• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe records tijdens 25e Shell Eco Marathon

Auteur: Dennis, gepost 14 mei 2009 om 21:04 – 33 Reacties

Afbeelding Nieuwe records tijdens 25e Shell Eco MarathonAfbeelding Nieuwe records tijdens 25e Shell Eco MarathonAfbeelding Nieuwe records tijdens 25e Shell Eco MarathonAfbeelding Nieuwe records tijdens 25e Shell Eco MarathonAfbeelding Nieuwe records tijdens 25e Shell Eco MarathonAfbeelding Nieuwe records tijdens 25e Shell Eco MarathonAfbeelding Nieuwe records tijdens 25e Shell Eco MarathonAfbeelding Nieuwe records tijdens 25e Shell Eco Marathon

Shell Eco Marathon 2009
Afgelopen week werd in het Duitse Klettwitz op de Lausitzring -ook wel de Eurospeedway genoemd- de 25e editie van de Shell Eco Marathon gehouden. De marathon staat jaarlijks in het teken van de meest brandstof-efficiënte voertuigen ter wereld. Ook dit jaar zijn er weer een aantal records gebroken.

Een Frans team brak het record met het hier afgebeelde MicroJoule prototype. Dit “ding” rijdt 3.771 kilometer op 1 liter benzine. Een ander Frans team lukte het om met een zonne-energie aangedreven auto een afstand van 665 kilometer af te leggen en verbruikte daarbij slechts één kWh elektriciteit.

In de categorie met voertuigen die nog enigszins op “normale” auto’s lijken -de Urban Concept categorie- lukte het een Noors team om 1.246 kilometer af te leggen op 1 kilo waterstof. Datzelfde team ging ook naar huis met de award voor minste CO2 uitstoot (2,6 g/km). In de Urban Concept categorie lukte het een Deens team om met een benzine aangedreven voertuig een afstand van 589 km af te leggen op 1 liter benzine.

De Nederlanders hebben niet overdreven geëxcelleerd. Twee keer een tweede plek in de categorie Urban Concept voor de Haagse Hoge School/TH Rijswijk Academie voor Engineering:
– 2e plek Urban Concept Fuel Cell
– 2e plek Urban Concept CO2 Emmissions

Meer uitslagen, foto’s en video’s van de 25e editie van de Shell Eco Marathon vind je op de site van Shell.

Ook interessant!

  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Nieuwe Autoblog presentator!
  • Audi RS3 in puin na dollemansrit in Rotterdam
  • Video: nieuwe Nederlandse dashcam compilatie
    Video: nieuwe Nederlandse dashcam compilatie

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, shell, Techniek

Vorig bericht: « Audio-navigatiesysteem van VW een hit onder autodieven
Volgend bericht: Plug-in Prius komt naar Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. wotevajjjj zegt

    14 mei 2009 om 21:06

    foto 4 is precies een mega dildo XD

    Login om te reageren
  2. BMWPerformance zegt

    14 mei 2009 om 21:07

    laten we het maar houden bij de porsche en alles van nu :D

    Login om te reageren
  3. Ferdinand1 zegt

    14 mei 2009 om 21:10

    En snel gaat het niet….!

    Login om te reageren
  4. mcx zegt

    14 mei 2009 om 21:11

    Als morgen alle auto’s 1 op 3.771 zouden rijden kan Van de Veer z’n biezen pakken.

    Login om te reageren
  5. RenJie zegt

    14 mei 2009 om 21:13

    En jij verwacht dat ik zo ga zitten?

    Login om te reageren
  6. GOD zegt

    14 mei 2009 om 21:14

    daar sta je dan te adverteren met je Efficient Dynamics
    komen een paar van die stokbrood vreters je feestje verstoren.

    Login om te reageren
  7. BMWX6 zegt

    14 mei 2009 om 21:21

    leuk.. alleen afschuwelijke wagens. de 1ste lijkt wel op een mexicaans varken..

    Login om te reageren
  8. DD zegt

    14 mei 2009 om 21:22

    Ik denk dat Kim Holland voor die op foto vier gaat.

    Login om te reageren
  9. BMWX6 zegt

    14 mei 2009 om 21:22

    ziet er nogal besmettelijk uit.

