• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Le Mans racer: Peugeot 90X

Auteur: robbie, gepost 31 oktober 2010 om 15:05 – 48 Reacties

Peugeot 90X LMP1
Peugeot Motorsport heeft besloten om de 908 HDi FAP met pensioen te sturen en volgend jaar met een compleet nieuwe LMP1 racer aan de start te verschijnen. En de eerste beelden van project 90X zijn nu naar buiten gebracht.

Op het eerste gezicht doet project 90X wellicht een beetje denken aan zijn voorganger die 1x Le Mans gewonnen heeft. Maar volgens Peugeot is het toch echt een compleet nieuwe auto. Het meest opvallende is misschien nog wel de enorme haaienvin die achteraan zit. Dat is echter geen vrijwillige keuze van Peugeot geweest. De ACO (organisator Le Mans) heeft het gebruik van zo’n vin namelijk verplicht gesteld voor 2011.

Over de motor of andere specificaties laat Peugeot voorlopig nog niks los. Maar het feit dat er met grote letters HDi FAP opstaat doet toch vermoeden dat Peugeot trouw blijft aan een dieselmotor.

Ook interessant!

  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Video: Robin Frijns verhoogt hartslag van man met vlag
  • BMW keert terug
    BMW keert terug naar Le Mans, eindelijk!

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

908, Diesel, le-mans, Peugeot, Racing

Vorig bericht: « 1 Miljoen reacties op Autoblog
Volgend bericht: Nieuwe VW Golf Cabrio komt in 2011 »

Lees Interacties

Reacties

  1. DD zegt

    31 oktober 2010 om 15:07

    Laat ze maar lekker naar de achterkanten van Audi kijken(A)

    Login om te reageren
    • boygeorge zegt

      31 oktober 2010 om 15:37

      @DD:
      Ja, elke keer dat ze een Auw-di een rondje lappen.

      Login om te reageren
  2. Frasker zegt

    31 oktober 2010 om 15:14

    Wrm een haaienvin? Wat is daar de reden van? Heeft het er mee te maken dat ze zovaak over de kop gingen?

    Login om te reageren
    • boygeorge zegt

      31 oktober 2010 om 15:39

      @Frasker:
      Wat doet een haai met zijn vin !
      Hij waarschuwt, aan de kant of ik eet je op.

      Login om te reageren
    • MarkieS zegt

      31 oktober 2010 om 16:06

      @Frasker: Yep, de uitleg van de ACO is het voorkomen van rondvliegende auto’s bij een spin op hoge snelheid.

      Login om te reageren
    • Roderik zegt

      1 november 2010 om 11:10

      @Frasker: De afgelopen jaren hadden de LMP1- en LMP2-auto’s het probleem dat ze begonnen te vliegen als ze met de zijkant naar voren reden/slipten. Dat heeft met de vorm van de auto’s te maken. De zijkanten zijn hoger dan er tussenin. Daardoor wordt er een soort vleugel gevormd. De haaienvin moet dit effect voorkomen.

      Login om te reageren
  3. bpc zegt

    31 oktober 2010 om 15:15

    diesel…

    Login om te reageren
    • boygeorge zegt

      31 oktober 2010 om 15:55

      @bpc:
      Dag vriend, diesel, hoef je minder vaak te tanken.
      Op Le Mans hebben ze een keer een Ultima GTR gespot.
      Ze zijn daar nu nog bang van, iedereen dacht dat het door de driver kwam dat ze al snel een rondje achter liepen.
      De enige keer dat ze rustig naar de U GTR konden kijken was tijdens de pitstop.
      Deze Peugeot is mogelijk het beste in zijn klasse wat ze straks zullen laten zien.
      Bij de eerste race zet ik 1 kalfje in bij de booking.fr op eerste plaats voor Peugeot 90X

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        31 oktober 2010 om 16:12

        @boygeorge: …zal je veel opleveren vriend, bij een frans boekingskantoor…hahaha

        Login om te reageren
      • bpc zegt

        31 oktober 2010 om 20:14

        @boygeorge: best mogelijk allemaal maar door al die diesels verdwijnt een (groot) deel van de sensatie , uit je posts merk ik dat je een racefan bent , geef toe wat is er zaliger dan in de buurt van een circuit komen als je naar een race gaat kijken en je hoort in de verte al die racemotoren ronken ,en het gebrul als ze dan voorbij rijden.
        eerlijk wil je dit ooit missen gewoon omdat de diesels minder pitstops nodig hebben ?… ze zouden de regels zo moeten maken dat de diesels of een kleinere tank hebben of verboden worden zodat we dit nooit moeten missen …

        http://www.youtube.com/watch?v=fhDBDw9PgFc

        Login om te reageren
      • bpc zegt

        31 oktober 2010 om 20:49

        @boygeorge: haha ik lees het kalf stuk nu maar weer geweldig stund up comedian carriere gemist

        Login om te reageren
        • boygeorge zegt

          31 oktober 2010 om 23:01

          @bpc:
          Que Pasa, mon amice.
          Je mag alle uitspraken gebruiken.
          Ik vergeet ze toch weer.

          Login om te reageren
  4. jannesz14 zegt

    31 oktober 2010 om 15:15

    Die haaienvin is wel een beetje raar.
    Gelukkig staat er PlayStation op. :D

    Login om te reageren
    • Jokkebrok zegt

      1 november 2010 om 00:59

      @jannesz14: Eat that Xbox!!! (helaas wel Peugeot :( )

      Login om te reageren
  5. JPM zegt

    31 oktober 2010 om 15:18

    Ze hebben weer geld daar bij PSA, dat is duidelijk. Waarom die haaienvin verplicht is weet ik niet maar hij komt uit de Formule 1.

    Login om te reageren
    • NLBUURMAN zegt

      31 oktober 2010 om 21:15

      @JPM: waarom zit er in de F1 zo’n haaienvin op de motorkap? juist, de F-duct, kijk maar eens naar een race waar Hamilton en Button Met respectievelijk zonder F-duct reden. de F-duct blaast dan via een klein tunneltje bovenin de vin de lucht naar de achtervleugel. hier zit zo te zien geen luchtkanaal in.

      Login om te reageren
  6. Jochempie zegt

    31 oktober 2010 om 15:23

    Ho! Wacht even, GT5 wordt nog een weekje uitgesteld omdat deze auto er nog bij moet!

    Login om te reageren
    • ErikkNL zegt

      31 oktober 2010 om 16:12

      @Jochempie:

      tsja.. er moet toch iets de schuld krijgen ;)

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        31 oktober 2010 om 19:13

        @ErikkNL: Geeft mij een extra week om te sparen.

        Login om te reageren
        • ErikkNL zegt

          31 oktober 2010 om 19:53

          @Jochempie:

          En mij weer een week langer wachten …. mijn geld zit al in die Japanse broekzak ;)

          Login om te reageren
        • ErikkNL zegt

          3 november 2010 om 11:43

          @Jochempie:

          Nou hij zit erin hoor… En nu zijn ze er ook gelijk klaar mee. Gran Turismo 5 is gisteren gold gegaan en licht nu in de drukpersen. Geef het een week of 3 en hij ligt in de schappen! Dus dat wordt even bijklussen voor je!

          Login om te reageren
  7. Alpinaa zegt

    31 oktober 2010 om 15:27

    Ik gun het Peugeot om te winnen!

    Login om te reageren
  8. C6_R zegt

    31 oktober 2010 om 15:31

    Ik gun het elke auto die geen diesel of hybride is om te winnen!

    Login om te reageren
  9. AJ zegt

    31 oktober 2010 om 15:31

    Spannend, ben benieuwd of ze heel blijven dit jaar. :)

    Login om te reageren
  10. Guan zegt

    31 oktober 2010 om 15:36

    Airduct?

    Login om te reageren
  11. Laurens zegt

    31 oktober 2010 om 15:37

    Vooral die Audi Diesel overwinningen hebben dat motorconcept weer helemaal op de (groene) kaart gezet in Amerika. Het is een stuk goedkoper als hybride…

    Login om te reageren
  12. pieter zegt

    31 oktober 2010 om 15:54

    die peugeots waren wel een flinke seconde sneller per ronde, maar omdat ze zo vaak kapot gingen wint toch audi elke keer. (btw, kan iemand mij vertellen waar die schutting voor dient)

    Login om te reageren
    • boygeorge zegt

      31 oktober 2010 om 15:57

      @pieter:
      Nog meer plek voor reclame/sponsor ?

      Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      31 oktober 2010 om 16:02

      @pieter: Same question here..

      Login om te reageren
    • Wild2Mild zegt

      31 oktober 2010 om 16:21

      @pieter: Nee, die zorgt ervoor dat je op rechte stukken er minder downforce (instelbaar) en in bochten weer wel downforce

      Login om te reageren
  13. Freewarefreak zegt

    31 oktober 2010 om 16:01

    Oke.. ik ga even in N00b modus.. sorry.. maar wat doet die haaievin eigenlijk? Wat is de bedoeling daar van? Wat is het nut voor de auto? Of is het juist onnut? Dus een restrictie van de FIA? Ik krijg het zo gauw niet gegoogled..

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      31 oktober 2010 om 16:03

      @Freewarefreak: bij alles waar ik op zoek kom ik uit bij haaienvinnesoep… whehe..

      Login om te reageren
    • Arjen zegt

      31 oktober 2010 om 16:13

      @Freewarefreak: Die vin dient voor meer stabiliteit in rechte lijn op hoge snelheid. De ACO wil op die manier voorkomen dat de auto het luchtruim kiest bij een hoge snelheidscrash. Een uitgebreidere beschrijving van alle vernieuwingen kun je op Autosport.com lezen.
      http://www.autosport.com/news/report.php/id/87813

      Login om te reageren
  14. robbie zegt

    31 oktober 2010 om 16:10

    @Freewarefreak, @pieter, @boygeorge: Die haaienvin is er voor de aerodynamica. En hij moet er specifiek voor zorgen dat als een auto spint hij niet “opstijgt” dat is namelijk nogal een probleem bij de LMP racers.

    This new feature is designed to prevent the car from going airborne in the case of a high-speed spin.

    Login om te reageren
    • boygeorge zegt

      31 oktober 2010 om 17:11

      @robbie:
      Misschien, ik denk dat het is om de centrifugale krachten beheersbaar te houden.
      En dat lijkt op High-speed-spin.
      Oftewel: Center-flee.
      Bedankt voor je hulp.

      Login om te reageren
      • bpc zegt

        31 oktober 2010 om 20:16

        @boygeorge: ik heb mij laten wijsmaken dat het voor een betere slipstream was om het spannend te houden , ik weet niet wat er van aan is

        Login om te reageren
        • boygeorge zegt

          31 oktober 2010 om 23:11

          @bpc:
          Dit is niet zomaar verzonnen.
          Het dient uiteraard voor de veilgheid van de drivers.
          In deze klasse hebben de auto`s weinig zij-waartse weerstand.
          Auto breekt uit naar links cq rechts en ondervind nu meer weerstand op een hoog punt achter de driver.
          Er is weing down-force extra.
          De luchtstroom wordt in twee gedeeld en voorkomt tevens dat de auto de lucht in wil.
          Ongeveer zoiets.

          Login om te reageren
  15. Matthijs zegt

    31 oktober 2010 om 16:12

    is die vin niet voor betere wegligging?

    Login om te reageren
  16. Megakix zegt

    31 oktober 2010 om 16:13

    Joh, BMW’s hebben er toch eentje ! En die werken nu samen met Peugeot…duss ;-)

    Login om te reageren
  17. Wild2Mild zegt

    31 oktober 2010 om 16:19

    Die dingen worden er steeds mooier op!

    Login om te reageren
  18. danoontje zegt

    31 oktober 2010 om 16:58

    schitterend met deze wagen gaan ze weer winnen
    laat audi maar achter

    Login om te reageren
  19. TheIceman2009 zegt

    31 oktober 2010 om 17:31

    aerodynamisch weinig nieuws @peugeot:gaaaaaaaaaaaaap

    Login om te reageren
  20. Jan1666 zegt

    31 oktober 2010 om 17:34

    Peugeot Powerrrrrrrrrrrrrr

    Login om te reageren
  21. Jos zegt

    31 oktober 2010 om 17:40

    is die Vin niet voor de rechtuit stabiliteit net als het kielvlak bij een vliegtuig?

    Login om te reageren
  22. JPM zegt

    31 oktober 2010 om 17:59

    Zorgt voor minder drag. De drag die rondom de cockpit ontstaat wordt gescheiden en daardoor een stuk minder. Lijkt me overigens niet dat ze het daarvoor verplichten.

    Login om te reageren
  23. The360box zegt

    31 oktober 2010 om 18:25

    Waarom die spoiler die tegenwoordig elke racer heeft, de steunen lopen door en maken een bocht op de spoiler, dat ja.

    Login om te reageren
  24. JPM zegt

    31 oktober 2010 om 18:55

    Kans is dus groot dat het een hybride wordt:

    The car is not the definitive 2011 machine, but does feature the now-mandatory fin on the rear end, among other changes.
    The 90X was not running with its final engine configuration during the test. Peugeot is expected to use a hybrid power unit, and the team’s technical director Bruno Famin said no definite decision on the engine type had been made so far.

    bron: autosport.com

    Login om te reageren
  25. Ramshoek zegt

    1 november 2010 om 12:21

    Wonderlijk dat veel mensen op deze site de wagen beoordelen aan de hand van het merklogo op de neus in plaats van het presteren op de baan. Audi = premium dus Audi = beter? Doe even de moeite je te verdiepen in prestaties en resultaten…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North