• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederland loopt 200 miljoen mis door Verstappen

Auteur: willeme, gepost 30 mei 2023 om 14:58 – 89 Reacties

Nederland loopt 200 miljoen mis

Nederland loopt 200 miljoen mis omdat Verstappen geen belasting betaalt. Wat vinden wij daarvan en hoe kletsen we dat recht?

Max Verstappen is het Nederlandse wonderkind. De Nederlandse coureur rijdt onder de Nederlandse vlag en zet ons kleine kikkerlandje op de kaart. Daar verdient hij miljoenen mee. Die krijgt hij niet van Nederland, maar van zijn werkgever. Zoals bekend is woont Max in Monaco en betaalt hij sinds zijn 18e geen cent aan inkomstenbelasting.

En daar wringt het een beetje voor Rutger Bregman, het geweten van fatsoenlijk links Nederland. Naar aanleiding van de pracht en praal van Monaco moet er natuurlijk een typemachine – tot de nok toe gevuld met azijn – op losgelaten worden.

Geen taksen

In Monaco hoef je geen inkomstenbelasting te betalen als je er een half jaar (plus één dag) verblijft. Ideaal dus als je een hele hoop geld verdient, want dan kun je dat allemaal zelf houden in plaats dat je de helft moet afdragen. Bregman werkt lekker op de emotie in door te stellen dat Verstappen WEL gebruik heeft gemaakt van het Nederlandse publieke betaalde onderwijs. Daar draagt Verstappen nu niet meer aan bij omdat hij geen Nederlandse belastingbetaler is.

Nederland loopt 200 miljoen mis

Het feit dat de Nederlandse stercoureur met een Nederlandse vlag rondloopt op ieder podium zonder Nederlandse belasting te betalen, gaat er bij Bregman absoluut niet in.

Bregman werd natuurlijk getriggerd door een artikel in De Volkskrant (sorry, betaalmuurtje, ze willen ook aan Max verdienen). Deze zure mat die je elke ochtend in de brievenbus kan krijgen, ging maar weer eens dieper in op het niet belasting betalen van Verstappen. De Volkskrant noemt het bewust geen ontduiking, maar classificeert het als ‘niet illegale belastingontwijking’. Tevens zouden de praktijken ‘immoreel’ zijn.

Nederland loopt 200 miljoen mis

Maar dan rijst natuurlijk de vraag: hebben ze een punt? Is het niet een beetje vreemd dat over alles bij de GP van Nederland belasting wordt betaald, behalve door degene die er het zo ongeveer meeste aan verdient? En is het ook niet vreemd dat grootverdienende voetballers als Lionel Messi en Cristiano Ronaldo wel miljoenen aan belastingen betalen en diverse F1-coureurs geen enkele cent?

Nederland loopt 200 miljoen

Nu zouden we allemaal in Monaco gaan wonen als ons inkomen het zou toelaten c.q. vereisen, toch? Maar is Verstappen het maatschappelijk niet een klein beetje verplicht om ook wat terug te doen? Hij heeft een contract tot 2028 en als hij dat uitzit (en in Monaco blijft wonen), dan loopt dat belastingvoordeel op tot 200 miljoen euro! Volgens de Volkskrant. Als een bankier zoveel zou ontwijken en met een Nederlandse vlag rond zou lopen, zou het land te klein zijn, aldus Bregman.

Nu is Verstappen voor ons ook een goede inkomstenbron. Dankzij zijn succes hebben wij er extra lezers bij. Dus in dat opzicht zijn wij als Autoblog heel erg blij met Max Verstappen. Wel moeten we erbij aantekenen dat we over de behaalde winsten daarvan gewoon keurig belasting afdragen.

Dus we zijn erg benieuwd wat jullie ervan vinden. Ministers en Kamerleden worden vaak weggezet als graaiers, omdat ze 100.000 tot 150.000 euro per jaar verdienen. Maar in dit geval gaat het om 200.000.000 euro die Verstappen volgens een berekening van de Volkskrant bewust niet betaalt. Hoe lullen we dat recht? Graag lezen we het ultieme antwoord in de commentsectie!

Max zorgt dus voor extra inkomsten in NL bij verschillende bedrijven en heeft ons een nationaal autofeestweekend bezorgd nu al 2 jaar lang in Zandvoort. Maar ‘links’ Nederland vindt dat hij persoonlijk ook moet bijdragen. Eens?

Ook interessant!

  • Video: Verstappen pakt de leiding!
  • Binnenkort op Viaplay: 'onthullende' docuserie over Max Verstappen
  • Video: Verstappen naar P4
  • Video: Norris geeft Verstappen braketest

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

belasting, belastingdienst, Formule 1, Max Verstappen, monaco, Racing

Vorig bericht: « Video: straatracers beuken onschuldige automobilisten
Volgend bericht: Video: Netflix kijken achterin je BMW i7 »

Lees Interacties

Reacties

  1. rob5nismo zegt

    30 mei 2023 om 15:07

    Er zijn meer atleten die voor een land uitkomen waar ze niet wonen.
    Bhadr hari bv Marokkaanse kickboxer die in Nederland woonde.
    Snap het wel met de roverheid hier

    Login om te reageren
    • audicoupe84 zegt

      30 mei 2023 om 15:45

      Eh Nederlandse vader, Belgische moeder, opgegroeid in België. Pas later gekozen voor het Nederlandse paspoort. We moeten blij wezen met dat laatste,

      Login om te reageren
      • tborre zegt

        30 mei 2023 om 19:28

        Ja idd. Grappig dat die superfans hier dat nog steeds vergeten…

        Login om te reageren
    • M240i zegt

      30 mei 2023 om 16:19

      Dat heeft overigens 0 met belasting te maken maar puur met het vlagje dat op het scherm wordt getoond als de vechter opkomt. Manke vergelijking dus.

      Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        30 mei 2023 om 18:54

        Dat vlagje bij verstappen heeft ook niks met belasting te maken dus in mijn ogen hetzelfde

        Login om te reageren
  2. kerre zegt

    30 mei 2023 om 15:08

    Boeiend. Iedereen heeft recht om te wonen waar die wil. Wie zijn wij om daar een mening over te hebben. Leef en laten leven.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      30 mei 2023 om 15:16

      Precies dit inderdaad.

      Login om te reageren
    • Hubert zegt

      30 mei 2023 om 16:19

      @Kerre;

      Dan wil ik ook graag in Monaco wonen.
      Maar dat mag dan weer niet. Dus tot zover het recht om te wonen waar je wilt.
      Rare wereld…

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        30 mei 2023 om 17:00

        Waarom mag jij dat niet?

        Login om te reageren
        • griffendahl zegt

          30 mei 2023 om 18:35

          Mag wel, maar je moet het wel kunnen betalen :P

          Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        30 mei 2023 om 22:16

        Hoezo mag dat niet? Waarschijnlijk kan je het alleen niet betalen (en dat is echt geen schande).

        Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        30 mei 2023 om 22:16

        Hoezo mag dat niet? Waarschijnlijk kan je het alleen niet betalen (en dat is echt geen schande).

        Login om te reageren
  3. drdre1 zegt

    30 mei 2023 om 15:13

    OT: Volgens mij kan je het op 2 manieren benaderen: of je vindt dat iedereen die ooit in NL enig voordeel heeft genoten van de voorzieningen en inmiddels “voldoende rijk” is…(??)…om alsnog een deel van het inkomen af te staan aan NL. Of je zou het zelfs als een eer kunnen zien dat iemand in het buitenland voor NL bezig is, ongeacht wat deze persoon heeft verbruikt aan voorzieningen en/of wat deze persoon verdiend?

    Van allebei valt wat te zeggen, maar dan moet je er ook een criteria aan verbinden als in % van vermogen wat afgestaan zou moeten worden. Geen idee of er zulke constructies bestaan of dat ’t gebruikelijk is in andere landen. Mij lijkt ’t lastig na te gaan en bovendien erg moeilijk te relativeren.

    Login om te reageren
  4. bassrt zegt

    30 mei 2023 om 15:17

    zulke dingen kan je beter niet druk om maken, want het heeft geen zin. De mogelijkheid is er om te doen en als ik in zijn positie zou zitten zou ik het ook zo doen. Zo iets noem je kapitaalbescherming en hij is zeker niet de enige die het zo doet.

    Login om te reageren
  5. flow82 zegt

    30 mei 2023 om 15:17

    Zoals al wordt aangegeven, het is legaal. Die Bregman kan dus lullen als Brugman, het maakt helemaal niks uit. Het is gewoon ongelofelijk zuur van deze man. Overigens is het ook nog eens zo dat Verstappen dit niet nog 30 jaar gaat doen. Dus die inkomsten vlakken sterk af wanneer hij stopt met de F1.

    Login om te reageren
    • rogerzz zegt

      30 mei 2023 om 16:53

      Inderdaad. Bregman is vooral een hele zure communistische schreeuwert, winst is vies, bedrijven zijn graaiers, de wereld gaat kapot en we gaan er allemaal aan. En dat alles zonder kennis, gebaseerd op onderbuikgevoel, zo ook dit verhaal van Verstappen.

      Maar de vinger kun je niet op de zere plek leggen, wat Max doet is legaal. Dubbele belasting laten betalen, in Nederland en Monaco, dat is denk ik zijn (Rutger’s) natte droom, maar dat is verboden. Een gelijk belastingtarief in de hele EU zal niet lukken. Het is de ‘het-is-niet-eerlijk-en-het-moet-solidair’ roeptoeteren wat zijn Volkskrant achterban wil horen. Geen oplossingen maar klagen is zijn levensmotto. Bah.

      Trots op Max, ik zou ook in Monaco gaan wonen als ik hem was, ver van die zure en jaloerse Nederlanders vandaan. Ik gun het hem van harte, elke cent.

      Spoiler alert; ik heb geen Volkskrant abonnement 😂

      Login om te reageren
  6. donvliet zegt

    30 mei 2023 om 15:23

    Als de belastingdruk te hoog is in een land, jaag je een deel van je succesvolle inwoners weg. Het is net als een bedrijf dat te hoge prijzen vraagt.

    Login om te reageren
    • svdv zegt

      30 mei 2023 om 15:45

      Behalve dat een land geen bedrijf is. Op jouw manier van denken kunnen alle landen hun belastingen voor rijke mensen met de mogelijkheid eeuwig blijven verlagen om ze zo maar te blijven behouden. Dat heeft weinig te maken met waarden als gelijkheid en rechtvaardigheid waar wij als westers land graag naar streven. In een eerlijke en rechtvaardige maatschappij moet hard werken en risico’s nemen lonen, maar daarmee verdien je geen speciale behandeling te opzichte van mensen die misschien niet de mogelijkheid heeft om zijn geld naar monaco te verplaatsen.

      Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        30 mei 2023 om 15:59

        Precies het moet lonen, om extra te verdienen en risico te nemen, iets wat in NL dus niet is met die achterlijke belastingen. dus niet extra belasting betalen omdat je meer verdient, gewoon allemaal zelfde tarief dat is immers gelijk zoals je zelf aangeeft dat we willen zijn…

        Login om te reageren
      • slickrick zegt

        30 mei 2023 om 19:19

        Landen worden vergeleken en afgerekend op vestigingsklimaat door zowel bedrijven als vermogende personen, dus vergelijking met een bedrijf is prima.