    Login om te reageren
  10. Sjaak zegt

    14 mei 2009 om 21:25

    maar wat was de top snelheid van dit feestje als ik vragen mag.

    trouwens wanner krijg ik me powned dvd
    –edit: die is al op de bus, kijk even bij het betreffende artikel aub–

    Login om te reageren
  11. Pieter_H zegt

    14 mei 2009 om 21:46

    Nu nog iets praktisch bruikbaars…

    Login om te reageren
  12. Niki zegt

    14 mei 2009 om 22:05

    @ Sjaak: Even snel als een kart, en in die voertuigen is dat best hard! Dunne bandjes, geen vering en heel laag bij de grond. Wind mee op de rechte stukken, 36 km/h

    @ Dennis: Geen vermelding van de Nederlandse teams? ;)

    Login om te reageren
  13. DafMaf zegt

    14 mei 2009 om 22:10

    Me gras! Me gras!

    Login om te reageren
  14. AMGJunk zegt

    14 mei 2009 om 22:35

    hahah LOL @ die PinkDildo DeLuxe 2.0!

    Login om te reageren
  15. timberleek zegt

    14 mei 2009 om 22:39

    stel je voor dat we allemaal in zoiets zouden rijden.

    ok dan zou je ego weg zijn.
    de overheid en shell binnen een jaar failliet
    allemaal om 10 uur ’s avonds naar je werk om op tijd te komen de volgende ochtend.

    en stel je voor dat je een vrouw aanrijd met nummer 4. wordt je meteen opgepakt wegens verkrachting :(

    Login om te reageren
  16. Citrofiel zegt

    15 mei 2009 om 00:27

    Die op foto nummer 3 is nog best een normaal karretje. Met een beetje motor erin zou hij vast ook wel hoeken. Maar dat is geloof ik niet helemaal de bedoeling… :roll:

    Login om te reageren
  17. Ricca zegt

    15 mei 2009 om 02:20

    één vn mn beste vrienden was chauffeur voor een Belgisch team.
    die dildo look alike was een team die gesponserd werd door één of ander condoom merk.. dus tis eigelijk een condoom ;)

    Login om te reageren
  18. emielwind zegt

    15 mei 2009 om 06:07

    wel raar als je probeert te anticiperen in het verkeer en je probeert oogcontact te maken en het enige wat je achter de voorruit kan ontwaren zijn 2 voetzolen…

    Login om te reageren
  19. Dennis zegt

    15 mei 2009 om 08:00

    @Niki: De Nederlanders hebben niet overdreven geëxcelleerd. Twee keer een tweede plek in de categorie Urban Concept voor de Haagse Hoge School/TH Rijswijk Academie voor Engineering:
    – 2e plek Urban Concept Fuel Cell
    – 2e plek Urban Concept CO2 Emmissions
    Ik heb het voor je in het bericht gezet.

    Login om te reageren
  20. Supra1981 zegt

    15 mei 2009 om 10:46

    Shell mag dan de hoofdsponsor zijn van deze marathon, ze zullen er echt niets aan doen om ervoor te zorgen dat we minder benzine gaan kopen.
    Eerst willen ze alle olie die er maar is voor de duurste prijs mbt benzine aan de consument verkopen en daarna hebben ze al lang iets in de kast liggen wat net zo veel geld op gaat leveren, maar wel schoon is.

    Login om te reageren
  21. Cuore zegt

    15 mei 2009 om 11:07

    Wat een afgunst tegen Shell.
    Tjonge jonge, wat moeten jullie Bloggers van puberale leeftijd, in elk geval gedrag, nog een hoop leren.

    Login om te reageren
  22. JanC zegt

    15 mei 2009 om 11:20

    Mooi kun je die wagens toch niet echt noemen…

    Login om te reageren
  23. Bennink zegt

    15 mei 2009 om 11:57

    Knakworst op wieltjes! Beetje saus en een broodje, dan heb je een broodje Unix :-)

    Login om te reageren
  24. floryn zegt

    15 mei 2009 om 14:30

    een hoop negatieve reacties hier, en toegeven dat deze auto’s 100 keer! zo zuinig rijden als de huidige auto’s is er ook niet bij. Dit is gemaakt door studenten die er gewoon lol in hebben om zo’n uitdaging aan te gaan. Over vijf à tien jaar wanneer de benzineprijzen weer torenhoog stijgen en electrische en andere alternatieven nog steeds duur zijn zullen jullie echter de eerste zeikerds zijn om te vragen om zuinigere auto’s en lager prijzen.

