Nederlandse tuner voorziet Golfje van 519 pk

Auteur: , 107 Reacties

Komt die turbo!

Golf 7 R

Misschien is het een beetje oneerbiedig om een Volkswagen Golf 7 R met 300 pk te bestempelen als een ‘Golfje’, maar feit is dat de Duitse hatchback geen nekkendraaier van jewelste is. Deze specifieke Golf fronst ongetwijfeld wel de wenkbrauwen bij een stoplichtsprintje. De bekende Nederlandse VAG-tuners bij JDEngineering wisten 519 pk en 580 Nm aan koppel uit deze Golf R te peuteren. Dat komt neer op bijna 260 pk (!) per liter.

De Duitser kreeg een geupgrade turbo, versnellingsbak, intercooler, brandstofpomp en een carbon airbox zodat de bizarre krachten correct verwerkt kunnen worden zonder dat de boel in elkaar draait. Verder werd de R onder andere voorzien van een downpipe zodat de Golf nét even wat indrukwekkender klinkt. Want laten we eerlijk wezen, een standaard Golf R 2.0 klinkt bij lange na niet zo bruut als de Golf 5 R32 met die rauwe 3.2 zespitter.

Middels de geïnstalleerde componenten werd een software op maat samengesteld met bovengenoemde vermogen tot resultaat. De nieuwe prestaties zijn helaas niet bekendgemaakt, maar een reguliere Golf R sprint in zo’n vijf tellen naar de 100 km/u.

Power

TSI

Foto’s via JDEngeering



107 reacties

Heeft iemand misschien een idee waar je een soort van ‘agenda’ kunt vinden voor super car events in Europa?
@jbspots: Op Google
@jbspots: autoevenementenagenda.nl voor de Nederlandse events.
Wat doet een carbon airbox precies? Waarom (los van gewicht en sterkte) is dit beter dan een airbox van een ander materiaal?
@mennok: Het is eenvoudig te produceren op kleine schaal, de afwerking is beter dan van polyester, het kan de hitte beter hebben en het ziet er beter uit.
@mennok: carbon an sich doet niets, maar gok dat dit exemplaar een grotere diameter en een geoptimaliseerde luchtstroom heeft.
@menbren: en verbeterde isolering tbv warmte
@menbren: oh, de standaard airbox is natuurlijk niet geoptimaliseerd. Zijn ze dan vast vergeten in de fabriek…
@mennok: Door de grotere turbo word er meer lucht aangezogen. Een grotere oppervlakte van het luchtfilter zorgt voor minder weerstand.
@mennok: verbeterde airflow – meer lucht – hogere performance. Daarnaast kan ook de aanzuiging veranderd worden. (Indien race airbox). Reguliere carbon intakes zijn alleen voor looks (gewicht maakt bijna niets uit)
@peug206: en geluid, elk materiaal heeft weer zijn eigen specifieke geluid :)
@mennok: het aanzuiggeluid veranderd ook. Krijg je zo’n mooie snerp van in de hoge toeren. Het is namelijk ook een soort van klankkast, vergelijkbaar met luidsprekers. Het soort materiaal bepaald ook de klank van de muziek.
@sanderm3: het enige juiste antwoord!
@mennok: vergelijk maar eens een BMW e46 m3 en de e46 m3Csl. Qua motorgeluid. Megaverschil
Stukje vakmanschap!
@oemplus: ja, kan mij alleen niet voorstellen dat deze Golf na die 519 pk nog 100k gaat rijden. De levenscyclus van zo’n Golf met zo veel PK worden hierdoor behoorlijk ingeperkt, lijkt mij.
@e550: kan wel wezen, maar zo’n auto gebruik je dan ook niet als dagelijkse auto… en JD kan ook een schakelaar inbouwen dat je hem op vermogen kan begrenzen als je dat zou willen..
@e550: die 100k km reden ze toch al niet, tenminste niet zonder drie nieuwe motoren, minimaal 1 nieuwe dsg en een turbo hier of daar. Maar verder een topproduct👌🏻
@oemplus: Is niet nieuw. Hij had eerder ook al eens een Golf 5 GTI naar 500pk getild. Die had JD echter op Assen afgeschreven bij een crash.
Als ze nu de body volledig standaard laten, en niet verkopen aan zo’n petje dan is het ook nog serieus lachen bij het stoplicht
@peug206: een pet gaat geen 2x golf r betalen he…
@okkii: Of je een petje bent, heeft niets te maken met hoeveel geld je hebt.
@steiger: nou……
@steiger: een petje hebben heeft niets met geld te maken. Een petje zijn wél.
@peug206: Ik vind een standaard Golf R al aardig onderscheidend, met die dikkere bumpers, die sideskirts, 19 inch wielen en vier uitlaatpijpen…
Das knap bruut, hoe krijg je al dat koppel weg op de vier wielen zonder wielspin?
@autodrome: ja want het is meer dan bijvoorbeeld een chiron op 4 wielen loslaat. En die heeft er al heel veel moeite mee. #sarcasmemodus.
Een standaard mondeo 2.0d (200pk/410Nm) laat dit alleen op de voorwielen los.
Het blijft natuurlijk een gigantisch ondersturend ding.

