• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nice! Mercedes 300SL Gullwing replica met V8 power

Auteur: robbie, gepost 8 mei 2009 om 09:11 – 63 Reacties

Mercedes 300SL Gullwing replica


Het lijkt erop dat door de introductie van de moderne Gullwing aka SLS AMG er ook weer de nodige aandacht komt voor de oer-Gullwing oftewel de 300SL uit de jaren ’50. Zo zagen we een tijdje geleden al de 300SL Panamamericana replica, een soort van gemoderniseerde versie, retro met een modern jasje. Het Duitse Gullwing Cars GmbH pakt het iets anders aan.

Die maken namelijk een natuurgetrouwe kopie van de oude Gullwing en stoppen er een moderne 5.5 liter grote V8 met 7-trapsautomaat in. En dat allemaal voor 165.000 euro. De V8 levert 408 pk. En voor mensen die iets minder power willen komt er ook nog een 320 pk sterke 3.5 V6 met handgeschakelde versnelligsbak beschikbaar. Jaarlijks wil het bedrijf zo’n 30 auto’s bouwen. En volgend jaar komt er ook een roadster beschikbaar. Is dit heiligschennis? Of juist ideaal? (via: autoblog.com)

Mercedes 300SL Gullwing replica

Mercedes 300SL Gullwing replica

Mercedes 300SL Gullwing replica

Mercedes 300SL Gullwing replica

Mercedes 300SL Gullwing replica

Mercedes 300SL Gullwing replica

Mercedes 300SL Gullwing replica

Mercedes 300SL Gullwing replica

Ook interessant!

  • Mercedes-AMG onthult viercilinder en V8 hybride constructie
  • Video: Mercedes V-klasse met twin-turbo V8 op de dragstrip
    Video: Mercedes V-klasse met twin-turbo V8 op de dragstrip
  • Mercedes V8
    Goed nieuws, Mercedes levert de V8 weer in veel modellen
  • Mercedes V8 diesel
    Zo goedkoop is een Mercedes V8 diesel

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

gullwing, Klassiekers, Mercedes, replica

Vorig bericht: « Nieuwe Lexus “instapper” uitsluitend als hybride
Volgend bericht: Verlies Toyota groter dan verwacht, maar liefst 3,33 miljard »

Lees Interacties

Reacties

  1. Michael zegt

    8 mei 2009 om 09:14

    Anywho, op welke mercedes is deze gebaseerd?

    Login om te reageren
  2. Jesko zegt

    8 mei 2009 om 09:15

    Geweldig toch? Misschien dat je gympen bij deze wagen niet smelten.

    Login om te reageren
  3. xiran zegt

    8 mei 2009 om 09:16

    ideaal, een originele is onbetaalbaar. dan blijf je niet altijd door dromen of die ene auto die je nooit kan betalen oftwele

    <> zij de chinees

    Login om te reageren
  4. Bas zegt

    8 mei 2009 om 09:17

    @Michael

    Staat ja in de titel, voor het woord Replica.
    “Mercedes 300SL Gullwing”

    Login om te reageren
  5. Erik v. S. zegt

    8 mei 2009 om 09:17

    Ik wil er wel een hoor!

    Login om te reageren
  6. Michael zegt

    8 mei 2009 om 09:19

    Bas, gozer, ik bedoel op welke auto is deze replica gebaseerd? Of hebben ze gewoon helemaal zelf een auto ontworpen? Lijkt mij niet. En aangezien ze MB motoren en automaten hebben gebruikt lijkt het mij een mercedes SL. Maarja, dan is hij niet super veel duurder.

    Login om te reageren
  7. Olle zegt

    8 mei 2009 om 09:19

    Geniaal! heb ik altijd al van gedroomd. Maar dat zal wel zo blijven denk ik.

    Login om te reageren
  8. Jandepandaman zegt

    8 mei 2009 om 09:20

    Toch niet slecht hoor-Retro is blijbaar weer op aan het komen met deze auto en die Volvo 1800 die ze willen maken… Ze hebben kwa vorm trouwens wel een klein beetje van elkaar weg vind ik. Nee prima – Met dat soort auto’s op de weg wordt het straatbeeld weer wat mooier! :-D

    Login om te reageren
  9. PloegR zegt

    8 mei 2009 om 09:21

    Valt wel mee met het natuurgetrouwheid.

    Ik zie dubbel wishbones achter en vierkante kokerprofiel in het chassis, dat deden ze niet in de fifties, hoor!