        Het is puur een zakelijke overweging

        Login om te reageren
  7. ArnoldH zegt

    30 mei 2023 om 15:23

    Ach, moet hij zelf weten. Next

    Login om te reageren
  8. maarteno zegt

    30 mei 2023 om 15:25

    En als we het over kosten baten analyse hebben. Wat heeft Max Verstappen de staat gekost met circa 12 jaar scholing vs wat komt er alleen al aan BTW binnen over z’n merchandising. Dan valt de schaal denk ik nog enorm positief uit in het voordeel van de NL staat. Verder profiteerde hij niet zo heel veel van de NL staat. Dus vind het bij hem nog zo erg niet. Alle belasting trucjes voor bedrijven kosten ons veel meer en zij profiteren ook veel meer.

    Dan hebben we het verder nog niet wat het NL nog meer oplevert al is het alleen al aan lol.

    Login om te reageren
    • tborre zegt

      30 mei 2023 om 19:27

      Heeft hij dan in nl school gelopen ?

      Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      30 mei 2023 om 22:19

      Max is toch opgegroeid in België? Verder hadden al die Nederlanders die Max’s troep, erm merch kopen anders wel anders troep gekocht met dezelfde BTW erop.

      Echter dat hij de Nederlandse nationaliteit draagt betekent nog niet dat de Nederlandse staat recht heeft op een stukje van zijn omzet. Het enige land die zo achterlijk met zijn burgers omgaat is de VS. alsof je vader en moeder elke maand bij jou je pensioen komen innen.

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        31 mei 2023 om 08:20

        Niet alleen Amerika, Rusland heeft er ook een handje van z’n ingezetenen niet los te willen laten. Sowieso oppassen bij ieder land wat gewoon geen belastingovereenkomst heeft.

        Login om te reageren
  9. b00st zegt

    30 mei 2023 om 15:32

    Mag hij eigenlijk belasting in NL betalen? Hij heeft daar in ieder geval niet zijn domicilie.

    Dus om in NL belasting te betalen zou hij ook verplicht in NL moeten gaan wonen. Doe je ook niet voor je plezier, zeker niet als het je nog eens 200 miljoen kost.

    Login om te reageren
  10. drtwism zegt

    30 mei 2023 om 15:33

    Persoonlijk vind ik het te treurig voor worden dat deze discussie er uberhaupt is en is het niets anders dan spijkers op laag water zoeken van de linkse politiek.
    We hebben het over één sporter die een Nederlands paspoort heeft, en die in de mogelijkheid is om dus vanuit Monaco te opereren. In het AB artikel maken jullie een vergelijking met voetballers, echter hebben we in het in de autosport over een groep van wellicht 10 personen die zoveel verdienen dat dit mogelijk is, terwijl de groep voetballers met een dergelijk inkomen vele malen groter. (daar komt bij dat voetballers 90% van de tijd in het land voetballen waar ze ook wonen, en dat F1 een mondiale sport is waarbij locatie niet zozeer van belang is)

    Laf dat het nu op de persoon van Max Verstappen gespeeld wordt, want NL is namelijk op zichzelf ook een belastingparadijs voor multinationals die een veelvoud van de 200 miljoen besparen door in Nederland een brievenbus te hebben. (zo ook vele bekende bands zoals de Rolling Stones bijv.)
    En als laatste moeten we ons met zijn allen wel bewustzijn wat, in dit geval, het merk “Max Verstappen” aan de Nederlandse economie bijdraagt, waarbij onder andere zijn winkel als ook zijn webshop volgens mij vanuit NL opereren en dus in NL belasting betalen.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      31 mei 2023 om 08:24

      Dit dus. Nederland speelt bij het faciliteren van belastingontwijking fanatiek mee voor een podiumplaats.

      Verstappen verdient wat dat betreft een standbeeld op het Binnenhof voor zijn personificatie van de Nederlandse normen en waarden.

      Login om te reageren
  11. Bram750 zegt

    30 mei 2023 om 15:37

    Hij woont toch niet in Nederland? Als hij nou een een fictief adres zou hebben in Monaco en stiekem gewoon in Nederland woont, dan zou dit terechte kritiek zijn.
    Daarbij, de Belgen hebben meer recht om verontwaardigd te zijn dat ze belastinginkomsten mislopen dan wij ;-)

    Login om te reageren
    • grrrrrene zegt

      30 mei 2023 om 20:44

      My thoughts exactly. Ik vind het een zinloze discussie. Als ik naar de VS emigreer om daar meer te verdienen, maar mijn Nederlandse paspoort houd, hoef ik hier in NL ook geen belasting te betalen, waarom Verstappen dan wel? Alleen omdat hij bekend is en dus een makkelijk doelwit?

      Als we dit werkelijk verplicht gaan stellen, dus dat Nederlanders waar ook ter wereld belasting moeten afdragen aan Nederland, leveren ze gewoon hun Nederlandse paspoort in. Bovendien is het een druppel op een gloeiende plaat: ten eerste lijkt me 200M misgelopen belastinggeld bij Verstappen flink overdreven, maar ten tweede: hoeveel van deze Nederlanders hebben we eigenlijk die zo belasting ontwijken? Beter doen ze in Den Haag wat aan grote bedrijven die onze politici in de broekzak hebben en nauwelijks belasting afdragen, dat levert veel meer geld op voor de schatkist. Maar dat is geen populair onderwerp om overduidelijke redenen.

      Login om te reageren
  12. bietje zegt

    30 mei 2023 om 15:37

    Opiniemakers… Rutger Bregman Angela de Groot en consorten… één pot nat.

    Hun enige bestaansrecht en ’talent’ is om een ‘mening’ over anderen te hebben… dat zegt genoeg.

    …daar heb ik ook een mening over.

