
Is deze klassieke Jaguar V12 E-Type Series 3 Roadster uit de jaren zestig een oude of een nieuwe auto? Beide, want hij is nagenoeg volledig opgebouwd uit oude ongebruikte en dus feitelijk nieuwe Jaguar E-Type reserve onderdelen.
Het idee ontstond toen de Engelse hobby automonteur Ray Parrott werd benaderd door Mike Wilkinson. Wilkinson is eigenaar van het bedrijf M&C Wilkinson Jaguar Spares uit Yorkshire dat handelt in Jaguar reserve onderdelen. Ray Parrott was daar een vaste klant. Mike Wilkinson had hand weten te leggen op een grote partij originele en ongebruikte Jaguar E-Type onderdelen. Hij kocht de onderdelen van een man die verder niet bij naam genoemd wordt. Die man had de onderdelen op zijn beurt van Jaguar gekocht, toen de laatste E-Type in 1974 van de band rolde.
Alle onderdelen waren nog origineel verpakt, waaronder een roadster body, een ongebruikte V12 motor, versnellingsbak en een compleet interieur. Er waren genoeg reserve onderdelen om een nieuwe oude Jaguar E-Type voor 95 procent op te bouwen. Er ontbraken wat onderdelen, waaronder een voorruit, maar die konden tweedehands nog in originele staat worden verkregen. Parrot en Wilkinson hoefde niet lang na te denken en sloten een deal.
Even informeren bij de UK Driver and Vehicle Licensing agency (DLVA) leerde dat het verder ook geen probleem zou zijn om de auto te voorzien van een chassisnummer en kenteken. Parrot heeft de Jaguar op wat kleine reparaties na, volledig in zijn eentje gebouwd met de onderdelen van Wilkinson. Hij heeft acht maanden lang bijna dag en nacht gewerkt aan de Jaguar V12 E-Type Series 3 Roadster. Het resultaat zal waarschijnlijk iedere liefhebber van klassiekers aanspreken.
Met dank aan Robbie voor de tip
Ge-wel-dig. Prachtig dat men hiervoor de moeite heeft genomen.
Erg mooi hoor!
Maar, waar zijn de zijspiegels?
Zal deze nu wel of geen wegenbelasting moeten betalen (even buiten beschouwing gelaten hoe dat in GB werkt, weet ik helemaal niet :P Maar in NL is ouderdom van 25 jaar voldoende voorwaarde)? Beetje dubieus :P Ben bang voor de eigenaar van wel
@ Bartes: dat wordt gebaseerd op de datum van eerste toelating, dus in NL moet je gewoon wegenbelasting betalen. Als het een gebruikt chassis was geweest was het anders, denk ik. Correct me if I’m wrong please :)
Ik weet het niet met zo’n E-type. Misschien moet je de auto in levende lijve hebben meegemaakt om ‘m te waarderen.
Persoonlijk loop ik er niet warm voor en ik vind ‘m ook niet bijzonder mooi, maar er zijn mensen die er lyrisch over zijn.
Wel respect voor Parrot overigens!
Er was toch laatst ook een topic in TopGear? JC testte toen een E-type die ook helemaal opnieuw was opgebouwd maar dan met nieuwe moderne onderdelen. Dus met injectie, motormanagement, brembo remmen, nieuwerwetse wielophanging, banden, storingvrije electronica, moderne airco, stuurbekrachtiging, etc, etc… zo had ie toen moeten zijn… nu was het echt een fijne auto geworden… en met de wegligging en performance die bij dit uiterlijk horen…
@Bartes: “Ray also checked out the legal position with the DVLA. He was assured that, given the original content of the finished car, he could safely be granted a period registration number and chassis number.”
@ Casper, maar wel over de laatst bekende catalogusprijs. Inmiddels dus een schijntje.
Erg gaaf, maar ik vraag me af of ze de auto ook nog hebben aangepakt op de zgn. ‘verbeterpunten’. Ik heb namelijk ooit eens een aflevering van “A car is born” op Disco gezien (met die Mark Evans), en die ging naar een in E-types gespecialiseerde dealer die ze ook nieuw en ‘verbeterd’ verkocht.
Ik blijf het trouwens een schitterend model vinden, en deze ziet er uiteraard piekfijn uit.
@ Edje:
Volgens mij is deze opgebouwd uit originele! onderdelen die nog nieuw waren uit voorraad… Degene die jij bedoelt is ook met nieuwe onderdelen gebouwd, alleen dan met aftermarketspullen!
Ontopic.
De E-type vindt ik eerlijk gezegd niet zoveel aan, (bijna) iedereen is er helemaal weg van, maar ik kan er maar niet verliefd op worden…
Ja die wil ik wil in de garage hebben staan! Anderzijds heeft ie niet de doorleefde zien van een écht oldtimer, aangezien hij brand new is. Onderdelen konden ook gebruikt worden om meerdere oude E-types te depanneren…
En de lak dan? :P
Wel gaaf project, zie je niet vaak echt gaaf! (Wat anders dan een Kit-Car ;) )
De E-Type op de foto is toch helemaal geen Roadster? En ik dacht dat de V12 vier platte uitlaatpijpjes had..?
