
De grootste concurrent van de nieuwe Audi A3 wordt nu al gelanceerd in de vorm van de Audi A3 Sportback. Dames en heren yuppen, uw nieuwe leaseauto, met nét iets meer ruimte voor de Bug-a-boo en luiertas, is helemaal klaar.
Laten we maar meteen beginnen met het belangrijkste verschil met de gewone A3: deze Sportback heeft een wielbasis mee gekregen die een whopping 3,5 centimeter langer is dan die van de reguliere A3. Daarnaast heeft de A3 Sportback volgens Audi de grootste bagageruimte in zijn segment: er past 380 liter in (of 1220 met neergeklapte banken) de achterzijde van deze gezins-A3.
Door de Audi Ultra lichtgewicht technologie is de nieuwe A3 Sportback ondanks zijn forsere maten tot 90 kilo lichter dan de vorige generatie Sportback. Ook zijn er diverse nieuwe motoren leverbaar, waaronder een 1.2 TFSI met 105 pk. Deze heeft een sprint naar honderd in huis van 10,7 seconden met een topsnelheid van 193 kilometer per uur. De handgeschakelde zesbak is op alle modellen standaard, S tronic is optioneel evenals Quattro. De nieuwe uitvoering van de 2.0 TDI is goed voor 184 pk, een sprint naar honderd in 7,4 seconden en een topsnelheid van 232 kilometer per uur. De 2.0 TDI’s zijn allemaal leverbaar met Quattro.
In 2013 komt er ook nog een 1.4 TCNG blok geschikt voor aardgas of Audi e-gas op de markt en in 2014 komt A3 Sportback e-tron met plug-in hybride technologie op de markt. De eerste A3 Sportbacks zullen in februari 2013 geleverd worden en zullen er waarschijnlijk net als hun voorgangers van de vorige generatie voor zorgen dat niemand meer een hatchback koopt. Prijzen zijn nog niet bekend maar bij de vorige generatie was er een verschil van ongeveer 1400 euro tussen een hatchback en een Sportback. Als we dat in gedachten houden zou een nieuwe 1.4 TFSI Attraction Sportback instapmodelletje beginnen bij iets meer dan 27.000 euro.
UPDATE: extra galleries toegevoegd en we hebben een video!





Leuk hoor…….een grote A1….
@jrk68:
@jrk68:
Heb je ook nog andere grapjes in het repertoire ? …
-edit: check, koffie-
Hij smoelt best lekker..
Kan wel gaan lopen Mierenneuken, maar deze auto ziet er super strak uit! Alleen kost deze uitvoering wss wel een hoop…
@meneersander: Ik vind ‘m anders niet strak, als mierenneuker.
Info over de 1.2 tfsi, 2.0 diesel, maar de prijs word gegeven vsn de 1.4 tfsi…En welk 1.4 blokje is dat dan?
@AMGJunk: lezen is ook een vak.
@AMGJunk: Dat is een rekenvoorbeeld. Lezen he…
Als ze de €1400 meerprijs tov de hatchback erbij rekenen.
En die 1.4 zal waarschijnlijk wel het meest motortype zijn.
@CasperH: je hebt t over het 1.4 TCNG blok, maar welk 1.4 ftsi\’tje hoort bij die prijsopgaaf dan?
@AMGJunk: de instapper, zoals dat ook in de tekst staat. Letterlijk.
Dan moet je wel de foto\’s van de níeuwe A3 erbij zetten…
@weijs: http://www.youtube.com/watch?v=6zXDo4dL7SU
@CasperH: zover waren we allemaal al slimmerd. Wélke (lees: vermogen) 1.4 dan
@rodger: de instapper. Dus ik denk ongeveer 3056 pk. Kijk anders eens nét onder de gallery…
@rodger: ik gok 122 pk
@CasperH: ben jij soms Casper het spookje? Jij ziet dingen die er in mijn iphone app echt niet staan
@rodger: Tsss, hoogste tijd om de 5 te kopen.