    🤮

    Login om te reageren
  13. svdv zegt

    30 mei 2023 om 15:40

    Het slaat natuurlijk nergens op dat mensen die al miljoenen hebben de mogelijkheid krijgen om bizar weinig belasting te betalen ten opzichte van hun inkomsten. Aan de andere kant woont verstappen niet meer in Nederland. Het zou ook raar zijn als je zowel in het land waar je woont als het land waar je vandaan komt belasting moet betalen. Er is helaas geen makkelijke oplossing voor, behalve met landen onderling af te spreken dat iedereen een minimaal belastingtarief invoert op inkomsten en kapitaal. Hierdoor zou de motivatie om voor belastingontwijking te verhuizen kleiner worden en betalen ook miljonairs een eerlijk deel. Of dat nou in Nederland of in een ander land is maakt mij niet uit. Zolang verstappen 0% betaald over de honderden miljoenen die hij verdiend en de verpleegster meer dan 35% betaalt is er iets heel erg krom.

    Login om te reageren
    • roverbmwdriver zegt

      30 mei 2023 om 18:59

      Nou daar hebben ze in USA een hele praktische oplossing voor: een ieder met een Amerikaans paspoort is gewoon belastingplichtig in de USA. Als ik me niet vergis is Eritrea het enige andere land ter wereld dat dit principe hanteert.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        31 mei 2023 om 09:12

        Dus al die vluchtelingen die we hier hebben gekregen, moeten nog steeds belasting betalen aan het regime daar?

        Login om te reageren
    • Schmetterling zegt

      30 mei 2023 om 19:44

      Een verpleegster betaalt in Monaco geen 25%. Of ben je nu peren uit Monaco met appels uit Nederland aan het vergelijken. Max heeft een Engelse werkgever en is Monegask. Geen idee waarom de Nederlandse belastingdienst daar een voet tussen zou willen of moeten krijgen.

      Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      30 mei 2023 om 22:22

      Als je in Nederland een belastingdruk hebt van 35% dan heb je het heel goed voor elkaar. Zelf zit ik op ongeveer 30% met driemaal modaal en dan tel in de toeslagen nog niet eens mee.

      Login om te reageren
  14. MrSkyline zegt

    30 mei 2023 om 15:41

    Lekker belangrijk, als ik zo rijk was dan woonde ik ook niet meer in Nederland waarschijnlijk.

    Login om te reageren
  15. Etienne zegt

    30 mei 2023 om 15:42

    Eigenlijk altijd alleen autobiografie gelezen, maar nu toch maar besloten een account te maken.

    Het is natuurlijk weer lekker Nederlands dit. En het antwoord is vrij simpel.. de constructie die gebruikt word is legaal, en is niks fouts aan. Of het moreel is is in mijn ogen niet relevant. Indirect zorgt Max en zijn team al voor genoeg belasting inkomsten in Nederland.. en eerlijk gezegd als ik de mogelijkheid had om in Monaco te gaan wonen zou ik dat uiteraard ook meteen doen.

    Login om te reageren
  16. Johanneke zegt

    30 mei 2023 om 15:44

    Mijn achteroom is ook zo’n lul. Beetje in NL onderwijs genieten, en dan naar Canada emigreren omdat hij daar een vrouw leerde kennen. Hoe kun je. Ik ben zo boos op hem.

    En die collega van mij, van de uni van Istanbul naar onze uni en blijft hier wonen en werken. Oh wacht, dat levert Nederland wat op…

    Login om te reageren
  17. rikus zegt

    30 mei 2023 om 15:45

    Er zijn in Nederland genoeg mensen die de belasting ontwijken of er op gekort worden. Misschien moeten ze zich daar iets meer mee bezig houden. Mensen waar de Nederlandse belastingbetaler voor op draait.

    Login om te reageren
  18. rwdftw zegt

    30 mei 2023 om 15:48

    Er zijn er genoeg die genieten van onze gratis scholing (leerplicht) om later niet te gaan werken en in plaats daarvan een uitkering in een bepaalde vorm te genieten.

    Het punt waar Rutger aan voorbijgaat is dat als je in Nederland succesvol bent, je daarna compleet kapot belast gaat worden. Zo heeft hij een 911 GT2 RS in de garage. Fijn rij-ijzer en iedereen hier zou die wel een weekend voor de deur willen hebben. Die is er niet meer maar voor de GT3 RS moet je minstens 350k aftikken. Koop je dat ding op je BV (Luxemburg) dan tik je 240k af. 110k aan Hollandse belasting dus. Dan moet je dat betalen van het geld waar je al belasting over hebt betaald dus die GT3 RS kost je eigenlijk 7 ton.

    Dus ik snap heel goed dat mensen als Max vluchten naar Monaco. Daar wonen heel veel F1 coureurs. Als Rutger zich ergens druk om zou moeten maken zijn het de bankhangers die hun hand ophouden. Als we die aan het werk krijgen kan de belastingdruk voor iedereen wat naar beneden. Meer besteedbaar inkomen, meer consumptie, meer BTW afdracht.

    Login om te reageren
  19. Edge zegt

    30 mei 2023 om 15:48

    Verstappen is een Nederlander, maar geen inwoner van Nederland. Dat is hij ook nooit geweest, als kind heeft hij bij Jos en Sophie (later alleen Jos) in België gewoond en vanuit België is hij direct naar Monaco verhuisd. Dus ik vind het een beetje flauw om dan nu wel een beroep te doen op zijn morele verplichting om hier belasting te betalen, want die morele verplichting is er wat mij betreft niet. Als er al een land is dat aanspraak mag maken op die verplichting, is het België.

    Bovendien heeft Verstappen, zoals hierboven wordt aangekaart, de Nederlandse staat al fors meer opgebracht dan hij ooit gekost. Want waar hebben we het over, de jaren basisschool en middelbare school? Die Verstappen petjes en shirtjes, al die extra blikjes Red Bull die verkocht worden, de extra boodschappen die mensen bij de Jumbo doen wanneer er weer een schaalmodel bij elkaar te sparen valt, de reisjes naar Grands Prix van de Orange Army, de Grand Prix van Zandvoort. Dat gaat gewoon om miljoenen aan extra btw-inkomsten voor de staat.

