• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Newsflash: merkwaarde Ferrari is een zeepbel

Auteur: Alwood, gepost 4 september 2011 om 10:09 – 28 Reacties

Wat is Ferrari waard?


Fiat is druk, ze hebben niet heel veel cash en zijn eigenaar van Ferrari. Aangenomen dat ze wel eens om wat centen verlegen zitten bestaat er al een tijdje het gerucht dat Fiat met Ferrari naar de beurs wil. Maar wat is Ferrari eigenlijk waard?

Het werd allemaal iets meer concreet toen vorige week bekend werd dat verschillende banken Ferrari hadden benaderd over een beursgang in Hong Kong. Er werd gesproken over een merkwaarde van 4,5 miljard euro. Vergeleken met de cijfers van mei dit jaar zou deze waarde Ferrari bijvoorbeeld boven Audi plaatsen. Niet omdat ze veel meer auto’s verkopen of winst maken. Ferrari is meer waard omdat ze een merk voor luxe-artikelen zijn, geen automerk.

De berekeningen worden nu in twijfel getrokken. Omdat Ferrari toch ook een autofabrikant is, ze per jaar ‘maar’ 2,6 miljard euro verdienen en met dezelfde berekening een BMW aandeel bijvoorbeeld €230,- waard zou zijn (in plaats van €57,-).

Terecht of niet lijkt het er wel op dat iedereen een stukje Ferrari wil hebben. Al keldert de prijs na een eerste beursgang. Fiat zou het geld met haar schuld van 5 miljard goed kunnen gebruiken. Of de waarde terecht is? Misschien komt de eerder geschatte €3,5 miljard toch meer in de buurt? (bron: Autonews.com)

Ook interessant!

  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje
  • Video: Ferrari schrijft zich af in recordtijd
  • Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo
    Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, Fiat

Vorig bericht: « Mysterieuze R8 gespot op set Iron Man 3 [Acura]
Volgend bericht: Ford’s gaafste SVT Raptor nu ook als 6-deurs station »

Lees Interacties

Reacties

  1. ingloriousleon zegt

    4 september 2011 om 10:18

    Met een eventuele verkoop van Ferrari is de kans natuurlijk groot dat er een Russische of Chinese koper opduikt. Oftewel het einde van een “legende”. Zeg maar hallo tegen wansmaak Ferrari’s met draken op de motorkap en geel met rode velgen…

    Login om te reageren
    • adyton zegt

      4 september 2011 om 10:31

      @ingloriousleon: Dit zegt voorlopig niet dat ze het verkopen, maar dat ze op de beurs gaan. Dus fiat zal de 51% meerderheid zeker behouden en dus nog steeds het zegje hebben.

      Login om te reageren
      • porsche928 zegt

        4 september 2011 om 18:17

        @adyton: een Heineken constructie maken, 50% en 1 aandeel in de aarte BV, deze ook naar de beurs brengen en daar 51% van houden. Dan kun je 75% naar de beurs doen en toch alles zelf in de hand houden.

        Login om te reageren
    • Relief zegt

      4 september 2011 om 12:05

      @ingloriousleon:

      Ja, want een bedrijf opkopen betekent meteen dat het bedrijf geintegreerd wordt bij de rest. Ooit gehoord van dochterondernemingen? Of is Volvo de laatste tijd ook bezig met chinees design?

      Login om te reageren
  2. alcantara zegt

    4 september 2011 om 10:25

    Ik snap niets van dit artikel.

    Login om te reageren
    • mylvan zegt

      4 september 2011 om 10:35

      @alcantara: waar het eigenlijk op neerkomt is dat de daadwerkelijke waarde van Ferrari stukken lager ligt als de “wat de gek er voor geeft” waarde.

      Login om te reageren
    • Relief zegt

      4 september 2011 om 12:05

      @alcantara:

      Ach, GS-niveau is wel te begrijpen, maar iets simpels als dit niet.

      Login om te reageren
  3. dennisr zegt

    4 september 2011 om 10:32

    beetje vreemd artikel idd, maar lijkt er op dat Ferrari gewoon minder waard is dan iedereen zou denken ?

    Login om te reageren
  4. adyton zegt

    4 september 2011 om 10:32

    Slim dat ze naar de beurs van Hong Kong gaan ermee. Bijna alle luxemerken gaan naar daar tegenwoordig.

