• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Geen laadpaal, wel een elektrische auto: hoe is dat?

Auteur: RubenPriest, gepost 9 augustus 2025 om 07:00 – 37 Reacties

Geen laadpaal, wel een elektrische auto: hoe is dat?

Het ideaalbeeld van elektrisch rijden? Altijd vertrekken met een volle batterij. Maar wat als je geen eigen laadpaal hebt?

Opritje, laadpaal op de stoep. Ideaal. In principe kom je sporadisch bij de (snel)lader, alleen als het echt moet. Ja leuk en dik voor elkaar als dit jouw situatie is. De realiteit voor het grootste gedeelte van Nederland is dat er bij het koop- of huurhuis helemaal geen oprit zit. En dus ook geen ruimte voor een eigen laadpaal. Maar dan moet je toch eigenlijk helemaal geen EV willen?

EV rijden zonder laadpaal thuis

Het is een vraagstuk dat mij bezig heeft gehouden. Want: een proefrit met een benzineauto is eigenlijk simpel. Na 20 minuten rijden kan ik wel beoordelen of die occasion of nieuwe auto aan mijn eisen voldoet. Met een elektrische auto is dat veel lastiger om te beoordelen. Er komen hele andere dingen kijken bij het bezitten van een EV. In 20 minuten krijg je geen antwoorden op die vragen. Het liefste zou je zo’n elektrische auto gewoon een paar weken willen rijden om te ervaren hoe het in de echte wereld zit.

Laat Autoblog nou een volledig elektrische Porsche Macan in de redactievloot hebben staan als duurtester. De Porsche logeert voor een langere periode op de redactie. Ik kaapte de sleutels uit de kluis en ging drie weken rijden in de EV. Ik heb géén laadpaal thuis en was dus aangewezen op publieke punten. Hoe is dat? Wat kost dat? Irriteert dat? Op al deze vragen ga ik proberen antwoord te geven!

Mijn situatie

Ik denk dat mijn situatie best representatief is voor de gemiddelde Nederlander. Qua kilometers dan hè. Dus hopelijk heb je wat aan mijn verhaal. Ik heb de auto exact gebruikt zoals ik ook mijn benzineslurpende BMW M2 gebruik. Ritjes naar afspraken, op familiebezoek, naar de supermarkt. En als kers op de appelsap ook nog een rit naar het buitenland. Met de elektrische Porsche Macan een retourtje Kopenhagen, Denemarken.

In drie weken tijd reed ik circa 3.000 kilometer met de Porsche. Vertaal mijn rijperiode naar jouw eigen situatie: woon-werkverkeer plus de sporadische vakantierit die je één of twee keer per jaar doet.

Op basis van deze ervaring durf ik er wel een conclusie aan te verbinden. Een elektrische auto zonder laadpaal thuis: (on)mogelijk?

Het doordeweekse leven

100%. Dat betekende het begin van de testperiode met de elektrische Porsche Macan. Het dashboard vertelde me een verwachte actieradius van circa 485 kilometer. Die kilometers berekent de auto op basis van recent rijgedrag. Hoe sportiever de rechtervoet, hoe lager het verwachte rijbereik.

Porsche communiceert een gecombineerd WLTP-rijbereik van 644 kilometer. In de echte wereld van de sportieve Porsche-rijder ga je dat getal never nooit bereiken. Met 100 km/u in Nederland en het drukke verkeer is meer dan 500 kilometer zeker mogelijk. Gedurende mijn periode was 480-490 kilometer met een 100% batterij inderdaad waar het in de praktijk op uitdraaide.

Met mijn doordeweekse rijden betekende dit dat ik één à twee keer in de week moest laden. Bij ons in de wijk staan meerdere laadpalen. Opvallend genoeg is de publieke paal één straat verder in de wijk €0,10 per kWh goedkoper dan de paal dichterbij huis. Zo Hollands als ik ben maak ik natuurlijk gebruik van die verdere laadpaal. Het is circa 150 meter verder lopen, dat overleef ik wel.

