• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Neppe’ rallylegende blijkt lekker waardevast te zijn

Auteur: Loek, gepost 8 augustus 2025 om 21:07 – 18 Reacties

Enorm diep in de buidel tasten voor een rallylegende, en dan heb je niet eens het origineel.

Als je de goede oude tijden van Colin McRae in de rallysport wil beleven, kan je nog voor redelijk oké bedragen een Subaru Impreza (GC) scoren. Weet alleen wel dat je voor bodemprijzen een ‘normale’ Impreza hebt. Een GT Turbo, WRX en helemaal een WRX STi kosten iets meer als je een goede wil. Bovenaan het spectrum vind je nog de coupéversies van de Impreza GC, de P1 en de 22B. Die laatste is echt duur aan het worden: er is er recent eentje verkocht voor bijna een half miljoen. Toegegeven, het is met recht een legende. Maar voor dat soort prijzen wordt het een moeilijk verkooppraatje.

Prodrive P25

Je kan het maar op één manier duurder maken. Prodrive, het bedrijf dat zich inzette om de Subaru’s klaar te maken voor de rallysport, kwam in 2022 met de P25. Dat is hun hommage aan de WRX STi 22B en voegt moderne techniek toe aan de oude koets. Een 2.5 liter grote boxermotor met 400 pk en 600 Nm, om eens wat te noemen. Een nieuwe versnellingsbak en een launch control-modus, waarmee de P25 naar 100 sprint in 3,5 seconden. En dat alles onder de 1.200 kg.

Wellicht is het geen populaire mening, maar toch doet de P25 mij niet zo veel als ik had verwacht. Dat heeft een reden. Klinkt leuk allemaal, maar Prodrive wilde er des tijds 535.000 euro voor vangen. Daarmee is hij dus duurder dan de duurste 22B, een prototype die van Colin McRae is geweest. Leuk, zo’n Prodrive, maar dit is natuurlijk rijp voor de flippers die hem kopen en dan wachten tot het meer waard wordt. Rijden ermee, ho maar.

Stervensduur

Dat klinkt cynisch, maar het is echt zo. Eén van de 25 gebouwde Prodrive P25’s staat nu alweer te koop. Met een ietwat vage advertentie, het moet gezegd worden. Onderstaande foto’s zijn de enige plaatjes die we krijgen van de auto in kwestie, de andere gebruikte foto’s zijn persfoto’s. Op de plaatjes zien we wel het kloppende hart, het gefocuste interieur met half blauwe stoelen en de winnende kleurcombinatie (letterlijk en figuurlijk) WR-blauw met gouden velgen. Ja, het is heerlijk spul, maar wacht nog heel even.

De 980 kilometer ervaren Prodrive P25 moet namelijk weg voor 700.000 pond, omgerekend 807.310 euro. Acht ton voor een Subaru Impreza. En ja, wel één van de leukste die je gaat krijgen, maar het voelt toch als belachelijk veel geld. Overigens, voor de puristen: Prodrive heeft voor de ombouw 25 Impreza coupés gebruikt, geen echte 22B’s. Wat het verhaal trouwens ook weer anders kan maken: je betaalt dus acht ton voor een gemodificeerde Impreza coupé.

Mocht je toch deze WRC-auto voor de straat willen bezitten, dan kan je de Prodrive P25 kopen. Maar wees zeker van je zaak. Voor minder geld heb je dus een echte 22B.

Ook interessant!

  • Gespot - Een lekker cleane Challenge Stradale
  • Gespot - M4 in een lekker fris kleurtje
  • Gespot - Lekker uitgevoerde Revuelto, vers op kenteken
  • Gespot - Een lekker cleane Alpina B4 Gran Coupé

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

impreza, P25, prodrive, Subaru, wrx-sti

Vorig bericht: « Productieauto met 3.000 pk(!) is dichterbij dan je denkt
Volgend bericht: Geen laadpaal, wel een elektrische auto: hoe is dat? »

Lees Interacties

Reacties

  1. ponnie zegt

    8 augustus 2025 om 21:55

    Jammer eigenlijk. Hetzelfde lot zal de HWA evo3 ook wel beschoren zijn.