    Login om te reageren
  5. bigcar zegt

    4 september 2011 om 10:36

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  6. w0o0dy zegt

    4 september 2011 om 10:38

    groot verschil tussen Ferrari en een merk als BMW zijn de inkomsten die niet uit autoproductie afkomstig zijn. Schattingen houden het erop dat Ferrari’s winst voor 1/3 tot misschien zelfs wel 50% niet uit de autoproductie/verkoop komen. Dat maakt bijvoorbeeld dat je Ferrari anders mag waarderen. Ze zijn immers minder afhankelijk van investeringen en het productieapparaat van Ferrari drukt minder op het resultaat als de productie verminderd. Dus logisch dat Ferrari niet zomaar als autofabrikant gewaardeerd moet worden.
    Overigens zullen ze een klein percentage naar de beurs brengen, ruim minder dan 50%, mogelijk zelfs minder dan 25%.

    Login om te reageren
  7. joosthoeve zegt

    4 september 2011 om 10:38

    Correct me if I’m wrong, maar volgens mij zijn dit soort waardes van bedrijven altijd een zeepbel..

    Login om te reageren
  8. jackass266 zegt

    4 september 2011 om 11:02

    Ik denk dat je die waardering zo moet zien: wat gebeurd er als ferrari stopt met het maken van t-shirts? NIETS Wat gebeurd er wanneer het bedrijf stopt met het maken van auto’s? BEDRIJF HOUD OP TE BESTAAN. dus is ferrari een

    Login om te reageren
    • mercedesfan zegt

      4 september 2011 om 11:42

      @jackass266: Ik denk als Ferrari stopt met T-shirts en andere merchandising te maken het zeker stopt. Veel eerder dan dat het stopt auto’s te maken.

      Login om te reageren
  9. negativan zegt

    4 september 2011 om 12:05

    Geloof er niets van, zeepsop is niet brandbaar.

    Login om te reageren
    • upstream zegt

      4 september 2011 om 12:19

      @negativan: lol +1

      Login om te reageren
  10. raphael zegt

    4 september 2011 om 13:11

    Een beetje onzin Alwood. Als je dan zo een stukje gaat schrijven zorg dan dat je de feiten goed hebt. Het gaat hier helemaal niet om ‘Fiat kan wel wat geld gebruiken’. Of ze hebben een schuld van 5 miljard, wat niets uit maakt aangezien ze een positieve cashflow hebben.
    Het gaat hier om het ‘kopen’ van het recht om hun belang in Chrysler uit te breiden van 51% tussen 2012 en 2016 met nog eens 40% van UAW.

    Een van de mogelijkheden die Fiat heeft is een deel van de aandelen van Ferrari naar de beurs te brengen. Hebben ze in het verleden al eens eerder gedaan. Toen hebben ze het echter besloten gedaan met Mubadala. Daarnaast heeft Piero Ferrari 10% van de aandelen. Magneti Marelli is ook een optie. Hoe dan ook het gaat om een minderheids belang.

    Daarnaast hoeft Fiat geen cash vrij te maken om de opties op het UAW aandeel te lichten maar doen ze dat waarschijnlijk liever om hun ‘credit rating’ in stand te houden. Het is een stukje zekerheid. Daarna zou het ook gewoon weer teruggekocht worden.

    Dan komen we aan bij de zogenaamde ‘zeepbel’. Wat is hier de zeepbel? Ferrari is nog nooit gewaardeerd door de markt dus spreken hier van een zeepbel is lekker populistisch. Waar het om gaat is dat Marchionne al tijden ontevreden is over de beurskoers waarin hij vind dat Ferrari alleen al voor bijna de helft van de waarde zorgt. Hoeveel de markt voor Ferrari geeft is eigenlijk onbelangrijk, de prijs zit al bij het aandeel Fiat in. Een bedrijf in deze industrie op 2x omzet waarderen is inderdaad fors, maar Ferrari heeft veel goodwill, merkwaarde etc.

    De mythe dat Ferrari meer dan 10 of zelf 20% van het inkomen genereert uit verkoop van petjes en t-shirts is natuurlijk ook onzin. Als ergens aan verdient wordt zijn het wel de speciale projecten als de FXX, 599XX, en de verkoop van klassiekers.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      4 september 2011 om 13:43

      @raphael: Goed verhaal, sluit me erbij aan. Maarrrrr, verkoop van klassiekers? Doet Ferrari dat zelf dan??

