
De belangenvereniging van mensen zonder auto wil af van ”de heilige status” van auto’s.
Voor zo’n beetje iedere wereldburger is er wel een belangenvereniging. Is het niet via je beroep, dan is er in je hobby’s of woonplaats wel een groepje mensen te vinden die voor jou opkomt. Een nieuwe ontwikkeling op het gebied van het verenigingsleven baart ons grote zorgen. De Nederlandse groepering ‘Ik Ben Autovrij’ is naar eigen zeggen ’s werelds eerste belangenvereniging voor niet-autobezitters.
Er is op het eerste oog niet veel mis met de groep. Ze kunnen wat vinden van de OV-bereikbaarheid of aanleg van fietspaden, zou je zeggen. Maar nee, de anti-autovereniging is uit op een nieuwe gedachtegang. Een van de doelen is om ”het denken te kantelen dat autobezit de norm is”. Of anders gezegd, jongeren moeten níét opgroeien met de droom om ooit een eigen auto te bezitten.
De mede-oprichter van Ik Ben Autovrij
Trouw zocht de mensen achter de anti-autovereniging op en kwam bij Reinder Rustema uit. Hij vindt dat autobezitters teveel beloond worden in het huidige systeem. ”Zo nemen auto’s ontzettend veel ruimte in terwijl ze 23 uur per etmaal stilstaan. […] De groep die wel een auto heeft, wordt op alle mogelijke manieren bediend. Zo heeft praktisch elk adres in Nederland parkeerplaatsen voor de deur.”
Dit is voor Rustema een reden om zich bij de belangengroep aan te sluiten. ”Daarom moeten wij ons organiseren. Om het denken te kantelen dat autobezit de norm is”, voegt hij toe. Daarnaast ziet hij de autolozen als ”een vergeten groep” wiens belangen nog niet werden behartigd.
Volgens hem overschatten we de auto op dit moment: ”In India is een koe heilig. Die dieren gaan daar midden op de weg zitten. Hier zijn auto’s vergelijkbare objecten waar je bijna niet omheen kunt. Van die heilige status willen wij af.”
Voordeel van eigen auto onderuitgehaald
Volgens de mede-oprichter klopt het niet dat een eigen auto vrijheid geeft: ”Autofabrikanten adverteren met het frame dat een eigen auto hebben je vrijheid geeft. De burger krijgt nooit de boodschap dat je ook zonder auto ver kunt komen. Maar wij zijn zonder auto geboren en worden zonder auto wakker.” Je bent ook zonder OV-jaarkaart of fiets geboren, vriend.
Zonder gekkigheid: het is natuurlijk te gek voor woorden dat we moeten uitleggen waar de vrijheid van een eigen auto in zit. Wie nu zonder eigen auto moet reizen, is behoorlijk afhankelijk van externe factoren. Kijk maar naar het zooitje in het OV. Vervolgens kun je via trein, bus en metro ook niet overal in het land komen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de vrijheid van een spontaan ritje, het kostenplaatje en het comfort van eigen stoelen en een kofferbak.
Nog iets wat de anti-autovereniging blijkbaar niet begrijpt: voor veel mensen zit de vrijheid hem niet alleen in het rijden van A naar B, maar is de auto een verlengstuk van de eigenaar. Het automerk en de manier waarop de auto is aangepast, vormt de basis van dat verlengstuk en laat je in contact komen met gelijkgestemden. Mensen zien hun eigen auto als een levend wezen met gevoelens, sterktes en zwaktes en menselijke eigenschappen. Die personificatie van de auto schept een band die voor velen ontzettend veel waard is.
Vocal minority
De belangenclub voor niet-autobezitters hengelde 200 inschrijvingen binnen in een week. In de aankomende maanden hopen ze duizenden leden aan te laten sluiten. Dat is niet ondenkbaar als je kijkt naar het aantal Nederlandse gezinnen zonder eigen auto. Rustema: ”Als je geen eigen auto hebt ben je niet normaal, is de norm. Toch hebben het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid en het Planbureau voor de Leefomgeving becijferd dat een kwart van de Nederlandse huishoudens geen privé auto heeft.”
Oké, een kwart van de gezinnen heeft dus geen auto, maar de andere 75 procent wel. Zolang dat zo blijft, zal de anti-autovereniging een minderheid blijven. Wat gaat de anti-autovereniging dan precies uitvoeren? De mensen die zich hebben aangesloten, krijgen hulp om hun leven zonder auto gemakkelijker te maken. ”Ik denk aan een app waarmee je kunt uitrekenen hoe duur het bezitten van een auto is of het helpen opzetten van een landelijk dekkend netwerk van ov-fietsen”, zegt Rustema.
