
2.000 pk is voor het gepeupel: 3.000 pk in een productieauto is (bijna) mogelijk.
De perceptie op pk’s verandert met de tijd. Het was een enorme happening toen Bugatti nog geen twintig jaar geleden met een 1.000 pk sterke auto kwam. Dat opende deuren. Binnen de kortste keren werd dat 1.500 pk. Intussen sijpelden hoge pk-getallen ook door naar lagere klassen. 500 pk in middenklassers, 600 pk in dikke sedans: ook dat ging groeien naar nog hogere getallen. Inmiddels denk je dat de limiet wel bereikt is, helemaal vanwege EV’s. 200 pk voelt als weinig, 300 pk is normaal en in de topsegmenten tikken verschillende merken de 2.000 pk aan. Voor zo’n 80.000 euro koop je momenteel tweedehands een Tesla Model S Plaid met 1.020 pk. Je zou bijna zeggen dat EV’s de strijd om pk’s niet meer interessant maken, zo ‘eenvoudig’ lijkt het om met enorme vermogens te komen.
3.000 pk
Het is dus wachten op het moment dat iemand kijkt naar een Rimac Nevera R met 2.136 pk en denkt: dat kan beter. Dat moment is, eh, nu. Tenminste: zeer binnenkort. Het MIIT in China, de koning van auto’s onthullen voordat merken het zelf doen vanwege de typegoedkeuring, publiceert een goedkeuring voor een nieuwe versie van de BYD YangWang U9. Je kent Build Your Dreams vast wel dankzij de in Nederland populaire modellen als de Seal en Dolphin. Hun topsegmenters onder de noemer YangWang zijn bijzondere apparaten die China écht op de kaart moeten zetten als futuristische alleskunner.

De eerste YangWang supercar, de U9, is een bijzonder apparaat dat al 1.305 pk mobiliseert. Het huzarenstukje van de U9 is bijzondere vering die de auto allerlei gekke sprongen kan laten maken, maar ook net als bijvoorbeeld een Citroën met veerbollen op drie wielen kan rijden. Die YangWang U9, daarvan is nu dus toe aan een heftige circuitversie. Het MIIT meldt al wat specs, waaronder een systeemvermogen van 2.220 kW. Omgerekend, houd je vast, 3.019 pk.

De circuit-editie van de YangWang U9 moet ook qua aerodynamica iets verbeterd worden ten opzichte van de standaard auto. MIIT zegt dat ‘ie 350 km/u kan, maar de standaardversie met de helft van het vermogen heeft al eens de 394 km/u aangetikt. Dat een 3.000 pk sterke auto dat niet kan, lijkt ons stug.

Kortom: we zijn benieuwd wat BYD aan het bekokstoven is met deze nieuwe YangWang U9. Daarover wordt hopelijk binnenkort meer duidelijk.





Krijg je dan wielspin bij 250 km/uur ofzo als je vol op het gas gaat? Of hoe moet ik dat zien.
Wheel spin op 4 wielen, want hij zal wel AWD zijn. Denk niet dat het zo gek is, wanneer kan je dan vol gas gaan?
Het wordt pas echt leuk als je een betaalbare lichte sportauto kunt maken die goed stuurt.
1000 kilo en 1000 kilometer range voor 4 personen en 300 pk. Laat die uitgangspunten eens iets moois opleveren.
Lol een sportauto met 1000km bereik heeft nooit bestaan. Maar laten we het wel eisen voor een EV?
Ik denk dat 500pk met 400km bereik een veel leuker en lichter pakket kan opleveren. En als het 1000kg moet worden schiet de prijs natuurlijk omhoog.
Het eigenlijk een onmogelijke propositie; goedkoop, licht en snel…
Geef je vol gas uit stilstand, liggen je ballen achter je stoelen 🏎️💨🏉🏉
De banden zijn al een hele tijd de limiterende factor.
Hoe gaan ze die 3000pk in hemelsnaam op het asfalt overbrengen? Aan de banden te zien is het gewoon een straatlegale auto. Zelfs met een band die speciaal voor deze auto ontworpen is, is dat niet te doen. Zie de Rimac Nevera R. Die hebben in samenwerking met Michelin (als ik het mij goed herinner) een speciale band voor die auto ontwikkeld, en de Nevera R zit echt op de limiet van wat kan op dat gebied. Ik kan mij dus niet voorstellen dat zo’n BYD Yangwang U9 die 3000pk dan wel kwijt kan op de weg.
Sterker nog, zelfs als dat vermogen het maximale vermogen in de track only stand is zie ik niet hoe ze dat in hemelsnaam voor elkaar willen krijgen. Dit ding heeft zoveel vermogen en ongetwijfeld zoveel koppel dat je al in de richting van ballonbanden zoals je die op top fuel dragsters ziet moet denken om al het vermogen kwijt te kunnen.
De enige usecase die ik voor dit soort vermogens zie is een top speed run. Maar dat rijmt dan weer niet met ‘circuitversie’ en die gigantische taartschep achterop.
Zouden ze niet per ongeluk kW gebruikt hebben ipv pk?
Rimac verkoopt amper een auto, laat staan een chinees van een paar miljoen euro.
Die u9 kost maar een paar… honderduizend euro.
Net zoals RC zal het makkelijk teveel vermogen worden. Tijdsvraag voordat men een backflip doet met de auto wanneer men teveel gas geeft LOL
Wat is het praktisch nut van 250+ kunnen rijden, laat staan 300+?
Zelfs op de Autobahn kun je die snelheid nooit heel lang vasthouden en in Nederland is het al helemaal bloedlink om iedereen op de snelweg voorbij te razen met zo’n vaart. Behalve dat het een keer leuk is voor de lol op een verlaten weg in de avond heb je er geen reet aan.
Ik wacht nog even op de eerste auto met 10.000pk