Rechtdoor zal hij het wel winnen, maar op circuits denk ik dat veel lichtere auto’s met maar 2/3 of de helft van het gewicht een stuk sneller zullen zijn
@martinus: Het is dan ook geen track-minded auto he. AWD, leer, airco;ding is gemaakt voor stoplicht-sprintjes en lange autobahn-/bergritten …
@martinus: Denk dat je nog eens tracktests moet kijken. Hoewel het geen hardcore auto zoals een megane RS is, staat deze golf R weldegelijk z’n mannetje op het circuit
@martinus: Daarmee doe je de Golf R toch iets te kort. Het schijnt dat de huidige zowaar erg goed stuurt:

https://www.youtube.com/watch?v=-3jWVTKYcP0
@martinus: Golf R is 100kg lichter dan een Focus RS. Getankt 1425kg. Erg ondersturend is dat ook niet, je verwart het met een RS3 die zwaar op de neus is. Verder moet je geen nostradamus zijn om te weten dat een auto van 940kg sneller is op circuit, maar dat is dan wel een totaal andere soort wagen…
@martinus: onderstuurd laat ik in het midden maar eerlijk gezegd verwacht ik juist niet dat hij zwaar onderstuurd is.
Wat je trouwens zegt over iets met dehelft van het gewicht ben ik helemaal met je eens. Alleen kun je in dergelijke track auto’s niet je schoonmoeder wegbrengen en daarna een stapel kasten inladen bij de Ikea. Dat is juist de sterke kant van de Golf. Een echte allrounder.
Ik ben benieuwd wat er aan het koelsysteem moet gebeuren als je zo’n monster op een trackday wilt gebruiken. Lijkt me wel vet, vooral in de Variant-variant!
@Jochempie: I see what you did there 😉
519 pk…

Ik zou veel blijer zijn met 159.
@moveyourmind: die trend is nu wel een beetje voorbij
@dsdh: mooi, als de prijzen nu gaan zakken koop ik er 1
Tja.. Daar sta je dan met je AMG, M, RS model. Moet je plaats maken voor een bumperklevende Golf.
@misterdrogba: behalve als die ook weer getuned zijn…
@misterdrogba: en toch heb ik eerder genoemden stuk voor stuk liever
@stgp: ik ook hoor! Mijn reactie was eerder bedoeld om aan te tonen dat het een bizar hoeveelheid vermogen is in een Golf en dat je een standaard RS/M/AMG model zonder moeite kan bijhouden of zelfs voorbijvliegen.
Dat is een dikke Golf!
Zozo.. voorzien van een downpipe voor het betere geluid.

ಠ_ಠ
@baasbas: staat jou downpipe al open dan?
@Crosscabouter: Gisteravond stond mijn downpipe vol open en aan het geluid van m’n vriendin te horen, naar volle tevredenheid van ons beiden.
@406_v6: ah dacht dat je vriend in jouw downpipe zat.
@draadloos: shots fired
Typische petjes golf
@wiellem: jaloers? Typische pauperreactie weer.
@oemplus: jaloers? Op zo’n knakenproject? Tsss
@wiellem: knakenproject? Lol, zegt al weer genoeg.
@oemplus: fan/werknemer van JD engineering?
@awesome: Mijn eigen auto is ook door JD onderhanden genomen, maar los daarvan vindt ik het gewoon een sneue reactie.. Dit is alles behalve een knakenproject.
Een Alfa Romeo?
Heb die gasten destijds m’n cupra laten doen.
Met 350pk en 450Nm was dat al bizar snel.
Nooit warmgelopen, bougie kapot gehad o.i.d. Alleen de (standaard) koppeling hield het niet.

