 15 euro kost, afhankelijk van de uitstoot van je auto. Voor een tweemaandenvignet ben je straks 16, 22 of 30 euro betalen. Een jaarvignet gaat gemiddeld 74 euro kosten. (We komen nog terug op de uitstootgrenzen.) Verkeersminister Dobrindt denkt met de tol 513 miljoen euro per jaar op te strijken, maar die bewering wordt door tegenstanders van de tolplannen in twijfel getrokken.

Het is nog niet helemaal duidelijk voor welke wegen de tol gaat gelden, maar de snelweg en meeste B-wegen zullen er niet aan ontkomen.



67 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Prijzen vallen me nog mee. Zeker als je bedenkt dat 20km Nordschleife al bijna 30 euro is. Voor Oostenrijk heb je toch ook een vignet nodig? Het bedrag en tol
Maken mij niet zoveel uit, zolang er maar minder Baustellen zijn en je een beetje kan doorrijden (zal wel een naïve gedachte zijn.)

Alleen staat het wel een beetje haaks op waar de EU voor staat, dus dat is vreemd.
@gtwillem: Alleen is de EU ansich al 1 groot faalproject, dus dat scheelt.
@gtwillem: het gaat mij er meer om dat je iig nog een beetje door mag karren op de stukken waar t kan; wel zo leuk.

Zelf woon ik dus in Zwitserland: net over de grens in Duitsland is langs de hele grensstreek een industrie voor Zwitsers die met hun nu erg dure CHF zich rot lachen in Duitsland. Vraag me af of die blij zijn met die 15 euro om even 2km over de grens te mogen (niemand in Zwitserland rijdt een auto die in de 5 of 10 euro categorie gaat vallen :) ).
@gregorius: wat rijd je zelf?
@scottishcarspotter2000: auto met label G. G van Goed.
Ten minste, dat dacht ik. Schijnt ie maar een label F te hebben.
(zie foto avatar: A6 c6 4.2 v8 & E93 330i als zomercabrio).

Anyway, vrijwel zeker vallen beide in de 15euro categorie.
@gregorius: Ah, de F van F*ck ya all! ;p
@gtwillem: idd hoop ik dat ze die verrekte baustellen dan eens verminderen. Dan zijn die kosten nog enigzins verantwoord.
@mrrallycross: die baustellen die zullen voorlopig niet minder worden, de duitse snelwegen hebben heel wat achterstallig onderhoud opgelopen in de jaren van het ijzeren gordijn. Ze hebben het zo lang als mogelijk was uitgesteld door noodoplossingen zoals kleine stukken asfalt waar de schade extreem was te repareren. Nu dat niet meer kan moet alles in één keer gebeuren…
@ettie: en vergeet de bruggen niet waar ze verkeerd beton hebben gebruikt. Ok die moeten allemaal vervangen worden.
@ettie: als ze het voor onderhoud van de wegen gebruiken is het niet erg anders gaan we maar lekker via belgie naar de middelandse zee toch.
@dirkiii: wij rijden bijna elke maand wel 1 keer op en neer naar oostenrijk in de winterperiode. Dan kan het toch wel erg vervelend zijn dat er een enorme berg baustelles op de route ligt.
@mrrallycross: Het hele idee achter de pkw maut is om geld op te halen om het achterstallig onderhoud te gaan doen. Als ze dat echt gaan doen krijg je dus gewoon nog meer Baustellen.
@gtwillem: Duitsland is grotendeels plat (ja het zuiden niet, maar daar zie je ook weinig zwaar vrachtwagenverkeer) en heeft een wegdek van Belgische kwaliteit en in Oostenrijk rij je kilometers hoog door de bergen op perfecte wegen. Daarmee vind ik het voor Oostenrijk iets meer gerechtvaardigd dat er tol betaald moet worden. Wat ik nog het ergste vind is dat Duitsland tol wil hebben, maar dat Nederland dat niet wil. Met Rotterdam als megahaven en al het vrachtwagenverkeer dat onze wegen verstopt mag je hier gratis rondrijden als Roemeense vrachtwagenchauffeur?!? Daarnaast druist het inderdaad in tegen het vrij verkeer van personen en goederen.
@Thomasio:

