
Uit met het oude, in met de nieuwe. Want 270 pk is zo passé. Ook al komt de laatste lichting Golf R 6 net kijken (cabrio), over niet al te lange tijd maakt de Golf R 7 zijn opwachting. Onze man in de lange regenjas heeft het over een leuke +20 pk.
Dus. Bijna 300 pk. Wat heb je daar nou aan? Het is nog steeds minder vermogen dan de inmiddels uitverkochte en uit productie zijnde Ford Focus RS. Toch hoefden een kwart eeuw geleden supercars zich niet voor dergelijke waarden te schamen. Ruim 145 pk / liter motorinhoud doen ze netjes, zelfs voor een turbo-motor. Echt vrolijk wordt een autoliefhebber echter niet van ‘slechts’ 4 cilinders. Daarentegen zal het totaalpakketje niet eens zo veel wegen. Met de gewichtsbesparingen van generatie 7 gokken we dat de vierwielaangedreven R rond de 1350 kg blijft zweven (nu 1420 kg). Iets erboven waarschijnlijk.
Vooral de combinatie -100 kg én +20 pk zal de prestaties goed doen. Daarbij moet wel gezegd worden dat een ‘standaard’ zevende generatie Golf R volgens de geruchten 280 pk krijgt. Koop je er een ‘Performance pakket’ bij dan komt het vermogen op 290 pk te liggen. Hetzelfde trucje is aangekondigd voor de nieuwe GTI.
Een 0-100 km/u sprint van iets meer dan 5 seconden, cilinder uitschakeling voor nog meer brandstofbesparing en wellicht DSG-only? Nog niets staat vast maar we verwachten hem dit jaar. Misschien niet in Geneve maar dan in Frankfurt, tegen het eind van de zomer.





Men hart blijft toch bij de atmosfeerische 3,2 v6 uit de MK 5
Oei dikke specs, 5 sec 0-100 met een golfje zijn zeer leuke tijden.
@deniz0319: VR6 eigenlijk. En zeg ook maar *atmosferische ;)
@SimonMc: Een R32 eigenlijk, slimpie ;-)
@VeniVidiVici: Juist !
ik zie nog wel gebeuren dat er een 3 cilinder in komt met 3 turbo’s ofso.
ik zag gister toevallig de MK5 golf R staan. Prachtige blauwe kleur, volgens mij 19 inch (touareg R50 soort van) velgen. Echt prachtig, trekt nog steeds iedereen zn aandacht en de V6 natuurlijk. maarja de V6jes zijn er niet meer :(
@kets: Vond de 4 dan toch echt mooier persoonlijk.
Maar er gaat niets boven een 156 GTA, die heeft pas een heerlijk geluid en heerlijke specs.
@bofkont: 156 GTA is geweldig, wil niks anders meer. Deze Golfjes mogen sneller zijn maar ze doen we werkelijk niks met die 4 cilinder torretjes. ;-) Alfa komt in 2015 weer met V6 motoren in o.a. de nieuwe Giulia.
@T16: Als het merk dan nog leeft en niet de nek omgedraaid is …
@T16: Absoluut waar!!
@kets: mooi blauw is de opc kleur en vw kan geen v6jes maken dat moet je aan een ander over laten
@laura: ik ben geen fan van Volkswagen (ook geen basher) maar ik moet zeggen dat ik de blauwe kleur die je op veel R32’s ziet erg mooi vind. Bovendien zijn de VR6 motoren van Volkswagen zo slecht nog niet. En wat ze eventueel inleveren op het gebied betrouwbaarheid maken ze goed op het gebied van geluid want de 3,2-liter VR6 uit de R32 klinkt erg lekker! Maar buiten dat maken/maakten BMW en Nissan natuurlijk de beste 6-cilinders.
@ej20g:
toch is opc blauw mooier:) en vergeet niet opel die heeft ook wat leuks gemaakt met v6jes
@laura: enige nadeel bij opels is het afschuwelijke interieur
@darkpluisje: vindt jij. Ik vind het het mooiste interieur in hun klasse (elke klasse).
@laura: dat is ook waar. Arden Blue staat bij mij samen met Audi’s Sepang Blue op een gedeelde 2de plaats achter Subaru’s STI blauwe kleur (74F).
@ej20g: BMW maakt fijne lijn 6 motoren, deze zijn wel te lang en te zwaar, en nu te duur vanwege gebruikte dure lichte materialen. Het blijft behelpen voor BMW, ze moeten goede V6 motoren gaan bouwen. Nissan V6 motoren uit de GT-R zullen ook niet goedkoop zijn en zijn mede door de turbo’s 272.16 kg zwaar. De 370 Z motoren zijn sinds 2009 erg verbeterd t.o.v. zijn voorgangers. Ik zou een Nismo uitvoering met 350 pk zoeken als ik het geld had.