    Daarbij moeten we ook niet roomser dan de paus doen. Als ik in zijn situatie zou zitten zou ik ook lekker in Monaco wonen. Het extra geld speelt een belangrijke rol, maar ook het feit dat je die spaarzame momenten thuis gewoon over straat kunt zonder dat je elke 10 meter moet stoppen voor een horde mensen die selfies willen nemen.

    Login om te reageren
  20. harrie zegt

    30 mei 2023 om 15:48

    Via wat voor BV’tjes constructie verkoopt dominee Bregman zijn bij elkaar geplagieerde koffietafel boekjes eigenlijk?

    Login om te reageren
    • FiXeR zegt

      30 mei 2023 om 16:03

      Ja…

      “Rutger Christaan Bregman (1988) verkoopt nog eens een boekje. Zijn laatste titel, ‘De meeste mensen deugen’, ligt op het spreekwoordelijke nachtkastje van meer dan 500.000 lezers. Welke journalist droomt niet van zulke oplages?
      Bregman is voorstander van een basisinkomen (‘burgerdividend’). Zelf heeft hij dat niet nodig. In zijn bv RB Schrijven & Spreken – ‘Schrijven en overige scheppende kunst’ – zit een eigen vermogen van € 1,3 miljoen.
      En daar zit het jaar 2021 – natuurlijk – nog niet bij. Ten opzichte van 2019 nam het eigen vermogen in 2020 met € 1,1 miljoen toe. Hoezo, van de pen kun je in Nederland nauwelijks nog leven? Bregman eet er prima van.
      Wij dichten de bestsellerauteur een vermogen van minimaal € 2 miljoen toe. “

      Login om te reageren
      • rogerzz zegt

        30 mei 2023 om 17:03

        “.. vooral gekocht door laaggeletterden die graag horen dat rijke mensen hun vermogen snel moeten inleveren, en dat het eerlijker moet. Het samengeraapte pamflet in pocketvorm leest makkelijk weg, favoriet bij krakers, milieu-activisten, fulltime werklozen en boze linkse-Boomers”

        Achja, Willem Engel heeft ook een achterban die alles geloven. Rutger heeft ook zo’n clubje mensen, vinden alles mooi. Robert Jensen vergeet ik bijna, er zijn genoeg niches die gek genoeg betalen voor onzin.

        Login om te reageren
  21. Robert zegt

    30 mei 2023 om 15:49

    Bregman slaat de plank al mis met de aanname “dat Verstappen gebruik heeft gemaakt van het Nederlandse publieke betaalde onderwijs”. Die genoot hij bij onze zuiderburen.

    Overigens heb ik minder moeite met individuele multimiljonairs die omwille van hun inkomensbescherming hun heil elders zoeken, dan al die duizenden brievenbusfirma’s die ergens op de Zuidas een ‘vestigingsadres’ in Nederland openen om in ons gastvrije landje te genieten van belastingvoordelen die je verder alleen op exotische oorden als Bermuda, de Kaaimaneilanden, de Emiraten of enkele kleine landen als Andorra, Liechtenstein, Malta etc. kunt vinden. Dat laatste kost ons Nederlandse ingezetenen uiteindelijk veel meer, want wat zij niet afdragen moeten wij bijleggen..

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      30 mei 2023 om 16:30

      “Bregman slaat de plank al mis met de aanname “dat Verstappen gebruik heeft gemaakt van het Nederlandse publieke betaalde onderwijs”. Die genoot hij bij onze zuiderburen.”

      Dat is juist het enige punt waar hij wél gelijk heeft. Waar Verstappen op de basisschool heeft gezeten weet ik niet, maar zijn HAVO heeft hij behaald op het Trevianum in Sittard, mede omdat die een maatwerktraject aanbieden voor topsporters.

      Login om te reageren
  22. alcantara zegt

    30 mei 2023 om 15:49

    En anders ging die 200 miljoen wel weer naar Griekenland oid.

    Login om te reageren
  23. El_Bastardo zegt

    30 mei 2023 om 15:53

    Wat een zeurkous die Bregman.
    Gelukkig heeft hij meer verstand van verzekeren.

    Login om te reageren
  24. petroldrinker zegt

    30 mei 2023 om 15:56

    Prima toch? Hij woont immers niet in NL dus ook niet belasting plichtig..

    Login om te reageren
  25. heckblende zegt

    30 mei 2023 om 15:59

    wereldwijd 100% belasting heffen boven de 200 miljoen aan bezit.

    zinloos om als een gekke psychopatische hoarder op je geld te zitten dat je in geen 100 levens kan uitgeven

    #pervers

    Login om te reageren
    • rogerzz zegt

      30 mei 2023 om 17:05

      Waarom geen 100 miljoen? Of 10? Of 1? Iedereen moet even arm zijn, pas dan zijn we gelijkwaardig! 🤦🏻‍♂️

      Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      30 mei 2023 om 22:28

      Er zijn genoeg voorbeelden van miljardairs die helemaal niet op hun geld zitten.. Bill Gates had bijna malaria gestopt (ging niet zo lekker) en Musk maakt naast het versnellen van de transitie naar duurzame energie ook ruimtevaart betaalbaar. Zelfs Bezos doet daarin mee. Je hoeft het er niet mee eens te zijn maar ze zitten niet als Dagobert op hun geld.

      Login om te reageren
  26. ggj1987 zegt

    30 mei 2023 om 16:01

    Ik vind daar niks van. En weer door

    Login om te reageren
  27. jensoffbutton zegt

    30 mei 2023 om 16:02

    Tjah, ik snap dat gezeik wel.

    Maar dan moet je tegen Monaco zagen en niet tegen Max.
    Het systeem is fout, niet de personen die van het systeem gebruik maken want er is niks illigaals aan.

    Iedereen zou het doen als hij de kans heeft, ja.

    De enigste oplossing is zo’n landen als Monaco, Dubai,.. sanctioneren omdat hun belastingbeleid asociaal is & de wereldeconomie niet ten goede komt.