    Login om te reageren
  10. Stijn zegt

    8 mei 2009 om 09:21

    Ziet er mooi uit. Zie http://www.gullwing-cars.de

    Login om te reageren
  11. Duell zegt

    8 mei 2009 om 09:25

    Helemaal niks verkeerd mee. Zolang er geen orginele 300SL ’s voor worden gesloopt maakt het helemaal niks uit.

    Login om te reageren
  12. Deep zegt

    8 mei 2009 om 09:27

    Wat een top kar. Uber cool gewoon. Als het kan, DOEN!

    Login om te reageren
  13. NickT zegt

    8 mei 2009 om 09:27

    @ Micheal,

    Buizenframe hebben ze zelf ontworpen, neem aan dat je dat bedoelde?

    Login om te reageren
  14. Zephyr zegt

    8 mei 2009 om 09:27

    @ Michael: idd daar ben ik ook nieuwsgierig naar. Maar een SL? Heeft die niet een wat langer wielbasis?

    Login om te reageren
  15. GeoBem007 zegt

    8 mei 2009 om 09:38

    Hun chassis is zelf ontworpen.
    Waarschijnlijk op basis van afmetingen van de originele wagen en dan verbeteringen doorgevoerd.
    Het chassis is steviger én lichter dan het originele en ze hebben iets meer plek voorzien. Zo heb je een iets grotere kofferruimte dan de originele.
    Carrosserie is van aluminium, met luchtvaartgraad epoxyglas en ook nog wat carbon composiet.
    Vooras komt van de E, C en sommige SLK’s. Achteras is van hun (Hooper & Co) Cobra-replica.
    Remmen zijn van een “highly powered Mercedes E-class”

    Zo, even de website leeggeplukt.
    Erg leuk trouwens! Maar lepel er voor mij toch maar de 6.3 V8 in dan ;)

    Login om te reageren
  16. ngear zegt

    8 mei 2009 om 09:42

    Hoe trots zou je kunnen zijn op een auto als deze? want hoewel het een dikke auto is, is het nog steeds een replica.

    Login om te reageren
  17. de sjonnies zegt

    8 mei 2009 om 09:48

    Ik kan dit old-school initiatief veel meer waarderen dan een retro model,
    de prijs valt me trouwens 100% mee voor een auto met een gelimiteerde oplage die uit handwerk bestaat.
    En wat zal iedereen gek opkijken als je met je 300SL uit 1955 op de autobahn aan het blazen bent !

    Login om te reageren
  18. Rocket Dog zegt

    8 mei 2009 om 09:56

    Wat moet je nou met een automaat in zo’n auto? Daar wil je toch gewoon lekker zelf schakelen. Voor verder oordeel wacht ik graag eerste exemplaren af.

    Zie wel vaker wilde plannen van “kit-car” bedrijven, en meestal zijn de resultaten om van te janken.

    Login om te reageren
  19. Eric zegt

    8 mei 2009 om 09:58

    Schitterend initiatief. Zou ook gaan voor deze ipv. de retro-look van vorige keer. Hoewel ik dat project ook wel mooi vind. Dit zouden ze ook mogen doen met de Jaguar E-type, Porsche 356 en Ferrari Dino. Replica (exacte natuurlijk) met huidige technologie!!!!

    Login om te reageren
  20. tt zegt

    8 mei 2009 om 10:03

    dit soort dingen kan ik alleen maar toejuichen :)
    super dat dit soort cult autos dan toch “bereikbaarder” worden.
    Stel je dit voor in massaproductie.. De files zouden er een pak mooier op worden :)

    Een mooie corvette C1 naast een gullwing naast een mustang, naast een volvo 1800 naast een ….

    De wereld zou er zeker beter van worden :)

    Login om te reageren
  21. Laurens zegt

    8 mei 2009 om 10:18

    Dit soort auto’s is prima geschikt om te repliceren. Want de bouwwijze toen en nu is precies hetzelfde: met de hand. En je hebt als ontwerper geen gezeur over het uiterlijk van je sportwagen. Zoals bij dat Nederlandse ding van recent, ook op basis van een buizenchassis.

    Login om te reageren
  22. niekloog zegt

    8 mei 2009 om 10:24

    mooi gedaan, zelf de looks van het interieur is behouden
    ben benieuwd of ze daar nog meer modellen gaan maken…

    klein puntje:
    het is een Zwitsers bedrijf, geen Duits

    Login om te reageren
  23. Jochempie zegt

    8 mei 2009 om 10:25

    Ideaal. Als een bedrijf overtuigend bezig is geweest om een klassieker tot in de laatste puntjes na te bouwen, verdienen ze een plekje!

