• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Motorolie uit dierlijk vet

Auteur: Dennis, gepost 4 december 2008 om 16:31 – 22 Reacties

G Oil

In een verantwoord dieet zul je niet veel verzadigde vetten tegenkomen. Die zijn slecht voor de gezondheid, want ze zorgen er in ons lichaam voor dat het cholesterolgehalte in het bloed stijgt. Dat kan tot gevolg hebben dat er vet op de wanden van onze bloedvaten wordt afgezet waardoor deze kunnen dichtslibben. Dit verhoogt de kans op hart- en vaatziekten. Kijk, zo leer je nog eens wat anders op een website over auto’s. Toch gaat dit artikel over motorolie uit dierlijk vet.

Het bedrijf Green Earth’s engine oil uit het Amerikaanse Connecticut heeft aangegeven deze maand een motorolie variant te lanceren die niet uit fossiele olie is gemaakt, maar uit dierlijk vet. Men heeft een manier gevonden om uit vet afval van het slachthuis, een substantie te brouwen die chemisch identieke eigenschappen heeft als ruwe olie. Het proces wordt reeds gebruikt om de G-Oil motorolie te maken die geschikt is voor 2- en 4-takt motoren.

Volgens het bedrijf is er op het gebied van motorolie niet verschrikkelijk veel veranderd sinds Mobil in 1974 met synthetische motorolie op de markt kwam. “De olie die wij maken is het beste dat er verkrijgbaar is”, aldus een zelfverzekerde Mat Zuckerman, chef van de technologie afdeling van Green Earth’s engine oil. De groene olie kan tegen een concurrerende prijs worden verkocht. Op kleine schaal wordt de olie al verkocht, maar het American Petroleum Institute moet nog toestemming geven om het product grootschalig op de markt te brengen. Die toestemming verwacht het bedrijf deze maand.

In technische zin zou het bedrijf zelfs toekomstige het brandstoftekorten kunnen bestrijden, maar aangezien er onvoldoende vet is om aan die enorme vraag te voldoen, houdt het bedrijf het vooralsnog bij de smering van motoren.

Vorig jaar werd in Amerika volgens de Energy Information Administration in totaal 23 miljoen liter smeerolie verkocht. Green Earth’s engine oil is jaarlijks in staat om 5 miljoen flessen groene motorolie te produceren. Hiervoor krijgt het bedrijf dierlijk vet aangeleverd van een nabij gelegen slachthuis. Ondanks dat het een druppel is op de gloeiende plaat van de olieproblematiek, is het wel zo dat alle beetjes helpen. Ik heb een soort déjà vu.

Met dank aan Lenard voor de tip!

Ook interessant!

  • Honda maakt eigen auto's tot hondenhok
    Honda maakt eigen auto's tot hondenhok
  • Video: Wat je nog niet wist over offroad banden
    Video: SUV banden zijn parels van techniek
  • Vet! In deze Porsche kart zit een motor van Honda
  • Een Ford Mustang als lesauto, hoe vet is dat?
    Een Ford Mustang als lesauto, hoe vet is dat?

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

dieren, Techniek

Vorig bericht: « Nieuwe oude Jaguar E-Type uit originele reserve onderdelen
Volgend bericht: BOVAG introduceert nieuw keurmerk voor occasions »

Lees Interacties

Reacties

  1. 3301 zegt

    4 december 2008 om 16:35

    dus die beesten blijken toch ergens goed voor te zijn! lijkt me voor zo`n dier een hele eer om jezelf op deze manier nuttig te maken na je dood..

    Login om te reageren
  2. Thibaut zegt

    4 december 2008 om 16:41

    Gaia anyone?:D

    Login om te reageren
  3. AutoInformatief zegt

    4 december 2008 om 16:43

    Dus nu moeten we meer dieren gaan slachten om meer olie te krijgen?

    Maar goed het is tenminste weer een betere ontwikkeling op het gebied van de auto’s he, we komen er uiteindelijk wel :P

    Login om te reageren
  4. vla zegt

    4 december 2008 om 16:48

    Hoeveel W hoeveel is dat dan? Enneuh, ik wil geen stinkende dierenresten in mijn motor!! Bah! Als je een beetje verbruikt, stinkt het naar rotte dieren, en als het spul ergens op blijft liggen, korst het toch aan?

    Login om te reageren
  5. Rickert zegt

    4 december 2008 om 17:02

    ik vraag me af wat er gebeurd als ik dat in me brommer gooi??
    ik denk idd dat t niet lekker ruikt?

    Login om te reageren
  6. RH zegt

    4 december 2008 om 17:18

    alle bee(s)tjes helpen

    Login om te reageren
  7. luwek zegt

    4 december 2008 om 17:28

    als je die zooi verbrand is het dan ook CO2 neutraal??.. denk het niet he?

    Login om te reageren
  8. Larrs zegt

    4 december 2008 om 17:35

    Gaan we het productie proces nog zien met Mike Rowe van Dirty Jobs? Lekker knoeien met dierlijk vet.

    Login om te reageren
  9. Rick zegt

    4 december 2008 om 18:10

    @Rickert

    Ruikt het naar een slachthuis.
    Wel beter, nu de olie minder word kunnen ze van de ruwe olie benziene maken, of komt dit ook nog op de markt naast euro loodvrij te hangen aan zo’n slangetje?

