
Overfinch heeft een klassieke Range Rover voorzien van een breed scala aan modificaties, maar kun je ook té ver gaan?
Vroeger was alles beter, maar ga maar eens een klassieker onderhouden. Het is vaak niet een auto die je gewoon maar aan zijn lot kunt overlaten en het komt wel goed. Een ideale situatie zou dus zijn om het karakter van een klassieker op moderne techniek te baseren. Een restomod, zo je wil.
Overfinch Range Rover
Sinds kort houdt Overfinch zich daar ook mee bezig. De Britse Land Rover-tuner deelt hun eerste creatie die het oude karakter van een Land Rover in een nieuw jasje steekt. De eerste auto is de Overfinch Range Rover Classic Field Edition. Een mond vol, maar het is dan ook heel wat.

Om even te beginnen met de basis: een Range Rover ‘Classic’ LSE uit 1993. De vierdeurs versie van na de grondige facelift. Die is vervolgens compleet binnenstebuiten gekeerd en alles is naar huidige maatstaven gebouwd. Dat betekent de klassieke lijnen van de Range Rover, maar lekker opgepoetst. De lakkleur in Emerald Green zorgt ervoor dat het ding er heerlijk uit ziet. Ook de velgen in dezelfde kleur voegen iets toe aan het geheel. Daar dus vooral goed nieuws.

LS3
De aandrijflijn van de Overfinch Range Rover Classic heeft iets meer uitleg nodig. Daar zit namelijk even een ‘mag dat?’-dingetje. De originele V8 van de klassieke Range Rover is vervangen door een zeer Amerikaanse motor. De welbekende ‘LS’ motor van General Motors, in het specifiek de LS3. Deze knaller van een 6.2 liter grote motor is een ruig apparaat, ook al is 430 pk en 580 Nm niet het krachtigste wat de LS3 ooit is geweest. Een zesbak en een volledig herzien remsysteem, differentiëlen en verbeterde ophanging moeten de LS3 in toom houden. Om even terug te komen op de vraag: mag dat, een Amerikaanse motor in een Brits icoon, helemaal als het door een Britse firma wordt gedaan?

Interieur
In het interieur van de Overfinch Range Rover Classic is het redelijk veel goed nieuws. Het beige leer, helemaal in combinatie met het notenhout en het groene exterieur, is een goede keuze geweest. Ook het simpele dashboard met een analoog klokje en een period correcte radio is een betere oplossing dan lopen klooien met een infotainmentunit. Als je goed zoekt zitten er trouwens wel allemaal moderne oplossingen in: een DAB-ontvanger en Bluetoothverbinding voor die radio bijvoorbeeld, een draadloze oplader voor je smartphone, maar ook zaken als cruise control. Zoals gezegd, daar wordt hij lekker modern van, zonder dat het hypermodern oogt.

Ondergetekende is niet kapot van de stoelen met ruitjespatroon, maar het zijn wel luxueuze zetels met hedendaags zitcomfort: in ieder geval past het. Als we het echter hebben over het interieur, komen we automatisch bij wat de Overfinch Range Rover een ‘Field Edition’ maakt. In de kofferbak zit namelijk een complete wapen- en wijnkelder. Daarmee is deze nieuwe oude Range Rover de perfecte auto voor een tripje jagen.

Of natuurlijk lekker in de open lucht een wijnproeverij organiseren. Als je rijk bent, dan vind je dat waarschijnlijk belangrijk. Tenminste, dat denkt Overfinch waarschijnlijk.