Vrachtverkeer moet ook in Nederland gewoon een eurovignet kopen.
Nou Nederland, goed voorbeeld doet volgen. Hier ook invoeren alleen zou ik ipv uitstoot het gewicht gaan hanteren.
@arnoldh: nee, juist niet.
In NL gaat t een stuk minder opleveren. Overigens komen de mensen die naar NL komen, vaak ook al geld uitgeven in NL; ipv er alleen doorheen rijden. Mensen die geld komen uitgeven in je land, moet je niet plagen met die soort dingen.
@arnoldh: het verschil is dat de Duitsers het geld terug krijgen via de wegenbelasting. Iets wat ze nooit zouden doen in NL. Nederland zou de tol gebruiken als extra inkomsten bron.
Lekker uitstoot gebaseerd! Mag ik lekker 5 euro dokken met mijn c350e maar wel 250 kilometer per uur rijden. Hahah
@audirijder: oké. Stoer die van mij gaat 295 en nu….
@carspotterbugatti: Een fiets gaat helemaal niet zo snel.
@carspotterbugatti: Netjes! Alleen jij moet waarschijnlijk 3 keer zoveel tol betalen als ik.
@carspotterbugatti: Maar jij houdt van Bugatti dus jij hebt sowieso -1.
@carspotterbugatti: wat voor auto?
@gtwillem: Audi s5 coupe
@carspotterbugatti: getuned? V6 of V8?
@gtwillem: V8 met. Met begrenser er af gehaald.
@carspotterbugatti: halen die 295? Voor zulke snelheden lijkt 354pk niet voldoende. 280 lukt net, 295 op de klok waarschijnlijk ;-)
@gtwillem: Hoe weet jij dat die 354 Pk heeft. Hij heeft 30 Pk extra heb hem laten Tunen. En ik heb toch echt van de zomer op de Duitse Autobahn 296 aangetikt.
@carspotterbugatti: Ik ben bekend met tunerslatijn.

Feit is, als je een S5 4.2 laat tunen tot 385pk kost je dat zo’n 6 mille. En dan loopt ie 282km/h. Wind mee, bergaf, veel fantasie haal je 296 op de teller, maar echte kilometers loopt het niet harder dan 282. Getuned. Met alleen chiptuning en verwijdering van begrenzer haal je 275km/h.

Check BB Automobiltechnik. Zijn goede jongens!
-edit: dimmen. Laatste keer-
@carspotterbugatti: Ik ben zeker niet jaloers, ik gun iedereen z’n plezier.En een kind al helemaal niet. Je moest eens weten ;-). Jij geeft aan dat jouw auto 295 (en later zelfs 296) haalt tegen een mede reaguurder in een soort ‘wie heeft de grootste’ contest. Want die heeft van hem gaat maar 250 (wat ook erg snel is)

Vooropgesteld, de S5 Coupe is een schitterende auto. De 4.2 motor is een erg fijn blok. Deze is alleen erg lastig te chiptunen. 15pk max, alles daarboven en de motor gaat extreem ‘rijk’ en onregelmatig lopen. Als je dat 300 wilt laten lopen, dan zul je echt met een kompressor of turbo kit aan moeten komen voor 100pk extra. Ik heb hier een linkje (http://www.bb-automobiltechnik.de/deutsch/fahrzeugtyp/audi/audi-a5/audi-s5/leistungssteigerung/audi-s5-v8-4.2/index.html) waar je kan zien wat er moet gebeuren om bepaalde prestaties te halen. En dit zijn erg professionele jongens die weten wat ze doen en alles uitmeten. Geen tunerslatijn en naar boven afronden, maar specifieke getallen.

En dan zie je dat jouw verhaal niet lijkt te kloppen (wat ik al van te voren dacht).
Nogmaals, je hebt een schitterende auto en ik wens je veel veilige en plezierige kilometers, maar 30pk ‘chip’ je er niet zo even bij en 275 ligt dichter bij de waarheid. En dat is nog steeds Heel Erg Snel. Prettig weekend gewenst, kerel!
@gtwillem: Aangezien jij bekend met de tuning van de 4.2 V8 uit de stallen van VW-Audi heb ik een vraagje. Is het te adviseren om er een turbo/kompressor erop te gooien? En wat voor vermogenswinst kan je behalen voordat alle andere onderdelen ook vervangen moeten worden om het vermogen aan te kunnen?
@gekketurbo: er zijn een paar opties mogelijk, afhankelijk wat je er mee wilt bereiken en wat voor auto je hebt. Grofweg gezien zijn er drie typen Audi 4.2 blokken:

De standaard A6/A8 4.2. 290-335pk.

De S specifieke 4.2 (340-355pk)

De RS 4.2 (420-450pk).

Bij de gewone A6 en A8 kun je prima een kompressor monteren. MTM levert een K500 kit (met Kleemann kompressor) en dan gaat het vermogen vam 300-335 naar ongeveer 420-450, afhankelijk van de specificatie. Let wel: vaak wordt er een tussenkoeler geplaatst en het is aan te raden om enkele aandrijfonderdelen te preventief te vervangen. Tip: doe dit alleen bij een versie met automaat. De handbakken (zie je sowieso niet veel, moest je speciaal bestellen) kunnen het koppel niet aan.