    Login om te reageren
  10. Nick zegt

    4 december 2008 om 18:33

    Ik denk niet dat het anders zal stinken dan normale synthetische motorolie, want het is immers een synthetisch raffinaat van dierlijk vet. Niet het dierlijk vet zelf.

    Login om te reageren
  11. Nick zegt

    4 december 2008 om 18:38

    @de vlaeminck: Volgens hun website:

    Available Weights:

    * 5W-20
    * 5W-30
    * 10W-30
    * 10W-40
    * 15W-40
    * 20W-50
    * SAE-30

    Zoals vrijwel alle motoroliën SAE, ACEA en API goedgekeurd. Maar verwacht geen VAG 504/507, MB 229.31/229.51 of BMW Longlife 4 keurmerk.

    Login om te reageren
  12. Einser zegt

    4 december 2008 om 18:55

    Weer eens wat anders dan een ’tijger in je tank’!

    Login om te reageren
  13. vla zegt

    4 december 2008 om 18:55

    @ Nick
    Thanks! Da’s een best volledig lijst, maar de meeste oliën zijn al zo duur, dan nog eens extra betalen voor olie van dierlijke oorsprong… Ik denk niet dat dit zal aanslaan.

    Login om te reageren
  14. Klassiekerrally zegt

    4 december 2008 om 19:19

    Er was al brandstof die naar patat ruikt (rij maar eens achter een McDonalds vrachtauto…), dus wanneer dit naar gebraden vlees ruikt hebben we alleen nog een substantie nodig die naar spruitjes of bloemkool ruikt.
    Krijg er bijna honger van!

    Login om te reageren
  15. glenne zegt

    4 december 2008 om 19:56

    man zelfs met zo een olie in mijn golf is hij nog niet eens milieu vriendelijk!

    Login om te reageren
  16. Citrofiel zegt

    4 december 2008 om 20:49

    “in totaal totaal 23 miljoen liter”
    –edit: dank u, is inmiddels gefixt–

    OnTopic; Restafval gebruiken kan alleen maar goed zijn. Verhoogt het rendement tenslotte. Dus: Goed!

    @ klassiekerrally; Of zou die patatgeur uit de laadruimte komen? ;)

    Login om te reageren
  17. Klassiekerrally zegt

    4 december 2008 om 21:17

    @ Citrofiel: Sinds wanneer ruikt McDonalds patat naar patat? (en laten we het helemaal maar niet over de smaak hebben!) ;)

    Login om te reageren
  18. Citrofiel zegt

    4 december 2008 om 21:36

    @ klassiekerrally; :lol: Daar heb je me!

    Login om te reageren
  19. Kasper zegt

    4 december 2008 om 21:38

    Maak het uit menselijk vet!! 2 vette vliegen in 1 klap…

    Login om te reageren
  20. Mr. Marteen zegt

    5 december 2008 om 01:21

    Dus toch hè , hoe krijg je een Olifant in de auto… eerst de olie er uit laten lopen , daarna het fantje in de bekleding verwerken.

    Login om te reageren
  21. WHCG Cronenberg zegt

    8 december 2008 om 17:36

    Al meer dan 15 jaar geleden heb ik de “nooit meer olieverversen”uitgevonden met 10 jaar garantie en verzekert bij de ALLIANZ tegen motorschade en € 50.000,- beloning voor de eerste klant die schade krijgt door het nooit meer verversen!

    Login om te reageren
  22. Paul Bols zegt

    15 oktober 2009 om 19:28

    Inderdaad de beste oplossing voor transvetten!!!!

    Wij herinneren u eraan dat bijna 20% van de bevolking een hoge bloeddruk heeft, 29 % zwaarlijvig is, 32% dagelijks roken, 41% te weinig bewegen en 63% een te hoge cholesterol heeft.
    Iedereen kent wel het spreekwoord: “roet in het eten gooien”. Dit spreekwoord past perfect bij het gebruik van transvetten in onze dagelijkse voeding..

    Als ruwe richtlijn kan men stellen dat verzadigde vetten ( transvetten ) bij kamertemperatuur gestold (vast) zijn en hoofdzakelijk van dierlijke oorsprong zijn. .

    Transvetten doen de bloedvaten dichtslibben. Door het dichtslibben van de bloedvaten, heb je een hogere kans op hart- en vaatziekten op jongere leeftijd..

    Met deze willen wij aan de Overheid vragen om:.

    Teken petitie: http://www.hartziekte.be/petitie.php

    1.Beperk het transvetgehalte van plantaardige oliën en zachte, smeerbare margarines tot maximum 2% van het totale vetgehalte en

    2.Beperk het transvetgehalte voor alle andere levensmiddelen tot maximum 5% van het totale vetgehalte, met inbegrip van ingrediënten die worden verkocht aan restaurants..

    * VZW Hartziekte respecteert uw privacy. Uw gegevens zullen in het kader van deze petitie aan de bevoegde autoriteiten worden bezorgd en zullen in geen geval voor commerciële doeleinden worden gebruikt. .

    De bedrijven en supermarkten die reeds aan deze voorwaarden voldoen kunnen gebruik maken van het Europees geregistreerd Cardiolabel. Op deze manier kan de consument een bewuste en gezonde keuze maken bij zijn volgende aankoop..

    Na onderzoek kunnen wij zeggen dat verschillende producten aan deze normen voldoen, toch is een daadkrachtig optreden een noodzaak.

    Dank voor uw stem !!!

    VZW Hartziekte

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North