    Login om te reageren
  2. Tonnie zegt

    8 augustus 2025 om 22:16

    Bij de eerste de beste flinke recessie kun ke dit soort auto’s toch wel voor minder dan 2 ton oppikken? Absurd veel geld voor een dergelijke auto.

    Login om te reageren
  3. Hans worst zegt

    8 augustus 2025 om 22:26

    Los van de absurde prijs vind ik het wel een bruut apparaat.

    Login om te reageren
  4. Hans worst zegt

    8 augustus 2025 om 22:26

    Los van de absurde prijs vind ik het wel een bruut apparaat.

    Login om te reageren
  5. Pallas zegt

    8 augustus 2025 om 23:01

    Los van de absurde prijs vind ik het wel een bruut apparaat

    Login om te reageren
    • jeroen82 zegt

      9 augustus 2025 om 09:38

      Je bent de . vergeten .

      Login om te reageren
  6. T16 zegt

    8 augustus 2025 om 23:10

    Van de P25 zijn er maar 25 gemaakt, en hoewel een homage heeft deze Subi meer vermogen en koppel als de 22B.
    https://www.prodrive.com/prodrive-vehicles/prodrive-p25/
    Van de 22B zijn er dan weer meer gemaakt, 400 totaal.
    Van de P1, Prodrive One, zijn er 1000 gemaakt.
    Een 22B gaat voor gemiddeld $210.000.
    Een P1 voor gemiddeld $50.000 omdat ze minder zeldzaam zijn.
    https://www.classic.com/m/subaru/impreza/1st-gen/p1/

    Login om te reageren
  7. nicolasr zegt

    8 augustus 2025 om 23:11

    Los van de absurde prijs vind ik het wel een bruut apparaat

    Login om te reageren
  8. massarati zegt

    9 augustus 2025 om 00:50

    Los van de absurde prijs vind ik het wel een bruut apparaat.

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      9 augustus 2025 om 06:44

      Los van het absurde apparaat vind ik het wel een brute prijs.

      Login om te reageren
      • hotze zegt

        9 augustus 2025 om 09:42

        😂😂😂
        Een achterlijke prijs zelfs.
        Wat voor ander fraais te scoren voor zo’n megabedrag…
        Helaas bv. geen Carrera GT, 918 of LFA.
        Maar genoeg spul van de grote 3 P/F/L of ander leuk restomodspul.

        Login om te reageren
  9. Davion zegt

    9 augustus 2025 om 02:03

    Zonder die iconische “555”-livrei het geld niet waard :), en anders ook niet :)

    Login om te reageren
  10. Onehp zegt

    9 augustus 2025 om 02:06

    Is gewoon een echte rallyauto voor de straat, en die zijn nooit goedkoop… De 22B was maar een wannabe productieversie vóór de straat, dit is het echte spul….

    Login om te reageren
  11. stekkerkoning zegt

    9 augustus 2025 om 06:59

    Los van de absurde prijs vind ik het wel een bruut apparaat.

    Login om te reageren
  12. a_buis zegt

    9 augustus 2025 om 07:21

    Idem

    Login om te reageren
  13. vincentbaan zegt

    9 augustus 2025 om 08:36

    Bij metropole in Druten staat een 22b te koop, voor 3 ton als ik me niet vergis. Sowieso een aanrader, metropole.

    Login om te reageren
  14. T16 zegt

    9 augustus 2025 om 17:22

    € 535.000 in 2022 is nu circa € 650.000 door inflatie, verder is het een vraag en aanbod verhaal. Weinig aanbod bij een goede vraag is een garantie voor prijsstijgingen.

    Login om te reageren
  15. Miata1.8 zegt

    12 augustus 2025 om 09:38

    Los van de absurde prijs vind ik het wel een bruut apparaat.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North