Ik maakte gebruik van de TAP-laaddruppel. Doordeweeks kwam het laden uit op een laadbeurt van gemiddeld €28 per keer. De batterij was nooit echt helemaal leeg. De goedkope laadpaal in de wijk rekent €0,40 per kWh. De snelle rekenaars onder jullie hadden natuurlijk gezien dat dit neerkomt op 70 kWh per laadsessie. Dit betekende dat zelfs met publiek laden het een heel stuk voordeliger was dan mijn benzineslurpende BMW waar je voor dezelfde kilometeraantallen toch gauw €80 per tankbeurt (M2 heeft een kleine tank) kwijt bent.

Maar toen kwam ‘het spontane ritje’

Helemaal top toch, voor een paar tientjes rijden. Voor mij was publiek laden geen enkel probleem, tot ‘het spontane ritje’ gebeurde. We (ik + partner) werden uitgenodigd voor een gezellig etentje bij vrienden die avond. Leuk! Wel drie kwartier rijden.

De Macan was niet voorbereid op een retourrit van 170 kilometer. Dat wil zeggen: ik had de batterij niet genoeg geladen. Heen zou wel lukken, maar terug zouden we gebruik moeten maken van de snellader. Absoluut geen probleem voor de razendsnel ladende Porsche (daarover later meer!). Maar met de tarieven van de snellader in het achterhoofd had het toch slimmer geweest om de batterij eerst thuis in de wijk op te laden.

Achteraf was er helemaal geen snellader nodig. Nederlandse woonwijken hebben steeds vaker publieke laadpalen in de straat. Bij aankomst prikte ik de Macan in de paal in de straat van onze vrienden. Voor die paar uurtjes kwam er genoeg stroom uit de paal om weer thuis te geraken en mijn inmiddels favoriete goedkope laadpaal in de wijk was vrij. Joepiejeej!

Op naar Kopenhagen

In Nederland vond ik de elektrische auto zonder thuispaal tot dusver geen probleem. Maar de vakantierit kan altijd nog een uitdaging zijn. Vooral een gevalletje: onbekend maakt onbemind. Want in de praktijk is op vakantie met een elektrische auto helemaal geen issue als je het vergelijkt met een jaar of zes geleden. Europa kent een uitstekend snellaadnetwerk en de EV heeft ook niet bepaald stilgestaan.

Ik had een reis naar Kopenhagen voor de boeg. En in plaats van het gebruikelijke vliegtuig te pakken vond ik het een uitstekend moment om de elektrische Porsche Macan eens te proberen.

Van tevoren wist ik al dat dit geen probleem ging zijn. In juni reisde ik naar Le Mans af per Porsche Taycan Turbo S. Een rit van 700 km en dat deed de Taycan met twee vingers in de neus, één laadstop was voldoende.

Een rit van 950 kilometer naar Kopenhagen moest ook wel lukken, toch? En een roadtrip is altijd leuker dan het vliegtuig. Met de veerboot bij Puttgarden is het 100 kilometer korter. Maar dat stukje omrijden via het oosten van Duitsland en Denemarken vond ik prima.

Wat kan ik zeggen? De Macan deed het fantastisch en dat is geen lulverhaal om Porsche te pleasen. Het heeft alles te maken met het nieuwe PPE-platform van Audi en Porsche. De Macan kan maximaal 270 kW snelladen en dat maakt een lange rit met een elektrische auto, wat mij betreft, vrijwel gelijk aan rijden op benzine als het op stops aankomt.

Van een merk als Porsche weten we dat ze vrij conservatief zijn als het aankomt op vermogen, maar ook qua laadvermogen zijn de Duitsers bijzonder bescheiden. Zo merkte ik. Tijdens één van de laadsessies presteerde de Macan zelfs beter dan de fabrieksopgave. Er werd een top bereikt van 280 kW. Hoppa!

IONITY en de kosten

Ik had een abonnement afgesloten op IONITY. Voor €11,99 per maand (maandelijks opzegbaar) kun je snelladen tegen een gereduceerd tarief van €0,39 per kWh. Na twee keer laden met IONITY heb je het abonnement er al uit. De prijzen kunnen per Europees land verschillen.

Voor de rit van Nederland naar Kopenhagen heb ik drie laadstops gemaakt. Drie stops die werden gecombineerd met een plaspauze, dus ja: die drie keer was ik ook wel gestopt met een benzineauto.

De stops waren wel wat langer dan de traditionele stops die ik maak tijdens een roadtrip. Tanken, betalen, blaas legen. Laten we zeggen dat zoiets normaal gesproken 10-12 minuten kost. De stops bij de lader waren 20 minuten. Een minuut of 10 langer dus. Ik kan daar wel mee leven.