Vooral politiek voeren en de autolozen zo lang mogelijk autoloos houden dus. Laat ik duidelijk zijn: het idee voor minder uitstoot begrijpen we, maar dit is gewoon niet de manier. Als we mensen gaan aansporen om geen auto te kopen vanwege het milieu, moeten we dan ook transportbedrijven gaan oproepen om met paard en wagen te gaan werken in plaats van vrachtwagens? Of allemaal in grotten gaan wonen met een vijgenblad voor onze geslachtsorganen? Kom op zeg. Of om @jaapiyo te quoten: waarvan akte.
Foto: Opel Insignia Sports Tourer 2017 gespot door @Jaapie
Via Trouw





Laat me raden een club gezeteld in het westen des lands. …
– kijkt op de kalender – nee, het is al mei.
Je moet wat met je vrije tijd denk ik dan…
”Zo nemen auto’s ontzettend veel ruimte in terwijl ze 23 uur per etmaal stilstaan. […] De groep die wel een auto heeft, wordt op alle mogelijke manieren bediend. Zo heeft praktisch elk adres in Nederland parkeerplaatsen voor de deur.”
Het lijkt wel de Speld…
Partij tegen de burger :)
Vroeger zaten dit soort lui in een GGZ-instelling. Met reden.
Maar even he…Serieus…Knettergekke lui draaien gewoon aan de knoppen dezer dagen. Ik denk dat ik maar moet emigreren met wat resteert van mijn sanity voordat ik zelf in een GGZ instelling verdwijn met wat we ooit normaal gedachtengoed noemden.
Weer zo een organisatie die gesubsideerd zal worden door de linkse gekte in NL (zoals greenpeace etc dat ook al worden) om nog meer rotzooi te zaaien in het land, van mijn appart opknopen aan de hoogste boom deze lui als voorbeeld
Subsidie die betaald wordt door benzineaccijns, wegenbelasting en BPM. Ik hoop dat ze dat geestelijk kunnen verwerken 😆
Als jij alleen maar doodsverwensingen kunt uitdelen aan ‘linkse mensen’, tief dan op bij Autoblog en begin je eigen besloten klupje op Telegram of Facebook, zeg.
Mafkees.
Er zullen altijd mensen zijn met wie je het niet met je eens zijn. Die gewoon in hun waarde laten en niet willen opknopen aan de hoogste boom is het verschil tussen beschaving en dictatuur.
Ik ben ook geen fan van het rechtse beleid dat ons land al zo lang teistert, dat bedrijven weinig belasting betalen en burgers veel, dat we fossiele energie subsidiëren, dat er te weinig huizen gebouwd worden omdat het goed is voor de huisjesmelkers in de VVD achterban, dat we de veestapel niet durven inkrimpen omdat de boeren ondernemers zijn maar verder dan een “FCK VVD” sticker op een lantaarnpaal plakken gaat mijn protest niet.
Altijd weer van die zure mensen die zo nodig hun eigen gedachtengoed moeten opleggen aan andere mensen. Als je vegetarisch, autoloos of pacifistisch door het leven wilt, helemaal prima, maar dring mij dat niet op. Snap ook de app om te zien hoe duur autorijden is niet zo goed, mensen moeten lekker zelf weten waar ze hun eigen centen aan uitgeven. Landelijk netwerk van OV fietsen, helemaal prima! Mits het zichzelf kan bedruipen natuurlijk, ik ga het niet zitten subsidieeren.
Ik hoop altijd dat als ik zoiets lees dat het gewoon een slechte grap is. Totdat je je realiseerd dat het geen grap is maar dat er een steeds grotere groep is die zo denkt. totaal van de potgerukt deze vereniging.
Wacht maar tot je een kind (of meerdere) krijgt. Heel veel succes om alle spullen mee te nemen van A naar B en op tijd te komen op de bestemming. Ik snap dat het OV niet geweldig is, maar daardoor hebben mensen een auto nodig, helemaal als je ook nog eens spullen wil meenemen. Wat een utopie, geen auto.