De S motoren zijn in grote lijnen gelijk, maar op een of andere manier zijn ze iets gevoeliger voor tuning. Ik weet dat Stasis uitstekende onderdelen hiervoor levert. HPA en APR eveneens. Ook hier voornamelijk kompressorkits. Ook hierbij nooit de versies met handbakken opvoeren. Dweilen met de kraan open. Ook hierbij zou ik alles er wel op aanpassen. Typisch vermogen is 450-500pk. Afhankelijk of je uitlaat en inlaat plus chip er op afstemt. Er zijn een paar die een Turbo hebben gemonteerd, en het vermogen ligt dan al gauw rond de 500pk, maar de klappen die de aandrijflijn krijgt zijn flink.

De RS 4.2 zijn in grote lijnen hetzelfde, maar de materialen zijn vele malen exotischer. Kompressor kits zijn er zat te krijgen, vermogen vaak rond 500-550pk.

Conclusie: er is voldoende te krijgen voor de 4.2 motoren. Ik zou altijd een kompressor adviseren en geen turbo ondanks het grotere vermogen van zo’n föhn. Vervang de inlaat voor een opener exemplaar en een op maat gemaakte uitlaat (EPS) of van een goede tuner. Neem meteen een intercooler en oliekoeler. Dit kost allemaal geld, maar als het in de soep loopt ben je veel meer kwijt. Daarbij is elk onderdeel vervangen weer goed voor een paar extra paardjes ;-).

Nog een tip: zorg dat je auto in absolute topconditie is. Reden lijkt me logisch ;-)

Daarbij gaat het grapje flink geld kosten. Een kompressorkit kost zo 4.500 euro. Dan moet ie er nog op. Met de extra onderdelen ben je zo 7-10k kwijt, maar heb je wel een snelle Audi ;-)

Om wat voor 4.2 zou het gaan in jouw geval?
@gtwillem: Het gaat om een Pheaton uit 2011 met 335pk. Beetje de ultieme sleeper; gewoon velgen standaard en je maakt iedereen wijs dat het een Passat is, maar onder tussen kan je ook een streep trekken met alle vier de wielen tegelijk, althans dat is de intentie.

Ik zit wel te twijfelen of een vermogens winst van circa 30% 10K waard is. Ook past het eigenlijk niet bij de karakter van de auto, maar de kleine kind in mij wil ook wat…
@gekketurbo: *2010
@autoblog: edit button blijft een groot gemis!
@gekketurbo: een late Phaeton! Interessant! Mooie auto. Bij APR kun je die naar 535pk tillen met een Stage III Supercharger kit. Maar dat kost je al gauw 10 mille, geïnstalleerd. Voordeel: alle belangrijke onderdelen worden vervangen.

Op een A8 is het effect groter, omdat die een stuk lichter is. Andere optie is een W12, maar dat is een heel gecompliceerde motor met heel veel zin brandstof.

Je kan ook informeren bij JD Engineering. Daar weten ze alles van VW en Audi. Maak duidelijk wat je wensen zijn en wat je budget is en ze helpen je heel erg graag. JD zorgt er ook voor dat de door hen getunede auto’s ook daadwerkelijk rijden. Ze doen ook onderhoud. En een voordeel: ze zijn Nederlands. Je hoeft niet naar Oostenrijk (MTM) of via de APR site in Amerika onderdelen te bestellen.

@carspotterbugatti: Mooie auto!
@audirijder: Thanks! En ook lekker snel bij de stoplichten! En een heerlijke V8!
Scheiße!
Nu kan de EU zijn daadkracht en nut laten zien door dit heel snel weer te verbieden.
@trustmeiamanengineer: EU in één zin noemen met daadkracht en nut. Hoe durf je.
En vanaf wanneer moet dit gaan lopen?
@pimko: lopen is nog gratis
Hadden we dat hier ook maar i.p.v. houderschapsbelasting…
Tijd dat wij dit systeem ook in Nederland invoeren voor alle buitenlanders die hier op bezoek komen.
Dan kom ik niet meer in Duitsland het is tegenwoordig overal tol. Als ik van het eiland af wil waar ik woon. Moet ik al Tol betalen voor de tunnel. Wil ik naar België ook al tol. Het is overal tol tegenwoordig. Moesten ze hier ook is doen voor die Duitsers kijken hoe ze dan reageren!
@carspotterbugatti: Dan blijf je toch lekker op je eiland?
Op de brenner is dit altijd goed geregeld, je betaalt aan het begin van de pas in Oostenrijk gelijk maar als je in Italië komt krijg je een mooi ticketje mee. En als je dan ergens afslaat moet je je ticket daar in stoppen berekent hij de prijs en loopt het verkeer gewoon door, hoop dat ze dit in Duitsland dan maar ook invoeren
Ik kan nu wel gaan zeiken, maar feit is dat Duitsland gewoon een doorvoerland is naar vakantielanden Italië, Zwitserland etc. Op zich dus wel logisch dat zij ook een graantje mee willen pikken van al dat verkeer, dat tot nu toe kosteloos gebruik heeft gemaakt van das Autobahn.