@rodger: damn, een “Casper het Spookje”-grap. Dat niemand daar ooit eerder op gekomen is. Oh wacht…
@CasperH: hele slechte grap idd (grap mag je het niet eens noemen) maar hij heeft wel een punt. Dat mooie autowiki tabelletje zie ik wel op de website maar niet op de iPhoney app. Dus…
@gedwongenleaser: als we bij elke auto waar we naar verwijzen ook nog de specifieke details moeten gaan noemen krijgen we oneindige artikelen. Waar het om gaat is dat we vermoeden dat er straks een A3 Sportback te krijgen zal zijn vanaf een euro of 27.000, toch?
@CasperH: dat ben ik helemaal met je eens, artikel lekker beknopt houden. Maar op het moment dat iemand aanvullende info vraagt die gewoon bekend is maar schijnbaar niet op zijn appie ziet dan lijkt het me ook niet meer dan normaal om gewoon het antwoord te geven, toch? :)
Woow.. Standaard handgeschakelde versnellingsbak. Het staat in het artikel alsof het een luxe is. Alhoewel, audi is gek genoeg om je ervoor te laten betalen.
@jrk68: of een kleine A6. Maar welke fabrikant heeft dat niet anno 2012??
@mightymike:
Nee dat is geen hatchback, dat zie jij toch ook wel….
vraagje over audi in het algemeen:
kan iemand bij vertellen wat het verschil is tussen de S tronic en toptronic?
@bigcar: Tiptronic is volgens mij een vol-automaat met koppelomvormer en de S-tronic is een DSG.
@bigcar: bij de toptronic zit de hele mechanica in het dak.
@bigcar: En de multitronic is een CVT transmissie.
@lamborgfan: thnx!
s tronic is dus beter dan een toptronic..
dus als ik het goed begrijp: als ik een audi koop moet ik de optie tiptronic aanklikken, en als ik meer geld heb de s tronic toch?
@jrk68: leuk hoor, een kleine a8
Champagne!
Vind m wel okee. Zal het wel weer lekker doen in de lease inderdaad. Vind het dash helaas nog lelijker dan bij de vorige A3.
Nu zie ik het pas.. Die premium bekerhouder, wauw!
Ok laten we eerlijk zijn; de rode versie die er staat is best ‘spannend’ alleen als iedereen nou die rode kiest dan wordt het best weer een beetje ‘saai’.
Hij ziet er prima uit, iig beter in balans dan de 3deurs. Vernieuwend? Nee, allicht niet. Afwerking interieur lijkt erop vooruit gegaan maar de indeling van het dash (net als bij de A1) vind ik er behoorlijk cheap uitzien.
Gewoon een mooie auto, punt. Niet heel spannend, maar ook niet lelijk, voor het gros van de automobilisten een prima keuze.
@masterstig: helemaal mee eens,
de normale a3 vind ik niet verkeerd, maar deze oogt net wel ff wat beter, wat voller, wat sportiever, wat dikker en bovenal: het oogt sneller :)
al moet ik wel toegeven dat er net als bij de golf bovenhuids wel heel weinig verschillen zijn met de vorige versie, maar dat nemen wij dan maar voor lief ;)
mirrors are still in the wrong place!
Spiegels mooi in de hoekjes aub!
@gedwongenleaser: kijk, en ondanks mijn idd vrij voor de hand liggende grap was dat het punt dat ik wilde maken
@rodger: en als je dat dan volgende keer gewoon even aangeeft, in plaats van meteen met een sarcastisch “slimmerd” je comment in te wijden, dan krijg je daar ook gewoon antwoord op.
@CasperH: Jij wijdde deze discussie in met de sarcastische tekst: “Lezen is ook een vak”. Dat is dus ook niet nodig als je het probleem nog niet weet.
Het viel me gewoon op dat je bij de andere 2 motoren alle info gaf en bij de motor waar je de prijs bij gaf stond niks vermeld. Vreemde combo vond ik dat. Je wilt gewoon weten wat je voor dat geld koopt en als je bij die andere motoren de info wel kan geven had ik die bij de 1.4 tfsi ook verwacht.
Ik vind het Audi TCNG propaganda plaatje wel grappig.
Een windmolen wekt stroom op, met die stroom wordt waterstof gemaakt (elektrolyse, volgens mij niet een heel efficiënt proces). Van die Waterstof en wat CO2 wordt E-gas gemaakt. Klink ook nog lekker milieu bewust.
Maar dan wordt het e-gas aan het aardgas netwerk toegevoegd en tank je je Audi uiteindelijk met 99,99% natuurlijk (dus fossiel) aardgas…
@ramshoek: huh?
altijd weer benieuwd wat ze nu weer vragen voor de radio/ cd combinatie ….
