• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Een Ford Mustang als lesauto, hoe vet is dat?

Auteur: RubenPriest, gepost 24 september 2021 om 13:17 – 36 Reacties

Een Ford Mustang als lesauto, hoe vet is dat?

Dat is toch de droom, om rijlessen te ondernemen in een Ford Mustang als lesauto.

Het is niet ongebruikelijk om een Ford Mustang te huren als trouwauto, maar als lesauto? Toch is het zo. Anno 2021 kun je gewoon lessen in zo’n dikke bak. Nou, met een kleine kanttekening die jij al van een kilometer zag aankomen. Namelijk het feit dat we het hier niet hebben over een Mustang met een vijfliter V8.

  • Ford Mustang lesauto

In plaats daarvan hebben we het over de volledig elektrische Ford Mustang Mach-E. De SUV van het automerk is recentelijk door het CBR officieel goedgekeurd als lesauto. Het is natuurlijk wel een auto met een beperking, deze Ford. Of, wat eerbiediger gezegd, het levert een gelimiteerd rijbewijs op als je hier je lessen in voltooid. Je mag namelijk praktijkexamen doen voor code 78 rijbewijs. Oftewel, een automaat rijbewijs. Rijden met een auto met een handgeschakelde versnellingsbak is dan niet toegestaan.

  • Ford Mustang lesauto
  • Ford Mustang lesauto

Anno 2021 is dat niet een heel groot probleem meer. De meeste nieuwe auto’s hebben meestal een automaat. Bij een elektrische auto is dit sowieso het geval. Het voordeel van een Ford Mustang Mach-E als lesauto is dat de leerling geen koppeling of versnellingsbak kan slopen. In het ergste geval trapt de leerling het verkeerde pedaal in, maar dan kan de instructeur nog altijd ingrijpen met zijn eigen pedalen.

Ook interessant!

  • Ford Mustang Shelby GT500 rijtest
    Ford Mustang Shelby GT500 rijtest video
  • Video: Mustang-rijder doet powerslide, maar dan..
    Video: Mustang-rijder doet powerslide, maar dan..
  • Nieuwe Ford Mustang maakt gelijk debuut als brute GT3 racer
  • Ford laat de Mustang Mach-E naar benzine ruiken

Nieuwste artikelen

  • Porsche Macan Rotterdam
    Introductie duurtest: de elektrische Porsche Macan
  • Mercedes 190 maakt LL Cool Jesque comeback op de ‘Ring
  • Dieven verhuren vers gestolen Rolls-Royce, Aston Martin en Corvette
  • Viaplay blijft bloeden, moet rechten verkopen
FacebookTweetPinLinkedIn

Ford, lesauto, mustang, rijbewijs, Video

Vorig bericht: « Noorwegen haat benzine- en dieselauto nu echt
Volgend bericht: Prijs eerste elektrische bedrijfswagen van Toyota bekend »

Lees Interacties

Reacties

  1. undifined1 zegt

    24 september 2021 om 13:37

    Doet me weer denken aan mijn rijlessen, had les in een (toen) 10 jaar oude Discovery II. Eigenlijk perfecte lesauto, je zit mooi hoog alles goed te zien, keertje stoeprand meepakken heeft de auto geen schade aan en is eigenlijk nog behoorlijk wendbaar

    Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      24 september 2021 om 15:09

      Ik heb mijn rijbewijs gehaald in een instapper Peugeot 306 diesel. Lekker spartaans, maar goedkoop lessen: ik was incl examen nog geen 700 gulden kwijt.

      Login om te reageren
      • mustang750supersnake zegt

        24 september 2021 om 22:23

        @sportabgasanlage: lekkere wagentjes die 306jes….maar had een roland garros uitvoering…zou k nu best willen hebben…

        Login om te reageren
    • Jasper2020 zegt

      26 september 2021 om 13:33

      Geef zelf sinds een paar maanden rijles in een Tesla model 3 2021 Long range Dual motor.
      Leerlingen vinden het helemaal fantastisch, ik trouwens ook!

      Door de lagere bijtelling/afschrijving/mia/geen wegenbelasting/nooit meer tanken rijd ik voor hetzelfde tarief als de Volkswagen upjes met automaat hier in de regio. Total cost of ownership van de tesla tov een golf 8 diesel automaat is werkelijk de Tesla een stuk voordeliger, lijk wel gek om dan voor een golf te kiezen.

      Wel zet ik de auto tijdens lessen op “chill” mode voor een 0-100 tijd van zeg 7.5sec, dat moet snel zat zijn en de “roll” functie zodat het rijden het meest lijkt op een traditionele automaat.

      Login om te reageren
  2. cossiekiller zegt

    24 september 2021 om 13:45

    Dit is alsnog beter dan die Nissan Almera uit ’97 die ik als lesauto had. Was wel een puristische handgeschakelde en atmosferische knaller! Dat dan weer wel.