Persoonlijk zie ik het uiteraard liever sneuvelen, maar die kans is klein. Waar ik mij wel zorgen over maak is dat ik op jaarbasis misschien 20 keer op de autobahn ben. Vaak zit er een tijdje tussen waardoor ik veroordeeld ben tot een jaarvignet.. Een tiendagenvignet aanschaffen, terwijl je maar één dag van de autobahn gebruik maakt is ook zo wat. Klote dus.

Dat worden dus minder dagjes uit naar Essen, Oberhausen en Dusseldörf.
Das ist nicht so toll
Doe dan in Nederland ook maar tol op alle wegen richting strand. Achterbakse regel is dit zeg.
@mrrallycross: gewoon die prijs van die achterlijke boot naar texel met 50€ per rit verhogen, zitten toch alleen maar Duitsers daaro
Ik vraag me af of het zomaar is toegestaan om Duitse burgers te ontzien via wegenbelasting. Volgens mij is dat een type discriminatie dat niet is toegestaan binnen de EU. Goede kans dat het hele project gaat sneuvelen na invoering, als je het mij vraagt.

Erg jammer verder, even een dagje op en neer naar Keulen of Aken doe je minder snel als je dan eerst een vignet moet halen waar je toch wel flink wat voor moet neertellen.
@Sorcerer: Daar gaat nu juist de hele discussie ook over. Nieuws nooit gevolgd?
Als je zo stom bent om naar Mofrika te willen moet je er ook maar voor bloeden..
@norge:
Zoals ihrte al zegt, Duitsland is een doorvoerland, wil ik bijvoorbeeld naar Noorwegen kom ik toch echt eerst door Duitsland…

Duitsland is net België; je komt er alleen omdat je er doorheen moet naar wél leuke plekken.
De beroerde (snel)wegen maken het nog eens extra afzien, al waren de wegen nou in puike conditie dan was het nog tot daar aan toe, nu is het 5km rijden 500m baustelle 5 km rijden 500m baustelle 5 km rijden 500mm baustelle enz enz enz…
Fijn land.
@stationcar: Luxemburg. Heel mooi doorvoerland. Gooi er jaarlijks mijn tank vol (aire Bergem) en zie er verder geen kloot van. Super snelweg. Glad als een aal, 130 per uur. Ideaal. En géén tol.
En in Nederland mag heel de wereld nog lekker gratis blijven rijden? Braafste jongetje van de klas??
Tol id niet zinvol
Tol is niet zinvol
@ikrol123: Tol is niet toll?
Hmmm. Nog een reden om zomers lekker te vliegen!
Wij gaan vaak naar Duitsland maar dat is dus nu afgelopen. Ga geen 74 euro dokken..
Offtopic: Duitse tolplannen en een reclame voor Miele in 1 artikel op de Android app? Wie is er aan het trollen?

Ontopic: Nu wordt het twee keer per jaar 50 km rijden om boodschappen te doen in Leer een stuk onaantrekkerlijker. Heb het er niet voor over
Tol voor die bagger autobahn :-|
Betonnen troep waar vooral geen spatje regen op mag vallen..
Inhalende vrachtwagens
Linksplakkende gare Duitsers
En op de motor afremmen schijnen ze ook nog niet onder de knie te hebben

Als het met de tol dan maar net zo goed wordt als de Franse autoroute
Ik vind die tol helemaal niet zo’n probleem.

We gaan toch ook gewoon naar Oostenrijk, Zwitserland en Slovenië op doorreis naar Italië en Kroatië

Ik heb liever 1 vignet dan 10 files voor tolpoortjes zoals in Frankrijk waar je 70 euro mag lappen om naar de de zuidkust te kunnen rijden.

Ook de korting voor Duitsers vind ik geen probleem waarom immers 2x voor hetzelfde betalen?

Met die umweltplakkette heb ik meer moeite dat is gewoon geldklopperij mijn auto is van 2015 zou raar zijn als die de stad niet in mocht.
Hier kun je uitrekenen wat een jaarkaart kost (voor als je vaak in Duitsland moet zijn):

http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/wirtschaftspolitik/was-kostet-die-pkw-maut-der-maut-rechner-13033902.html

Hangt dus af van Benzine of Diesel (=duurder), Euro x klasse en cylinderinhoud. MEt beetje auto wordt een jaarkaart al gauw 90 euro zo te zien.
Gaat dit ook voor motoren gelden?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).