In totaal duurde de heenreis ongeveer 11 uur. Dat is inclusief een file van een uur stilstaan bij Hamburg. Een Nederlander in een Peugeot (altijd weer die Peugeot-rijders) had een flinke klapper gemaakt en er was nog maar één rijbaan open.

LaadpuntAantal kWhKosten
IONITY Dammer Berge-Ost75,32 kWh€29,37
IONITY Brokenlande-Ost67,99 kWh€26,51
IONITY Fredericia46,93 kWh€13,88
Totaal190,24 kWh€69,76

Aangekomen op de bestemming in Kopenhagen kon ik gratis gebruikmaken van de thuislader van mijn kennis daar. Das mooi meegenomen. Totale laadkosten van een enkele reis Nederland – Kopenhagen was daarmee €69,76 (exclusief abonnementskosten) voor 950 kilometer. Niet slecht! De terugreis verliep vergelijkbaar.

PCM

Voor deze reis heb ik gebruikgemaakt van het Porsche Communication Management (PCM) systeem in plaats van Apple CarPlay met Google Maps. Waarom? Nou één: ik wilde de software van Porsche wel eens testen. En twee: de navi houdt rekening met snelladers en het resterende accupercentage onderweg op je route. Daardoor krijg je de beste suggesties voor een laadstop.

Het werkte helemaal tranquilo. Ik heb zonder huiswerk het adres ingetikt en ben naar Kopenhagen gereden zoals ik dat ook met een benzineauto zou doen. De auto gaf zelf suggesties voor laadstops aan. Helaas kun je het niet filteren op alleen IONITY, maar de auto kwam zelf elke keer met suggesties voor IONITY.

Het starten van een laadsessie bij de snellader verliep via de IONITY-app, waar mijn account is gekoppeld aan het abonnement. De tijd waarin je 50 verschillende laadpassen moest meenemen op reis naar het buitenland is echt iets van 6 jaar geleden.

Omdat ik het abonnement op IONITY had, heb ik bij terugkomst in Nederland ook nog enkele keren gebruikgemaakt van dit snellaadnetwerk voor het tarief van €0,39 per kWh. Mooi spul.

Beuken op de Autobahn

Nog een kleine anekdote over de terugreis. Veel elektrische auto’s zijn begrensd op een lullige topsnelheid. Het maakt de vakantierit over de grens er niet spannender op. Gelukkig mag je van Porsche wel wat harder met hun EV’s, de Macan stopt bij 229 km/u.

Op de terugreis heb ik uitvoerig getest hoe het is om op hogere snelheid te rijden. In plaats van drie laadstops op de heenweg, werden het er vier op de terugweg. Maar alsnog werd de rit van 950 kilometer in een keurige 9,5 uur voltooid. 

Ik reed ’s nachts en de cruise control stond op 182 km/u daar waar het mocht en kon. Dat ging kilometerslang goed, want het was heerlijk rustig op de bahn. Het verbruik liep de spuigaten uit, volgens mij zat het niet onder de 35 kw/h per 100 kilometer. Maar elke 2 uur even 15 minuten stoppen voor een laadpauze vond ik persoonlijk geen gekke methode. En ondanks de extra laadstop ten opzichte van de heenweg bleven de kosten voor het snelladen op de reis terug onder de 100 euro.

Leven met een elektrische auto zonder laadpaal thuis: conclusie

De Macan blijft nog even logeren op de redactie en Wouter gaan jullie nog zeker horen over zijn ervaring met deze Porsche. Mijn terugblik op de afgelopen periode is louter positief gebleken. Het niet hebben van een eigen laadpaal, maar toch rijden in een elektrische auto is geen gedoe.

Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:

  • BMW 530i Touring (G31) van de baas van Wouter
  • BMW M140i xDrive (F21) van Martijn
  • BMW M2 (F87) Competition van Ruben
  • BMW Z4 sDrive35i van Nicolas
  • Citroën 2CV6 van Michel
  • Jaguar F-Type V6 Roadster van Machiel
  • MINI Cooper S Gizmo Speciale (R50) van Martijn
  • Peugeot 206 GTi racers
  • Porsche 911 Carrera (996) van Wouter
  • Porsche 944 van Jaap
  • Porsche Macan duurtest
  • Volkswagen Golf V GTI van Loek
  • Volkswagen Passat Variant (B6) van Loek

Ook interessant!

