• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nee! De allerlaatste Yugo is gebouwd!

Auteur: RubenBaeten, gepost 15 november 2008 om 17:13 – 39 Reacties

Laatste Yugo

Kennen we ‘m nog, de Yugo? Het afgekeurde Fiat-ontwerp dat in 1980 voor het eerst van de Zastava-productielijn rolde en de wereld verraste door zijn lage prijs en vreselijke kwaliteit? Hier in de westerse wereld konden we er altijd wel om lachen, maar de Joegoslaven waren apetrots op het autootje, dat een belangrijk exportproduct was.

In de fabriek in Kragujevac, Servië liet men dan ook een traan toen de allerlaatste Yugo, enige tijd terug Koral hernoemd, op 11 november jl. van de band rolde. Hij sluit het hek na 794.428 geproduceerde exemplaren. Achterop de auto zat een papieren vodje met de tekst “ćao, nema više”, oftewel “goodbye, no more”. Een waardig afscheid.

Maar er is nog hoop. Zastava, dat vanaf volgend jaar in opdracht voor Fiat auto’s gaat bouwen, is in onderhandeling met Congo om de productielijnen van de Yugo/Koral, Skala (Fiat 128-kloon) en Zastava10 (vorig model Fiat Punto) aan hen te slijten. Dus mocht je over een paar jaar toch nog behoefte hebben aan een nieuw exemplaar van de slechtste auto aller tijden (Time Magazine) dan weet je waar je ‘m moet zoeken. (via jalopnik)

Ook interessant!

  • Fiat SUV
    Bedenk een naam voor deze Fiat SUV
  • Video - Fiat Qubo zoekt ruzie met vrachtwagen
  • Video: met een Fiat Panda heb je altijd lol
    Video: met een Fiat Panda heb je altijd lol
  • Fiat Pulse
    Fiat Pulse is een nieuwe stoere crossover

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

Fiat, Klassiekers, zastava

Vorig bericht: « Aston Martin One-77 webvideo’s
Volgend bericht: Zaterdagavond: Clarkson’s Thriller kijken! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Laurens zegt

    15 november 2008 om 17:16

    Hebben ze die fabriek weer opgebouwd nadat het geheel in de Balkan ongeregeldheden plat gegooid was? Dat zal dan wel met subsidie gedaan zijn! Welbesteed….

    Login om te reageren
  2. bozewolf zegt

    15 november 2008 om 17:19

    RIP Yugo!

    Ach ja, je moet als autobouwer ergens beginnen, he.

    Altijd gedacht dat het ding een verkapte Golf was trouwens. Niet dus.

    Login om te reageren
  3. ikke zegt

    15 november 2008 om 17:30

    @Bozewolf

    Golf?

    Wat mij betreft sprekend een oude Polo!

    Polo
    http://img142.imageshack.us/img142/2111/polo003go7.jpg

    Yugo
    http://image.motortrend.com/f/miscellaneous/volkswagen-may-buy-serbias-zastava-for-yugo-factory/8236058+cr1+re0+ar1/yugo.jpg

    Zoek de verschillen ;)

    Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    15 november 2008 om 17:34

    zonde .. de enige auto die bij nieuw-aankoop al wegenbelastingvrij was ..

    Login om te reageren
  5. a. zegt

    15 november 2008 om 17:36

    YUGO POWER :D:D:D:D:D:D:D

    ben bosnisch maar nog steeds in voormalig Joegoslavië geboren.

    ps. de fabriek was voor zover ik weet niet platgegooid want de gabriek was in Servië, daar was er geen oorlog/

    Login om te reageren
  6. Rick dos zegt

    15 november 2008 om 17:37

    Kijk, dat is pas cultureel erfgoed!

    Een baard van een paar jaar oud…

    Login om te reageren
  7. sacha zegt

    15 november 2008 om 17:43

    Legendarisch:

    Doug Lazy – Let It Roll, uit de lyrics:

    “…I like the Porsche, not the Yugo…”

    http://www.youtube.com/watch?v=JAh51bQIT0c

    Login om te reageren
  8. vla zegt

    15 november 2008 om 17:45

    LOL @ Rick dos!! Die gaat het jaarboek in! :D

    Login om te reageren
  9. Rick dos zegt

    15 november 2008 om 17:48

    Mooi! ;)

    Login om te reageren
  10. lincoln zegt

    15 november 2008 om 17:50

    @Sacha ..
    man .. die gast is zelfs te lui om zijn hangmat uit te komen tijdens een video-shoot .. en dan toch nog aanspraak maken op een Porsche !!

    Login om te reageren
  11. Larrs zegt

    15 november 2008 om 17:54

    In Griekenland heb ik nog genoeg Yugo’s gezien. Sommige zagen er zelfs nog goed onderhouden uit.