    Login om te reageren
  25. Roelovic zegt

    15 mei 2009 om 14:36

    die 3e wagen is best mooi

    Login om te reageren
  26. Simpson zegt

    15 mei 2009 om 14:42

    blijft het toch vreemd vinden dat shell hier aan meewerkt.
    beetje zoals de gall & gall geheelonthoudersdagen of de stivoro pijprokerswedstrijd.

    zouden ze de deelnemers in kwestie omkopen om er vooral maar niet verder mee te gaan?

    Login om te reageren
  27. BananaFlip zegt

    15 mei 2009 om 17:01

    Best wel funny.
    Maar niet echt übercool ofzo.

    Login om te reageren
  28. Wankel zegt

    15 mei 2009 om 21:37

    Citaat uit bovenstaand artikel:
    In de categorie met voertuigen die nog enigszins op “normale” auto’s lijken -de Urban Concept categorie- lukte het een Noors team om 1.246 kilometer af te leggen op 1 kilo waterstof. Datzelfde team ging ook naar huis met de award voor minste CO2 uitstoot (2,6 g/km).

    Als dat ding op waterstof loopt, dan vind ik 2,6 gram CO2 / km nog erg veel.
    Er zou helemaal geen CO2 uit moeten komen, alleen maat water!
    2 H2 + O2 => 2 H20

    Login om te reageren
  29. Mikey zegt

    16 mei 2009 om 01:15

    wat ik een beetje jammer vindt is dat de andere nederlandse teams niet even worden genoemd. en dat wordt gezegd dat zij niet geexeleerd hebben.

    De shell eco marathon is nog niet zo bekend, het zou leuk zijn geweest als er van autoblog mensen op de Eurospeedway waren geweest. Dan zouden ze kunnen ervaren hoe de sfeer daar is en dat iedere prestatie die geleverd is, ook door de andere teams een zeer goede prestatie is. Zelf heb ik namelijk mee gedaan aan de eco marathon, in de prototype klasse. Als de projectleider van een team.

    Dat team heeft binnen 10 weken een hagel nieuw voertuig neergezet en alles zelf ge-engineerd binnen die 10 weken. wanneer je dan 50ste wordt noem ik dat een zeer goede prestatie. zeker wanneer je weet dat we makkelijk 1 op 1000 of beter hadden kunnen rijden als we een 2de run hadden kunnen maken. Door omstandigheden was dit niet mogelijk maar uit verschillende test runs is dit al gebleken.

    Initiatieven als de ECO marathon zijn zeer goed, ze sporen studenten aan out of the box te denken. De eco marathon kent veel overeenkomsten met de racerij want ook hier telt elke kilo. dus alles is berekent om zo licht en sterk mogelijk te zijn. wanneer er dan met een klein budget worden zeer goede prestaties worden neergezet is dat niet niks.

    ik vindt dat hier net wordt gedaan alsof iedereen even een voertuigje neer kan zetten en 1 op 1000 kan rijden. geloof mij zo makkelijk is het niet.

    verder is dit een coole site en heb ik niks te klagen maar op dit punt mogen jullie wel wat enthousiaster en uitgebreider zijn.

    wat reacties op hierboven,
    de minimale snelheid is verschillend per klasse:
    Urban Concepts ligt rond de 25 km/h
    Prototype klasse ligt rond de 30 km/h

    Login om te reageren
  30. ManicManiac zegt

    16 mei 2009 om 09:01

    overdreven futuristisch of niet, dit soort auto’s zijn wel de toekomst. Ik zou het iig niet erg vinden om half dronken vergezeld vanwat elektrisch gezoem huiswaarts te toeven…

    Login om te reageren
  31. Deelnemer 2008 zegt

    16 mei 2009 om 19:29

    De Eco-marathon van Shell is grotendeels bewustwording voor scholieren/studenten om zuinig om te gaan met energie. Desalniettemin zijn er teams die zeer professioneel en ambitieus te werk gaan, en de records die worden neergezet zijn dan ook schrikbarend hoog. Het is alleen jammer dat er mensen zijn die deze prestaties in twijfel trekken vanwege de commerciële verbintenis van Shell.