    Al is dat laatste ook relatief want misschien doet Max wel nuttigere dingen met zijn geld dan de Nationale overheid.

    Login om te reageren
  28. Hubert zegt

    30 mei 2023 om 16:09

    Toch eigenlijk best zielig.
    Dat je niet rijk genoeg bent om in Nederland te kunnen blijven wonen.

    Login om te reageren
  29. iphonistvongates zegt

    30 mei 2023 om 16:12

    Afgunst….één van de 666 hoofdzonden volgens Grote Smurf. Geef de financiële manager van Verstappen een klopje op z’n/haar linkerschouder. Goed opgelet tijdens de lessen fiscale wetgeving & bedrijfseconomie. De BV Nederland haalt die €200 miljoen wel op een andere manier op. Elke Nederlandse autobezitter is de spreekwoordelijke gans met de platina gerande eieren. Maximilian blijf vooral doen wat je al doet. 😉

    Login om te reageren
  30. vopo zegt

    30 mei 2023 om 16:13

    Denk dat Max Verstappen Nederland per jaar meer oplevert dan 200 miljoen. Denk alleen al aan de nodige kroegen die vol zitten op zondagmiddag als er een F1 race is. De race op Zandvoort, de mensen die voor Verstappen.com werken hier in Nederland, de merchandise waar btw op zit en ga maar door.

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      30 mei 2023 om 22:30

      Zouden die kroegen leeg zijn zonder Verstappen? En denk je dat al die kleine uitgaves anders op de spaarrekening zou verdwijnen? Geld wordt altijd wel uitgegeven, juist door wie het niet heeft.

      Login om te reageren
  31. crashingduke zegt

    30 mei 2023 om 16:14

    Dat hij niet in Nederland woont en er nooit gewoond heeft is al voorbij gekomen. Maar hij verdient maar één week per jaar zijn geld in Nederland en de rest van de tijd ergens anders op deze planeet. Dus geen enkele reden voor hem om hier belasting te betalen.

    Login om te reageren
    • michaelras zegt

      30 mei 2023 om 16:18

      volgens Bregman is het feit dat hij zich als Nederlander presenteert (vlag, lintje van de koning) een reden dat hij ook zelf moet bijdragen.

      Je zou kunnen zeggen: hij gunt ons de handel door zich als NL’er en niet als Belg op het podium te staan.

      Max is voor zijn betoog het verkeerde voorbeeld denk ik.

      Login om te reageren
  32. Nerekop zegt

    30 mei 2023 om 16:44

    Dat wordt een schrale selectie voor het Nederlands elftal als het aan deze azijnmeneer ligt…

    Login om te reageren
  33. kle500 zegt

    30 mei 2023 om 16:49

    Ben nog niet zo zeker van mijn mening, maar wel grappig om te zien. Als het willekeurig welke andere ‘Nederlander’ was geweest, dan was het hier een scheldkannonade geworden, maar kom niet aan ons Max!

    Natuurlijk.is het legaal wat de man doet, dat is ook niet de discussie. De discussie is of het legaal zou moeten zijn. Het is in elk geval iemand die het machtige credo ‘als jhet je hier niet bevalt, dan rot je maar op’ degelijk serieus heeft genomen..

    Login om te reageren
  34. Dutchdriftking zegt

    30 mei 2023 om 16:56

    Ach, de gemiddelde linkse hobby kost ons toch een stuk meer dan dat we met belastinggeld van Max mislopen.

    Login om te reageren
  35. gregorius zegt

    30 mei 2023 om 17:01

    Zou die Bregman zelf weten dat hij gewoon onzin aan het verkondigen is?
    Dat vlaggetje doet hij niet voor hem, maar voor het Nederlandse volk. Dat vlaggetje levert NL meer op dan dat het Max oplevert.
    Als Max had gekozen om met een Belgisch vlaggetje te gaan rijden (of Monaco; of welk land hem graag had willen hebben), dan waren er een stuk minder mensen in NL geweest die graag geld uitgeven (en dus BTW) aan F1 & Max dingen + een hele GP die ‘we’ anders nooit hadden gehad.
    Je zou dus eigenlijk kunnen zeggen: Hey NL; hoeveel willen jullie betalen zodat ik dat vlaggetje houd? Want volgens mij staat dat vlaggetje voor het land van uitgifte van je race-licensie. Zo heeft Doornbos ook nog met een vlaggetje van Monaco geracet.

    En de beste man is dus de helft van zn leven aan het rijzen; waarom zou hij dan niet kunnen kiezen waar hij gaat wonen? En of dat dan toevallig een locatie is waar je weinig belasting betaalt… ach; hij woont er wel.
    Zo woont Raikonen (en nog meer F1 coureurs) in Zwitserland; daar kan je als multi-miljonair met je kanton en gemeente afspreken hoeveel belasting je bij moet dragen: vaak in procenten een stuk minder dan bijv een minister, maar in hoeveelheid iets meer.

    En zelf woon ik ook in Zwitserland. Niet voor de belasting, maar het feit dat je hier onder de streep gewoon veel meer overhoudt dan in NL en dan veel dingen gewoon nog beter zijn geregeld in NL, is een mooie extra.

    Login om te reageren
    • roadster zegt

      30 mei 2023 om 17:29

      “….Niet voor de belasting, maar het feit dat je hier onder de streep gewoon veel meer overhoudt dan in NL….”

      En dat komt dus door de lagere belastingen. Dus toch.

      Login om te reageren
  36. racerx zegt

    30 mei 2023 om 17:03

    Prima, ik had precies hetzelfde gedaan. Ik verdien lang zoveel niet als Max en zelfs ik vind het hinderlijk dat de helft van m’n inkomen naar de staat gaat…

    Login om te reageren
  37. lekkerlinksrijden zegt

    30 mei 2023 om 17:04

    Weet je wie geen belasting betalen en wel in Nederland wonen?