Ik heb deze week 75 kilo speelzand voor de zandbak (3 kleine zakken van 25kg, maar best zwaar) gehaald en 320 liter potgrond. Succes op de bakfiets. Vrijdag een feestje tot middernacht gehad in een kasteel op 75 km van mijn huis, ik ga dan toch liever met de auto terug. Ook naar een afgelegen industrieterrein geweest, totaal onbereikbaar met het OV. En (je verzint het niet) ik moest in Vlijmen zijn, die hebben geeneens een treinstation. Het leven, niet spannend, maar hoe leef je zonder auto? Dan heb ik het nog niet eens over werk gehad en de extra reistijd.
Dit geldt toch eigenlijk alleen voor steden? Ik woon op het platteland en mijn auto’s staan gewoon op mijn eigen terrein. En onderdak, maar dat is wat anders. Nagenoeg iedereen hier heeft een eigen oprit met garage. Zelfs de wijken met rijtjeshuizen hebben de meeste mensen een oprit. Zoveel auto’s zie ik hier niet op een openbare parkeerplaatsen staan. En wat een belachelijke vereniging… Ga je bezig houden met iets nuttigs en laat de hardwerkende medemens met rust. En we wonen toch zogenaamd in een vrij land? Als de jonge medemens een auto ambieert mag dat toch? Zeker op het platteland, want het OV is hier ruk.
Deze man laat in ieder geval zien hoe je het niet moet aanpakken.
Helemaal prima als er veel minder mensen van de auto gebruik gaan maken, graag zelfs, meer ruimte voor de mensen die wel willen (en kunnen) rijden. Auto-, motor- en fatbikevrije stads en dorpscentra ook helemaal top. Maar pak het dan constructief aan en focus op het ontwikkelen en bieden van uitstekende alternatieven. Daar betaal ik met liefde wegenbelasting en accijns voor.
Idioten vind je overal blijkbaar.
Weet je wat die mensen nooit zullen snappen: zelfs als het OV je overal snel heen kan brengen, pak ik alsnog liever de auto. Altijd als ik in een trein zit (vooral buiten de spits) voel ik mij omringt door zwartrijdende stinkende schreeuwende debielen. In mijn eigen auto kan ik gewoon rustig rondtuffen zonder die mensen om mij heen.
Ik heb een bloedhekel aan mensen, die hun zienswijze willen opleggen op andere mensen.
Werkende link naar het bron artikel uit de Trouw: https://archive.is/3gEQ5
“Activism is a way for useless people to feel important”, Thomas Powell.
Als ex-communist herkent Thomas nog altijd de communisten (lees: deugrovende jaloerse nietsnutten) direct. Ik zie er ook regelmatig een paar voorbij komen op dit forum in de comments.
Ik kan het niet met deze man en zijn club eens zijn. Dat hoeft ook niet. In verstedelijkte gebieden heeft ie wellicht een punt, denk ik zelfs als autoliefhebber.
Aangeven waar je het niet mee eens bent of wat je niet meer wilt zien is makkelijk. Het is moeilijker om aan te geven wat je dan wél wilt en hoe je dat voor je ziet. En dat mis ik, ook in zijn verhaal. Het is niet zozeer pro-alternatieven, maar anti-auto.
Gemiste kans en aan sommige reacties hierboven te zien roept dat ook het tegenovergestelde op van wat je wilt bereiken.
Vereniging van boze bakfiets rijders!
De belasting (miljarden) die autobezit oplevert de werkengelegenheid. Wat een beperkt denkvermogen hebben die stumpers.
Waarom geven we dit soort GGZ patiënten überhaupt een platform. Al is het maar om ze (terecht) belachelijk te maken, maar door dit soort mensen met een mentale stoornis (lees: aandacht tekort) te erkennen gaan ze alleen maar meer aandacht en dus macht krijgen.
Kijk maar naar het feit dat jezelf als tegelsexuele steelpan identificeren tegenwoordig normaal is, maar als je daar wat van zegt ben je een nazi…
Waarom moet altijd de GGZ erbij gehaald worden? Ik ben ook GGZ patiënt. Regelmatig terugkerende depressies. Gun ik je niet. Maar daarbij werk ik gewoon, betaal belasting, heb een auto en een hobby-auto. Ik vind het als echte GGZ patiënt altijd vrij vervelend als mensen andere mensen waarmee ze het niet eens zijn meteen uitmaken voor GGZ patiënten. Ik draag al dagelijks het stigma van een psychische aandoening (wat dat betreft kan er beter iets kapot zijn aan je lijf, dan heb je in ieder geval dat stigma niet), het dan te pas en te onpas onterecht voorbij zien komen maakt het niet makkelijker…
Kan me absoluut voorstellen dat het vervelend is, maar je aangesproken voelen is ook een keuze.