    Natuurlijk dat er argwanend wordt gekeken naar Shell vanwege het stimuleren van zuinigheid, maar Shell is een van de spelers in de energieproblematiek. Technieken die nu door Shell worden toegepast zouden anders ook door andere spelers worden ontworpen. Nu heeft Shell het voordeel dat ze zelf als ‘vooruitstrevend’ worden neergezet.

    Ik heb zelf in 2008 deelgenomen met een succesvol Nederlands team, en heb zodoende zelf ervaren welke hoogstaande technieken gebruikt worden om deze resultaten te bereiken. Sommige eco-racers zijn qua techniek en materialen misschien nog wel ingenieuzer dan de NUNA die wij allemaal kennen. Niet om de NUNA af te kraken, maar juist om de techniek van de eco-marathon te onderstrepen. Natuurlijk doen er ook allerlei scholierenteams mee die geen schijn van kans maken op de titel, maar dat geeft de wedstrijd een breder draagvlak om bewustwording van de energieproblematiek aan te pakken.

    Om aan te geven in hoeverre desbetreffende resultaten worden behaald, wil ik best een tipje van de sluier geven betreffende de opbouw van een zuinige eco-racer en de strategie die wordt toegepast:

    Weerstand; de voertuigen kunnen nog honderden meters uitrollen nadat het aandrijfsysteem is stopgezet. Lage lucht- en rolweerstand zorgen voor deze eigenschap.

    Ontwerp; windtunnels en computersimulaties worden toegepast om te komen tot het ideale ontwerp. Vanwege de vele verbanden met andere ontwerpeisen (zoals gewicht) is het meest aerodynamische ontwerp niet per se het beste ontwerp. Auto’s zouden het meest aerodynamisch zijn als ze in een scherpe punt eindigen, maar hierdoor wordt het voertuig langer en gebruik je meer materialen. Een vierkant ogend voertuig kan dus ‘onpraktisch’ lijken, maar zal mogelijk zelfs beter presteren dan een lage cocon die te lang is.

    Gewicht; alleen het broodnodige wordt verwerkt in de constructie van een eco-racer. Overbodige stevigheid wordt voorkomen door de materialen net sterk genoeg te maken om het uit te houden tijdens de race. Bestuurders (lichte vrouwen) worden dan ook door teamleden in het voertuig ‘gelegd’ zodat ze niet door de kap heen trappen bij het instappen.

    Aandrijving; voertuigen met brandstofmotoren rijden doorgaans maar korte tijd met de motor aan, om vervolgens weer uit te rollen. Deze strategie is energiezuiniger dan de motor op constant vermogen te laten presteren. Elektrische aandrijving met behulp van brandstofcellen maken gebruik van boostcaps om energie op te slaan en af te staan tijdens het afremmen en optrekken.

    Vering; vering kost energie, vandaar dat de wielen zeer stijf zijn en ook de carrosserie direct verbonden is met de assen. Hierdoor trilt het voertuig met elk hobbeltje en kuiltje, maar wordt wel voorkomen dat het voertuig gaat deinzen met energieverlies tot gevolg.

    Strategie; Professionele teams hebben dataloggers ter grootte van een mobiele telefoon. Met draadloze communicatie worden berekeningen vanuit de pitstraat losgelaten op de rijsnelheid en wordt de bestuurder nauwkeurig meegedaald of er een kilometer harder (of zachter) moet worden gereden om de ideale snelheid te behalen. Het parcours is dikwijls digitaal verwerkt in de software zodat kan worden bepaald op welke sector van het parcours gas moet worden gegeven, en wanneer er moet worden uitgerold.

    Login om te reageren
  32. roses4eco zegt

    12 juli 2009 om 20:26

    Wij hadden wel 1 op 114 gereden:)

    Login om te reageren
  33. Cantago zegt

    7 mei 2010 om 15:21

    Wat een toekomst… Iemand een idee hoe veel zo’n ding gebruikt in de file? Als je een Prius voorbij wilt? Als je weer voor het stoplicht moet wachten?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North