    Login om te reageren
    • kle500 zegt

      30 mei 2023 om 17:17

      De VVD en zijn/haar vriendjes? Of misschien de brievenbusfirma’s van grote artiesten… oh nee die wonen niet in Nederland.. Die maken alleen misbruik van het systeem dat is opgezet om bedrijven naar NL te lokken, maar de staatskas geen cent opleveren.

      Volgens jouw fantastische logica is Max een buitenlander die een beetje doet alsof hij Nederlander is, dus moet hij wel de vijand zijn!

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        30 mei 2023 om 19:24

        Hoe jij aan deze conclusie komt is mij een raadsel, maar Gefeliciteerd. Ik hang de vlag van Oranje nog ff uit, doei

        Login om te reageren
  38. roadster zegt

    30 mei 2023 om 17:27

    Amerikanen moeten in de VS belasting betalen, ongeacht waar ze wonen. Anders moeten ze hun nationaliteit opgeven. Dat zou Nederland ook kunnen doen, maar ze kiezen daar niet voor. Dan is dit de consequentie.

    Verder is het ook een vreemd betoog van die Bregman. Max heeft in zowel België als Nederland op school gezeten. Moet hij dan in beide landen belasting betalen? Moet hij het lintje weigeren, omdat hij geen belasting betaalt? Terwijl de koning dat zelf ook niet doet. Moeten buitenlandse studenten, wanneer ze terug gaan, toch in Nederland belasting blijven betalen? Kan Max er iets aan doen, dat ze op het podium een Nederlandse vlag vertonen? Een wereldvreemde man, die Bregman. Maar als je voor een basisinkomen pleit, moet dat ook wel.

    Overigens komen de inkomsten van het boek van die Bregman in een BV terecht. Dat is ook een vorm van (inkomsten)belastingontwijking. Maar dat is natuurlijk heel iets anders.

    Login om te reageren
  39. marh zegt

    30 mei 2023 om 17:32

    Als Nederland de belastingen fors verlaagt komen veel vermogende mensen vanzelf terug. Eigen schuld dikke bult dus!

    Login om te reageren
  40. martingtv zegt

    30 mei 2023 om 18:13

    Max werkt voor een buitenlands bedrijf voor een groot deel van het jaar in het buitenland. Zelfs als hij in Nederland had gewoond had hij nog steeds geen loonbelasting in Nederland betaald.

    Ik begrijp wel dat ie Monaco ging wonen. Daar kan ie normaal over straat.

    Login om te reageren
  41. MarcoM zegt

    30 mei 2023 om 18:27

    Groot gelijk, zou ik ook doen, hij verdient goed, nee heel goed, waarom zou hij de helft aan ons land moeten afstaan, als ik zie wat er van mijn salaris wordt ingehouden, laat staan een keer over moet werken en daarvan belast wordt. Ik snap dat we moeten betalen, maar ik vraag mij ook af ……

    Login om te reageren
  42. anthwan zegt

    30 mei 2023 om 19:00

    Groot gelijk jong, geniet ervan.

    Login om te reageren
  43. Paddy zegt

    30 mei 2023 om 19:53

    Wat ‘n zeikerd die vent. Ik denk dat het grootste deel van de rijke Nederlanders hun spaargeld in een ander land onder brengen om maar geen belasting te hoeven betalen. Of is dit niet hetzelfde🤣🤣🤣

    Login om te reageren
  44. Peter zegt

    30 mei 2023 om 22:37

    Is Max in Nederland geregistreerd? Nee.

    Login om te reageren
  45. koen0373 zegt

    30 mei 2023 om 22:46

    Verstappen heeft 100% gelijk. We betalen dit jaar gezamelijk 339 miljard aan belastinggeld dat door een volstrekt corrupte overheid wordt uitgegeven aan niet bestaande klimaat en stikstofproblemen, asielonzin en EU geneuzel. Elke belastingbetaler maakt zich schuldig aan Art 120 lid 4 van het Wetboek van Strafrecht. Belasting betalen is een criminele organisatie financieren. Daar staat 6 jaar gevangenisstraf op. Stop er mee.

    Login om te reageren
  46. Johnd zegt

    30 mei 2023 om 22:51

    Als Max niet zo groot was geworden had je die meneer Bregman niet gehoord. Bovendien, laat meneer Bregman zich eerst verdiepen in de fiscale regels in Nederland voor deze onzin te roepen. Max doet niets verkeerd volgens de fiscale regels & wetgeving. Beter PR uithangbord voor Nederland is er bijna niet. Beter dan veel voetballers. Dat is ook wat waard. Trouwens, de staat verdient best nog wel wat. BTW op alles wat op en rond de GP in Zandvoort wordt omgezet, en winstbelasting van alle ondernemers die in die dagen jaarlijks in en rond Zandvoort genoeg verdienen. En lokale economie gesteund. Hoop geschreeuw van meneer Bregman. Zo heeft hij weer wat aandacht gekregen met zijn moralistische onzinpraat.

    Login om te reageren
  47. Dr.Dre zegt

    30 mei 2023 om 23:59

    Nyck de Vries woont ook in Monaco, daar horen wij deze beste man niet over, klein bier in zijn ogen?
    Daarnaast heeft Max (of Nyck) en al die andere Nederlanders, woonachtig in bijvoorbeeld Monaco ook geen recht op sociale voorzieningen daar ze hier geen premies betalen al denk ik dat ze überhaupt geen aanspraak op een WW uitkering zullen maken 😄

