• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Volkswagen Golf R is goedkoper dan zijn voorganger

Auteur: robbie, gepost 17 oktober 2013 om 14:15 – 49 Reacties

Volkswagen Golf R prijs


We hadden al het vermoeden dat de nieuwe Golf R goedkoper zou worden dan zijn voorganger. Dat vermoeden bleek gegrond te zijn.

Dit bommetje met 300 pk is bijna 1.000 euro goedkoper dan de oude Golf R. Die lagere vanaf prijs van 46.990 euro is vooral te danken aan het feit dat de CO2-uitstoot van de nieuwe Golf R fors lager ligt dan die van zijn voorganger. De Golf R met handbak is namelijk 18% zuiniger dan de Golf R op basis van de Golf 6.

Onder de motorkap van de Golf R ligt een 2.0 TSI benzinemotor met 300 pk/380 Nm en schakelen doe je met een handgeschakelde zesbak of een DSG-transmissie. Een Golf R met DSG kost 49.490 euro en sprint bovendien in slechts 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u. De versie met handbak doet over die sprint 5,3 seconden.

De Golf R met DSG is daarmee de eerste Golf die binnen vijf seconden van 0-100 km/u sprint. En dat is mede mogelijk gemaakt door de standaard 4MOTION vierwielaandrijving en het elektronische XDS sperdifferentieel.

Standaard beschikt de Golf R over 18 inch velgen en is het onderstel met 2,5 centimeter verlaagd. Mocht je graag een vijfdeurs Golf R hebben dan vraagt Volkswagen een meerprijs van 800 euro. Eind dit jaar is de Golf R leverbaar in Nederland.


Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video
  • Video: politie Limburg stopt gestolen Volkswagen Golf
    Video: politie Twente stopt gestolen Volkswagen Golf
  • Golf 8 infotainment
    Volkswagen pakt grootste nadeel Golf 8 grondig aan

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

golf, golf-7, golf-r, Volkswagen

Vorig bericht: « Zes jonge NL-designers jagen op Renault Design Award
Volgend bericht: Krijgt Aston Martin hulp van Prodrive voor supercar? [nee] »

Lees Interacties

Reacties

  1. griffendahl zegt

    17 oktober 2013 om 14:20

    Poor man’s S3 ?? Zelfs de pretentieuze uitlaten zijn meegenomen…

    Login om te reageren
    • barchettadriver zegt

      17 oktober 2013 om 14:22

      @griffendahl: Het is maar wat je poor man’s noemt, 47K is nog steeds serieus veel geld, ik heb het niet even liggen.

      Login om te reageren
    • mrrallycross zegt

      17 oktober 2013 om 14:24

      @griffendahl: +1

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      17 oktober 2013 om 14:25

      @griffendahl: Nee, totaal niet. Je hoeft je al lang geen zorgen meer te maken over VW vs Audi. Ik heb een Audi, dus ik ben geen Audi basher; maar VW is, over het algemeen, goed bezig.
      Je hoeft je iig niet te schamen om deze Gold R te hebben. Het is misschien ook wel de eerste golf die ik mooi durf te noemen. Dat lijntje in de achterlichten is gewoon gaaf. Die uitlaatjes, ach; je moet wat. Wees blij dat het niet zo’n vierkant opzet stuk is al bij veel concurrentie.
      En goed dat VW ook aan dit ding sleutelt met de doel om de nep-uitstoot ook lager te doen lijken; scheelt weer voor de koper.

      Login om te reageren
      • griffendahl zegt

        17 oktober 2013 om 14:40

        @gregorius: ’t Gekke is dat die echt maar net goedkoper is als de Audi S3. Ik heb zelf begin dit jaar voor de keuze A3/Golf gestaan en vond de A3 toch net ff mooier afgewerkt, en zeker mits goed in de opties wat completer.

        Maar ’t is vooral dat image wat je zo krijgt, alleen al die uitlaten. Ik heb gewoon het idee dat het onderscheid tussen de S3 en de Golf R met elk model kleiner wordt…

        Login om te reageren
        • gregorius zegt

          17 oktober 2013 om 14:57

          @griffendahl: Zou een misser zijn van VW als de afwerking bij de huidige generatie niet van t zelfde niveau is als bij Audi. De knowledge is in-house; dus het moet mogelijk zijn!