    Login om te reageren
  24. Een betere ontwerper zegt

    8 mei 2009 om 10:31

    Nou, tis een mooie replica. Een hele mooie. Misschien wel leuk… :D

    Login om te reageren
  25. lemster zegt

    8 mei 2009 om 10:33

    Ideaal, gewoon een klassieker maar dan iets praktischer.
    Wordt deze trouwens ook zo lekker warm van binnen tijdens het rijden?

    Login om te reageren
  26. tomE36 zegt

    8 mei 2009 om 10:35

    wat een mooie wagen is dat,is dit eig geen mooie investering?

    deze modelen zijn tijdloos

    Login om te reageren
  27. Marnix zegt

    8 mei 2009 om 10:38

    Wat een onzin zeg.

    Kan je beter voor het geld een moderne auto kopen, want dit komt op hetzelfde neer.

    Ik vind het persoonlijk een hele mooie auto maar waarom een replica kopen? Het zal altijd een ik wil wel maar ik kan niet auto zijn.

    Koop voor het geld een mooie SL…. Heb je in mijn ogen veel meer aan….

    Login om te reageren
  28. niekloog zegt

    8 mei 2009 om 10:41

    je zit met deze auto natuurlijk wel met bpm als je hem koopt

    en een gele nummerplaat ipv een blauwe… :P

    Login om te reageren
  29. julien zegt

    8 mei 2009 om 10:47

    er zijne geen dichterlijke woorden genoeg om m’n admiratie tegenover deze auto te beschrijven!

    Login om te reageren
  30. C6_R zegt

    8 mei 2009 om 10:52

    Eindelijk weer een mooie Benz!

    Login om te reageren
  31. sab993s zegt

    8 mei 2009 om 10:55

    Had AMG ook niet zo’n replica?

    Ik vind hem heel mooi, maar het wordt nooit een echte.
    En de NL prijs zal over de 200.000 EURO heen gaan denk ik. Dus voor dat geld pak ik liever een orginele ’73 911 RS. Die wordt ook alleen maar meer geld waard en niet minder zoals een replica.

    Login om te reageren
  32. zondagsrijder zegt

    8 mei 2009 om 11:05

    Heel mooi en leuk dat dit gebeurd. Namaak is natuurlijk ergens jammer, maar meer dan vergeeflijk als het orinieel zo zeldzaam is. Andere goeie reden dat dit moet gebeuren: het huidige straatbeeld.

    Dat er maar van dit soort auto’s mogen volgen en dan ook in de lagere klassen. Eend, mini, ds, volvo 2-series, mehari’s, peugeot 504 pininifarina etc etc Er zijn zoveel tijdloze auto’s gemaakt.

    Login om te reageren
  33. Alwood zegt

    8 mei 2009 om 11:09

    Hmm… ik snap dan toch niet helemaal waarom je een nieuwe auto met oude looks zou willen kopen/rijden? :? Volgens mij zijn er genoeg moderne alternatieven.

    In zo’n 300SL ben je jezelf behoorlijk voor de gek aan het houden. Je pretendeert in een klassieker te rijden, terwijl je de ‘inhoud’ van klassiekerrijden elimineert. Niks rammelt meer, niks hoeft nog delicaat behandeld te worden en alles werkt soepel. Bovendien betaal je je scheel aan wegenbelasting.

    Natuurlijk koop je een auto ook omdat ‘ie mooi is, en er zijn weinig mooiere auto’s dan de 300SL. Dit is alleen geen 300SL, dus verliest de auto zijn charme.

    De Panamericana en deze wagen gebruiken overigens hetzelfde chassis. Deze worden allemaal in Duitsland gemaakt, maar Gullwing America koopt er een aantal in.

    Login om te reageren
  34. DIPSHIT zegt

    8 mei 2009 om 11:17

    zou er direct eentje aanschaffen. Wat kost de V6-versie?

    Login om te reageren
  35. de sjonnies zegt

    8 mei 2009 om 11:21

    @ Alwood, het origineel is zo kostbaar dat je wel erg loaded moet zijn om jezelf er eentje te kunnen aanschaffen.
    En of je nu een replica 300 SL koopt of de echte, je neemt jezelf toch in de maling, voor de echte betaal je een vermogen en knalt er iemand op je ben je zwaar de pineut ( dus staat een echte meer te vegeteren in de verwarmde garage) , met deze replica koop je idd de looks maar niet het ongemak, het blijft dus kiezen uit twee ‘kwaden ‘

    Login om te reageren
  36. Jeroenmx5 zegt

    8 mei 2009 om 12:20

    super!