    Login om te reageren
  12. Victor zegt

    15 november 2008 om 17:55

    @ikke,

    het ene plaatje van de polo is de voorkant en die van de yugo de achterkant, ik kan zo wel heel veel verschillen opnoemen

    veder kunnen we mischien maar blij zijn dat ze ermee ophouden en hopelijk beter auto’s(vorige generatie punto?) gaan bouwen want die zijn (jaja) zuiniger maar vooral ook veiliger denk ik zo.

    Login om te reageren
  13. Willem dL zegt

    15 november 2008 om 18:01

    -edit: wij houden niet zo van capslock-, niet de yugo, wat een verlies voor de mensheid…

    Login om te reageren
  14. Jip zegt

    15 november 2008 om 18:03

    ligt het aan mij of zitten er geen stoelen in?

    Login om te reageren
  15. Autofans.be zegt

    15 november 2008 om 18:05

    Nja, wie koopt die nog? stoelen is allemaal overbodige luxe ;)

    Login om te reageren
  16. Em zegt

    15 november 2008 om 18:16

    Jammer mensen, dat waren toch wel de Alto’s onder de Jugoslaven,en geloof me dat zijn goede auto. Want kom zelf regelmatig nog in Jugoslavië

    maar

    RIP YUGO KORAL 45

    Login om te reageren
  17. C70T5 zegt

    15 november 2008 om 18:29

    ik kom uit servië en heb wel eens in een yugo (of twee) gereden. wat n kutdingen waren dat zeg, ze waren al versleten toen de ze van de lopende band afkwamen. als je 40.000km met een motor gereden had dan mocht je blij zijn. om maar niet te spreken over de andere onderdelen.

    de febriek was inderdaad in 1999 voor de helft platgegooid, dat daar nog steeds auto’s uitkomen is onbegrijpelijk.

    Login om te reageren
  18. Stefaan zegt

    15 november 2008 om 19:04

    Ah spijtig.
    Ik heb op scoutskamp in Kroatie eens met 4man in zo’n Yugo koral meegereden. Ding zag er niet uit, de drade hingen los onder het stuur. Geen gordels en hij moest snelheid maken om op een kleine heuvel te geraken. Maar we waren wel blij dat we een lift kregen. En de chauffeur was een grave kerel. Wel jammer dat ze stoppen, je ziet ze daar om de haverklap rond rijden

    Login om te reageren
  19. Carmaster zegt

    15 november 2008 om 19:18

    Was afgelopen vakantie nog in Kroatië, maar daar zie je ze steeds minder omdat de mensen daar wat rijker worden.
    Ze staan daar trouwens meestal op een boerenerf ergens in een hoekje, tussen allerlei andere verroeste oude wrakken.
    Ik heb er daar maar 2 of 3 echt geparkeerd zien staan(in de stad dus).

    En waarom lijkt het op de foto alsof deze Yugo nu al oud is?
    Niet in de zin van het ontwerp, maar er glimt bijna niks aan die auto.
    Alsof ie gemaakt is van gerecycled plastic…

    Login om te reageren
  20. Laurens zegt

    15 november 2008 om 21:51

    Yugo, de Trabant van nu? Hordes Yugo’s gaan de EU wegen bevolken nu de muur gevallen is. Ga er snel eentje scoren, worden zeker meer waard. Jammer dat het geen tweetakt is!

    OT: het laatste bewijs dat een eenpartijstaat niet werkt is verdwenen. Of maken die Iraniërs niet ook een “eigen” auto?

    Login om te reageren
  21. dekster zegt

    15 november 2008 om 21:52

    Is dat die auto waarbij de importeur bij elke lading moet kijken of er geen boterhammen of andere resten van de arbeiders in verzeild geraakt zijn?

    Login om te reageren
  22. Laurens zegt

    15 november 2008 om 22:00

    @dekster

    Joegoslavische maffia? Dan toch resten van gewoon omgelegde mede criminelen neem ik aan.

    Login om te reageren
  23. INF3RN040 zegt

    16 november 2008 om 02:03

    Die hadden tenminste en eigen auto ,hebben de nederlanders en serie productie burger wagen ? Noem geen spyker of zo : )

    Login om te reageren
  24. Vincent zegt

    16 november 2008 om 02:47

    INF3RN040, heb je nooit van DAF gehoord?

    Login om te reageren
  25. INF3RN040 zegt

    16 november 2008 om 03:04

    Vincent@ Wordt die nog steeds als wagen geproduceerd ?

    Login om te reageren
  26. andy_son zegt

    16 november 2008 om 15:21

    verbruik 1 op 20?
    co2 uitstoot 5kg per 100kilometer?
    en wij maar lekker veel taksen betalen.

    Login om te reageren
  27. andy_son zegt

    16 november 2008 om 15:22

    – 5kg per kilometer moest het dus zijn :D –

    Login om te reageren
  28. simpson zegt

    16 november 2008 om 15:37

    geweldige wagen.

    mijn moeder had er eentje toen ik net mijn rijbewijs had.
    lawaaiig, onveilig, paste zich net als de fiat panda, eend en renault 4 aan aan de omgevingstemperatuur, maar hij deed het altijd.

    het was een heerlijke auto om het allemaal in te leren

    Login om te reageren
  29. Jos zegt

    16 november 2008 om 16:37

    Zag deze vakantie in Kroatie nog een verhoogde Yugo staan met terreinbanden, kickass! In Zagreb zie je ze eigenlijk niet, maar in de meer landelijke (lees: armere) delen zie je nog best veel de Renault 4, Golf I, Fiat 128p en de Yugo rondrijden.