Die downpipe is vooral omdat die geen primaire kat meer heeft waar de motor serieus last (hitte) van heeft als je gaat tunen, en een secundaire kat met veel meer flow.
Kun je laggen bij het stoplicht
Die Golf7 R kan ik echt totaal niet mooi vinden.
Waar de 5R32 en de 6R dikke apparaten waren, komt dit echt over als een Golfje met een andere bumper.
Een Polo met R-pakket ziet er spannender uit.
@awesome: totdat je de achterkant ziet, 4 uitlaten jonge
@e550: al had ie er 40, dan nog keek ik niet om ;)
I like big butts, en die Golf7 heeft gewoon geen butt.
Petjes golf
Knap werk.
Vraag me af wat zoiets nou kost. Weet iemand dat?
@hplh: Tussen de 10-15k gok ik.
Een vriend van me heeft een Standaard Golf 7 R en die gaat al als sting, wat moet dit monster dan niet doen?! 😨love it!
En nog steeds is de golf 4 r32 de beste. De laatste golf waar ik nog van kan genieten
@thefmanl: je lokale benzineboer ook.! Met die 6 cilinder reed je met gemak – op 6.
Een GTI Golf6 is sneller en nog zuiniger ook.
Knappe prestatie!
Zit er in de instaper nog steeds een grote klok op de plaats vd toerenteller? Zijn hoofdsteunen nu wel standaard bij dit kdf voertuig?
Moet altijd lachen om dit soort halve werk tuning, dat ding houdt het nog geen 10km vol en response zal vast ook shit zijn. Waar zijn de hogere cams, valve porting, valve shim, stroken van motor voor meer cc’s! En zeg me niet dat standaard olie pomp het lang vol houdt?? Ja doei, dit kan iedereen doen, ben pas onderindruk als ik het 20 rondjes op Tsukuba heb zien rijden zonder te ontploffen!
@stj88: waarom zou een standaard oliepomp het niet volhouden?
@hplh: Standard olie pomp is niet gemaakt voor zo veel pk of de 15w55 olie die er nu wel in moet zitten. Jullie mogen zeggen wat jullie willen maar kan dit niet serieus nemen. 1e wat je moet doen is andere cams in doen, standaard profiel is totaal niet geschikt voor zo veel pk.
@stj88: ik ken genoeg auto’s waarvan de standaard oliepomp prima voldoet voor een vermogen dat twee of soms zelfs drie keer zo hoog is als het standaard vermogen.

Je reacties laten zien dat je, op zijn minst, niks weet van het tunen van VAG-producten. Weet je wie daar wel verstand van hebben? Juist ja, de mensen bij JD Engineering!

Zoek eens rond op het internet. Je zult genoeg bewijs vinden dat ze bij JD echt wel weten wat ze doen.
@stj88: door meer pk wordt je oliepomp niet zwaarder belast.
Wel door meer rpm.
@stj88: Half werk tuning….hahahahahahahahahahahahahahahaha ga je eerst maar eens verdiepen in JD Engineering voordat je van die onzin op internet plempt. Die man heeft z’n strepen wel verdiend in die wereld. Kijk maar eens op z’n site wat ze allemaal aanpassen bij dergelijke projecten. Dat autoblog niet de volledige speclist afdrukt betekent niet dat dat niet uitgevoerd is. Daarbij, de dingen die jij opnoemt zijn van belang bij een ouwe V8 maar veel minder bij een turbogeblazen motor.
@stj88: t is maar duidelijk dat je niet weet waar je over praat.
JD zijn dé VAG tuners in NL en ze gooien er niet simpel een chipje op en gaan zoals bij sommige tuningboeren.

Een paar technische termen gooien zoals jij doet, kan ook iedereen.
@stj88: Zo’n reactie als die van jou moet ik ook altijd om lachen. Denken te weten ergens iets van af te weten en dat dan vervolgens in de wereld gooien, waar niemand dan vervallens iets aan heeft aangezien het nergens op slaat.. Verdiep je eerst maar eens goed in de mannen van JD! En als je zo alles goed denkt te weten, dan was je ongetwijfeld opgevallen dat ze het koppel begrensd hebben, want de Nm lijn loopt al heel snel horizontaal om alles heel te houden! Dan rest mij nog te zeggen, nu ben ik heel benieuwd of jij 20 rondjes Tsukuba volhoudt met de denkwijze van jou..
@nigelbennisphotography: Mij RB26 die gebouwd is door JUN Auto Mechanic vertrouw ik wel stuk meer dan zo een Golf van een Tupper ware tuner!

Beetje rondgekeken op hun site, en zie niks over echte engine tuning, kleppen, veren, head polish, piston and crank balancing. Enige wat ze doen is chippen en boost up. Dat kan een 5 jarige kind ook!
@stj88: Als je maar een klein beetje thuis was in de Tunings-wereld, dan zou je JD geen Tupperware tuner noemen. Dus bewijst dit alleen maar dat jij totaal niet weet waar je het over hebt.
We kunnen je misschien wel enigszins tegemoet komen in je verhaal omdat JD van origine een Chiptuner en geen Mechanische tuner is, maar hij heeft ook nog een heel team en goede contacten van bevriende (mechanische) tuners die altijd nog kunnen helpen als er wel meer mechanische tuning gewenst is.