    Login om te reageren
    • mazdav6 zegt

      24 september 2021 om 14:13

      Ik moest het tijdens mijn rijlessen doen met een VW Polo 1.2 tdi slowmotion met 450k+ op de teller. Ben blij dat ik daar na 20 uur les vanaf was haha.

      Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      24 september 2021 om 14:48

      @cossiekiller: ik in een ford focus van de eerste generatie. Ding was net nieuw toen en best cool toen der tijd.

      Login om te reageren
    • jarnobakker zegt

      24 september 2021 om 17:12

      @cossiekiller: ik moest het doen met een toyota corola diesel uit 1992… Geloof mij invoegen op de snelweg was een hele uitdaging.

      Login om te reageren
  3. petroldrinker zegt

    24 september 2021 om 14:02

    Laten we ze vooral lessen in autos die veel voor je uit handen nemen, zodat als ze daarna in een oud koektrommel stappen (want meer kan 90% niet betalen) om een lekkere 4avage tr maken… heel handig

    Login om te reageren
  4. Robert zegt

    24 september 2021 om 14:16

    Ik ben wel benieuwd wat de tarieven zijn van een les in zo’n auto. En enkel automaat rijden zie ik op de korte termijn toch wel als nadeel, tenzij je geld genoeg hebt om een jonge occasion met automaat te kunnen scoren, want die zijn toch nog wel schaars als je het tussen de oudere, betaalbare auto’s moet zoeken.

    Zelf heb ik les gehad in een Opel Kadett 1.8 GT en daarna een Vectra A 1.8i.
    ergens eind 1987 tot begin 1989. Lesgeld kostte een wopping 45 gulden per uur, maar dan had ik ook echt een heel uur les (zonder halen of brengen van een andere leerling).

    Login om te reageren
    • b00st zegt

      24 september 2021 om 15:10

      Je geeft zelf al antwoord op je vraag denk ik. De tarieven zullen hoger zijn, voor mensen die het kunnen/willen betalen, die zich ook geen zorgen moeten maken om een tweedehands barrel te rijden, maar gewoon een nieuwe Mini of whatever van papa cadeau krijgen.

      Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      24 september 2021 om 15:12

      De wat grotere rijscholen bieden meestal ook les in een automaat aan (voor mensen die niet kunnen of willen schakelen, bijv. ouderen die op latere leeftijd hun rijbewijs halen). Die auto’s kunnen ze nu vervangen door een elektrische auto. Het gros van het wagenpark zal voorlopig gewoon ICE met handbak blijven.

      Ik zag laatst overigens een Model 3 als lesauto, dus deze Ford heeft zeker niet de primeur.

      Login om te reageren
  5. rutgerg zegt

    24 september 2021 om 14:21

    Ik zie steeds meer ev lesauto’s. Houdt dat dan in dat er straks niemand meer in een handgeschakelde auto mag en kan rijden…. Zo beperk je als rijschool wel je doelgroep hoor. Voordat de gemiddelde tiener een ev of automaat kan kopen issie wel flink wat jaren verder vaak.

    Login om te reageren
    • r3fl3x zegt

      24 september 2021 om 17:43

      Interessant wat er gaat gebeuren ja. Handgeschakelde auto’s zijn wel echt minder en minder verkrijgbaar. Wie weet vervalt de uitzondering voor automaat gewoon. Moet je zelf maar zorgen dat je leert schakelen als je zo graag een oude handbak wilt rijden.

      Login om te reageren
  6. papa zegt

    24 september 2021 om 14:42

    Hoe zit het met flipperbakken? Is dat automaat of handgeschakeld

    Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      24 september 2021 om 15:12

      @papa 100% automaat

      Login om te reageren
    • b00st zegt

      24 september 2021 om 16:59

      Geen koppelingspedaal = automaat

      Login om te reageren
  7. vaakbenjetebang zegt

    24 september 2021 om 14:42

    Lang geleden, mijn rijlessen voor B. Dat was in een uni-bordeauxrode VW Golf III diesel. Uitrustingsniveau CL, met kunststofzwarte bumpers en ‘manual everything’. Atmosferische diesel hè, dat spreekt. En dan leer je wel schakelen, want anders kom je niet van de plek. Mensenkinderen, wat was dat ding traag.

    Anno nu is zo’n code78 helemaal zo gek nog niet. Goed, het beperkt je keuze voor je (eerste) autootje enigszins maar ik denk dat 95% van de mensen meer heeft aan leren rijden in een auto met alle elektronische toeters, bellen en (hulp)systemen dan in eentje met een technisch relikwie als een handbak. Je haalt dat rijbewijs immers voor de komende 50 jaar, niet voor de voorbije… Laten we wel wezen, de gemiddelde autoblogger heeft ook al geen idee meer hoe om te gaan met een handchoke, de eigenaardigheden van carburateurs of een niet-gesynchroniseerde versnellingsbak.

    Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      24 september 2021 om 15:13

      @vaakbenjetebang Double Clutch FTW!

      Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      24 september 2021 om 15:49

      Aanslingeren FTW ! :-D

      Login om te reageren
    • O plaat zegt

      24 september 2021 om 16:38

      Met een choke leer je op 5 min omgaan. Als je niet met een handbak kan rijden volgens jouw rijbewijs, mag je het nooit. En ja er zijn tal van voorbeelden waar dit nuttig kan zijn. Als je als stielman bij een bedrijf begint heb je bvb 99% kans dat je met een handgeschakelde bestelwagen van de zaak zal rond rijden. En dat is nog maar één voorbeeld.

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        24 september 2021 om 17:04

        @shiva: Je snapt mijn punt: de techniek schrijdt voort. Al die ouwerwetse meuk is leuk voor ons liefhebbers, maar voor normale mensen totaal niet interessant of relevant – en een handbak is ouwerwetse meuk anno 2021. Mach-E te laten voor wat hij is. Voor 95% van de mensen is het nu al, of anders op de zeer korte termijn, een volkomen triviaal punt. De handbak gaat er uit. Big whoop. De ‘echte’ truckers moesten ook altijd wat meewarig lachen om zo’n gesynchroniseerde ZF-bak, vervolgens moest een halve generatie later lachen om de EPS, maar ondertussen is zo’n halfautomaat en ook de handbak ook in dat wereldje nagenoeg uitgestorven. En dat is een wereldje van beroepschauffeurs, niet van mensen die per ongeluk van A naar B moeten…

        Login om te reageren
    • jarnobakker zegt

      24 september 2021 om 17:17

      @vaakbenjetebang: ik ben van ‘ 83 . mijn allereerste keer rijden was in een lada die ouder was als mij ( was wel ruim voor de toegestane leeftijd).

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        24 september 2021 om 17:52

        @jarnobakker: Zelf ben ik van 1978, en mijn eerste, qua leeftijd hoogst illegale kilometers (nou ja, meters) heb ik onder begeleiding van mijn vader gemaakt in een toen al aardig gammele Escort Mk2 op een lege, onverharde parkeerplaats bij de plaatselijke amateurvoetbalclub. Je snapt: kostelijke lol.

        Login om te reageren
        • sportabgasanlage zegt

          24 september 2021 om 18:15

          Mijn eerste meters achter ’t stuur bij m’n vader op schoot waren in ’n rode Renault 4 uit 1980.

          Login om te reageren
          • vaakbenjetebang zegt

            24 september 2021 om 19:07

            @sportabgasanlage: met paraplu-pook? Lachen!

            Login om te reageren
            • sportabgasanlage zegt

              24 september 2021 om 19:44

              Jep! Recht uit ’t dashboard

              Login om te reageren
  8. spidermann zegt

    24 september 2021 om 18:33

    Les in een Opel Ascona B 2.0 diesel in 1981, wat was dat een slome duikelaar.
    Daarna nog CE/DE gehaald in een Opel Blitz met open laadbak.

    Login om te reageren
  9. allesmetturbo zegt

    24 september 2021 om 18:41

    Gadver, zou er dood niet in gevonden willen worden. Lelijk ding

    Login om te reageren
  10. civicfk3 zegt

    24 september 2021 om 22:05

    Hier in Assen rijd al een aantal weken een model 3 rond met losbordje op het dak, wel even wat anders dan de 206 hdi waarin ik les had :’)

    Login om te reageren
  11. mustang750supersnake zegt

    24 september 2021 om 22:11

    dit is geen mustang!

    Login om te reageren
  12. mustang750supersnake zegt

    24 september 2021 om 22:22

    overigens mijn eerste ‘les’ gehad van een kameraad toendertijd in zijn grijze kadet…

    hij zei van te voren: wedden dattie je de eerste keer wegrijden afslaat? ikke ‘neeeyoh’…..
    5 mtr verder….ik zei t toch🤣….

    Login om te reageren
  13. degrotemuis zegt

    25 september 2021 om 22:55

    Toch maar een Mustang GT met handbak als lesauto als het een Mustang moet zijn. Code 78 beperkt je nu nog best wel lijkt me. Beginnende bestuurders beginnen volgens mij niet heel vaak met nieuwere auto’s. Oudere kleinere auto’s (ivm kosten) met automaat zijn niet bepaald in overvloed te vinden. Ook lease kan lastig zijn ivm lease budget aan het begin van de loopbaan. Of een busje huren of lenen met verhuizen, toch lastiger. Dus als je kan, zou ik toch afrijden in een handgeschakelde auto. Dat hoeft dan niet meteen zoiets als mijn lesbak te zijn, een Nissan 1.4 op LPG met op de dag van het examen net een nieuwe koppeling was toch een extra uitdaginkje, maar in ieder geval een handbak zodat je jezelf geen beperkingen oplegt. Net als meteen lessen en afrijden op een zware motor als je oud genoeg bent. Ook als je het niet meteen gebruikt, altijd handig om te doen, just in case.

    Login om te reageren
  14. Max zegt

    30 september 2021 om 16:38

    Een Elektrische auto, een SUV, een automaat… Wat is er dan nog leuk aan het rijden??! Alsjeblieft zeg!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North