  • Porsche Macan Rotterdam
    Introductie duurtest: de elektrische Porsche Macan
  • Gespot - elektrische Porsche Boxster
  • Doorstaat elektrische Porsche Macan de test
  • Video: onoplettende Porsche-rijder beukt auto

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

autoblog-garage, duurtest, Elektrisch, laadpaal, macan, Porsche, porsche-macan-duurtest

Vorig bericht: « ‘Neppe’ rallylegende blijkt lekker waardevast te zijn
Volgend bericht: Nieuwe uitvoering van geinige hatchback vergeet het belangrijkste »

Lees Interacties

Reacties

  1. tazmania zegt

    9 augustus 2025 om 07:26

    Leuk verhaal! Het enige niet realistische aan het verhaal is dat de Nederlander zonder oprit doorgaans geen state of the art Porsche Macan kan betalen. En wanneer je dat wel kan, heb je echt wel een eigen oprit. Graag dezelfde test nog een keer met een willekeurige EV uit 2019 of zo. Wat geen Tesla is. Want dat kan de gemiddelde Nederlander zonder oprit daadwerkelijk betalen.

    Login om te reageren
    • Wouter zegt

      9 augustus 2025 om 08:42

      Nou lees het begin van het verhaal nog eens: Ruben rijdt nu een BMW M2. Tweedehands aangeschaft weliswaar, maar qua nieuwprijs wijkt het niet erg af van een Macan.

      Een tweedehands Taycan voor de prijs van een tweedehands M2: dat kan volgens mij ook prima. En dan heb ik zelf ook tijden in het centrum van 010 gewoond zonder oprit of parkeerplaats, en zeker ook met auto’s die de een vergelijkbare prijs hadden. Dus zo gek ik het allemaal niet.

      Login om te reageren
      • tazmania zegt

        9 augustus 2025 om 09:32

        Dat het niet zo gek is, bestrijd ik ook zeker niet. Het draait om gemiddeldes, uitzonderingen heb je overal. Een jong gebruikte M2 of Taycan rijden is bepaald niet gemiddeld, maar een uitzondering. Wonen zonder oprit valt wel onder gemiddeld. Dus daar hoort een iets meer gemiddelde EV bij. Overigens rij ik zelf die gebruikte EV uit 2019, maar wel met de luxe van een oprit. Had ik die niet, dan had ik de aanschaf ook niet gedaan. Dat maakt dit verhaal ook alsnog interessant.

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          9 augustus 2025 om 15:53

          @tazmania: welke niet Teslas heb je dan?

          Ik denk dat EVs die 150+kW laden gewoon helemaal prima zijn, ook zonder oprit

          Login om te reageren
    • drtim zegt

      9 augustus 2025 om 10:10

      Kijk eens in de grote steden, zat mensen met flinke inkomens, bijpassende huizen en geen oprit.

      Login om te reageren
    • kas_par zegt

      9 augustus 2025 om 12:51

      heb deze test 4,5 jaar gedaan met een Volkswagen ID.3. Kan bevestigen: geen enkel probleem! Ook met een tasje van slechts 300 km lukt dit zonder problemen.

      Login om te reageren
  2. pietertje123 zegt

    9 augustus 2025 om 07:47

    Mooi verslag, klopten de voorgerekende gegevens in je dashboard over verbruik/rijbereik etc met je eigen verwachtingen? Bij een aantal autos’ die ik heb gereden zat ik zelf toch vaak flink te rekenen om realistische getallen te krijgen. Voorals als ik thuis wilde laden en dat volgens de auto helemaal niet mogelijk was. Maar ja, die kende thuis niet als laadplek en bleef me maar via ver weg laadstations sturen. (week later het vinkje gevonden om dat uit te zetten, was door een nachtelijke OTA update verschenen)

    Had je nog een risico op volle laadplaatsen? Kun je de drukte bij de volgende laadpalen ergens zien zodat je de keuze hebt om door te rijden naar een volgende?

    Maakt het bij kWh ook uit of je aan de snelweg laadt of een stukje richting een dorp zoals bij benzine?

    ik vraag het voor een vriend he, dat begrijp je.

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      9 augustus 2025 om 08:45

      -Ja, gaat mooi mee op basis van je rijstijl.
      -In die hele periode één keer paar minuten moeten wachten bij een drukke Ionity.
      -Ja in de navi zie je realtime hoeveel laadplekken beschikbaar zijn. De auto rekent met een marge zodat je door kunt rijden naar een volgende paal.
      – ik had voor deze test een abonnement op Ionity. Dat is een vast bedrag bij alle Ionity palen, ongeacht locatie.

      Login om te reageren
  3. b088y zegt

    9 augustus 2025 om 07:52

    Lease auto is een EV en heb ook geen laadpaal aan huis, er is vrijwel altijd plek bij de laadpaal in de straat. Vorige maand zelfs besloten om 2e EV privé te kopen.
    Ik heb nu BMW charge kaart en betaal dan 0,53 per Kw (volgens mijnsite het met andere kaarten iets voordeliger, moet ik nog keer uitzoeken)

    Electrisch rijden is gewoon top voor de dagelijkse ritten.

    Login om te reageren
  4. pignon zegt

    9 augustus 2025 om 08:09

    Interessant om deze ervaring te delen. Dank daarvoor! Mijn beperkte ervaring bestaat uit een tesla 3 in de winter. Ook geen laadpaal thuis. Auto wegzetten op parkeerplaats en paar dagen later tot de conclusie komen dat alles systemen bij stilstand zoveel gebruiken dat je het laadstation bijna niet kunt halen. Stress!!
    Overigens ook grappig om uit jouw ervaring op te maken dat extra snel rijden niet betekent dat je sneller aankomt

    Login om te reageren
    • kas_par zegt

      9 augustus 2025 om 12:52

      tja, dat is een Tesla probleem. Géén enkele andere EV heeft dat issue

      Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        9 augustus 2025 om 16:33

        Je moet de Tesla api gewoon met rustig laten. Niet continu de app starten of bijvoorbeeld Sentry Mode gebruiken en je bent van de grootste “phantom drain” af.

        Login om te reageren
    • Pordon zegt

      9 augustus 2025 om 19:17

      ‘Alle systemen’ is voornamelijk Sentry Mode. Als dat uitstaat is het verlies 1 a 2 procent per week.

      Login om te reageren
  5. Wicos zegt

    9 augustus 2025 om 08:30

    Publieke laadpaal is prima. Als je niet perse meteen wilt laden bij thuiskomst is er genoeg plaats. Ik maak er een persoonlijke uitdaging van om te laden met ‘overstroom’. Ik probeer te laden op dalmomenten van de stroomprijs. Dus niet dwangmatig meteen bij thuiskomst maar gewoon na drie dagen heen en weer rijden, midden op de dag. En nee, ik heb geen last van angst voor geen bereik. Tot 2% leeggereden, 9km over volgens het scherm. Dat houdt de spanning er in…

    Sinds een paar maanden ook een lease-EV. Eerst als voorloper een MG ZS ev. Terzijde, dat is geen topper. Vooral door de rampzalige bediening van het ‘infotainment’ gebeuren. Dingen als navigatiescherm verlaten bij aanpassen van temperatuur of aanjager snelheid… Oprukken en afschudden bij hobbels in de weg als ACC aan staat. Positief: met normaal rijgedrag en snelheid max 100km/uur haal ik ruim de 440km opgegeven bereik. Max 456 gehaald.
    Afijn, sinds vorige week een Hyundai Kona. Of ik daarmee het theoretische bereik van 510km ga halen moet ik nog zien…

    Login om te reageren
  6. flatsix010 zegt

    9 augustus 2025 om 08:58

    Ik rij nu 2,5 jaar een Ioniq 6 (long range) en heb dezelfde ervaring. Daarbij heb ik nog het voordeel dat ik altijd kan laden op kantoor (20ct kWh, voor de baas). In de praktijk betekent dat ik vrijwel nooit aan de snellader sta, behalve op ritten naar het buitenland. Heb zelfs geen paal laten plaatsen bij mijn nieuwe huis, maar dat is mede omdat de volgende mogelijk toch weer een ICE of PHEV gaat worden.

    Login om te reageren
  7. vodgen zegt

    9 augustus 2025 om 09:06

    Ik heb sinds een half jaar ook een Macan EV. De ervaringen zijn heel herkenbaar. Wij wonen in een appartementencomplex en in de parkeergarage zijn geen laadpunten. Buiten op eigen terrein staan 4 palen. Maar ik ga geregeld om hoek (ca 1,5 km) laden bij Tesla. Gaat toch wel sneller. De Porsche heeft een 800V techniek en de Tesla is een 400V lader waardoor de laadsnelheid halveert naar 135 kW. Een paar weken geleden ook op en neer naar Oostenrijk gereden (Serfaus ca 900 km) en dit met twee stops gedaan. Eenmaal bij een Ionity station en tweede stop bij een Porsche Charging Lounge. Retour ook twee stops. Beide bij Porsche Charging Lounge Leonberg en Bingen. Over 4 weken wederom naar Oostenrijk wat dus prima kan met een EV. Er zijn in Duitsland ook enorm veel ionity laadstations dus wachten is verleden tijd. Het laden gaat enorm snel met inderdaad soms snelheden van boven de 270 kW. Dus ja, leven met een Macan EV zonder eigen laadpaal gaat prima! Ik ben benieuwd naar het vervolg.

    Login om te reageren
  8. sanderkomnogeensergens zegt

    9 augustus 2025 om 09:15

    Doet me denken aan een kano-tocht in Frankrijk. Lijkt leuk maar is gewoon K.

    Login om te reageren
  9. Pordon zegt

    9 augustus 2025 om 10:11

    Hier hetzelfde… geen oprit met eigen laadpaal maar genoeg in de wijk. 4 binnen 200m en er komt er binnenkort nog een 5e bij.

    Qua parkeren is het niet extra lopen omdat ze paal staat op de parkeerplekken waar ik normaal ook zou parkeren.

    Met de lease-EV beviel het zo goed dat we nu voor m’n vrouw op privé een EV hebben gekozen.

    Als je er voor openstaat zijn alle veranderingen prima mee te leven en biedt het ook veel voordelen, zoals nooit meer naar een tankstation te hoeven of in de ochtend te denken van shit ik moet nog tanken en dan moet omrijden voor een tankstation.

    In verband met kleine kinderen stoppen we op vakantieritten sowieso elke 2,5 uur voor minimaal 30 minuten dus wat dat betreft verliezen we niks qua tijd.

    Voor een lange rit zonder kinderen zou een EV met meer actieradius en iets sneller laden wel prettig zijn maar ik kan er prima mee leven. Een volgende EV zal dat probleem ook weer vanzelf oplossen.

    Ik zou in ieder geval nooit meer terug willen naar het ouderwetse benzine rijden voor m’n dagelijkse auto. Voor een weekendauto staat echter nog altijd een goede C63AMG W204 of een SL55 R230 hoog op het lijstje.

    Login om te reageren
  10. duitslaagvliegen zegt

    9 augustus 2025 om 10:15

    Goed verhaal, ik heb enkele jaren terug dezelfde trip gedaan met een model3, vergelijkbaar verhaal en goed te doen.
    Op de heenweg keurig netjes gereden op de terugweg gewoon met het Duitse verkeer mee. Leid tot een keer extra laden maar je bent iets sneller thuis en het is gewoon relaxter rijden.

    Login om te reageren
  11. duitslaagvliegen zegt

    9 augustus 2025 om 10:18

    Ben inmiddels wel op zoek naar een grote suv ev als vervanging voor onze Discovery 5.
    Ik ben er nog niet uit wat het moet worden

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      9 augustus 2025 om 11:38

      Das een opmerkelijke switch. Hoe dat zo?

      Login om te reageren
      • duitslaagvliegen zegt

        9 augustus 2025 om 12:26

        2 auto’s in ons huishouden. Inmiddels een Skoda Elroq als EV en binnen een jaar de Disco omruilen voor ook een EV… misschien wel een Rivian

        Login om te reageren
        • stekkerkoning zegt

          10 augustus 2025 om 12:08

          Kia EV9? Rivian rijden in Europa is een lastige, bij mijn weten wordt het merk hier niet officieel gevoerd.

          Login om te reageren
  12. bmwadept zegt

    9 augustus 2025 om 12:32

    @rubenpriest, was wel benieuwd welke Porsche EV (Taycan of Macan) eruit sprong in rijgedrag, dynamiek, gemak en comfort tijdens een road trip. Aangezien je met beide modellen een roadtrip had gemaakt.

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      9 augustus 2025 om 13:08

      De Taycan is de betere rijdersauto. Een lagere auto wint het altijd van een SUV qua dynamiek. Zeker op een lange doordraaier voelt de Taycan echt scherper aan.

      Dat gezegd hebbende is de Macan écht een fijne EV. In Denemarken reed ik een paar ritjes in een IONIQ 5, toen ik daarna weer in de Macan sprong merkte ik meteen het scherpe stuurgevoel van de Porsche tov de Koreaan. Zonder vergelijking had ik dat voor lief genomen. Moet erbij zeggen: onze Macan duurtest heeft de standaard veren. Op de drempels vind ik hem wat lomp, ik zou altijd luchtvering mee bestellen.

      Login om te reageren
  13. degrotemuis zegt

    9 augustus 2025 om 12:44

    Fijn dat t bij jou zo soepel ging Ruben! Wel even tegengeluid: publieke laadpalen zijn prima, maar check wel ff de bezetting over de week en houd er rekening mee dat je ook eens mis kan grijpen. Hier in de wijk is het van 2 naar 4 naar intussen 12 laadpalen gegaan, maar mede met dank aan wat tweedehands foutlander rijders die de laadpaal als privé plek hanteren in plaats van als een Outlander plugin en stug weigeren de auto te verplaatsen als die vol is, is er in het weekend nog steeds regelmatig geen laadplek.

    Daarnaast is Ionity ook niet de heilige graal, vooral in Duitsland zijn de oudere stations gewoon niet meer altijd even betrouwbaar. Vaak kapot of bijvoorbeeld maximaal 70 kW, waardoor laden nogal lang duurt. Ompluggen naar een supercharger of bijvoorbeeld EnBW helpt, maar kost meer. Daarnaast blijft Ionity druk, afgelopen vakantie 5 keer moeten wachten, met 2 keer meer wachtenden dan laadplekken…
    Is het dan allemaal bittere ellende? Nee hoor, intussen al 5 jaar een EV als daily en ook op vakantie werkt dat prima. Maar het vergt soms wel even wat meer flexibiliteit.

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      9 augustus 2025 om 13:02

      Het is een momentopname natuurlijk. Maar de paal in de wijk bij ons is in elk geval bijna altijd vrij. Er zijn meerdere laadpalen in de wijk met in elk geval in de huidige situatie genoeg plek voor iedereen. IONITY kan inderdaad druk zijn, op de route door Noord-Duitsland hadden wij in elk geval geluk. Richting het zuiden zal het, zeker in deze periode, ongetwijfeld drukker zijn.

      Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      9 augustus 2025 om 14:11

      Rijd je dan overdag op een zaterdag in de vakantiemaanden? Hebben op vakantie naar zuid frankrijk in juli geen enkele keer bij een ionity moeten wachten. We vertrekken wel erg vroeg maar zelfs overdag was er altijd plaats vrij. Enkel in België op de terugweg zagen we dat het erg druk leek bij Ionity en hebben we veiligheidshalve een andere (iets duurdere) lader genomen.Ga je echter op een zaterdag overdag in de vakantiemaanden rijden, dan kan ik mij inbeelden dat het superdruk is maar dan heb je ook gewoon honderden kilomers file op de autosnelweg wat ook geen pretje is.

      Als je helemaal geen risico wilt qua wachten kan je “a better routeplanner” gebruiken op android auto/carplay. Dan wordt er ook bij het plannen rekening gehouden met de drukte en zie je tijdens het rijden hoeveel laders er vrij zijn opdat je een minder populaire optie kan kiezen.

      Login om te reageren
      • degrotemuis zegt

        10 augustus 2025 om 18:44

        @ty5550 Nee hoor, eind juni – begin juli doordeweeks. De drukste was in Beieren, 8 plekken, 11 wachtenden op een woensdagmiddag rond half 4. Best vervelend als je jezelf vastpint op Ionity omdat die altijd goedkoop en betrouwbaar zouden zijn. Een SuC nog geen 10km verder kostte een paar cent meer, maar had wel 20 van de 24 stalls vrij… Paar dagen ervoor langs de A5 niet te gek ver van Freiburg im Breisgau bij een Ionity gestaan, de helft defect en de rest 78 kW maximaal. De naastgelegen, lege EnBW 150kW laadpaal trok wel gewoon 150kW. Altijd wel een alternatief, zeker in Duitsland Oostenrijk, Italië, Zwitserland (zuidelijk Kroatië en Slovenië zijn iets uitdagender, maar ook prima te doen met een WLTP van 500+km), maar staar je niet dood op Ionity.

        Login om te reageren
    • pier zegt

      9 augustus 2025 om 23:59

      Ronduit asociaal natuurlijk om je auto niet eraf te halen als hij vol is. Valt daar helemaal niks tegen te doen? Dan is het Shell systeem met een maximaal aantal uur laden dus toch soms noodzakelijk, ook al vind ik dat zelf niet ideaal.

      Login om te reageren
  14. O plaat zegt

    9 augustus 2025 om 19:40

    Goed verhaal, ik begrijp dat het mogelijk is maar ik heb toch enkele bedenkingen. In NL zie je meer EVs en laadpalen. Woonde je in België en ging je op reis naar spanje, Italië of het Oost blok zal je verhaal er al een pak anders uit zien. Ik zal niet snel één van mijn ICE wagens inruilen voor een EV. Laat staan voor een crossover.

    Login om te reageren
  15. pier zegt

    9 augustus 2025 om 23:56

    Hier zelfde ervaring, rijd nu 2 jaar EV zonder oprit maar er is altijd wel een laadpaal beschikbaar in de buurt. Wintersport gaat ook prima. En harder rijden is idd een keer extra laden dus voor de tijdswinst hoef je dat niet te proberen.

    Login om te reageren
  16. ejpotter zegt

    10 augustus 2025 om 00:56

    Tja het kan, alleen dan moet je wel elke keer met die oplaadkabel lopen hanessen, laden en verder van je huis parkeren, in de regen..

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      10 augustus 2025 om 15:06

      Met een range van 450-500 km zit je hooguit 1x per week “met een laadkabel te hanessen”. En ik zie geen verschil tussen laadkabel in de paal prikken of een tankslang in de auto prikken. Dan dat tweede. Wie in de drukke stad woont in een appartement kan al vaak niet voor de deur parkeren en moet soms een straatje verder parkeren om te lopen naar huis. Ook daar zit niet echt een verschil in. Je kan ook overal spoken in zien..

      Login om te reageren
    • RUBERG zegt

      10 augustus 2025 om 17:56

      Beter dan met een stinkende vulslang in je hand. En hoe vaak moet je laden? Minder dan ice rijders denken!

      Login om te reageren
    • degrotemuis zegt

      10 augustus 2025 om 18:55

      Ik rij iets meer dan Ruben zo te lezen, hang toch wel 2-3 keer per week aan de laadpaal, waarvan gemiddeld 1 keer per week op het werk, maar heb echt zelden dat ik natgeregend word op de wandeling van en naar de laadpaal. Rommelen met de kabel valt ook mee, die valt aardig vanzelf weer in de opgerolde vorm. Laden starten en stoppen is een paar seconden werk ook niet spannend. Het laden zelf vind ik dus ook totaal niet storend.

      Login om te reageren
  17. elkabli zegt

    10 augustus 2025 om 15:14

    Ik rijd nu iets meer dan een maand in een Mazda MX-30, zonder eigen oprit, en moet zeggen dat het me erg goed bevalt. De auto gebruik ik dagelijks voor woon-werkverkeer en boodschappen, en dat is meer dan voldoende. Ik rijd gemiddeld zo’n 120 km per dag en laad elke dag op mijn werk, waar een vast tarief geldt van €0,34 per kWh. De openbare laadpaal in de buurt kost ongeveer €0,35 per kWh.

    Daarnaast hebben we nog een tweede auto (benzine) van mijn vrouw, die we eventueel voor langere ritten gebruiken. Qua kosten ben ik deze maand €200 kwijt geweest, in plaats van de €450 die ik betaalde met de Focus 1.0. Zelfs met de hogere wegenbelasting in de toekomst (auto weegt 1600kg)ben ik dus goedkoper uit.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North