Nieuwe Mercedes C-Klasse: Benz met groeispurt

Auteur: , 62 Reacties

Het wachten op Mercedes' nieuwste brood en boter-model is voorbij. Zeg hallo tegen de W205 C-Klasse. Groter, luxer, en natuurlijk zuiniger dan ooit!

Sinds de CLA er is kan de C-Klasse een trede hoger op de ladder worden gezet. Dat betekent: meer ruimte, meer luxe, en natuurlijk een hogere prijs. De nieuwe C oogt trouwens als een gekrompen S-Klasse, en op het eerste gezicht doet deze designtaal zijn achterwerk niet echt recht. De C is toch een stuk korter dan de S-Klasse, waardoor de kont wat hoog en gedrongen lijkt.

Eigenlijk lag de hele C-Klasse druppelsgewijs al op straat, ingeleid door het gebruikelijke teaser- en spyshotfestijn, maar een artikel met het volledige ongecamoufleerde uiterlijk leek ons voldoende tot de officiële onthulling.

Afmetingen

De nieuwe C-Klasse is 100 kg lichter, 95 mm langer en 40 mm breder dan zijn voorganger. De nieuwe afmetingen zijn 4.686 mm x 1.810 mm. De wielbasis nam met 80 mm toe.

Zijn voorganger, de W204, verkocht sinds zijn introductie in 2007 wereldwijd meer dan 2,4 miljoen exemplaren, Mercedes’ hoopt op een soortgelijk succes. In de aanloop haalde Mercedes zelfs de oude Schumacher van stal voor een paar testfoto’s. Nou, dan weet je dat het wel een mooi, uitgebalanceerd product moet worden.

Motoren: viercilinder dieselhybride

Bij zijn introductie komt de C-Klasse er met 3 motoriseringen, allen viercilinders: als C180 en C200 (benzine) en als C220 BlueTEC. De benzinevarianten hebben 156/184 pk en 250/300 Nm, de diesel legt 170 pk en 400 Nm in de schaal. Een zescilinder met 333 pk volgt, en natuurlijk wordt de karige 1.5 Renault-diesel later ook in de sjieke C-Klasse gelepeld.

Mercedes-C-Klasse W205

Op de foto hierboven zien we bovendien een C300 viercilinder dieselhybride (204 + 27 pk), deze volgt eveneens op een later tijdstip.

Schakelen doe je met de hand met een 6-bak of met de automatische 7G-tronic. Mercedes’ 9-bak, nu alleen verkrijgbaar in de E350 BlueTec, zien we nog niet, maar volgens de geruchten komt deze later in de C-Klasse. Waarom niet direct? Goede vraag…

20% bijtelling? Ja, natuurlijk.

De C180 (handbak) en de C220 BlueTEC (handbak en automaat) vallen in de 20%-bijtellingscategorie, de rest heeft de volle mep van 25%

We zijn nog steeds erg benieuwd wat die GPS-gevoelige airco nou precies inhoudt. Je zal maar op de Westelijke Jordaanoever door de sneeuw aan het ploegen zijn, terwijl je airco denkt dat het buiten 30 graden is…

Prijzen

Begin 2014 staat de nieuwe C-Klasse bij de dealer, en we hebben meteen de prijzen voor je: de C 180 vanaf € 36.995, de C 200 vanaf € 39.995 en de C 220 BlueTEC vanaf € 42.995 inclusief BTW en BPM.

De auto beleeft zijn wereldprimeur in Detroit, op de NAIAS (North American International Auto Show) in januari 2014.

Interieur C-Klasse

Eerder gaf Mercedes zelf al foto’s vrij van het nieuwe C-Klasse-interieur. Met een 8,3 inch scherm, een gekanteld middengedeelte en de kenmerkende ronde luchtopeningen. Op de persfoto’s is te zien dat Mercedes je behoorlijk wat mogelijkheden geeft je interieur chique te maken, waarschijnlijk met een navenante prijs.

Update: de eerste video staat op autojunk.



62 reacties

C klasse met groeispurt? Eerder een S Klasse met penisverkleining
@deVia: ik dacht precies het zelfde!
Baby S Klasse.

Mooie auto!
Prachtige wagen!
Veel beter in verhouding dan die lelijke cla
@slippie101: Tjah, daarmee leg je de lat natuurlijk ook niet heel hoog. Maar in deze klasse zou ik zelf liever de huidige 3 serie rijden.
@griffendahl:
Qua rijgedrag waarschijnlijk wel, maar qua styling zeker niet.