          Login om te reageren
          • griffendahl zegt

            17 oktober 2013 om 15:02

            @gregorius: Tuurlijk moet het mogelijk zijn, maar als ze een Golf gaan bouwen die exact dezelfde afwerking heeft als een duurdere A3. Wat is dan het bestaansrecht van een A3… ?? En dan zouden ze de Leon ook wel de zelfde afwerking mee kunnen geven, ze hebben de kennis immers in huis… ??

            Login om te reageren
          • vondeyck zegt

            17 oktober 2013 om 15:19

            @gregorius: Ik denk juist dat je mag verwachten dat een Audi een hogere mate van afwerking heeft. Dat lijkt me juist de reden om voor “premium” te kiezen, afgezien van wat luxe opties die je bij een VW wellicht niet kunt krijgen. Ze moeten zich toch blijven onderscheiden.

            Maar goed, wat dat betreft begrijp ik ook niet echt wat VAG aan het doen is allemaal, die Skoda’s van tegenwoordig zien er ook retestrak uit. Ik was in de veronderstelling dat je van “laag” naar “hoog” Skoda, Seat, VW, Audi had maar tussen de eerste drie zie ik qua ontwerp en afwerking nog maar weinig verschil.

            Login om te reageren
    • premiumbmw zegt

      17 oktober 2013 om 14:50

      @griffendahl: +1 helemaal met je eens

      Login om te reageren
    • amgpower63 zegt

      17 oktober 2013 om 16:50

      @griffendahl: juist poor man, onder de 5 seconden naar de honderd, rij je al tig audi’s mee weg.

      Login om te reageren
  2. turboturbo zegt

    17 oktober 2013 om 14:34

    Ben ik de enige die nog steeds over dat XDS sperdifferentieel valt? Het.is.geen.sperdiff. Gewoon een veredeld ESP programma die bijremt.

    Login om te reageren
    • rubend zegt

      17 oktober 2013 om 17:31

      @turboturbo: dat is in mijn oog kansloos. Het is allemaal vrij simpel: of er zit sperdiff in, of er zit geen sperdiff in. Je moet niet alsof gaan zitten doen!

      Login om te reageren
  3. ej20g zegt

    17 oktober 2013 om 14:34

    Opnieuw veel te duur voor een auto die niet eens permanente vierwielaandrijving heeft. Dat is mij vanaf de Golf IV R32 al een doorn in het oog. Verder vind ik die vier uitlaten teveel van het goede, twee in het midden of één per kant vind ik beter staan.

    Login om te reageren
    • johanhummer9 zegt

      17 oktober 2013 om 14:38

      @ej20g: precies net zoals bij de mk 4 en 6

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      17 oktober 2013 om 14:58

      @ej20g: die 2 in het midden waren fantastisch. Dit ding heet ook een R; dus het is een gemiste kans!

      Login om te reageren
    • tweede_woning zegt

      17 oktober 2013 om 15:17

      @ej20g: nou , vorige was al een onderstuur bakkie van jewelste …..

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        17 oktober 2013 om 15:20

        @tweede_woning: permanente vierwielaandrijving kan daar tot op zekere hoogte verandering in brengen. Maar dat monteren ze niet…

        Login om te reageren
        • tweede_woning zegt

          17 oktober 2013 om 15:47

          @ej20g: nee, permanent betekent een permanente verdeling van de krachten en dat wil je niet want onderstuur . ( nou ja , op een feestje kun je zeggen dat je een R hebt en 300 pk , dat werkt vaak wel weer…)

          Login om te reageren
          • ej20g zegt

            17 oktober 2013 om 16:27

            @tweede_woning: in dit moment betekend permanent minder vermogen naar de voorwielen en meer naar de achterwielen, wat uiteindelijk (een fractie) minder onderstuur betekend. Dat neemt niet weg dat de Golf een onderstuurde auto zal blijven.

            Login om te reageren
    • rubend zegt

      17 oktober 2013 om 17:29

      @ej20g: bij de Golf 2 en 3 had je hetzelfde verhaal, die zijn met syncro geleverd. Dat is ook niet permanent.

      Haldex kun je met een extra aftermarket controller wel aanpassen zodat je wel altijd 4wd of zelfs rwd hebt.

      De motivatie om het niet permanent te maken zijn inderdaad de verliezen en de co2tjes. En het systeem schakelt snel in, dus ik zie het probleem niet echt.

      Wat jij schrijft over de verdeling vd krachten (voor/achter) bij permanent 4wd en daarna over het onderstuur gedrag klopt helaas niet echt.