Prijs
Je moet namelijk wel aardig rijk zijn om je een Overfinch Range Rover Classic te kunnen permitteren. Dit exemplaar staat te koop voor 285.000 pond, in onze valuta zo’n 338.300 euro. De gaafste auto met de verkeerde motor of is de LS3 een perfecte brute motor voor een dergelijke auto?
Ok, ok. Een beetje over the top, maar damn ik wil hem wel hoor.
Een Amerikaanse motor in een op en top Britse auto, Jensen deed dit veertig+ jaar geleden al. Dichterbij deze Range Rover, en langer geleden ook, was er de Rover P5(B), die was voorzien van een 3,5 liter V8, wat in wezen ook een in licentie gebouwd blok uit de schappen van Buick was. Dus ja, het kan én mag allemaal. En ik vind het er allemaal ook nog eens erg fraai uitzien.
De originele V8 uit de Range Rover was uit de Rover P5B gehaald. En de B in dat model stond voor Buick aangezien Rover die V8 bij Buick in Amerika had weggehaald.
👍🏻
@mestor: De SD1 had ook een V8. Mijn vader heeft er een nieuw gehad. Was voor die tijd een fijne auto.
Helemaal geweldig een oude classic Overfinch. Nu misschien een restomod, maar Overfinch doet dit al sinds de jaren ’80.
Overfinch bouwde de classic Range toen deze nog nieuw werd gebouwd al naar wens van de klant om.
Niks was te gek o.a. totaal aangepaste interieurs maar ook een van de eerste versies van ABS en aangepaste wielophanging met hydraulisch aan te passen dempers, Special door Overfinch ontwikkeld omdat oude Ranges wel wat willen overhellen in bochten en de speciale gepantserde versies voor Britse Royals en politici ook nog een beetje normaal door de bocht moesten kunnen.
Maar ook dus de Rover V8 werd vervangen door een GM blok met 570cu of zelfs een 630 of 680cu, naar keuze met een Holley carburateur of electronische injectie. Niks nieuws dus hierzo onder zon.
Zo te zien heeft Overfinch weer een greep gedaan uit zijn oude onderdelen magazijn, zelfs de velgen zijn dezelfde als die van de versies uit begin jaren 90.
@duitslaagvliegen: je bedoeld vast 5,7ltr, 6,3ltr of 6,8ltr. Want 570 cubic inch is al ruim 10 liter, dat bouwden ze vast niet in.
Ja hoor, dat mag. Als het blok van het origineel onderdeel is van de magie (zoals een flat-6 bij Singer) moet je bij een restomod niet ineens gek gaan doen, maar wat mij betreft was er weinig te maken van een originele V8, niet iets waar je vandaag de dag meer dan drie ton voor kunt vragen. Nou kun je je afvragen of een Engelse restomod met Amerikaanse V8 wel dat geld waard is, maar soit… op zich mag het wat mij betreft want was geen onderdeel van de magie van het origineel… V8 wel, maar niet per sé die V8… en in de huidige Ranges zit ook geen Engelse V8 meer geloof ik (?).
@rs001: bestaan er überhaupt wel nog Engelse V8en? Rolls Royce gebruikt BMW, Bentley Volkswagen, jaguar en Landrover ook geen eigen motoren, Aston Martin gebruikt Mercedes AMG motoren. Lotus doet niet aan V8 en koopt ook de motoren in.
McLaren
Sorry is al voor mij
Engelse auto’s mogen Amerikaanse motoren gebruiken, volgens mij heeft Rover jarenlang Buick motoren gebruikt?
Verder vind ik het prachtig, behalve het stuurwiel…
@phevtreb: plus alle Engelse auto’s met Ford V8 zoals de AC Cobra
Ik twijfel nog over de hoeveelheid glimmend metaal in het interieur, maar als dat zou kunnen worden aangepakt (geborsteld staal?) dan zou ik wel over de brug zijn, als ik in de markt was voor een auto van +3 ton. Want je komt potdomme wel met iets bijzonders voorrijden zeg. Daar steel je wel de show mee tussen al die moderne Range Rovers en Urussen op de golfbaan parking.
In feite is de rover V8 ook gebaseerd op een Amerikaanse v8
Beetje fout, maar wel erg lekker zo in die kleurstelling
Verliefd….
Overfinch vooorzag in het verleden al de Rang Rover van een Chevrolet smallblock,. Dus is het toepassen van de Ls engine in deze restomod het helemaal correct.
De originele Rover V8 is ook gebaseerd op het ontwerp van een Buick V8. In dat opzicht is het dus historisch verantwoord om weer voor een GM V8 te kiezen. De LS motoren zijn vrijwel onverwoestbaar en zijn een van de meest betrouwbare V8 motoren ter wereld. Perfect voor een Range Rover dus. 430PK is ook meer dan zat in zo’n oude schuur, daar moet je niet meer vermogen in willen.
Ik ben het eens met het ruitjespatroon op de stoelen. Dat zou ik ook graag anders willen zien. Maar voor de rest een schitterende auto zeg!! Liever als een urus
Dit mag absoluut. LS3 is een prima blok. De Rover V8 is een beetje een overschat blok. Niet teveel power. Wel flinke dorst.
Daarnaast, zoals anderen ook al zeggen is de basis was ook die een Amerikaanse V8.
Maar het geluid van een originele Range Rover is wel zo lekker. ❤️
Oldtimer verzekering en dito wegenbelasting, gastank erin en gaan met die schuit
Dat leder is toch echt wel bruin hoor Loek ;-)
@cossiekiller: dubbel check: caramel bruin ish jup, maar beige?
Hoe kan het zijn dat deze zo elegant is en de huidige versies zulke lompe busjes zijn?
Lekker hoor, zo wil ik best een Range Rover hebben.
Sowieso bonuspunten voor de velgen en banden.
Gelukkig geen 22″ met platte bandjes.
Ziet er niet uit met die gekleurde velgen. Dat groen past niet bij deze auto en dat interieur is doorgeslagen. Alleen dat picknick gebeuren heeft wat. Iets met smaken ja…
In het interieur nét iets teveel glimmertjes, maar verder een échte klassieke Overfinch.
Dikke Amerikaanse V8 en idioot luxe.
Die set in de kofferbak is geniaal. Range Rover heeft ook wel “Holland & Holland” versies gebouwd, waar de geweermaker met dezelfde naam een hand in had. Met van die mooie graveerwerkjes in het metaal zoals ze dat met geweren doen. En ook zo’n kist achterin. Een zo’n geweer verdubbelde gelijk de waarde van de splinternieuwe Range Rover.