Oh dit is een nieuwe ah oke… Wat is er veranderd dan? Hebben ze andere wielmoeren gemonteerd?
@notsobig: Nee, nieuwe ruitewisservloeistof.
Klinkt goed! Maar waar zijn de foto’s van de nieuwe A3?
Valt eigenlijk niks over te zeggen…
Eindelijk worden ze lichter – bij VAG dan toch. Voor zo’n gewichtbesparing betaal je bij Porsche de prijs van een nieuwe A3.
Dat synthetische aardgas is wel interessant. Welke materie gebruiken ze voor de electrolyse van het water – vraag ik me dan af. Beter uw aandelen steken in een platina palladium mijn?
…
google:
Until now the electrodes used in the electrolysis process were made of precious metal catalyst materials making them too expensive to compete with steam reformation. A company called Quantum Sphere, Inc. has found a way around this little problem by using an alkaline electrolysis process, which eliminates the need for precious metal catalysts. In alkaline electrolysis, nickel is the ideal catalyst because it can easily be produced at the nano scale and it is far less costly than platinum. The company has also invented a technique, using nano technology, to increase the catalytic surface area of each electrode, giving them 2,000 times more surface area than its predecessors.
QSI has demonstrated that by using a blend of their nickel and iron catalyst materials, they can achieved electrolysis efficiencies exceeding 85%, while achieving production increases of ten-fold over all other previously published data. Keep in mind that electrolysis is a pollution free, non CO2 emitting process. At $1.14 to $4.09 per pound of hydrogen, this drastic improvement in electrolysis efficiency now makes hydrogen an economically and commercially viable replacement for our current fossil fuel economy. With efficiencies like these, we may just see compact electrolysis units inside future automobiles, producing on-demand hydrogen to power on board fuel cells.
http://www.neutralexistence.com/blog/new-electrode-makes-hydrogen-electrolysis-10-times-faster/
Zooo die zag ik niet aankomen…. Zo voorspelbaar.
Het is een hele mooie auto, kan er niks anders van maken!
@meneersander: Dat zei het ontwerp-team ook, toen ze de opdracht kregen een opvolger van de vorige generatie te ontwerpen.
90kg kilo lichter? hoeveel weegt hij nu dan?
1910kg ipv 2000kg?
@mazdarx8: De nieuwe 3-deurs 1.4T heeft een leeggewicht van 1150kg. De 5-deurs sportback is ~100kg zwaarder.
Ter vergelijking; de nieuwe BMW 1-serie, 3 deurs 116i, is 1250kg leeg en een Peugot 308 1.6VTi is leeg 1262kg, net zoals een 3-deurs Golf 6 1.4T en hebben allen toch minder bagage-ruimte.
Persoonlijk vind ik minder gewicht – bij welk merk dan ook – alleen maar een grote vooruitgang; lichtvoetiger & zuiniger; of anders gezegd: eerder op het gas en later op de rem :)
Helaas dat r straks weinig hatchbacks verkocht zullen worden.. dat zijn nou net de mooiste uitvoeringen..
een mooi karreke
@jrk68: originele opmerking…
Zeg, is dit exemplaar nu op basis van dat MQB-platform?
Maar whatabout de A3 sedan? Komt deze ooit nog..
@ZeRoo: De Golf heeft ook geen sedan uitvoering.
Deze noemen we Jetta, Passat of Bora.
@BmwMPower:
De Vento vergeten…?
@BmwMPower: ik heb het over deze http://www.autoblog.com/2011/03/01/geneva-2011-audi-a3-sedan-concept-opens-the-show-in-style/
@ZeRoo: natuurlijk wel de nieuwe a3 is er net pas..
nou ik vind het allemaal niet zo boeiend als ik had verwacht
@Flamingo: Je had verwacht dat het boeiend was? Were talking about Audi right?
Dit is wel boeiend ?
Ziet er goed uit. Wordt weer een toppertje!
@ZeRoo: die is er al, maar ik dacht dat die niet naar Europa kwam.
Hey die nieuwe audi a4! Oh wacht.. T is een opgeblazen a1
Ik zit hier helemaal niet op te wachten. Ik wil gewoon de RS3.