@T16: point proven. Op het moment dat ik het over Nissans 6-cilinders heb tellen uiteraard de VQ35DE e.d. mee maar ik doel vooral op de RB’s. Zo’n beetje de beste familie van 6-cilinders ooit.
Je kunt er 290pk instoppen, ’t blijft een Golf!
@MARS:
En met 145pk/l blijft de vraag…, doet hij het na 40K km nog?
@jrk68: het is geen Japanner. Als het motorblok 40.000 km heel blijft vieren de VAG-boys een feestje.:)
@ej20g: Ja precies.. Die jappen blokken uit de Mazda RX8 is zo goed, weet je nog? die dingen die na 100K gewoon in elkaar kletteren?
@lamborgfan: *zijn
@lamborgfan:
Dat is dan altijd nog 2,5 keer zo lang dan een tsi het uithoud…. Zelfs mijn Smart blokje gebruikt na 140k nog steeds geen olie….(ff afkloppen…,die staan immers ook niet goed bekend….)
@jrk68: das inderdaad al lang voor zo’n opgevoerde stofzuiger
@lamborgfan: ja die blokken ken ik goed en ik moet je teleurstellen. Dat blok (Renesis) is behoorlijk betrouwbaar en zakt na 100.000 km niet in elkaar. De prestaties nemen rond de 100.000 km wél behoorlijk af. Daar staat echter tegenover dat er maar enkele onderdelen gereviseerd of vervangen hoeven te worden om te zorgen dat het blok weer fris is. Dat een wankelmotor bij 100.000 km op/volledig versleten is en volledig gereviseerd moet worden is (zeker bij de Renesis) een fabeltje. Bovendien is een wankelmotor niet te vergelijken met een wankelmotor.
@ej20g:
Je bedoelt waarschijlijk een ottomotor niet vergelijken met een wankel. En idd het is een kwestie van de schraapveren vervangen en hij is weer top.
@jrk68: zo kun je het ook bekijken. Mijn punt is in ieder geval dat die motoren onmogelijk met elkaar te vergelijken zijn en dat wankels helemaal niet na 100.000 km op zijn.
@ej20g: Dat is er eentje die er niets van af weet en het een keertje gehoord heeft. Mazda is nog steeds de enigste die de 24h van le mans gewonnen heeft met een wankel motor.
@sjaakk: jammer genoeg heeft die motor dan weinig te maken met de straatversies die verkocht zijn
@darkpluisje: daar heb je gelijk in. De R26B heeft niks te maken met de Renesis uit de RX8. Echter wordt er met de Renesis wel geraced. Is wel een klasse met alleen de RX8 maar het blok levert daar toch 250 pk.
@ej20g: Inderdaad de r26b is ook een 4rotor en de rx-8 is een 2rotor. Die in 2003 international engine of the year gewonnen heeft is niet geheel onverdienstelijk.
@darkpluisje: Inderdaad maar ze hebben wel de know how om ze betrouwbaar te maken.
@jrk68: dat is ook bij 100 pk/l al de vraag ;)
VR6/R32 way to bwoaaaaap!
Nou dan zullen de distributie kettingen wel om je oren heen vliegen als ze het gas open trappen .
kan gewoon geen betrouwbare techniek zijn.
Ahh een golf…
@celica89: grinnik…precies de tamme reactie als je probeert te pochen met je Golf in een kroeg… :)
@Megakix: Jup idd.. jongetjes in de kroeg die menen men hun gti de wereld te veroveren. Dat ze sneller optrekken dan een 911.. en de r32 met een geweldige wegligging “kuch” Heb zelfs moeten aanhoren dat een gast met een 2.0 TDI sneller zou zijn als een JDM celica GT4. Want gechiptuned!!!! Golf wereld is te groot en te voorspelbaar…
Hij zal nooit indruk op me maken, nog niet met een 1000pk sterke V16..
Volgens mij zou de Golf 7 R met de 2.5 liter 5 cilinder uit onder andere de Audi TTRS en RS3 komen. Dat konden ze mij in ieder geval bij de lokale dealer vertellen. Ik hoop dat ze gelijk hebben want met die 2.0TSI wordt het geluid nooit echt geweldig.
Geen fan van VW, en ook niet van de Golf. Maar 100 in 5sec? Eat that Kia Pro-zaad GT!