@ San Sebastiano: het is een Roadster met optionele hardtop!
Op deze manier worden ook DMC deloreans nog gemaakt. (vet cool:D)
sterk werk..echt knap.. en heel mooi(H) top!
Jeetje gelijk weer de vraag of dit wel wegenbelastingvrij is…
Ooit zal er zo één voor mijn deur staan!
@ Hugo: goed punt.
@ BMWMPower
hij had maar 95% van de onderdelen, weet je wel:P
Toch maar een mooie klassieker dit. Al zie ik liever een series 1 of 2, de achterlichten van die zien er stukken beter uit dan die gigantische dingen wat hierop zitten zeg!
@Escher: ik vermoedde al zoiets ;-)
@Bob:
allicht nuttiger dan jouw reactie :) Ik vind het een uiterst geschikte vraag, omdat het interessantste aan de reacties (vanuit mijn oogpunt uiteraard) overige relevante informatie die wordt uitgewisseld.
Leuk project. Ziet er schitterend uit. Al is de series I toch de mooiste.
@Bartes:
Zeg ook niet of vraag nuttig is dan wel niet…is meer volstrekt irrelevante vraag bij een dergelijk kunstwerk.
Simpelweg schit-te-rend. Een magisch mooie wagen. Een icoon.
@Edje, de E-Type waarin JC reed was volgens mij van het bedrijf Eagle. Eens opzoeken..
Het lijkt er wel op..
http://www.eaglegb.com/
Wauw!
is ie te koop?
(en welja, ik had dat ook op kunnen zoeken alvorens die eerste reactie te plaatsen. Dat heb ik nochtans niet gedaan, zo blijkt)
@Bob:
Dat is jouw mening (als ik je zin goed begrijp). Ik heb toch een andere invulling ervan. Reacties als mooi en lelijk vind ik minder interessant. Ieder zo zijn ding, jammer dat je het niet kunt waarderen als mensen anders tegen onderwerpen aankijken.
Die blijft misschien wat langer bewaard voor de toekomst…
@ Bartes:
Onderwerp leent zich meer voor mooi of lelijk, belastingvrij of niet dat vind ik niet zo interessant. U zegt het zelf ieder zo zijn ding
Het bedrijf dat de Jag van JC maakte is inderdaad eagle:
http://www.eaglegb.com/
Ach, wat kan het kwaad, wat modder hier en daar;)
Mooi of niet mooi, de E-type was destijds de maatlat voor sportwagens, qua model, snelheid en prijs. Eigenlijk is er nooit een echte E-type opvolger geweest, de Z-series van Datsun (Nissan ), vooral de 240 ers en de 260ers zijn duidelijk op de E-type ‘geinspireerd’
En iedereen die zo’n interieur niet mooi vindt, moet toch wel aan zichezelf gaan twijfelen of ‘ie een serieuze autoliefhebber is !
Mooi van de voorkant maar ik vind de achterkant ronduit lelijk bij deze! toch jammer…
“Bij deze”? Bij andere niet?
@ de sjonnie,
Mooi is een relatief begrip wat weinig met een serieuze autoliefhebber te maken heeft. Waardering ervoor hebben daarintegen wel.
Ik vindt de E-type wel mooi, maar zoals bij vele oldtimers vindt ik het veel te veel opgeblazen allemaal. (het moeten mooi vinden van deze auto’s)
Blijft een moelijke kwestie, maar in principe vindt ik de vraagprijzen voor E-types ver over-the-top, maar aan de andere kant kan je het weer als kunstwerk en een stukje historie beschouwen en in die zin is het weer ‘onbetaalbaar’…
simpelweg TOP
DEZE TOPCAT!
Vet, lijkt me wel gaaf om zo iets te doen en te bezitten.
Je hebt gewoon een nieuwe klassieker;)
Misschien wel de best behouden E-type van allemaal:D
hhmm hebben ze dan nog wel reserve-onderdelen op overschot voor als er iets vervangen moet worden? :-)
What a beauty. Uit reserve onderdelen gebouwd. Damn!
Hebben ze nog reserve onderdelen van de mkI of II :P
Ik denk , dat je deze Jag in het echt moet zien , ik vind hem mooi .
@ Robbie: Ik wist dat ik dit artikel al ergens eerder gezien had… Dat was hier dus, op de snelste autosite van Nederland! :lol:
Maar goed… Ik heb ’t eigenhandig vertaald en op m’n site geplaatst zonder te beseffen dat ik ’t op autoblog gelezen had (waarschijnlijk op ’t werk). Hoe suf kan je zijn! :oops: