• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Neue Klasse van BMW maakt glorieuze comeback

Auteur: willeme, gepost 1 april 2021 om 08:05 – 16 Reacties

Neue Klasse

De BMW Neue Klasse komt er weer aan.

We staan er nooit zo vaak bij stil, maar er is een tijd geweest dat BMW een onzekere toekomst tegemoet ging. Er werden hele dure auto’s (501 en dergelijke) én hele goedkope auto’s gebouwd (Isetta). Met beide auto’s was het lastig om geld verdienen. Van de 501 verkocht BMW te weinig en op de Isetta zat te weinig marge. Met de Neue Klasse sloeg BMW een homerun. Met deze auto’s viel een zeer goede boterham te verdienen én het zorgde voor een nieuw imago: dat van sportieve premium auto’s.

Voor de fans van de 1600, 1800 en 2000CS is er goed nieuws: de Neue Klasse keert terug! Het is alleen niet zo dat letterlijk dezelfde auto’s zullen terugkomen. Het gaat om een nieuw type platform, zo meldt Automotive News. Nu gebeurt het wel vaker dat een fabrikant of een concern een nieuw platform ontwikkelt.

Neue Klasse

Neue Klasse

Waar het in dit geval om gaat, is een platform dat eigenlijk alles kan. Op dit moment gebruikt BMW het UKL-platform voor de Mini’s en BMW 1 en 2 Serie. De grotere BMW’s staan op het CLAR-platform. Het Neue Klasse-platform is in eerste instantie achterwiel aangedreven, zoals het hoort in een BMW. Vierwielaandrijving zal dan middels elektromotoren mogelijk zijn. de voorwielen zijn dan elektrische aangedreven.

Maar daar houdt het niet op, want het Neue Klasse-platform is namelijk voorbereid op zowel elektrische motoren, verbrandingsmotoren, plug-in hybrides en er wordt zelfs melding gemaakt van waterstof-techniek. BMW heeft aangegeven nog zeker te willen investeren in verbrandingsmotoren, in tegenstelling tot Mercedes en Audi.

Neue Klasse

Afname complexiteit productielijn

Het reduceren van ontwikkelingskosten wordt niet als eerste genoemd. Nee, het hoofddoel van het Neue Klasse-platform is dat de complexiteit aan de productielijn drastisch afneemt. Dat is een gebeid waar Tesla enorm goed scoort, door maar enkele modellen aan te bieden in weinig verschillende uitvoeringen. Verwacht dat niet direct bij BMW, maar onderhuids zullen meer dingen hetzelfde worden, zodat BMW de nieuwe klasse aan auto’s sneller en voordeliger kan produceren.

Wanneer we de eerste auto’s op het Neue Klasse-platform kunnen verwachten is niet bekend. De BMW iX3 en i4 staan nog op het bekende CLAR-platform.

Meer lezen? Dit is de geschiedenis van 100 jaar BMW!

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Video: Mercedes drift naar BMW-dealer
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • altijd weer die BMW-rijders
    Video: altijd weer die BMW-rijders

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

benzine, BMW, Elektrisch, Hybride, plug-in

Vorig bericht: « Kia Top Selectie: ook op een Kia-occasion tot 7 jaar garantie
Volgend bericht: Video: daarom heb je uitloopstroken »

Lees Interacties

Reacties

  1. MrHyde zegt

    1 april 2021 om 08:09

    Dus BMW wil een platform waarmee alles kan, wat overal het beste in is, en niets kost.
    .
    Iets zegt me, dat de uitkomst dan toch tegen gaat vallen.
    Hopelijk heb ik het verkeerd.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      1 april 2021 om 11:22

      @MrHyde: En het heeft dus toch met kostenbesparing te maken….

      Login om te reageren
  2. deSjonnies zegt

    1 april 2021 om 08:43

    Het grootste succes voor de BMW Neue Klasse was dat BMW’s enige Duitse concurrent in dit marktsegment, Borgward destijds werd kapogemaakt.
    Een vergelijkbare Mercedes was een stuk duurder en de Opel Rekord en Ford Taunus stonden lager in de markt.
    DKW, NSU, Volkswagen en Goggomobil (Glas) hadden niets in het hogere segment.

    Login om te reageren
  3. pjotr zegt

    1 april 2021 om 09:07

    Ik had de ijdele hoop dat Neue Klasse voor een nieuwe vormgeving zou staan die niet bout-lelijk is.

    Login om te reageren
    • lithiumion zegt

      1 april 2021 om 09:38

      @pjotr: daar hoop(te) ik ook op. Als ze zoiets gaan doen als bijgevoegde foto’s en dan helemaal naar hedendaagse maatstaven mbt veiligheid en emissie, ben ik fan!

      Login om te reageren
  4. Jantje_555 zegt

    1 april 2021 om 09:41

    leuke 1 april van BMW :)

    Login om te reageren
  5. MarcoM zegt

    1 april 2021 om 09:42

    De 2002 tii of Turbo in spiegelschrift op de voorspoiler waren toen de auto’s waarover men sprak naast de Ford Capri en Opel Manta.

    Login om te reageren
  6. karhengst zegt

    1 april 2021 om 09:48

    Nou Willem, neem een bakkie en lees het artikel nog even rustig door kerel.
    Geen idee wat ik vandaag mag geloven van de berichten, maar met alleen plaatjes kijken word je van dit artikel ook reeds erg gelukkig.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      1 april 2021 om 10:39

      @Karhengst:

      Dit is geen 1 april grap. De nieuwsberichten hierover zijn van vóór 1 April ;-)

      Login om te reageren
      • mc96 zegt

        1 april 2021 om 12:43

        @willeme: zie mijn opmerking. Volgens mij heb mbt de electro aandrijving voor en achterwielen verwisseld.

        Login om te reageren
  7. kniesoor zegt

    1 april 2021 om 10:20

    . . . kikker in je bil. En die ‘comment’ kan ik vandaag nog een paar keer posten als ik de andere artikelen zo lees . . .

    Login om te reageren
  8. ericbmw2000 zegt

    1 april 2021 om 10:24

    Ik word heel blij van al deze plaatjes bij elkaar!

    Login om te reageren
  9. ttr6 zegt

    1 april 2021 om 10:56

    Wat een heerlijk nostalgisch produkiefilmpje. Snorremans die in een traaaaag tempo die diepgetrokken plaat staat te poetsen. Der Ingenieur met de rekenliniaal (ja, ik ben al zo oud dat ik er ook mee heb leren werken). Super leuk fimpje!

    Login om te reageren
  10. mc96 zegt

    1 april 2021 om 12:39

    Volgens mij klopt het artikel niet. Het Neue Klasse platvorm heeft altijd electro aandrijving op de achterwielen en eventueel ook en brandstof motor op de voorwielen.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      1 april 2021 om 12:54

      @mc96: volgens mijn bronnen is dat niet het geval. Die stellen dat het precies andersom is. Wellicht dat ze elkaar overgenomen hebben, maar ze stellen duidelijk dat de ICE de achterwielen doet en de elektromotor die voorwielen.

      Jouw voorstel qua packaging is elektro achter en ICE voor veel beter (zie elke Volvo).

      Mocht je een bron hebben waarin het precies andersom gesteld wordt, dan houden wij ons graag aanbevolen!

      Login om te reageren
      • mc96 zegt

        1 april 2021 om 16:12

        @willeme: zie auto moto und sport

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North