    Met de komst van de Zastava 10 moet je wel oppassen dat de badges van je punto niet geript worden door Zastava rijders die hun bak willen pimpen.

    Login om te reageren
  30. Lexus zegt

    16 november 2008 om 17:09

    @ INF3….: Nee dat niet. Maar dat vroeg je ook niet

    overigens zullen de onderhandelingen met Congo nu wel wat langer duren.. ;)

    Login om te reageren
  31. RRRobert zegt

    16 november 2008 om 22:44

    Bweeeeh, daar gaat weer een stukje autohistorie, hoe slecht deze in dit geval ook mocht zijn; een oom van mij had er ooit eentje nieuw gekocht (dat leek hem ‘beter’ dan een tweedehands van willekeurig welk ander merk…), daar bracht-ie ooit eens snoeiafval mee naar de gemeentestort. Toen hij de takkenbossen uit de kofferbak trok, bladderde de lak op de interieurdelen zo mee -die bleek namelijk gewoon op het kale staal te zijn gespoten. Commentaar van de dealer: “Dan moet u er maar een rubbermatje of een paar oude kranten inleggen.”

    Ook leuk nog, laatst nog weer ‘Die Hard 3’ gezien met Bruce Willis en Samuel L. Jackson; zit nog een scene in waar ze een Yugo jatten die niet vooruit te branden blijkt: “Sorry man, this car is built for economy, not for speed!”. Vervolgens ‘ruilen’ ze deze tegen een Mercedes, maar wel met achterlating van een eerder gevonden goudstaaf…

    Login om te reageren
  32. YK zegt

    16 november 2008 om 23:04

    @Iedereen die RIP schreven,

    Bedoelen jullie daar: “Rust in Peace” mee? :mrgreen:

    Login om te reageren
  33. sjazz zegt

    17 november 2008 om 13:33

    @YK,… nee roest in peace

    Login om te reageren
  34. sjazz zegt

    17 november 2008 om 13:34

    @yk… sorry niet wakker haal engels en nederlands door elkaar…
    goeie grap trouwens

    Login om te reageren
  35. Jan C. zegt

    17 november 2008 om 13:54

    De “Yugo”, die wij dus kennen als Yugo 45, was in principe niet zo’n slechte auto, maar hij was niet zo fijn in elkaar geschroefd. De opvolger, de Sana, werd helaas niet het succes dat hij had kunnen worden, omdat de oorlog daar uitbrak. Zijn opvolger wordt volgens mij nog gemaakt als de “Yugo Florida” Volgens mij is dit dan ook niet de laatste Yugo.

    @INF3RN040: DAF. Of als je een moderne variant wil: Het trio Mitsubishi Outlander/Peugeot 4007/Citroën C-Crosser wordt in Born gemaakt, evenals de Mitsubishi Colt.

    @Laurens: In Iran is de productie van oude Peykan stilgelegd, maar er is al geruime tijd de Samand, die ook goed verkocht wordt in andere landen en zelfs in sommige landen buiten Iran wordt geassembleerd. Noord-Korea heeft de Pyeongwha, wat niet echt direct een staatsfabriek is, maar wel door de staat gedistribueerd.

    Login om te reageren
  36. LJ zegt

    18 november 2008 om 17:47

    erg jammer… zo’n ding is best leuk..zie ook eens het volgende filmpje… leipe shit ouwe, dat zon aftands wrak zo hard kan gaan;-)

    http://nl.youtube.com/watch?v=Q1FPYJ95ZjM&feature=related

    Login om te reageren
  37. anendel zegt

    18 november 2008 om 19:57

    Voordeel is dat ze wel héél erg goedkoop zijn in aankoop.. onderhoud en verbruik zijn een ander paar mouwen. Of ‘m ooit meer waard gaat zijn dan wat ik ervoor heb betaald, ik betwijfel het.. onderdelen zijn in ieder geval nog amper te vinden (tenzij in Servië).
    Heb afgelopen jaar nog een reis door Zuid- en Zuid-Oost-Europa gemaakt met de Yugo Florida, waar ik momenteel ook nog mee rondrij… Voorlopig althans, want binnen de maand mag die naar de keuring en de kans is zeer groot dat het dit jaar niet meer zal lukken.
    http://yugo-where-we-go.blogspot.com/

    Login om te reageren
  38. wrx19 zegt

    3 mei 2011 om 15:14

    http://www.youtube.com/watch?v=zwWih8bIGOQ&feature=feedlik

    Login om te reageren
  39. Anoniem zegt

    17 april 2012 om 21:12

    Iugo -a su najbolji automobili na forumu..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North