    -edit: check!-

    Login om te reageren
  37. Vanquish zegt

    8 mei 2009 om 12:42

    Gruwelijk! Zo een wil ik wel hebben, de originele zijn niet te betalen en schijnen nogal gevaarlijk te zijn qua weggedrag. En ik neem aan dat deze sneller is.

    Login om te reageren
  38. Grote Smurf zegt

    8 mei 2009 om 13:01

    @Alwood
    Niks rammelt meer, niks hoeft nog delicaat behandeld te worden – en de remmen werken ook nog.

    Ik vindt dat er enkele design-hoogstandjes auto’s bestaan die zo zeldzaam zijn dat je ze anders alleen in museau of privé-collecties kan tegenkomen, type Cobra 427, Gullwing, Porsche 356, … die het verdienen om met edele stukken herbouwd te worden (met edel wil ik zeggen nieuwe performante stukken met een historische band met het origineel: Merc stukken in de Gullwing, Ford big-block stukken in de Cobra – niet recyclage van Pinto, Sierra, … verroeste rommel)

    Login om te reageren
  39. Arnoud zegt

    8 mei 2009 om 13:31

    Als je een replica bouwt, doe het dan gelijk goed en bouw ook een 8 cilinder-in-lijn motor zoals de originele SLR ook had en biedt voor de SL een 6 in lijn aan. Die V8 en V6 zijn in dit geval zulke afknappers… De SL was qua design een schot in de roos, maar de onderhuidse techniek was minstens zo belangrijk voor het succes. Dus waarom dat niet ook repliceren?

    Login om te reageren
  40. JanC zegt

    8 mei 2009 om 13:33

    Is dit nieuw? Nee! Men maakt al jaren replica’s. Of het een Ferrari P4 is, een Mercedes-Benz 300SL of een Shelby Cobra.

    Login om te reageren
  41. SHFT zegt

    8 mei 2009 om 14:15

    Heiligschennis zeg ik u, net als elke andere replica!

    Login om te reageren
  42. Benz.. zegt

    8 mei 2009 om 15:12

    In één woord…….. WOUW!!
    Echt goed om te horen dat ze de 300 SL Gullwing weer (hetzij met andere motor e.d.) weer beginnen te bouwen. Voor mij één van de mooiste mercedessen ooit. Ohja… en de 300 SLR natuurlijk, ook een prachtige klassieker!

    @C6_R

    Huhh…
    en de Mclaren SLR dan? :P

    Login om te reageren
  43. C6_R zegt

    8 mei 2009 om 15:29

    De McLaren SLR mag de schoenen van deze nog niet eens poetsen! :twisted:

    Login om te reageren
  44. Jochempie zegt

    8 mei 2009 om 16:08

    @ JanC: wauw dat meen je niet! Men bouwt ook al jaren auto’s, ook niets nieuws!

    Login om te reageren
  45. Jochempie zegt

    8 mei 2009 om 16:09

    @ Benz: de McLaren SLC is eigenlijk een gedrocht van een kar. Maar zal wel heerlijk zijn om te rijden!

    Login om te reageren
  46. AMGJunk zegt

    8 mei 2009 om 16:09

    Erg goed nagemaakt.
    Maar waarom moet een REPLICA nou zo godsonmogelijk duur zijn??
    Ik weet best dat een orginele 300SL vele malen duurder is, maar alsnog.
    Erg duur voor een replica, ondanks de 5.5 liter AMG motor en automaat.

    Login om te reageren
  47. Jochempie zegt

    8 mei 2009 om 16:09

    Edit: SLR (wat bezielt m’n linker wijsvinger vandaag?)

    Login om te reageren
  48. Texter zegt

    8 mei 2009 om 17:04

    Deze zou ik wel eentje willen…als er een werkende airco in zit tenminste…

    Login om te reageren
  49. Race_Kees zegt

    8 mei 2009 om 18:00

    @ Micheal; volgens mij was je niet de slimste van de klas of wel? :P

    Lijkt mij dat ze gewoon een buizenframe hebben ontworpen, prima oplossing en waarschijnlijk nog sterker en sneller dan het origineel.