In het donker zeggen dat je geen flikker ziet wil ook niet zeggen dat je op zoek ben naar gay mannen…
Hilarisch dat soort figuren en die Rustema ‘vindt’ van nogal wat dingen ‘iets’ 🤷🏻♂️ Lees: beroeps-azijnzeiker.
En ga lekker zelf niet in een auto rijden, maar laat anderen die het wel willen lekker met rust joh !
Weet je: ik hou niet van aardappelen, ze zitten vol met zetmeel, koolhydraten… je wordt er dik van yada yada… en ik vind dat NIEMAND daarom nog aardappelen mag eten.
Wat een droeftoeter weer…
Wat een zure azijnzeiker. Als het je niet bevalt in Nederland, laat hem dan alsjeblieft vertrekken.
Zelfs in het westen van het land is het met het OV ook niet best gesteld. Laatst moeten overwerken bleek dat de laatste bus om 19:30 vertrok. Dus sta je daar om 20:00 uur, kan je kiezen je laten ophalen met een auto of naar huis lopen 7 km.
Ik hou lekker mijn auto en motor en geniet van mijn vrijheid.
Auto neemt te veel ruimte in beslag. De mijne staan op een eigen terrein waar ik ook nog onroerend zaak belasting voor moet betalen ieder jaar
Vandaag nog met het OV gereisd. Vorige week ook. In beide gevallen twee keer zo lang erover gedaan vergeleken met een auto, een godsvermogen voor betaald en bij de tweede keer ook nog eens in de steek gelaten: een buslijn die volgens de reisplanner bestond, bestond niet, dus voor saus 15 minuten op een bus staan wachten waardoor ik de overstap naar de trein miste. Ah, de trein. Waar je op een smerige stoel in de walm van andere mensen zit om ergens uit te komen waar je vervolgens wordt opgehaald door iemand in de auto.
En als jij met je belangenvereniging dat allemaal voor lief neemt, prima! Maar dit soort ervaringen met het OV, die toch meer regel dan uitzondering zijn, voor de bedragen die het tegenwoordig kost: daarmee krijg je mij niet de auto uit. Integendeel zelfs.
Ik heb slecht nieuws voor deze linkse loser…… Nederland zul je nooit auto-vrij krijgen.
De staatsbegroting van De Koningrijk der Nederlanden maakt dat gewoonweg onmogelijk!
Ik woon net buiten een stad in België, de laatste bus rijdt om 20u. Om 23u stoppen alle trams binnen de stad en alle treinen. In Wallonië is er in het weekend geen OV. Hoe zien zo een figuren dan het leven? Elke dag om 22u in bed en zeker geen lol beleven?
Alsof die 25% die geen auto bezit daar een bewuste keuze in heeft gemaakt? Zo lust ik er nog wel een paar… Wat een vreemde manier om je eigen gelijk te willen onderbouwen. Zo zal een deel van die 25% vast wel een auto willen hebben, maar hem niet kunnen betalen. Er zal ook een deel zijn die er geen behoefte aan heeft omdat ze in een stad wonen waar werken en vermaak op loop-/fietsafstand is. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze er bewust voor kiezen (lees: actief verzetten) om geen auto te willen.
Zo van: “als je niet voor/met mij bent, dan ben je dus tegen mij!”.
Ik hoop dat ie minimaal de helft van de bevolking mee krijgt.
Goed nieuws voor de files en drukte.
Reinder rustema kan zich beter druk
Maken om teveel mensen in een klein land. Die nemen ook allemaal ruimte in. Daar iets aan doen geeft zoveel meer voordelen.
Hij doet maar lekker, zijn calimero relaas klinkt meer als “ik ben te pauper om een auto te kunnen betalen”. Bewust autoloze personen die ik ken houden er namelijk geen haat op na, maar zij zouden er makkelijk een kunnen bekostigen. Daarnaast is de auto niet alleen een heilige koe maar ook een melkkoe, die daarom never naar de slachtbank gebracht zal worden. Lekker gefrustreerd blijven, Reinder (naam zegt al genoeg).
Autobezit is niet het probleem. Het probleem is autogebruik… Maar dat krijg je maar niet uitgelegd…