      De oudere S4en hadden bijvoorbeeld 60/40 de nieuwere 40/60 standaard en dat kan naar zoveel % bijgeregeld worden. Bij de duurdere X5en is het zelfs zo dat die ook nog linkerwiel/rechterwiel kunnen verdelen!
      Het is dus maar net hoe het systeem ontworpen is! :)

      Login om te reageren
  4. RobUSA zegt

    17 oktober 2013 om 14:49

    Er zou een regel moeten komen vind ik – net zoiets als dat de meeste duitse auto’s met hun top van 250- dat je pas 4 uitlaten MAG gebruiken BOVEN de 500 pk.
    Ok afgesproken dan bij deze.
    Die 1000 winst ben je zo kwijt met alle opties die je er nog op zou willen VW kennende denk ik.
    Moet je nu nog steeds die aangeplakte armsteunen op de voorstoelen erbij kopen ?

    Login om te reageren
    • EdGaR zegt

      17 oktober 2013 om 14:57

      @RobUSA: nee, op de nieuwe golf R zit standaard xenon, led voor en achterlichten, alcantara, 18′ inch wielen etc, dus een stuk uitgebreider dan vroeger.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        17 oktober 2013 om 15:56

        Dit model is echt het voorbeeld van business in the front, party in the back. Alleen is het in deze situatie niet positief te noemen. Van voren lijkt het wel normale Golf en als je er achter rijdt, verwacht je een stoer kijkend petje aan te treffen als je er langs rijdt.

        Login om te reageren
      • RobUSA zegt

        17 oktober 2013 om 17:23

        @EdGaR: Ok prima maar geen armsteun dus ..hahaha

        Login om te reageren
        • EdGaR zegt

          17 oktober 2013 om 17:53

          @RobUSA: klopt! Alleen heb je ook geen armsteun nodig in een Golf R ;)

          Login om te reageren
          • notsobig zegt

            18 oktober 2013 om 13:56

            @EdGaR: Natuurlijk wel, hoe moet je anders naar het midden van de auto leunen tijdens het rijden, zoals een echt golf rijder doet…

            Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 oktober 2013 om 10:40

      @RobUSA: waarom daar regels voor opstellen? Zodat iedere Jan doedel amateur spotter een snelle auto aan het aantal uitlaat eindstukken kan herkennen? Natuurlijk niet, als we autospotten al serieus willen nemen moet het wel moeilijker zijn dan dat. Het aantal uitlaateindstukken zegt eigenlijk helemaal niets. Deze 300pk Golf heeft er 4, een Audi Q3 RS heeft er maar 1. Is ergens wel humor.

      Login om te reageren
  5. umadbrah zegt

    17 oktober 2013 om 15:11

    Ben er niet zo weg van. Voor een mooie ‘hot hatch’ moet je toch bij Alfa zijn ;)

    Login om te reageren
    • lamborgfan zegt

      18 oktober 2013 om 15:03

      @umadbrah: Hoezo? Ze hebben een omgekatte fiat bravo met max 200pk?

      Login om te reageren
      • umadbrah zegt

        18 oktober 2013 om 15:38

        @lamborgfan: quadrifoglio verde! 235 trappelende ‘cavallo’s’ en 340 nm! behalve dat oogt die bij voorbaat veel heter.

        @Wouter kon dat mooi omschrijven in zijn 159 video’s. Iets van dat dit het lekkere wijf is dat niet kan koken maar iedereen wel naar kijkt!

        Login om te reageren
  6. max99 zegt

    17 oktober 2013 om 15:19

    wel echt een hele dikke auto!

    Login om te reageren
  7. mp1394 zegt

    17 oktober 2013 om 15:20

    Dan zeggen ze dat de Galibier veel uitlaten had, maar dat is toch maar de helft als je kijkt naar het aantal cilinders tov deze golf. Maarja het zal de petjes wel bevallen, hoeven ze geen geld meer uit te geven aan after-market troep.

    Login om te reageren
  8. gedwongenleaser zegt

    17 oktober 2013 om 15:36

    Saaier en tegelijk meer Sjonnie dan het vorige model, dat is best knap. In mijn ogen ook gewoon lelijk maargoed, gelukkig betaal je minder dan de vorige, dat dan weer wel…

    Login om te reageren
  9. barcares zegt

    17 oktober 2013 om 15:40

    Er zijn altijd weer mensen die commentaar leveren. Dit is gewoon een geweldige auto!!! Knap staaltje werk van VW!!! Bruut en niet asociaal :D En mensen die het geld er niet voor hebben, hebben sws geen geld voor een sportieve auto zoals dit.