    Bovendien betrouwbaarder met de nieuwe sl powertrain.

    Login om te reageren
  50. lincoln zegt

    8 mei 2009 om 18:05

    als je NU nog zonodig een origineel wilt hebben ..
    ben je gewoon een domme yup ..

    Login om te reageren
  51. Willem zegt

    8 mei 2009 om 18:10

    lekker ding

    Login om te reageren
  52. 1NteNSe zegt

    8 mei 2009 om 18:12

    Wauw, die is echt heeel mooi! Doe mij die maar! Wat ik wel jammer vind, is dat de exclusiviteit van de Gullwing hierdoor sterk daalt. Dat was juist het mooie aan de Gullwing, dat áls je er een zag, je zeker wist dat het lang zou duren voor je er weer een zag. Het was altijd bijzonder om er een te zien. Als ik nu bijvoorbeeld een Porsche zie, vind ik dat veel minder spannend dan eerst, eerst waren ze veel exclusiever. Nu ze dat niet meer zijn, zijn ze gelijk minder interessant. Ik hoop dat dit ook niet met de Gullwing gaat gebeuren…

    Login om te reageren
  53. Hanico zegt

    8 mei 2009 om 18:28

    Zoals 1NteNSe als zegt is het eigenlijk jammer dat deze replica volledig lijkt op het origineel. Eigenlijk zouden ze paar kenmerken toevoegen zodat de kenner het verschil kan zien tussen de replica en het origineel.

    Login om te reageren
  54. Citrofiel zegt

    8 mei 2009 om 18:44

    Natuurlijk, nep is nep en nep is niet echt en nep is niet stoer. Maar als er nu gewoon meer 300SL-lookalikes op de weg komen, en die meer gebruikt worden omdat ze gemakkelijker en goedkoper zijn, dan vind ik het wel mooi. Anderszijds, wel zonde van de echte, die qua exterieur minder zeldzaam worden enzo.

    Login om te reageren
  55. Texter zegt

    8 mei 2009 om 19:12

    Ja die 30 auto’s per jaar zijn echt een ramp voor het straatbeeld…

    Login om te reageren
  56. luittinke zegt

    8 mei 2009 om 19:57

    Hmm, volgens mij heb ik deze gezien in Monaco, op Top Marques. Op foto’s lijkt het misschien wel wat, maar in het echt is het ‘net niet’. Te kort, te gedrongen. Hij mist de uitstraling van het origineel.

    Is het niks voor Mercedes zelf om het een retro model van te maken a la Ford met de Mustang en GT?

    Login om te reageren
  57. Benz.. zegt

    8 mei 2009 om 21:26

    @Jochempie
    Ach.. de ene vind hem vulgair en lelijk, de ander prachtig!

    @C6_R
    Eén van de weinige keren dat ik het met je eens ben.. ;)

    Login om te reageren
  58. r3fl3x zegt

    9 mei 2009 om 00:01

    @Hanico
    Wat dacht je van zo’n fel gele (oer- en oerlelijke) plaat?

    Gelijk het enige nadeel hiervan, maar geen zorgen; ik zet me er wel over heen ;-) Een donkergrijze V6 Roadster met donkergroen interieur aub.

    Login om te reageren
  59. Emile_Benz zegt

    9 mei 2009 om 07:48

    Leuk…

    Login om te reageren
  60. BananaFlip zegt

    10 mei 2009 om 09:58

    I love it!
    Ik hou wel van die gemoderniseerde klassiekers, zo ook deze.
    Alsof je in zo’n prachtige klassieke legendarische 300SL Gullwing zit (zit je ook ;) ) maar dan wel met hedendaagse techniek en een lekkere V8-sound.
    Mjammie.

    Login om te reageren
  61. BananaFlip zegt

    10 mei 2009 om 10:00

    Enne… handgeschakelde versnelligsbak = versnellingsbak?

    Login om te reageren
  62. JanC zegt

    11 mei 2009 om 12:07

    @Jochempie: Maar die zijn dan ook van een origineel ontwerp. Dit is net zoiets als wat die Chinezen doen…

    Login om te reageren
  63. Marcel 190e evo1 driver zegt

    14 mei 2009 om 12:14

    Damn ja deze wil ik!!!
    de gullwing is de aller mooiste benz die mercedes ooit heeft gemaakt!

    en dat voor 165,000euro dan heb je meer klasse en style dan iedereen met porsches of andere exoten.

    Waneer word die leverbaar:P:P

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North