
Wereldauto’s die de hele planeet voorzien is een lekker makkelijk idee, maar funest voor unieke designs, aldus de ontwerper van de Lamborghini Murciélago.
Als je je verveelt in de file, kun je tegenwoordig een leuk spelletje spelen. Helemaal als het donker is. Namelijk ‘welke EV-crossover zit er nou weer voor mij?’ Lastiger dan je denkt, nu vrijwel alles op elkaar lijkt. Designtrends zijn van alle tijden, maar het lijkt erop dat een unieke auto ontwerpen steeds een grotere uitdaging wordt. Zo vindt ook de gerenommeerde ontwerper Luc Donckerwolke.
Luc Donckerwolke
Donckerwolke kan je kennen als de grote baas qua design voor de Hyundai-groep, dus het merendeel van de recente designs zijn door hem uitgebracht. Nou hebben Kia, Hyundai en Genesis recent erg puike auto’s uitgebracht, al is het soms wat hit or miss. Mocht Koreaanse crossovers pennen geen reden zijn om Donckerwolke als goede designer te zien: hij was ook verantwoordelijk voor de Lamborghini Gallardo én Murciélago.

Globalisering
Ook Luc Donckerwolke bemerkt dat een auto uniek maken moeilijker is dan ooit. Volgens hem heeft de globalisering van modellen daar veel mee te maken, het bouwen van ‘wereldauto’s’ zo je wil. Dat wil zeggen dat merken steeds vaker ervoor kiezen om een model aantrekkelijk te maken voor de hele wereld, in plaats van deze af te stemmen op één markt of continent. En als je allerlei verschillende meningen dan wel wensen van kopers op één hoop gooit en het gemiddelde pakt, komt daar een soort ideale formule uit die niet werkt voor de meeste designvrijheid. Want ja, vragen naar de bekende weg blijkt de meeste auto’s te verkopen. Dus als de koper het liefst een auto koopt met een grote lichtbalk en een lichtgevend logo, dan wordt daarop ingespeeld.

Het is natuurlijk wel zo dat het aanbod auto’s een beetje ‘gladgestreken’ is om deze wereldauto’s te creëren. Dat geldt niet alleen voor designs, ook voor wereldwijde platforms. Volgens Donckerwolke is de uitdaging om ondanks de globalisering toch je eigen DNA erin te verwerken, wat zeker wel kan. Zo lijken ‘zijn’ merken inderdaad te spelen met de grenzen van wat een auto uniek kan maken, al resulteert dat lang niet altijd in de meest esthetisch fijne creaties. (via The Drive)





Miura, Countach, Diablo, Murciélago. Voor mij de meest indrukwekkende bloedlijn in de gehele automotive geschiedenis. Als ik één van die modellen in het echt zie, gaat er een tinteling door me heen die geen enkele Ferrari me kan geven.
Als meneer Donckerwolke een probleem heeft met wereld auto’s moet hij natuurlijk niet voor wereld merken gaan werken… De Amerikanen, Chinezen en Japanners maken nog wel eens iets dat alleen op de thuismarkt verkoopbaar is.
Wereldauto’s zijn aan de ene kant natuurlijk makkelijker en ook qua herkenning wel goed, maar toch vind ik het juist leuk om in andere landen of werelddelen hele andere type auto’s te spotten. Denk ook dat er geen “mondiale” smaak is maar dat dit wel degelijk verschilt.
@lambrusco Eens, ben nu zelf in Jakarta, opvallend hoeveel auto’s van Aziatische producenten hier rond rijden die we in NL nooit zien. En bizar veel Chinese, Vietnamese en Koreaanse EV’s. De veel gehoorde klacht hier op autoblog dat alleen wij in NL en Noorwegen EV’s kopen is echt volkomen onterecht.
En dan ontwerp je vervolgens onder andere de EV6, EV9.
Gelukkig wel, lekker onderscheidend ten opzichte van de de Chinese en Duitse eenheidsworst.
Neh des niks da ziede meteen.
Hij heeft gelijk. Logische ontwikkeling ook, geldt ook voor mode/kleding. Wel jammer dat ’t daarmee een eenheidsworst is geworden, want ik denk dat iedereen zich nog steeds méér vergaapt aan de auto’s van weleer dan die van vandaag de dag. Een auto vertelt verhalen, of ’t nou om het interieur gaat, de techniek, het exterieur. En dat wordt, min if meer, oppervlakkiger naarmate er meer of teveel soortgelijke modellen verschijnen.
Zo daar, de wereld en haar bevolking anno 2025
Ghehe, ook waar. 😊
Niet echt mee eens, ik reis behoorlijk veel, en zie bijvoorbeeld de Ioniq 5 veel in Indonesië, Europa en de VS. Terwijl dat toch een behoorlijk uniek en uitgesproken design is.
Kever, 911, mini, t ford, fiat 500 waren sterke karakters en daarmee een internationaal succes
Dit is toch al tijden bekend. Tis ook de reden dat ik oprecht in de laatste 10 jaar geen enkele auto kan noemen waarvan ik echt dag: wow wat een mooi/gaaf/uniek design… Tech heeft mij nooit naar een auto getrokken en zal het ook nooit doen, styling en geluid daarintegen zijn voor mij zeer grote trekkers…
Hij heeft mogelijk wel een punt. gecombineerd met het feit dat het allemaal en elektrische cross-over met zo laag mogelijke CW waarde moet zijn. Alleen al hierom blij met mijn oude rode Alfa. Veel unieker gaat het anno 2025 niet worden voor Jan met de Pet.