Heb de nieuwe 3 geproefd, maar die stoelen zijn mij veel te smal. De overstap van E60 is gigantisch, daar ben ik echt van geschrokken. Mijn oude E46 stoelen zijn breder en zitten veel beter dan die van de nieuwe 3.
@johnny23: Sportstoelen nemen, die zijn in breedte instelbaar. Overigens was dat bij de E46 ook al de oplossing om lekker te zitten. Standaard E46 stoelen geven ook al rugklachten door er alleen maar naar te kijken… ;)
Bij het huidige model houdt de ruimte op de achterbank en in de kofferbak niet bepaald over, dus prima dat het ding wat groter is geworden. Zouden ze nu eindelijk ook eens een fatsoenlijke garantie bieden?
De stoelen staan al in de goede positie voor de 2e generatie eigenaren.
@E34M5Touring: Hahaha, plusje voor jou!
Net een S-klasse idd! Maar ik vind het een geweldige mooie bak zo! Veel beter dan die hoekige vorige generatie. Hoop dat die oude man in mijn wijk ook weer de nieuwste versie zal aanschaffen. ( Heeft tot nu toe elke c-klasse sedan gehad vanaf 2003. En elke keer opnieuw een zilvergrijze met 5 spaaks velgen en zwart leren bekleding )
Wat een mooie wagen hebben hebben
Nee dank u. Die grille is veel te groot. Vind ik persoonlijk niet zo mooi.
@snorrie11: dat dacht ik nou ook, giga die gril. Misschien valt het mee in het echt…
@3246cm252kw: Op de foto’s mrt de silveren auto valt het nog mee. Er zit zo’n zilveren rand omheen die daardoor wegvalt. Maar al neem je een andere kleur, dan is het een grote haaienbek. Voor de rest wel een leuke auto.
@snorrie11: inderdaad, op die zilvergrijze staat het nog wel maar die blauwe :-(
Sorry mercedes maar de laatste tijd maken jullie er echt een zootje van als het op exterieur design aankomt. Het interieur ziet er dan wel weer goed uit! Maar, het wordt geen c-klasse meer voor mij ;)
@C220AMG: Helemaal mee eens. Van buiten echt heel rommelig, dan vind ik het huidige model veel strakker.
@C220AMG: Nou ik kan echt niet wennen aan die navigatie, ’t is net alsof ze bij MB een designfilosofie hebben waarbij ze voor het gemak de navigatie vergeten zijn, en dat Günther een week voor ze in productie gaan nog ff gauw een TomTom erin geplaatst heeft.
@griffendahl: mee eens inderdaad, dat schermpje kan inderdaad niet, bij de s-klasse hebben ze dit bijvoorbeeld veel mooier opgelost door er simpelweg een vast “frame” omheen te ontwerpen waardoor het de perceptie van zweven heeft.
@C220AMG: klopt bij de S is dat veel mooier, die navi ook bij de A en CLA vreselijk… En dan te horen en dat een MB liefhebber aan je naar te zien niet meer voor een C gaat… Wat wordt het dan als ik mag vragen?
@3246cm252kw: ja mag je zeker vragen. Nog 2/3 weekjes wachten op bmw 428i. Te veel problemen gehad met de c220cdi (jan 2008), motorisch was ’t gewoon een ramp maargoed. Vandaar nu ook de merk switch in combinatie met de, naar mijn smaak, slechte design taal die Mercedes hanteert.
@C220AMG: goede keus! Een van de mooiste auto’s momenteel op de markt en een lekker vermogenswinst! Kanon de 28i motor, ik heb hem gereden in de 3 serie met de 8 trapsaut goed geluid ook wel voor een 4 cilinder! Ik ben begin 2013 ook overgestapt naar BMW :-) ook van een C classe

Ik heb de 4 serie nog niet eens in het echt gezien als een echt BMW (en ook mercedes) malloot, ik zit al sinds 6 november in Brazilië en blijf nog tot eind januari… Ik mis me BMW wel kan ik zeggen :-)
@C220AMG: precies,
En daarbij …n beginprijs van 39.000 euro??????wtf?
Nu de C-AMG nog, kan niet wachten!
Beauty!
Als Mercedes man vind ik dit model persoonlijk niet zo geslaagd. Het is een mooie auto, dat is zeker waar. Het ontwerp is prima, maar ik vind dat er te veel S-klasse in terug komt. Jammer dat Mercedes Audi achterna gaat.
@ewoudhoed: Ik ben het daar niet helemaal met je eens. Ik vind dat je de mercedessen makkelijk uit elkaar kunt houden, Audi daarentegen is weer iets heel anders, daar zie je het verschil tussen de a4 en a6 bijna niet, zeker de station niet :)
@FB_1451261946: het is maar in welk merk je je verdiept en of je het wel wil zien.
@stekel01: Mwah daar kan ik me niet in vinden, ben een grote fan van Mercedes, daar niet van, maar ik vind dat het half niet zo erg is dan bij Audi of sinds de nieuwe generatie van de 3- en 5 reeks, van BMW, uiteraard is het normaal dat er bepaalde elementen overkomen, maar teveel is teveel :)
@ewoudhoed: helemaal mee eend. Het is opzich een mooi auto maar het wordt wel een beetje eenheidsworst bij MB.
Ziet er wel goed uit, lijkt jammer genoeg teveel op de s klasse waardoor dat premium gevoel verdwijnt
Wat een geweldige bak!

Ik vond Mercedessen altijd een beetje saai, vooral het interieur.
En de de CLA vind ik gewoon net sneu. Net te klein om er soepel uit te zien.

Dit is een prachtige combinatie, hij ziet er ook beter uit dan de S vind ik.
En het interieur is echt een droom.

Ik ben erg benieuwd waar Audi mee op de proppen komt qua nieuwe A4, want ik vond de BMW 3 al geweldig, maar nu Mercedes ook opeens iets maakt dat het niveau taxi ontstijgt.
Ondanks dat het een gekrompen S-klasse is vind ik dit toch wel weer een erg mooie auto ondanks dat ik gehoopt had op een iets persoonlijker ontwerp. Goed in balans, sjiek maar ook sportief en een fantastisch interieur. Kan niet wachten om de C-klasse donderdag in het echt te zien.
Hmm ik wil hem in kombi-versie zien! Sedans doen me niet veel.
Eindelijk weer een merc die er zonder AMG pakket nog aantrekkelijk uit ziet.
Blij dat Mercedes weer van die vierkante buitenspiegels is afgestapt.
Zag gisteren weer en CLS rijden.
Ontzettend mooi ronde sierlijke auto, maar dan van die grote vierkante spiegels erop.
Het ziet er niet uit.

Mooie auto die helemaal klopt. Hij oogt nog steeds zo vlot als de huidige generatie. Dat interieur is echt heel erg goed, dat schermpje oogt wel wat knullig maar staat zo precies op de goede plaats en de losse plaatsing heeft als effect dat als je niet de grootste variant besteld hebt je niet met een klein scherm in een groot frame zit.
Waanzinnig mooi, en bereikbaar.
Doe mij maar een 3-serie
Liever een 3, maar alsnog een mooie auto. Denk dat ‘ie in het wild een stuk beter overkomt dan op de foto’s.
Ben benieuwd naar de station, dat wordt m’n volgende auto denk ik.
Opzich een hele mooie auto, maar hij lijkt een stuk groter dan de huidige C. Wat van mij niet nodig was.

Ook vind ik het jammer dat hij zo op de S klasse lijkt. Bijna iedereen haatte dat bij Audi’s en nu doen BMW en Mercedes het ook steeds meer?
Dus eenn S klasse met CLA interieur..
@st3fan: nee veel kleiner als een s klasse, niet de zelfde motorisering als de s klasse, de opties komen niet eens in de buurt en de s klasse heeft oa veel meer veiligheidssystemen. Hij lijkt er kwa uiterlijk wel wat op. Maar dit is een hele andere auto, niet te vergelijken.
Doe mij maar de huidige c-klasse.
Laatste generatie Mercedes is gewoon mooier geworden dan BMW…
Mooi ding, vind m wel teveel op n s-klasse lijken maar dat interieur, jezus wat mooi
rillingen, maar de aziatische markt zal er dol op zijn. dat is toch waar een mercedes blijkbaar voor gekocht wordt..
De handbak is nog niet te zien op foto’s. Of zou ie uit dat compartiment vóór de nav control springen?
eindelijk , CLA duidelijk een stapje lager
Ben benieuwd naar de station, maar ik vind deze al een beetje jammer. Net wat men hierboven al zegt: Mini S-klasse.
Mercedes, haal die chromen strip weg ofzo. Doe iets waardoor het geen eenheidsworst wordt!
de C-klasse is altijd een soort baby-S geweest (alleen de vorige generatie niet), wat is de probleem nu :o
@KaCh1ng: De vorige/huidige C vond ik juist wel een baby S :o
Met AMG-pakket een beetje een Volvo-neusje. Het is moelijk om de huidige C-Klasse te overteffen, dat model is nagenoeg perfect. Maar lelijk is hij zeker niet.
De CLA vond ik al erg mooi, maar dit is helemaal top!
Wat een saai ding zo. Vorig exterieur was veel uitgesprokener.
E-neus, S-kont, C-lengte. Dat alles in een auto proppen en zie hier: de nieuwe C-klasse
Doe nou geen Renault ! De G klasse techniek werkt toch prima !
Leuk detail: alleen de Exclusive variant heeft de ster OP de motorkap. De standaard en de avantgarde (?) hebben de ster in de neus geramd…

Verder een leuk wagentje, tot je hem in standaard versie ziet :o Je loopt er van weg ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).