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      17 oktober 2013 om 16:25

      @barcares: “En mensen die het geld er niet voor hebben, hebben sws geen geld voor een sportieve auto zoals dit.”

      Zal ik je eens iets verklappen? Je kan voor véél minder geld, een véél sportievere auto kopen…

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        17 oktober 2013 om 16:50

        @motoragent: Mégane RS. Dat is alles wat ik wil zeggen.

        Login om te reageren
      • barcares zegt

        17 oktober 2013 om 23:45

        @motoragent: haha zoals??

        Login om te reageren
    • tupperware zegt

      17 oktober 2013 om 22:58

      @barcares:
      Al gooi je 500pk in een Golf, het wordt nooit een sportieve auto, voor dat geld koop je een Lotus Elise.
      Dat is een sportieve auto voor mensen die van sportieve auto’s houden en houden van een fatsoenlijke wegligging.

      Login om te reageren
      • barcares zegt

        17 oktober 2013 om 23:47

        @tupperware: wees reëel. Wie wil er nu is een Lotus rijden. Minder vermogen, geen plek, geen 4WD.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        18 oktober 2013 om 10:48

        @tupperware: een Elise is een sportwagen. Een hele echte. Veel meer nog dan een 911 bijvoorbeeld. Leuk voor de zondagmiddag, maar ook voor elke dag?

        Login om te reageren
  10. gerjan zegt

    17 oktober 2013 om 20:19

    Ik kijk er nu als een petjes auto tegen aan !

    Login om te reageren
  11. roelth zegt

    17 oktober 2013 om 20:26

    Sinds er geen VR6 motor meer in ligt heeft deze golf helemaal niks meer. Veel PKs of niet..

    Login om te reageren
  12. reggie-boy_rood zegt

    17 oktober 2013 om 20:29

    Je kan veel zeggen maar de voorbumper van een golf 6 r is toch een stuk woester !!!

    Login om te reageren
  13. tonno zegt

    17 oktober 2013 om 22:25

    Ik denk dat dit nog de grootste concurrent is voor een auto die bijna hetzelfde is, namelijk een S3 of een RS3.
    Waarom zou je nog een Audi kopen dan?
    Maar wel mooie stats voor dat geld
    Maar hoe zwaar is de Golf R?
    En hoe is de opbouw van het koppel en de pk`s?

    Login om te reageren
    • Tommy2 zegt

      17 oktober 2013 om 22:58

      @tonno: Je koopt een Audi omdat het een smaakkwestie is. Het enige verschil is dat er in de S3 nét iets hoogwaardigere materialen worden toegepast, voor de rest zijn ze vrijwel identiek. De afwerkingskwaliteit van beide is gewoon prima.

      Tevens is de S3 er als vijfdeurs, dat zou ook nog kunnen meewegen.

      Login om te reageren
      • lamborgfan zegt

        18 oktober 2013 om 15:04

        @Tommy2: En als je in gaat voegen word je met de vw wel toegelaten en in de audi zetten ze je klem.. Maar de echte audi rijder rijdt uiteraard heulemaal naar voren..

        Login om te reageren
      • g40freak zegt

        19 oktober 2013 om 00:34

        @Tommy2: lees de een na laatste zin van het stukje eens…

        Login om te reageren
  14. Davidov zegt

    21 oktober 2013 om 00:40

    Beetje overdreven die vier uitlaten :p

    Login om te reageren
  15. JamesBond007 zegt

    30 december 2013 om 00:25

    Vandaag in de Golf 7 GTI gereden, t*ring wat een ding! Vind echt moeilijk om voor te stellen dat je meer wilt dan dat. Heb in een a6 4.2 gereden en vond de GTI toch echt sneller en rapper dan de a6. Niet te vergelijken ook, maar alsnog…

    R32 leuk allemaal. Maar deze 4 cyl klinkt ook goed, is zuiniger, lichter etc etc. Alleen maar pluspunten ten aanzien van een 6 cyl. Mis die 6 cyl niet. Accepteer gewoon dat ie niet meer terugkomt. En ja die 4 uitlaten zijn wel overkill..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North