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        4 september 2011 om 14:04

        @Svenska_Aeroplan_AB: er is een bedrijfsonderdeel dat zich alleen maar bezighoud met reparatie, onderhoud en restauratie van Ferrari klassiekers. Of ze eigenaar worden van auto’s weet ik niet. Mogelijk consignatie verkoop?

        Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      4 september 2011 om 14:09

      @raphael: volgens mij gaat het niet over het inkomen maar over WINST uit activiteiten anders dan uit de productie/verkoop van auto’s. Op zich niet gek als je ptjes ziet die 25 euro kosten maar een kostprijs heeft van hooguit een paar euro.

      Login om te reageren
      • raphael zegt

        4 september 2011 om 15:24

        @w0o0dy: Ik denk het niet. Al verkopen ze 1 miljoen petjes (wat ze niet doen) en maken ze daar 25 euro winst op (wat ze niet doen) dan nog kom je niet eens aan 10% van hun winst over 2010 van 303 miljoen euro.
        Waar de echte hidden value zit van Ferrari is dat ze een auto kunnen ontwikkelen en eigenlijk de klanten alle kosten laten betalen. De F70 wordt ontwikkeld op basis van de FXX zoals we weten. En wie betaald voor die auto? Wat uberfanatieke klanten. Ferrari weet een groot deel van hun R&D kosten gewoon af te wentelen op klanten. Die duizenden ronden die de klanten rijden geven ze heel veel data, ze passen dingen aan, proberen nieuwe dingen uit, de auto mag niet eens het circuit verlaten. En wie betaald ervoor? Juist, klanten, niet Ferrari.

        Login om te reageren
  11. lincoln zegt

    4 september 2011 om 14:24

    marktwaarde my smelly hairy ass ..

    de koper bepaalt de waarde ..
    de verkoper bepaalt de prijs ..

    zolang er geen overeenstemming van beide partijen bestaat is “marktwaarde” zo fictief als elfjes met een smelly hairy ass ..

    Login om te reageren
  12. Megakix zegt

    4 september 2011 om 18:30

    Martkwaarde staat gelijk aan ‘de gek die het ervoor over heeft’…in zoverre zijn er genoeg debielen die zichzelf kalmpjes op de noeste rug petten met de gedachte eigenaar te zijn / worden van een merk dat een enorme naam heeft, maar geen wezenlijke omzet / winst (in relatie tot de geopperde koerswaarde). De ROI is feitelijk de enige juiste graadmeter voor een interessante belegging, de overprijsdheid leidt dus direkt tot gebakken lucht…in dat geval heeft @Alwood dus helemaal gelijk. Het wordt nu dus eens tijd dat de ‘boekhoudertjes’ zichzelf terugtrekken en een paar snobisten het een leuk idee vinden om geld te vermorzelen aan een paar %-tjes Ferrari.

    Login om te reageren
    • raphael zegt

      4 september 2011 om 19:40

      @Megakix: ‘ROI is FEITELIJK de enige juiste graadmeter”

      Dude, veel slechter heb je het niet kunnen zeggen. Waarde komt niet alleen voor in de vorm van euro’s verdiend in het voorgaande boekjaar. De vooruitzichten van een bedrijf hebben een grotere invloedt op de marktwaarde (beurskoers) dan de in het verleden behaalde winsten. Daarom fluctueren beurskoersen ook elke seconde.

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        7 september 2011 om 20:37

        @raphael: veel slechter kan jij niet lezen…probeer mijn zin eens helemaal te lezen (in plaats van de naschoolseopvangboekjes direkt ter hand te nemen ;-))…en mocht je een woord uit mijn zin echt niet begrijpen, kop’m dan terug oké ? :lol:

        Login om te reageren
  13. ericc zegt

    5 september 2011 om 07:53

    Er is toch een maatschappij uit Bahrein (of ander petroleumland) die aandelen heeft van Ferrari! Niet de volle 50% maar eerder 12%. Pierro Ferrai heeft 10% en Fiat wil de controle houden met 51%.

    Login om te reageren
    • raphael zegt

      5 september 2011 om 10:50

      @ericc: Mubadala had dat inderdaad. Maar Fiat heeft die aandelen weer terug gekocht. Fiat heeft nu dus 90% en Piero 10% inderdaad. Fiat zal altijd 51% houden.

      Login om te reageren
  14. Cantago zegt

    5 september 2011 om 19:21

    Als Ferrari naar de beurs gaat dan is dat voor mij het einde van het echte Ferrari. Dat ze van Fiat zijn okey… Maar de trots van het merk te grabbel gooien? Nee dankje!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North