    Login om te reageren
  48. sizedoesmatter zegt

    31 mei 2023 om 08:08

    Los van Max; ik begrijp dat als je flink kunt besparen/veel minder belasting betalen, dat je daar iets voor regelt.
    Maar het is wel tegen mijn zere (socialistische, afgunstige?) been dat zoiets alleen haalbaar is voor mensen die al veel hebben. Die zouden zich ook in weelde wentelen mèt de Nederlandse belastingdruk.
    Hoe mee belasting je betaald, des te hoger is (ook netto) jouw inkomen. Zo werkt het. Dus het is niet zielig als (ook extreem) veel verdienende mensen veel euro’s belasting betalen.
    Maar als ik de kans had, zou ik niet anders doen dan o.a. Max.
    Daarnaast is zijn pensioen vast wel in orde. Voor het onze heeft de coalitie ons net enorm genaaid door akkoord te gaan met het nieuwe casino-stelsel……wàt een arrogantie om ons dit nog even snel te flikken!
    Dat vind ik véél en véél erger dan wat Max voor zichzelf heeft geregeld.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      31 mei 2023 om 08:19

      @sizedoesmatter: mee eens, er zou zeker iets mogen worden gedaan aan het belastingparadijs Monaco. Maar Nederland is, gek genoeg, ook voor veel bedrijven een interessante vestigingsplek. Zo is de moedermaatschappij van Ferrari gevestigd op het Claude Debussylaan 24 te Amsterdam. En dat niet vanwege de lekkere Espresso die ze serveren op het nabij gelegen NS station maar vanwege de fiscale voordelen die het gevestigd zijn in Nederland met zich me brengt.

      Login om te reageren
  49. pomoek zegt

    31 mei 2023 om 08:11

    Over Verstappen die met de vlag van Nederland zou hebben staan te zwaaien: Nooit gezien. Ja, toen hij wereldkampioen werd en ik meen in Zandvoort. Toen liep hij even met de vlag rond. Je kan een hoop van Verstappen vinden. Maar Nationalistisch is hij absoluut niet.

    Dus als de Nederlandse overheid gaat roepen: Jij hebt een Nederlandse racelicentie dus moet je hier belasting betalen, dan zal Verstappen denk ik zeggen: Mij een biet, dan ga ik toch gewoon voor België of Monaco rijden, of desnoods voor Oostenrijk of Vaticaanstad.

    Login om te reageren
  50. por100 zegt

    31 mei 2023 om 11:08

    Ik snap het verhaal van Bregman, maar vind het toch een uitzonderingsgeval:
    In de eerste plaats is de wet zo en gebeurt er niets verkeerds (waarschijnlijk);
    Ten tweede verdient max zo goed omdat hij de beste is in iets ongelooflijk moeilijks, waarvoor hij ook nog eens sinds zijn 4e levensjaar alles voor opoffert. Een bankier of politicus heeft dat bijvoorbeeld niet gedaan. Die hebben vaak die interesse pas na hun 25ste ontwikkeld.
    Ten derde is het een gevaarlijk beroep, wat hij dus al sinds zijn 4e ondergaat.

    Schuurt het dan helemaal niet? Natuurlijk wel, maar dan zou de regering ook regels moeten maken waarin de belasting wordt uitgesmeerd over 21 jaar! Zo lang beoefent hij dit vak immers al en hij wordt pas 8 jaar daarvan betaald. Dat wordt niet in de berekening meegenomen.

    Login om te reageren
  51. dawwg zegt

    31 mei 2023 om 13:08

    Ik geef ‘m groot gelijk; onze overheid geeft Shell en Google wel 95% belastingkorting, maar kleine BVs of zelfstandigen betalen hiervoor de rekening; ik zou zeggen: iets met oorzaak en gevolg (en ook: veel leuker wonen als je je het kunt veroorloven !)

    Login om te reageren
  52. levoi zegt

    31 mei 2023 om 14:49

    Volgens mij gaat het er niet zozeer om dat hij geen belasting betaalt in Nederland, maar dat hij ondanks die miljoenen die maandelijks binnenkomen ervoor kiest in een land te wonen waar hij daar niets van hoeft af te dragen.
    Het is net als met grote internationals die een brievenbus hebben op de Zuidas. Het is allemaal legaal, maar het is wel lullig dat jij als zzp-er diezelfde mogelijkheden niet hebt en dus wel belasting moet betalen. Als je genoeg geld hebt, hoef je minder te betalen. Mag iemand mij uitleggen wat daar rechtvaardig aan is.

    Login om te reageren
  53. bmw335d zegt

    31 mei 2023 om 19:58

    Wat een onzinnig artikel van Bregman..
    De Nederlandse staat is (bijna) wereldwijd gezien de grootste facilitator van Belastingconstructies en ontwijking. Denk aan de duizenden brievenbusfirma’s van bedrijven als Shell, Starbucks en grote artiesten als U2 en de Rolling Stones.

    Stuk voor stuk maken ze gebruik van de mazen gecreëerd en in stand gehouden door de Nederlandse overheid en de Belastingdienst.

    Ter voorbeeld: alleen Google heeft daardoor in 2022 voor 1.5 Miljard aan Belastingen ontweken…

    Daar hoor ik Dhr Bregman/het NRC niet over, maar wel populistisch Max Verstappen bashen omdat hij high profile is. Best zielig

    Login om te reageren
  54. Jasper Prins zegt

    31 mei 2023 om 21:34

    Hallo allemaal,

    Ik ga nu iets heel geks zeggen.
    Die Bregman piept dat we EUR 200.000.000,- belastinggeld missen (over een periode van zo’n 5 jaar).
    Hoeveel lopen we jaarlijks mis omdat het Koningshuis geen belasting betaalt???
    En dat x5?
    Als het Koningshuis belasting gaat betalen, mmuaahh, dan is er wel een gaatje wat gedicht denk ik hoor…
    Of hen ik het mis?

    Login om te reageren
  55. mrrobot zegt

    1 juni 2023 om 01:50

    Misschien een leuk item voor Sander Schimmelvinger. Geld verdienen, foei stout inleveren bij bij huil mevrouw met vierkante hipster bril. Verknipt land. Dit weekend even iemand prikken met fubal selectie wegens rollie behoefte. Daarna TV met een lettergreep per half uur. Show must go on. Suc6 met emigreren allen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North