Maar kan het me niet helemaal voorstellen dat deze viercilinder betrouwbaar is, klinkt als het opvoeren van een standaardmotor.
@robinio:
Rechtdoor is zo een uber-saai-Golf wel goed ja, maar de eerst beste bocht en onderstuur all the way ! Zelfs die Kia vliegt nog sneller een bocht door dan een dolf..
@robinio: andere vermogensklasse. 204 pk versus 280/290 pk. FWD versus AWD. Handbak versus automaat (waarschijnlijk). Niet te vergelijken. Kun je beter vergelijken met de Astra OPC. Al heeft die ook FWD en een handbak…
@ej20g: en een GDI versus benzine
@Megakix:
GDI is benzine…, Gasoline Direct Injection.
@jrk68: is die ook van vw dan???????????
@jrk68: ah…Mitsubishi had een diesel die GDI heette…verwarrend allemaal.. :)
@ej20g:
Wat dacht je van de Renault Megane RS265 vs Golf R .. ? Geen Dolf te zien als die Renault gas geeft ..
@waxweazel: m’n schoonvader heeft z’n 2008 Mégane rs pas ingeruild voor 2012 Mégane rs trophy, zelfde als in het autoweek filmpje. Zit ook ander uitlaatsysteem op en wat een bruut ding is dat zeg, rijdt heerlijk en is echt heel snel. Stuk spannender dan een golf ooit zal worden.
@waxweazel: ook waar natuurlijk. Lijkt me een fijne machine.
Ben benieuwd en daar kan Kia lang over dromen :P
Maar eerlijk geef mij de Golf 4 R32 maar.Heerlijke V6 al noemen sommigen het hier verkeerd als een Vr6 die sinds de Golf 3 niet meer word gemaakt.
@dahlback:
Dat de naam van de auto anders is verandert niks aan het motorconcept. Ook de R32 heeft een VR6 motor.
@jrk68: klopt mee eens check
dan zal dit wel de killer zijn voor de astra opc?
Stijgt de prijs van dit soort projecten dan ook automatisch met het aantal gewonnen PK’s mee, zoja, leuk anders is 270 ook wel genoeg?
Al prachtige velgen en past wel bij dat blauw. Met FWD en minder gewicht zal die daarnaast ongetwijfeld de meest homogene worden. Trekkracht, wegligging en toch voldoende comfort bieden.
Koop dan gewoon een echte sportauto #ismindersaaaaaaaaaaaaaaai#gaatwelgewoondebochtom#isbetrouwbaarder#zieterveeeeeeeeeeeelbeteruit
Doe mij de v6 3.2
Al krijgt een golf 760.090.00pk het blijft een suffe golf van het nog suffere VAG Concern
De Golf mag niet eens in d schaduw staan van de Focus Rs , daar waar de eerste bol stond van het onderstuur .
Iets met ’n aap & ’n gouden ring…
Waarom zou iemand in godsnaam zoveel vermogen in zo’n lelijke conservatieve Brattwurst-bak willen hebben?
Leuk materiaal om vele 335i’s mee te pesten :).
Wat een gedoe hier weeral… Altijd de golf gti afbreken omdat ze er met hun lease 2.0D er worden uitgereden… De golf V gti was de car of the year bij topgear en meerdere jaren na mekjaar motor van het jaar in de verkiezingen van motor van het jaar… Elk zijn smaak,zoals jullie niet willen dood gevonden worden in een vw wil ik niet worden dood gevonden in een opel of peugot of renault… En gelieve appels met appelen te vergelijken
Zal wel weer een heerlijke auto worden!
Veel commentaar dat ‘lekker van de tong rolt’. De Audi S3 heeft 150pk per liter. De Guilietta QV rijdt met 135pk per liter. Ford werkt aan Ecoboost motoren met 140pk tot 180pk per liter.
En hier denkt een aantal dat VW motoren in een Golf GTI of R schroeft die door de eerste de beste amateur in een schuurtje in de achtertuin in elkaar geschroefd worden.
In het WTCC, WRC enz wordt inmiddels alweer even gereden met een 1.6T met rond de 300pk. Autofabrikanten hebben inmiddels redelijk wat ervaring met hoge vermogens per liter.
Ik verwachtte meer de 5 cilinder blok van de audi rs3. Ze blijven toch bij die 4 cilinder wat al te bevinden was in de golf 5 gti. Vind het maar onnuttig steeds 10-20pk erbij en het gewicht te verheffen en zo 2 of 3 tiende seconden sneller op de 100 te zijn. R32 FTW!!