Ook kan je er vanuit gaan, dat Gechipte auto’s van JD juist minder snel stuk gaan, aangezien hij weet hoe en wat je het beste kan doen met bijvoorbeeld het begrenzen van de opbouw van het koppel, zodat koppelingen heel blijven.
Zou heb ik toen de tijd mijn 1.9TDI bij hem laten chippen, waarvan bekend was dat de koppeling niet de beste was, maar bij mij is die daarna gewoon heel gebleven, terwijl degene met een ABT-chip regelmatig stuk gingen. Hij weet dus echt wel waar hij mee bezig is!
@dedon: Oke ik begrijp het wel… JD is de beste tuner was NL heeft concerning VAG! Wel beetje triest dan gezien ze niet eens motor onderdelen produceren, en dat chip tunen is ook maar halve werk. Iedereen weet dat zo een ECU reflash niet tegen op een Stand alone kan zo als van Haltech, Motec of HKS F-con.
@stj88: Alleen al het feit dat je dit een Tupperware tuner noemt zegt genoeg over jou. Ik denk dat je je toch nog maar eens moet verdiepen in de basis van tunen, en in dit geval chiptunen. Iedereen kan inderdaad de turbodruk verhogen maar dan is de vraag blijft het heel op die manier? Als je dus wilt dat het allemaal heel blijft dan klop je onder andere bij JD aan. Maar goed, ik begrijp van jou dat alleen mechanische tuning telt, best wel een vreemde denkwijze. En dan mag je een RB26 rijden die door een Japanse firma is aangepakt, je verlaagd je gewoon enorm met zo’n opmerking. Verstand komt met de jaren zeggen ze wel eens, dus er is nog hoop! Succes met je JUN RB26 en de 20 rondjes Tsukuba!
@stj88: je hebt echt totaal geen idee wie JD is. Neem van mij aan, de beste VAG tuner van NL. MTM in Duitsland is beter, maar je kan ze qua kwaliteit op ABT en Oettinger niveau inschalen. Ze hebben mijn auto ook gedaan, en de software is geniaal!
@dutchdriftking: Voor als je af vroeg hoe je echt een golf tuned hier is een link van HPA motorsports, die testen hun producten ook echt uit om de track! http://www.hpamotorsports.com/20t.html
@stj88: JD heeft een eigen raceteam….
Voor alle klagers over of deze motor het wel volhoudt: JDengineering is al jarenlang hét tuningmerk van VAG in Nederland. Jeroen Dik weet prima wat wel en niet kan in een Golf.

Als je ooit je VAG wilt laten (chip)tunen, ga naar JD en echt nergens anders heen.
@87sandyd: heb je aandelen?
@87sandyd: amen, heb k dan ook gedaan
519pk, maar ’t blijft een golf! 😂
@MARS: Daarom nou juist
Heerlijk zoveel vermogen, dat moet menig sportwagen eigenaar toch verbaasd laten kijken als dit achter je blijft plakken! Puik werk dus ook wederom van JD!
Nice.

*googlet wat is een downpipe?*
VAG motor is sowieso slecht uitgangspunt om te tunen. Zelfs af-fabriek mankeert er om de haverklap iets aan. Dus het laat zich raden wat er gebeurt na deze behandeling.
Niets verandert aan de internals..
Moet het in de basis toch een erg sterk blok zijn?!
Arm Golfje weet niet wat het overkomt.. Böser Golf.
@spylegion: klopt, de basis is erg sterk.
Echt niet mijn ding. Zon knakengolf
@mrmiyagi1982: knakengolf die met een paar opties 65/70k kost….
Heel mooi resultaat. Al zou ik ten alle tijden een golf 4 r32 met HGP bi-turbo prefereren.
Lekker sleeper met kleinere velgen en beetje vies
Deze mannen heb mijn Audi ook gechipt. Mooi bedrijf, veel kennis in huis.
@dutchdriftking
En daarmee wil je zeggen??
Voor 65k kun je heel wat leukers kopen of zelf bouwen
Een golf blijft een golf en dat is niet mijn ding. Is dat wel jou ding prima. Ik zou zeggen koop dat ding voor 65k en beleef je 2de jeugd.
@mrmiyagi1982: iets leukers? Zoals? De ene vind dit leuk, de ander weer wat anders. Ik vindt dit veel mooier dan een AMG Kamper/turkenbak. Iedereen heeft zo zijn eigen mening.
‘Deze specifieke Golf fronst ongetwijfeld wel de wenkbrauwen bij een stoplichtsprintje.’
Als ik dit soort zinnen zie, hoef ik niet eens te kijken wie de auteur van het stukje is…
Er staat iets anders dan je bedoelt te zeggen, dus check je eigen hersenspinsels eens voordat je ze verstuurt!
@ehnl: bel slachtofferhulp.
@hplh: LMBR
@ehnl: gjkh
@oemplus
Iets leukers zoals alles behalve een golf of iets anders van vag wat allemaal op elkaar lijkt.
En idd iedereen heeft zn eigen smaak. En dit is niet mijn smaak.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).